Ridicarea vehiculelor – noi reglementări începând cu 21 ianuarie 2017

11 ian. 2017
Vizualizari: 3654
Actul modificatActul modificatorSumar
H.G. nr. 1.391/2006
(M. Of. nr. 876 din 26 octombrie 2006)
H.G. nr. 965/2016
(M. Of. nr. 1035 din 22 decembrie 2016)

– modifică: art. 14 lit. c), d) și e); art. 96 alin. (1); art. 142 lit. k) și n); art. 144 alin. (2); art. 144 alin. (3);  art. 161 alin. (1) lit. h), i), p) și r); art. 190 alin. (3); art. 196 alin. (2); art. 201; art. 202 alin. (1); art. 209 alin. (1); art. 211; art. 219 alin. (3)

– introduce: art. 118 alin. (2); art. 141 alin. (8); art. 144 alin. (3); art. 161 alin. (1^1); art. 203^1 – 203^4

– abrogă: art. 198 alin. (3) și (4)

În M. Of. nr. 1035 din 22 decembrie 2016, a fost publicată H.G. nr. 965/2016 din 15 decembrie 2016 pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin H.G. nr. 1.391/2006.

În continuare, vom prezenta modificările aduse Regulamentului prin H.G. nr. 965/2016.

 

Art. 14 lit. c), d) și e) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 14 lit. c), d) și e) prevedea faptul că în circulația pe drumurile publice, bicicleta trebuie să fie:
(…)
c) dotată cu sistem de avertizare sonoră; se interzic echiparea și folosirea sistemelor de avertizare sonoră specifice autovehiculelor;
d) echipată în față cu lumină de culoare albă sau galbenă, iar în spate cu lumină de culoare roșie și cu cel puțin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeași culoare;
e) echipată cu elemente sau dispozitive care, în mișcare, formează un cerc continuu, fluorescent-reflectorizante de culoare portocalie fixate pe spițele roților.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 14 lit. c), d) și e) dispune următoarele:

c) dotată cu sistem de avertizare sonoră;
d) echipată, pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, în față, cu lumina de culoare albă sau galbenă, iar în spate, cu lumină de culoare roșie și cu cel puțin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeași culoare;
e) echipată cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roți, care, în mișcare, formează un cerc continuu”.

 

Art. 96 alin. (1) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 96 alin. (1) prevedea faptul că participanții la trafic sunt obligați să anunțe administratorul drumului public ori cea mai apropiată unitate de poliție atunci când au cunoștință despre existența pe drum a unui obstacol sau a oricărei alte situații periculoase pentru fluența și siguranța circulației.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 96 alin. (1) dispune următoarele:

Art. 96

(1) Participanții la trafic sunt obligați să anunțe administratorul drumului public ori cel mai apropiat polițist atunci când au cunoștință despre existența pe drum a unui obstacol sau a oricărei altei situații periculoase pentru fluența și siguranța circulației”.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

Art. 118 alin. (2) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Noua reglementare

La art. 118, după alin. (1), se introduce un nou alineat, alin. (2).

Potrivit noii reglementări, art. 118 alin. (2) dispune următoarele:

(2) Se recomandă ca la depășirea unei biciclete distanța laterală să fie de minimum 1,5 m”.

 

Art. 141 alin. (8) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Noua reglementare

La art. 141, după alin. (7), se introduce un nou alineat, alin. (8).

Potrivit noii reglementări, art. 141 alin. (8) dispune următoarele:

(8) Se consideră staționare pe partea carosabilă situația în care oricare dintre roțile vehiculului sau remorcii se regăsește pe partea carosabilă”.

 

Art. 142 lit. k) și n) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 142 lit. k) și n) prevedea faptul că se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni și/sau bicicliști ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
(…)
n) pe trotuar, dacă nu se asigură spațiu de cel puțin 1 m pentru circulația pietonilor;

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 142 lit. k) și n) dispune următoarele:

k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni și biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;

(…)

n) pe trotuar, cu excepția situației în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile 144 alin. (2) și (3)”.

