Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual – modificări (DCNA nr. 63/2017)

3 mart. 2017
Vizualizari: 3084
Art. 93 din DCNA nr. 220/2011 (modificată prin DCNA nr. 63/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 93 prevedea faptul că:

„Art. 93

Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 93 dispune următoarele:

Art. 93

(1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale și să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înșelătoare sau agresive, așa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Este interzisă publicitatea care prejudiciază după criteriul de sex respectul pentru demnitatea umană, aducând atingere imaginii unei persoane în viața publică și/sau particulară, precum și a unor grupuri de persoane.

(3) Este interzisă utilizarea în publicitate a situațiilor în care persoanele, indiferent de apartenența la un sex, sunt prezentate în atitudini degradante, umilitoare și cu caracter pornografic, inclusiv prin folosirea stereotipurilor de gen”.

 

Art. 117 lit. a^1) din DCNA nr. 220/2011 (modificată prin DCNA nr. 63/2017)

 

Noua reglementare

 

La art. 117, după lit. a), se introduce o nouă literă, lit. a^1).

Potrivit noii reglementări, art. 117 lit. a^1) dispune următoarele:

a^1) să nu încurajeze consumul de alimente prin folosirea în publicitate a minorilor cu vârsta între 3 și 15 ani”.

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
Art. 120 din DCNA nr. 220/2011 (modificată prin DCNA nr. 63/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 120 prevedea faptul că:
„Art. 120

(1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislația comunitară și națională aplicabile apelor minerale naturale și produselor alimentare destinate unei alimentații speciale, informațiile referitoare la produsele alimentare nu trebuie să atribuie unui produs alimentar proprietăți de prevenire, de tratament și de vindecare a unei boli umane și nu trebuie să evoce astfel de proprietăți.

(2) Nu se vor atribui alimentelor proprietăți pe care acestea nu le posedă.

(3) În publicitatea pentru alimente adresată minorilor este interzisă folosirea celebrităților, personalităților sau medicilor. Publicitatea la alimente adresată minorilor este definită în conformitate cu codul de autoreglementare al Consiliului Român pentru Publicitate, depozitar al Codului etic pentru publicitatea adresată copiilor referitoare la produse alimentare.

(4) În cadrul calupurilor publicitare ce promovează alimente radiodifuzorii trebuie să difuzeze alternativ unul dintre următoarele mesaje de avertizare:

a) „Pentru o viață sănătoasă, consumați zilnic fructe și legume.“;
b) „Pentru o viață sănătoasă, faceți mișcare cel puțin 30 de minute în fiecare zi.“;
c) „Pentru o viață sănătoasă, consumați zilnic minimum 2 litri de lichide.“;
d) „Pentru o viață sănătoasă, respectați mesele principale ale zilei.“;
e) „Pentru sănătatea dumneavoastră evitați excesul de sare, zahăr și grăsimi.“
(5) Toate mesajele de avertizare prevăzute la alin. (4) se difuzează alternativ pe parcursul unei zile, câte un mesaj inserat la sfârșitul unuia dintre calupurile publicitare din cadrul fiecărei ore date din intervalul orar 6:00–22:00. În perioada în care difuzează un spot noncomercial recomandat de Consiliu, radiodifuzorii pot renunța la difuzarea mesajelor de avertizare prevăzute la alin. (4)”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 120 dispune următoarele:

Art. 120

(1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislația comunitară și națională aplicabile produselor și suplimentelor alimentare și apelor minerale naturale, informațiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăți de prevenire, de tratament și de vindecare a unei boli umane și nu trebuie să sugereze astfel de proprietăți.

(2) În publicitatea și teleshoppingul la suplimente alimentare, informațiile de prezentare a produselor pot conține exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul și/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naționale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătății sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum și mențiunile nutriționale și de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006.

(3) Nu se vor atribui alimentelor proprietăți pe care acestea nu le posedă.

(4) În publicitatea pentru alimente adresată minorilor este interzisă folosirea celebrităților, personalităților sau medicilor. Publicitatea la alimente adresată minorilor este definită în conformitate cu codul de autoreglementare al Consiliului Român pentru Publicitate, depozitar al Codului etic pentru publicitatea adresată copiilor referitoare la produse alimentare.

