[UPDATE: Modele de bună practică din UE] ANAP. Importanța înființării Unităților de Achiziții Centralizate (UCA)

7 mai 2021
1 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 5 (1 votes, average: 5,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 184

Update 6 mai 2021: Modele de bună practică din UE

Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a prezentat un model de bună practică din Uniunea Europeană (UE) privind Achizițiile Centralizate.

Astfel, ANAP a prezentat, cu titlul de exemplu, modelul austriac de Înființare a Agenției Federale de Achiziții Centralizate (BBG):

„Până în 2001, achizițiile publice din Austria se făceau descentralizat, fiecare autoritate contractanta fiind implicata direct în procedurile de achiziție. Printr-o reformă administrativa cuprinzătoare în 2001, Guvernul Austriei a decis să îmbunătățească eficiența achizițiilor publice și să reducă cheltuielile publice. Reducerea costurilor administrative, optimizarea condițiilor de achiziție și cel mai bun raport calitate preț au fost scopurile principale ale restructurării.

(…)

În Austria, autoritățile contractante la nivel central sunt obligate să achiziționeze prin BBG în anumite arii de achiziție prevăzute de lege (bunuri și servicii uzuale).

Forumul Național de Drept Bancar, ediția a II-a

(…)

În momentul actual, BBG numără peste 2400 de clienți (autorități contractante) din care doar 42% autorități contractante la nivel central (federal) și 58% autorități contractante non-federale.

Deși acestea din urmă plătesc către BBG o taxă la fiecare comandă pe care o efectuează din acordul cadru încheiat în numele lor, avantajele pe care le au atunci când externalizează procedurile de achiziții sunt semnificative:

− Cel mai bun raport calitate-performanță la produsele și serviciile achiziționate;

− Participarea într-o piață de achiziții de volum mare;

− Reducerea costurilor de achiziție și a costurilor administrative;

− Disponibilitatea contractelor în termeni de timp, cantitate și calitate;

− Participarea la proceduri periodice și standardizate;

− Nu există proceduri de achiziții proprii;

− Nu există riscuri în ceea ce privește atribuirile (contestațiile sunt gestionate de BBG);

− Garanția respectării regulilor și normelor, transparență.”

Pentru mai multe detalii, vă rugăm să accesați sursa informației.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Sursa informației

  


Update 27 aprilie 2021: Prelungirea termenului pentru completarea Chestionarului

Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a anunțat prelungirea termenului pentru completarea Chestionarului adresat organizațiilor interesate să înființeze Unități de Achiziții Publice Centralizate (UCA) la nivel local, până la data de 29 aprilie 2021, ora 14:00.

Astfel, scopul demersului este de a permite participarea unui număr cât mai mare de autorități și entități contractante.

Prin urmare, organizațiile interesate să înființeze UCA își pot exprima voința și interesul prin completarea chestionarului aici.

Pentru mai multe detalii, vă rugăm să accesați sursa informației.

Sursa informației

  


Update 20 aprilie 2021: Colaborare cu promotori de bune practici

Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a anunțat formalizarea colaborării cu opt Promotori de bune practici în achiziții publice, pentru înființarea UCA la nivel local.

Astfel, implementarea acestei inițiative se realizează prin intermediul unui Proiect care urmărește înființarea și operaționalizarea a 3 UCA la nivel local, respectiv realizarea foilor de parcurs pentru alte 8 UCA la nivel local, în scopul implementării ulterioare.

De asemenea, organizațiile care au decis să sprijine această inițiativă în calitate de Promotori de bune practici în domeniul achizițiilor vor contribui la îndeplinirea obiectivelor Proiectului și a direcțiilor de acțiune din Strategia Națională în domeniul Achizițiilor Publice. Organizațiile sunt: ADI ITI Delta Dunării, Asociația Agențiilor pentru Dezvoltare Regională din România (ROREG), Asociația Comunelor din România (ACOR), Asociația Municipiilor din România (AMR), Consiliul Județean Suceava, Consiliul Județean Vrancea, Federațía Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitară (FADI) și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

Pentru mai multe detalii, vă rugăm să accesați sursa informației.