 

Art. 144 alin. (2) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 144 alin. (2) prevedea faptul că administratorul drumului public poate permite oprirea sau staționarea, parțial ori total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar în lipsa acestuia, numai dacă rămâne liber cel puțin un culoar de minimum 1 m lățime înspre marginea opusă părții carosabile, destinat circulației pietonilor.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 144 alin. (2) dispune următoarele:

(2) Administratorul drumului public poate amenaja pe anumite zone ale trotuarului, cu avizul poliției rutiere, spații destinate opririi sau staționării vehiculelor, marcate și semnalizate corespunzător. Amenajările se pot executa numai dacă:

a) se respectă culoarul destinat circulației pietonilor, stabilit potrivit normativelor în vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m lățime;
b) accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă;
c) poziționarea vehiculelor în parcare nu stânjenește circulația pe prima bandă sau pe pistele amenajate”.

 

Art. 144 alin. (3) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Noua reglementare

La art. 144, după alin. (2), se introduce un nou alineat, alin. (3).

Potrivit noii reglementări, art. 144 alin. (3) dispune următoarele:

(3) Nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puțin de 10 m de intersecții, stații ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni”.

 

Art. 161 alin. (1) lit. h), i), p) și r) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 161 alin. (1) lit. h), i), p) și r) prevedea faptul că se interzice conducătorilor de biciclete:

(…)

h) să transporte o altă persoană, cu excepția copilului până la 7 ani, numai dacă vehiculul are montat în față un suport special, precum și a situației când vehiculul este construit și/sau echipat special pentru transportul altor persoane;

i) să circule pe partea carosabilă în aceeași direcție de mers, dacă există o cale laterală, o potecă sau un acostament practicabil, ce poate fi folosit;

(…)

p) să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepția cazurilor în care, înainte de intersecție, trebuie să se încadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stânga;

r) să circule fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 161 alin. (1) lit. h), i), p) și r) dispune următoarele:

h) să transporte o altă persoană, cu excepția situației prevăzute la alin. (1^1) și a situației când vehiculul este construit și/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
i) să circule pe partea carosabilă în aceeași direcție de mers, dacă există acostament practicabil;
(…)
l) să circule fără îndeplinirea obligațiilor prevăzute la 14 și 15;
(…)
p) să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepția cazurilor în care, înainte de intersecție, trebuie să se încadreze regulamentar în funcție de direcția de deplasare;
r) să circule în interiorul localităților în care nu funcționează iluminatul public, precum și în afara localităților fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă”.

 

Art. 161 alin. (1^1) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Noua reglementare

La art. 161, după alin. (1), se introduce un nou alineat, alin. (1^1).

Potrivit noii reglementări, art. 161 alin. (1^1) dispune următoarele:

(1^1) Copilul în vârstă de până la 7 ani poate fi transportat pe bicicletă, de către un adult, numai dacă vehiculul este prevăzut din construcție cu un suport special sau dacă are montat un dispozitiv omologat”.

 

Art. 190 alin. (3) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 190 alin. (3) prevedea faptul că raportul de reținere, precum și documentele sau plăcuțele cu numărul de înmatriculare reținute unui conducător de autovehicul care posedă permis de conducere sau certificat de înmatriculare eliberat de o autoritate străină se trimit poliției rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române pentru a fi trimise autorităților emitente.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 190 alin. (3) dispune următoarele:

(3) Raportul de reținere, permisul de conducere eliberat de o autoritate străină și documentele reținute se trimit poliției rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române pentru a fi trimise autorităților emitente”.

 

Art. 196 alin. (2) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 196 alin. (2) prevedea faptul că, dacă cea de-a doua faptă este una dintre cele prevăzute la art. 102 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, polițistul rutier eliberează titularului permisului o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 196 alin. (2) dispune următoarele:

(2) Dacă cea de-a doua faptă este una dintre cele prevăzute la art. 102 alin. (3) lit. a) și c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, polițistul rutier eliberează titularului permisului o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație”.

 

Art. 198 alin. (3) și (4) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 198 alin. (3) și (4) prevedea faptul că:

(…)

(3) Certificatul de înregistrare sau plăcuțele cu numărul de înregistrare, eliberate de o autoritate a administrației publice locale, reținute în condițiile legii, se trimit împreună cu raportul de reținere autorității care le-a eliberat.

(4) Raportul de reținere, precum și documentele sau plăcuțele cu numărul de înmatriculare, eliberate de o autoritate străină, reținute în condițiile legii, se trimit poliției rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române pentru a fi remise autorităților emitente.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 198 alin. (3) și (4) – se abrogă.