(5) În cadrul calupurilor publicitare ce promovează alimente radiodifuzorii trebuie să difuzeze alternativ unul dintre următoarele mesaje de avertizare:

a) «Pentru o viață sănătoasă, consumați zilnic fructe și legume.»;
b) «Pentru o viață sănătoasă, faceți mișcare cel puțin 30 de minute în fiecare zi.»;
c) «Pentru o viață sănătoasă, consumați zilnic minimum 2 litri de lichide.»;
d) «Pentru o viață sănătoasă, respectați mesele principale ale zilei.»;
e) «Pentru sănătatea dumneavoastră evitați excesul de sare, zahăr și grăsimi.»;
f) «Hrănirea exclusiv la sân a copilului în primele 6 luni este esențială pentru o viață sănătoasă.»;
g) «Pentru sănătatea emoțională a copilului dumneavoastră petreceți cât mai mult timp împreună cu el.»;
h) «Pentru o bună sănătate orală, spălați-vă pe dinți de două ori pe zi.».

(6) Toate mesajele de avertizare prevăzute la alin. (5) se difuzează alternativ pe parcursul unei zile, câte un mesaj inserat la sfârșitul unuia dintre calupurile publicitare din cadrul fiecărei ore date din intervalul orar 6:00 – 22:00. În perioada în care difuzează un spot noncomercial recomandat de Consiliu, radiodifuzorii pot renunța la difuzarea mesajelor de avertizare prevăzute la alin. (5)”.

 

Art. 122 alin. (2) din DCNA nr. 220/2011 (modificată prin DCNA nr. 63/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 122 alin. (2) prevedea faptul că:

Art. 22

(2) Pot fi difuzate numai materialele publicitare avizate de Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale, în conformitate cu dispozițiile cuprinse în cap. VIII „Publicitatea“ și cap. IX „Informarea publicului“ din titlul XVII „Medicamentul“ al Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 122 alin. (2) dispune următoarele:

(2) Pot fi difuzate numai materialele publicitare avizate de Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale, în conformitate cu dispozițiile cuprinse în cap. VIII «Publicitatea» și cap. IX «Informarea publicului» din titlul XVIII «Medicamentul» al Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Art. 124 lit. e) din DCNA nr. 220/2011 (modificată prin DCNA nr. 63/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 124 lit. e) prevedea faptul că:

„Art. 124

(…)

e) avertizarea scrisă prevăzută la art. 800 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 95/2006, cu modificările și completările ulterioare”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 124 lit. e) dispune următoarele:

e) avertizarea scrisă, prevăzută la art. 815 alin. (1) lit. b) liniuța a treia din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Art. 129 lit. d) din DCNA nr. 220/2011 (modificată prin DCNA nr. 63/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 129 lit. d) prevedea faptul că:

„Art. 129

(…)

d) să sugereze că starea de sănătate a subiectului poate fi afectată dacă nu se utilizează medicamentul; această interdicție nu se aplică campaniilor de vaccinare prevăzute la art. 799 alin. (4) din Legea nr. 95/2006, cu modificările și completările ulterioare”;

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 129 lit. d) dispune următoarele:

d) să sugereze că starea de sănătate a subiectului poate fi afectată dacă nu se utilizează medicamentul; această interdicție nu se aplică campaniilor de vaccinare prevăzute la art. 813 alin. (4) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Art. 135 alin. (3) din DCNA nr. 220/2011 (modificată prin DCNA nr. 63/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 135 alin. (3) prevedea faptul că:

„Art. 135

(…)

(3) Ofertele difuzate trebuie să respecte prevederile Ordonanței Guvernului nr. 130/2000 privind protecția consumatorilor la încheierea și executarea contractelor la distanță, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordonanței Guvernului nr. 85/2004 privind protecția consumatorilor la încheierea și executarea contractelor la distanță privind serviciile financiare, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 135 alin. (3) dispune următoarele:

(3) Ofertele difuzate trebuie să respecte prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015, precum și ale Ordonanței Guvernului nr. 85/2004 privind protecția consumatorilor la încheierea și executarea contractelor la distanță privind serviciile financiare, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Alte prevederi relevante din DCNA nr. 63/2017

Respectiva decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării, cu excepția pct. 24 [art. 117 lit. a^1)], care intră în vigoare la 6 luni de la data publicării

Decizia Consiliului Național al Audiovizualului nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual – modificări (DCNA nr. 63/2017) was last modified: martie 3rd, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.