Sursa informației

  


Update 8 aprilie 2021: Chestionarul adresat organizațiilor interesate să înființeze UCA

Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a lansat un chestionar adresat organizațiilor interesate să înființeze Unități de Achiziții Publice Centralizate la nivel local (UCA).

Astfel, chestionarul se adresează autorităților publice locale, structurilor subordonate autorităților publice locale și structurilor asociative ale administrației publice locale cu personalitate juridică, iar acesta poate fi completat aici.

De asemenea, chestionarul este disponibil pentru completare până la data de 23 aprilie 2021.

Totodată, procesul de selecție se derulează în perioada aprilie-iunie 2021 și implică analiza datelor obținute atât din cercetarea secundară realizată, cât și din cercetarea primară (informațiile colectate prin intermediul chestionarului atașat sunt esențiale).

Pentru mai multe detalii, vă rugăm să accesați sursa informației.

Sursa informației

  


Potrivit site-ului oficial (anap.gov.ro), Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a informat că, în contextul reformei sistemului achizițiilor publice din România, va implementa o parte dintre măsurile incluse în Strategia Națională în domeniul Achizițiilor Publice, cu sprijinul Băncii Europene de Investiții (BEI), iar una dintre măsuri vizează și încurajarea agregării cererii de produse, servicii și/sau lucrări între autoritățile contractante prin înființarea de Unități de Achiziții Centralizate (UCA) la nivel local.

În prezent, proiectul se află în etapa de identificare și selecție a instituțiilor interesate să constituie unități de achiziții centralizate la nivel local.

Astfel, achiziția centralizată este un proces în care o autoritate contractantă, reprezentând nevoile colective ale altor entități publice, desfășoară funcții de achiziții publice în numele acestor entități, iar în majoritatea Statelor Membre, achizițiile publice se desfășoară, în principal, pe o bază descentralizată, de către autoritățile contractante. Cu toate acestea, în ultimii ani, în majoritatea Statelor Membre, se poate observa o tendință de trecere spre un sistem central de achiziții, bazat pe proceduri electronice. Astfel, se poate constata că unitățile de achiziții centralizate devin un element-cheie al organizării sistemului de achiziții publice.

Totodată, cu unele excepții, statele comunitare au înființat unități de achiziții publice centralizate care funcționează la nivel național, iar în majoritatea există și unități de achiziții centralizate la nivel local. Organizarea și funcționarea acestor organisme centrale de achiziție reflectă caracteristicile sistemelor de administrație publică din aceste țări, precum și trăsăturile specifice modului de furnizare a serviciilor publice în statele respective.

Definiția unităților de achiziții centralizate se regăsește în fiecare lege națională. Astfel:

− Nu există o obligație de a institui UCA;

− Nu există un model standard pentru organizarea unei UCA, Statul Membru poate defini: domeniul de aplicare (regional/sectorial/local); modelul de organizare și statutul juridic; scopul pentru care se înființează UCA; modelul de finanțare.

Nu în ultimul rând, realizarea achizițiilor publice prin intermediul unităților de achiziții centralizate prezintă principalul beneficiu al realizării de economii la buget și al utilizării eficiente a fondurilor, în principal datorită: simplificării procedurilor de achiziție publică și reducerii costurilor asociate, agregării cererii și realizării de economii de scară de până la 20%, îmbunătățirii capacității administrative și expertizei, precum și îmbunătățirii transparenței.

Pentru mai multe informații, accesați, vă rugăm, sursa informației.

Sursa informației

Vezi și ANAP. Sesiune de training dedicată personalului

[UPDATE: Modele de bună practică din UE] ANAP. Importanța înființării Unităților de Achiziții Centralizate (UCA) was last modified: mai 7th, 2021 by Universul Juridic

Vă recomandăm:

Despre autor:

Universul Juridic

Universul Juridic

UniversulJuridic.ro reprezintă doar o mică parte din proiectul final ale cărui conținut și funcționalități vor fi într-o continuă dezvoltare, în funcție de necesitățile și dorințele dumneavoastră.

Abonează-te la newsletter