 

Art. 201 din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 201 prevedea faptul că atunci când vehiculul este înmatriculat sau înregistrat într-un alt județ decât cel pe teritoriul căruia a fost constatată fapta, certificatul de înmatriculare sau de înregistrare și plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare se trimit, după expirarea termenului prevăzut de lege pentru introducerea plângerii împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției, serviciului poliției rutiere din județul care are în evidență vehiculul.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 201 dispune următoarele:

Art. 201

Atunci când vehiculul este înmatriculat sau înregistrat într-un alt județ decât cel pe teritoriul căruia a fost constatată fapta ori este înmatriculat într-un alt stat, certificatul de înmatriculare sau de înregistrare și plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare se trimit, după expirarea termenului prevăzut de lege pentru introducerea plângerii împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției, serviciului poliției rutiere din județul care are în evidență vehiculul, autorității administrației publice locale emitente sau, după caz, autorității străine emitente”.

 

Art. 202 alin. (1) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 202 alin. (1) prevedea faptul că:

(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare, precum și plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare se restituie de către serviciul poliției rutiere care le are în păstrare proprietarului sau utilizatorului vehiculului, la prezentarea de către acesta a dovezii încetării motivelor pentru care s-a dispus măsura tehnico-administrativă.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 202 alin. (1) dispune următoarele:

Art. 202

(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare, precum și plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare se restituie de către serviciul poliției rutiere proprietarului sau utilizatorului vehiculului, la prezentarea de către acesta a dovezii încetării motivelor pentru care s-a dispus măsura tehnico-administrativă”.

 

Art. 203^1 – 203^4 din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Noua reglementare

La cap. VII secț. a 2-a, după art. 203, se introduce un nou paragraf, parag. 4 „Ridicarea vehiculelor”, alcătuit din art. 203^1 – 203^4.

Potrivit noii reglementări, art. 203^1 – 203^4 dispune următoarele:

§ 4. Ridicarea vehiculelor

Art. 203^1

(1) Ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care polițistul rutier o poate dispune în una dintre situațiile prevăzute la art. 143, când vehiculul staționează neregulamentar pe partea carosabilă.

(2) Ridicarea vehiculelor constituie serviciu public și se realizează, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe durata a 24 de ore, de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administrația publică locală.

(3) Ridicarea vehiculului nu se dispune sau, dacă a fost dispusă, nu se pune în executare sau încetează, în cazul în care în vehicul este vizibilă prezența unor persoane.

(4) Nu se dispune ridicarea vehiculului aparținând unei instituții dintre cele prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) și b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care desfășoară o acțiune de intervenție sau misiune cu caracter de urgență.

(5) Conducătorul vehiculului este direct răspunzător în situația în care prezența unor persoane în vehicul nu este vizibilă cu ocazia dispunerii sau punerii în executare a măsurii tehnico-administrative.

ART. 203^2

(1) Ridicarea vehiculului se dispune, în scris, prin dispoziție de ridicare.

(2) Dispoziția de ridicare trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații:

a) data, ora și locul ridicării vehiculului;
b) gradul profesional, numele și prenumele polițistului rutier care dispune măsura tehnico-administrativă, precum și unitatea din care acesta face parte;
c) indicarea expresă a temeiului juridic referitor la norma încălcată;
d) mențiuni privind înregistrarea foto sau video a staționării vehiculului;
e) mențiuni privind avarii vizibile pe vehicul;
f) date privind numărul de înmatriculare/înregistrare și marca vehiculului.

(3) Dispoziția de ridicare se încheie în 3 exemplare, cu următoarea destinație: primul exemplar pentru emitent, al doilea exemplar pentru administratorul drumului public sau, după caz, pentru administrația publică locală, iar al treilea exemplar pentru persoana care solicită restituirea vehiculului.

Art. 203^3

(1) Operațiunile executate pentru ridicarea vehiculului constau în ridicarea, transportul și depozitarea vehiculului.

(2) Transportul la locul de depozitare se realizează în condiții care exclud deplasarea pe propriile roți a vehiculului ridicat.

(3) Transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la inițierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării și este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz se suportă doar contravaloarea operațiunii de ridicare.

