Aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 105/2022 privind aprobarea continuării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 350 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat (H.G. nr. 1152/2022)

19 sept. 2022
Vizualizari: 339

Actul publicat în Monitorul Oficial

PreambulSumar
H.G. nr. 1152/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 105/2022 privind aprobarea continuării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 350 de unități de învățământ preuniversitar de stat

(M. Of. nr. 915 din 16 septembrie 2022)

 

În temeiul:

– art. 108 din Constituția României;

– art. 5 alin. (4) din O.U.G. nr. 105/2022.

Se aprobă Normele metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 105/2022 privind aprobarea continuării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 350 de unități de învățământ preuniversitar de stat.

În M. Of. nr. 915 din 16 septembrie 2022 s-a publicat H.G. nr. 1152/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 105/2022 privind aprobarea continuării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 350 de unități de învățământ preuniversitar de stat

Redăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în respectivul act normativ.

Articol unic

Se aprobă Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2022 privind aprobarea continuării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 350 de unități de învățământ preuniversitar de stat, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

NORME METODOLOGICE

Art. 2

(1) Suportul alimentar constă, după caz, într-o masă caldă sau într-un pachet alimentar pe zi, după cum urmează:

a) masă caldă, preparată în regim propriu, pentru elevii din unitățile de învățământ în care există cantină cu avize de funcționare, înregistrată sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor, și spațiu adecvat de servire a mesei;

b) masă caldă, în regim catering, pentru elevii din unitățile de învățământ în care nu există cantină pentru prepararea în regim propriu, hrana poate fi servită în sala de clasă sau într-un alt spațiu amenajat în acest scop, cu respectarea prevederilor art. 34 din Ordinul ministrului sănătății nr. 1.456/2020 pentru aprobarea Normelor de igienă din unitățile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, cu modificările ulterioare. Dacă hrana nu este servită într-un interval de 60 de minute de la livrare, suportul alimentar va fi păstrat, până la servire, în spații amenajate, în care există condiții adecvate de manipulare și depozitare, la temperaturi care să poată fi monitorizate și controlate;

c) pachet alimentar, în situația în care nu există posibilitatea asigurării mesei calde preparate în regim propriu sau de catering, care va fi păstrat, până la servire, în spații amenajate, în care există condiții adecvate de manipulare și depozitare, la temperaturi adecvate, monitorizate și controlate.

(2) Suportul alimentar prevăzut la alin. (1) trebuie să respecte prevederile Legii nr. 123/2008 pentru o alimentație sănătoasă în unitățile de învățământ preuniversitar și ale Ordinului ministrului sănătății publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preșcolarilor și școlarilor și a principiilor care stau la baza unei alimentații sănătoase pentru copii și adolescenți.

(3) Suportul alimentar prevăzut la alin. (1) lit. b) și c) este produs în unități înregistrate/autorizate sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor, se distribuie sub formă ambalată, cu respectarea prevederilor legale referitoare la condițiile sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, la condițiile igienico-sanitare, la ambalarea, etichetarea, marcarea acestora, conform prevederilor pct. 8 din anexa nr. 2, fiind transportate numai cu mijloace de transport autorizate/înregistrate sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(4) În sensul prezentelor norme metodologice, documentele-suport, care însoțesc cererea motivată a părinților/reprezentanților legali/ocrotitorilor legali conform prevederilor art. 1 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 105/2022, pot fi următoarele:

a) documente medicale care să ateste intoleranțe/alergii alimentare sau afecțiuni cronice, după caz, care să îl determine pe părinte/reprezentantul legal/ocrotitorul legal să formuleze o altă opțiune alimentară;

b) declarație pe propria răspundere a părintelui/reprezentantului legal/ocrotitorului legal cu privire la bolile de care suferă preșcolarul/elevul, la apartenența la o/un religie/comunitate culturală/cult care restricționează consumul anumitor alimente, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.

(5) La solicitarea directorului unității de învățământ, cu aprobarea consiliului de administrație, ordonatorul principal de credite al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului supune aprobării consiliului local diferențierea tipului de suport alimentar pe niveluri de învățământ, în funcție de specificul unității de învățământ dat de structura ciclurilor de învățământ, de dispunerea geografică, de programul școlar al elevilor sau de alți factori obiectivi.

