[UPDATE: Regulament UNBR – DGEP] UNBR. Interogarea digitală a Registrului Național de Evidență a Persoanelor al DGEP

27 oct. 2023
Vizualizari: 511

Update: Regulament UNBR – DGEP

Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a publicat Decizia Comisiei Permanente nr. 47/20-21.10.2023 privind aprobarea Regulamentul de organizare și funcționare a activității de accesare și prelucrare a datelor din Registrul național de evidență a persoanelor al Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (DGEP).

Atașăm, în continuare, prevederile Deciziei nr. 47/20-21.10.2023:

Art. 1 – Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a activității de accesare și prelucrare a datelor din Registrul național de evidență a persoanelor al Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (DGEP) care constituie anexă la prezenta decizie, denumit în continuare „Regulament UNBR – DGEP”.

Art. 2 – Regulamentul UNBR – DGEP intră în vigoare începând cu data de 27 octombrie 2023.

Art. 3 – Extras din Regulamentul UNBR – DGEP constând în art. 1 și art. 3-art. 6 se publică pe pagina de internet a UNBR.

Art. 4 – Extras din Regulamentul UNBR – DGEP constând în art. 1 și art. 3-art. 6 se comunică prin e-mail barourilor și Casei de Asigurări a Avocaților, aceasta din urmă având obligația de a comunica documentul tuturor filialelor.

Art. 5 – Măsurile de securitate prevăzute la art. 2 din Regulamentul UNBR – DGEP au caracter confidențial. Accesul la conținutul art. 2 din Regulamentul UNBR – DGEP este permis membrilor Consiliului UNBR, persoanelor desemnate de Comisia Permanentă sau de Consiliul UNBR pentru implementarea, realizarea sau supravegherea activității care face obiectul regulamentului, salariaților UNBR și altor persoane desemnate de Președintele UNBR.

Extras din Regulamentul UNBR – DGEP

Art. 3 – Accesul avocaților la datele din Registrul Național de Evidență a Persoanelor.

(1) Accesul avocaților la datele din Registrul Național de Evidență a Persoanelor se va realiza la cerere, cu respectarea dispozițiilor art. 281 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată. În acest scop, utilizând aplicația informatică Tabloul național al avocaților – portal ifep.ro, avocatul va accesa contul său și, în cadrul secțiunii dedicate interogării Registrului Național de Evidență a Persoanelor, va completa în format digital Formularul de interogare pentru obținerea de date cu caracter personal (conform modelului anexat prezentului Regulament), pe care apoi îl va semna fie cu semnătură electronică extinsă bazată pe un certificat calificat, fie cu semnătură electronică sau îl va descărca, îl va semna olograf și îl va reîncărca în portal. Avocatul va atașa la formularul digital în format PDF împuternicirea avocațială semnată olograf, cu semnătură electronică sau cu semnătură electronică extinsă bazată pe un certificat calificat, completată integral potrivit Legii nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată și a Statutului profesiei de avocat și din care rezultă mandatul avocatului primit în mod expres de la client pentru a obține informații din Registrul Național de Evidență a Persoanelor. Formularul va conține și o rubrică „Alte mențiuni”, pentru a da posibilitatea avocatului de a oferi orice alte informații/explicații considerate necesare și va permite încărcarea de fișiere pentru înscrisurile anexate acestuia. Adresa de corespondență (pentru primirea răspunsului) este adresa de e-mail înregistrată în platforma ifep.ro.

(2) În Formularul digital este inserată o rubrică ce presupune o declarație pe proprie răspundere asumată de avocat în sensul că informațiile solicitate sunt necesare realizării de către avocat a serviciilor juridice pentru care există încheiat un contract de asistență juridică, cu indicarea numărului și a datei contractului de asistență juridică, a datelor de identificare ale clientului și cu descrierea serviciului juridic solicitat de client.

(3) De asemenea, în Formularul digital este inserată o rubrică ce presupune o declarație pe proprie răspundere asumată de avocat, în sensul că acesta se conformează Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului European din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulament General privind Protecția Datelor – GDPR) și Legii nr.190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.