(4) Depozitarea se face numai în spații corespunzătoare, special amenajate de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administrația publică locală.

(5) Pe perioada depozitării, vehiculele ridicate se află în paza administratorului drumului public sau, după caz, a administrației publice locale.

(6) Administratorul drumului public sau, după caz, administrația publică locală răspunde pentru eventualele avarii cauzate vehiculului ca urmare a efectuării operațiunilor de ridicare, transport și depozitare, în condițiile prevăzute de lege.

ART. 203^4

(1) Vehiculul ridicat se restituie după ce se face dovada achitării tarifului aferent operațiunii/operațiunilor efectuate, în baza documentelor care atestă proprietatea ori deținerea legală a acestuia.

(2) În cazul în care a fost dispusă măsura tehnico-administrativă a unui vehicul aparținând instituțiilor prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) și b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care desfășura o acțiune de intervenție sau misiune cu caracter de urgență, restituirea se face cu titlu gratuit.

(3) Programul de restituire a vehiculelor depozitate în spațiile special amenajate se asigură prin serviciu continuu, pe durata a 24 de ore”.

 

Art. 209 alin. (1) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 209 alin. (1) prevedea faptul că la cumulul a cel puțin 15 puncte de penalizare, serviciul poliției rutiere din județul care are în evidență conducătorul de autovehicul comunică acestuia, în scris, în termen de 10 zile de la data înregistrării în evidență a ultimelor puncte de penalizare, sancțiunea contravențională complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce, precum și obligația de a se prezenta la sediul poliției rutiere, în termen de 5 zile de la primirea înștiințării scrise, pentru a preda permisul de conducere.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 209 alin. (1) dispune următoarele:

Art. 209

(1) La cumulul a cel puțin 15 puncte de penalizare, serviciul poliției rutiere din județul care are în evidență conducătorul de autovehicul comunică acestuia, în scris, în termen de 10 zile de la data constatării ultimei contravenții, hotărârea de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, precum și obligația de a se prezenta la sediul poliției rutiere, în termen de 5 zile de la primirea înștiințării scrise, pentru a preda permisul de conducere”.

 

Art. 211 din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 211 prevedea faptul că în cazul în care titularului permisului de conducere i s-a interzis să ocupe o funcție sau profesie care are legătură cu dreptul de a conduce autovehicule sau tramvaie, potrivit art. 112 lit. c) din Codul penal, republicat, cu modificările și completările ulterioare, șeful serviciului poliției rutiere care funcționează pe teritoriul de competență al autorității care a luat măsura de siguranță dispune suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule sau tramvaie pe durata cât operează măsura de siguranță.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 211 dispune următoarele:

Art. 211

În cazul în care titularului permisului de conducere i s-a interzis să ocupe o funcție sau să exercite o profesie care are legătură cu dreptul de a conduce autovehicule sau tramvaie, potrivit art. 108 lit. c) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, șeful serviciului poliției rutiere care funcționează pe teritoriul de competență al autorității care a luat măsura de siguranță dispune suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule sau tramvaie pe durata cât operează măsura de siguranță”.

 

Art. 219 alin. (3) din Regulament (modificat prin H.G. nr. 965/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 219 alin. (3) prevedea faptul că verificarea cunoașterii regulilor de circulație de către contravenient se efectuează de către serviciul poliției rutiere care îl are în evidență, în cazul în care sancțiunea a fost aplicată ca urmare a săvârșirii unei contravenții pentru care legea prevede suspendarea dreptului de a conduce pentru 30, 60 sau 90 de zile sau, după caz, a fost majorată cu 30 de zile.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 219 alin. (3) dispune următoarele:

(3) Verificarea cunoașterii regulilor de circulație de către contravenient se efectuează de către serviciul poliției rutiere care îl are în evidență, în cazurile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Alte prevederi relevante din H.G. nr. 965/2016)

Art. II

Procedura privind ridicarea vehiculului, prevăzută de Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002, aprobat prin H.G. nr. 1.391/2006, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător și de polițistul local în situațiile prevăzute la art. 7 lit. h) și k) din Legea poliției locale nr. 155/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Art. III

Respectiva hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ridicarea vehiculelor – noi reglementări începând cu 21 ianuarie 2017 was last modified: ianuarie 11th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.