(6) Normele minime obligatorii care trebuie respectate în pregătirea mesei pentru preșcolari și elevi, conform prevederilor legale, precum și posibile variante de meniu sunt prevăzute în anexa nr. 3.

(7) Selecția unităților de învățământ preuniversitar care beneficiază de prevederile programului-pilot se va realiza în complementaritate cu școlile care beneficiază de suport alimentar masă caldă prin Programul național pentru reducerea abandonului școlar – PNRAS. Inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București își asumă atât selecția unităților de învățământ preuniversitar beneficiare ale programului-pilot, cât și prioritatea acestora.

Art. 6

(1) Potrivit normelor minime obligatorii care trebuie respectate în pregătirea mesei pentru preșcolari și elevi, conform recomandărilor Institutului Național de Sănătate Publică, suportul alimentar este livrat zilnic din unități autorizate/înregistrate sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor și sunt păstrate, până la servire, dacă hrana nu este servită într-un interval de 60 de minute de la livrare în condiții igienico-sanitare și de siguranța alimentelor, potrivit prevederilor legislației în vigoare.

(2) În vederea asigurării condițiilor igienico-sanitare, pentru unitățile de învățământ care nu au cantină, produsele care fac obiectul suportului alimentar trebuie însoțite de ustensile sigilate, care permit consumul în condiții optime de igienă.

Art. 7

(1) La nivelul unității de învățământ se elaborează și se transmite inspectoratului școlar un raport lunar cu privire la derularea programului-pilot, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4.

(2) Conducerea unității de învățământ desemnează un coordonator local de program care poate fi din categoria personal didactic, didactic-auxiliar sau nedidactic, cu excepția personalului de îngrijire și de întreținere. În unitățile de învățământ care funcționează cu structuri școlare arondate, se desemnează câte un responsabil la nivelul fiecărei structuri.

(3) La nivel județean/municipiului București, coordonarea programului-pilot este asigurată de către inspectoratul școlar, care elaborează, publică pe site-ul propriu și transmite, către Ministerul Educației, raportul final privind implementarea programului-pilot, după modelul prevăzut în anexa nr. 5.

(4) Inspectoratul școlar desemnează un inspector responsabil cu monitorizarea desfășurării programului-pilot în unitatea/unitățile de învățământ din județ/municipiu.

(5) Monitorizarea se realizează de fiecare inspectorat școlar, prin diverse tipuri de activități și, fără a se limita la acestea, printre care: colectare și interpretare de date, vizite în unitățile de învățământ, inspecții tematice, rapoarte transmise lunar de către unitatea de învățământ către inspectoratul școlar județean/al municipiului București.

(6) Inspectoratul școlar județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București este responsabil de comunicarea către Ministerul Educației a oricăror modificări apărute la nivelul unităților de învățământ, în ceea ce privește numărul beneficiarilor sau schimbarea denumirii, comasarea sau desființarea unor niveluri de învățământ.

(7) La nivel național, coordonarea programului-pilot este asigurată de către Ministerul Educației.

(8) Pe baza datelor centralizate din rapoartele finale transmise de către inspectoratele școlare, Ministerul Educației elaborează raportul final, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6, care se publică pe site-ul propriu.

ANEXA nr. 1: Declarație pe propria răspundere a părintelui/reprezentantului legal/ocrotitorului legal

ANEXA nr. 2: SPECIFICAȚII TEHNICE pentru procedurile de atribuire a contractelor de achiziție publică de furnizare/servicii

ANEXA nr. 3: Normele minime obligatorii care trebuie respectate în pregătirea mesei pentru preșcolari și elevi

ANEXA nr. 4: A. Model de raport lunar elaborat de către unitatea de învățământ

ANEXA nr. 5: Model de raport final elaborat de către inspectoratul școlar

ANEXA nr. 6: Model de raport final elaborat de Ministerul Educației

(Copyright: freeepik.com)

 

Aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 105/2022 privind aprobarea continuării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 350 de unități de învățământ preuniversitar de stat (H.G. nr. 1152/2022) was last modified: septembrie 19th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.