(4) Formularul digital va permite introducerea datelor pentru un număr de cel mult 5 (cinci) persoane cu privire la care se solicită informații din Registrul Național de Evidență a Persoanelor.

(5) Serviciul de interogare a Registrului Național de Evidență a Persoanelor se va realiza numai după achitarea taxei de interogare în cuantum de 42 Lei, la care se adaugă TVA potrivit legii, pentru fiecare persoană în legătură cu care se solicită informații și presupune un număr limitat de cel mult 5 (cinci) operațiuni de interogare a bazei de date pentru fiecare persoană în parte. În cazul în care se solicită comunicarea rezultatului interogării în termen de 2 zile lucrătoare, taxa de interogare ce trebuie achitată pentru procesarea de urgență este în cuantum de 84 Lei, la care se adaugă TVA potrivit legii.

(6) Taxa de interogare se achită exclusiv prin utilizarea aplicației implementate în acest scop pe portalul ifep.ro.

(7) În funcție de conținutul Formularului și/sau al înscrisurilor anexate, operatorul UNBR poate să solicite lămuriri suplimentare, inclusiv comunicarea de înscrisuri din care rezultă îndeplinirea condițiilor prevăzute de art. 281 alin. (1) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată. Dacă operatorul UNBR nu primește înscrisurile solicitate sau explicațiile oferite nu sunt lămuritoare, în termen de 5 zile lucrătoare de la expedierii solicitării prin e-mail, acesta nu va da curs solicitării și va dispune prin referat supus aprobării secretarului general al UNBR restituirea în contul plătitorului a taxei achitate, mai puțin comisioanele bancare.

(8) În situația în care există suspiciuni rezonabile cu privire la anumite solicitări de interogare a Registrului Național de Evidență a Persoanelor rezultate, spre exemplu, din frecvența solicitărilor sau din conținutul acestora, operatorul U.N.B.R. poate să nu dea curs solicitării avocatului, înștiințând de îndată secretarul general al U.N.B.R. care poate dispune restituirea în contul plătitorului a taxei achitate, mai puțin comisioanele bancare.

(9) Interogările pot fi realizate de către operator numai dacă sunt comunicate de către avocat date ale persoanei despre care se solicită interogarea, în următoarele variante:

• nume, prenume, data nașterii.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

• nume, prenume, ultimul domiciliu cunoscut – prin indicarea cel puțin a județului, a municipiului/orașului/comunei/satului și a denumirii străzii; cea din urmă cerință, privind denumirea străzii, nu este necesară în cazul comunelor și al satelor.

• cod numeric personal – în situația în care numele sau prenumele sunt necunoscute, se oferă explicații operatorului cu privire la împrejurările care au condus la cunoașterea codului numeric personal, prin completarea Formularului la rubrica „Alte mențiuni” și se anexează înscrisuri doveditoare, dacă există.

• serie și număr carte de identitate – în situația în care numele sau prenumele sunt necunoscute, se oferă explicații operatorului cu privire la împrejurările care au condus la cunoașterea seriei și numărului cărții de identitate, prin completarea Formularului la rubrica „Alte mențiuni” și se anexează înscrisuri doveditoare, dacă există.

(10) Se recomandă avocaților să comunice operatorului și orice alte date și informații relevante care pot ajuta la identificarea persoanei (cum ar fi: numele purtat anterior, prenumele tatălui, prenumele mamei, locul nașterii), prin completarea rubricii „Alte mențiuni” și/sau încărcarea de fișiere conținând înscrisuri în susținerea cererii.

Art. 4 – Comunicarea rezultatelor interogării Registrului Național de Evidență a Persoanelor

(1) În urma operațiunii de interogare, portalul unic poate genera următoarele informații cu privire la persoana despre care se solicită interogarea: CNP, sex, nume, prenume, data nașterii, serie și număr act de naștere, locul nașterii, prenumele tatălui, prenumele mamei, starea civilă, situația militară, studii, ocupație, profesie, sursă de venit, adrese, fotografia din cartea de identitate.

