Aprobarea Metodologiei-cadru de evaluare în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor (OME nr. 3750/2023)

9 mart. 2023
Vizualizari: 445

Actul public în Monitorul Oficial

PreambulSumar
Ordinul ministrului educației (OME) nr. 3750/2023 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor

(M. Of. nr. 195 din 8 martie 2023)

În conformitate cu:

– art. 94 și art. 236-246 din Legea educației naționale nr. 1/2011;

Luând în considerare:

– O.U.G. nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată prin Legea nr. 230/2021;

În acord cu:

– O.U.G. nr. 134/2021 pentru aprobarea Acordului de împrumut (Mecanismul de redresare și reziliență) dintre Comisia Europeană și România, semnat la București la 26 noiembrie 2021 și la Bruxelles la 15 decembrie 2021, aprobată prin Legea nr. 114/2022;

– Acordul de tip operațional nr. 12.319/21/ADD, încheiat între România, prin Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, și Comisia Europeană;

În baza:

– Acordului de finanțare privind implementarea reformelor și/sau investițiilor finanțate prin PNRR nr. 31.394/2022, încheiat între Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și Ministerul Educației;

Având în vedere:

– Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE;

– Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor;

Ținând cont de:

– OME nr. 4.150/2022 pentru aprobarea cadrului de competențe digitale al profesionistului din educație;

– Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor (COM/2020/625) privind realizarea Spațiului european al educației până în 2025;

– Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor privind Busola pentru dimensiunea digitală 2030: modelul european pentru deceniul digital (COM/2021/118);

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În temeiul:

– art. 13 alin. (3) din H.G. nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației.

Se aprobă Metodologia-cadru de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor.

 

În M. Of. nr. 195 din data de 8 martie 2023 s-a publicat Ordinul ministrului educației (OME) nr. 3750/2023 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din respectivul act normativ:

Art. 1

Se aprobă Metodologia-cadru de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2

Direcția generală învățământ preuniversitar, Direcția generală managementul resurselor umane și rețea școlară, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, inspectoratele școlare județene/al municipiului București și unitățile de învățământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

METODOLOGIE-CADRU din 28 februarie 2023 de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Principii generale ce stau la baza realizării procesului de evaluare. Aspecte privind securitatea în mediul educațional virtual și gestionarea datelor cu caracter personal

CAPITOLUL III: Roluri specifice ale factorilor implicați în procesul de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor

CAPITOLUL IV: Aspecte metodologice privind organizarea și desfășurarea activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor

CAPITOLUL V: Utilizarea evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor

CAPITOLUL VI: Platforma dedicată procesului de evaluare

CAPITOLUL VII: Dispoziții finale

 

Art. 16

(1) În proiectarea și organizarea activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se respectă prevederile programelor școlare în vigoare.

(2) În proiectarea și organizarea activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se vor avea în vedere:

a) alfabetizarea digitală a elevilor;

b) formarea/dezvoltarea la elevi a competențelor informaționale;

c) familiarizarea cadrelor didactice cu aspectele pedagogiei digitale;

d) dezvoltarea competențelor de evaluare ale cadrelor didactice;

e) crearea unor comunități de învățare la nivelul elevilor și la nivelul cadrelor didactice.

(3) Activitățile de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor pot viza aspecte privind educația remedială, pregătirea elevilor pentru susținerea evaluărilor, examenelor și competițiilor naționale, precum și pregătirea elevilor capabili de performanțe înalte.

Art. 17

(1) Cadrele didactice pot elabora și utiliza în evaluarea rezultatelor școlare ale elevilor și alte metode de evaluare online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, în afara celor existente pe platformă, în conformitate cu programa școlară în vigoare.

(2) Pornind de la itemii/testele existenți/existente pe platformă, cadrele didactice pot îmbunătăți pregătirea elevilor elaborând și alți/alte itemi/teste pentru a stabili nivelul real al pregătirii fiecărui elev.

(3) În funcție de specificul disciplinei/modulului de pregătire profesională, cadrele didactice pot adapta itemii/testele existenți/existente pe platformă nevoilor punctuale de verificare a formării/dezvoltării competențelor specifice ale propriilor elevi, respectiv pot concepe itemi/teste noi al căror conținut este focalizat pe acele elemente din materie care necesită repetare/retenție/exercițiu.

Art. 18

(1) În organizarea și desfășurarea activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, cadrele didactice verifică sistematic realizarea sarcinilor de lucru de către elevi și se focalizează pe reacția de răspuns dată elevilor, pe sprijinire în învățare, pe aprecierea (în evaluare) activităților realizate de elevi în mediul online, în raport cu progresul și potențialul fiecărui elev.

(2) În procesul evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se recomandă și utilizarea unor tehnici de colaborare în perechi sau în grupuri mici, încurajarea elevilor să aplice autoevaluarea și interevaluarea.

(3) În evaluarea performanțelor școlare și a competențelor elevilor trebuie să se urmărească respectarea particularităților de vârstă ale elevilor în ceea ce privește resursa de timp, nivelul de înțelegere al acestora și gradul de dificultate a instrumentelor de evaluare.

(4) În cadrul evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, cadrele didactice pot utiliza notarea analitică și notarea holistică, în vederea analizării progresului educațional al elevilor.

 

Aprobarea Metodologiei-cadru de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor (OME nr. 3750/2023) was last modified: martie 9th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.