(2) În situația în care rezultatul interogării este concludent, vor fi comunicate avocatului prin e-mail numai datele de identificare actualizate ale persoanei, necesare exercitării activității avocatului, respectiv: numele, prenumele, data nașterii, locul nașterii, adresele active și codul numeric personal. În situația în care persoana interogată figurează ca fiind decedată vor fi comunicate avocatului data decesului și numărul/data actului de deces în măsura în care aceste informații sunt identificate.

(3) În situația în care datele comunicate de către avocat sunt insuficiente pentru a obține datele de identificare ale persoanei și au fost epuizate de către operator cele 5 (cinci) operațiuni de interogare a bazei de date fără a se obține un rezultat concludent, atunci operatorul va comunica avocatului prin e-mail un răspuns în acest sens.

(4) Rezultatul interogării va fi comunicat avocatului exclusiv prin e-mail, de la adresa de e-mail date@unbr.ro la adresa de corespondență care este înregistrată în portalul ifep.ro, în termen de cel mult 5 (cinci) zile lucrătoare de la data transmiterii către UNBR a formularului digital semnat, însoțit de documentele justificative, conform prezentului Regulament. Avocatului i se va comunica în contul personal din platforma ifep.ro exclusiv un mesaj prin care i se confirmă soluționarea cererii și comunicarea răspunsului prin e-mail.

(5) Este interzis avocatului să utilizeze datele obținute în alte scopuri decât cel pentru care au fost solicitate sau pentru crearea unei baze de date personale și este interzis avocatului să divulge aceste date unor terțe persoane. Nerespectarea de către avocat a acestor obligații constituie abatere disciplinară gravă și se sancționează cu excluderea din profesiei, potrivit Statutului profesiei de avocat.

(6) Avocatul are obligația de a informa clientul cu privire la condițiile de interogare și prelucrare a datelor din prezentul Regulament.

Regulamentul UNBR – DGEP poate fi consultat aici.

Sursa informației


Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) informează că, începând cu data de 27 octombrie 2023, va fi operațională aplicația informatică prin care avocații vor putea solicita operatorilor UNBR interogarea Registrului Național de Evidență a Persoanelor al Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (DGEP).

Solicitarea de acces la datele din Registrul Național de Evidență a Persoanelor se va realiza prin completarea unui Formular în contul avocatului din aplicația informatică Tabloul național al avocaților – portal ifep.ro, unde va exista o secțiune dedicată interogării Registrului Național de Evidență a Persoanelor.

Avocatul va completa în format digital Formularul de interogare pentru obținerea datelor, iar răspunsul la solicitarea de interogare va fi comunicat avocatului prin e-mail, în termen de 5 zile lucrătoare.

Tarife

Serviciul de interogare a Registrului Național de Evidență a Persoanelor se va realiza numai după achitarea taxei de interogare în cuantum de 49,98 Lei TVA inclus, pentru fiecare persoană în legătură cu care se solicită informații și presupune un număr limitat de cel mult 5 (cinci) operațiuni de interogare a bazei de date pentru fiecare persoană în parte.

În cazul în care se solicită comunicarea rezultatului interogării în termen de 2 zile lucrătoare, taxa de interogare ce trebuie achitată pentru procesarea de urgență este în cuantum de 99,96 Lei TVA inclus.

Taxa de interogare se achită online, de către client sau de către avocat, exclusiv prin utilizarea aplicației implementate în acest scop pe portalul ifep.ro. În situația achitării taxei de interogare de către client se va genera un cod de confirmare a plații ce trebuie inserat de către avocat în Formularul de interogare.

Regulamentul de organizare și funcționare a activității de accesare și prelucrare a datelor din Registrul Național de Evidență a Persoanelor al DGEP se va publica la data de 26 octombrie 2023.

(Copyright: freeepik.com)

 

[UPDATE: Regulament UNBR – DGEP] UNBR. Interogarea digitală a Registrului Național de Evidență a Persoanelor al DGEP was last modified: octombrie 27th, 2023 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: