Statutul grefierilor şi al altor categorii de personal care ocupă funcţii de specialitate în cadrul instanţelor judecătoreşti (Legea nr. 11/2024)

15 ian. 2024
1.871 views

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
Legea nr. 11/2024 privind statutul grefierilor și al altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice

(M. Of. nr. 26 din 12 ianuarie 2024)

Prezenta lege reglementează statutul grefierilor și al altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea, precum și al personalului de specialitate criminalistică și al personalului care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică în cadrul Institutului Național de Expertize Criminalistice.

 

În M. Of. nr. 26 din data de 12 ianuarie 2024 s-a publicat Legea nr. 11/2024 privind statutul grefierilor și al altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice.

Redăm, în cele ce urmează, prevederile principale ale acestei Legi.

 

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Cariera grefierilor și a altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

SECȚIUNEA 1: Recrutarea și numirea grefierilor judiciari

SECȚIUNEA 2: Recrutarea și numirea grefierilor de ședință și ale grefierilor principali

SECȚIUNEA 3: Recrutarea și numirea grefierilor, ale agenților procedurali și ale șoferilor

SECȚIUNEA 4: Recrutarea și numirea specialiștilor IT, ale specialiștilor criminaliști și ale tehnicienilor criminaliști

SECȚIUNEA 5: Numirea în funcție a grefierilor și a altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

SECȚIUNEA 6: Promovarea grefierilor și a altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

SECȚIUNEA 7: Formarea profesională inițială a grefierilor de ședință și a grefierilor principali, precum și formarea profesională a grefierilor judiciari

SECȚIUNEA 8: Formarea profesională continuă a grefierilor și a altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate din cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

SECȚIUNEA 9: Evaluarea activității profesionale a grefierilor și a altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

SECȚIUNEA 10: Suspendarea din funcție a grefierilor și a altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

SECȚIUNEA 11: Eliberarea din funcție a grefierilor și a altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

SECȚIUNEA 12: Delegarea, detașarea și transferul grefierilor și ale altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

CAPITOLUL III: Școala Națională de Grefieri

CAPITOLUL IV: Drepturile și îndatoririle grefierilor și ale altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

SECȚIUNEA 1: Dispoziții generale

SECȚIUNEA 2: Drepturile grefierilor și ale altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

SECȚIUNEA 3: Îndatoririle grefierilor și ale altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate din cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

CAPITOLUL V: Răspunderea grefierilor și a altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

CAPITOLUL VI: Atribuțiile grefierilor și ale altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea

CAPITOLUL VII: Personalul de specialitate criminalistică și personalul auxiliar de specialitate criminalistică din cadrul Institutului Național de Expertize Criminalistice

SECȚIUNEA 1: Principiile exercitării profesiei de expert criminalist

SECȚIUNEA 2: Recrutarea și numirea în funcție ale personalului de specialitate criminalistică și ale personalului care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică

SECȚIUNEA 3: Promovarea în grade profesionale și accesul la funcții de conducere ale personalului de specialitate criminalistică și ale personalului care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică

SECȚIUNEA 4: Formarea profesională continuă

SECȚIUNEA 5: Evaluarea activității profesionale a personalului de specialitate criminalistică și a personalului care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică

SECȚIUNEA 6: Suspendarea și eliberarea din funcție ale personalului de specialitate criminalistică și ale personalului care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică

SECȚIUNEA 7: Delegarea, detașarea și transferul personalului de specialitate criminalistică și ale personalului care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică

SECȚIUNEA 8: Drepturile și îndatoririle personalului de specialitate criminalistică și ale personalului care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică

SECȚIUNEA 9: Incompatibilități și interdicții

SECȚIUNEA 10: Răspunderea personalului de specialitate criminalistică și a personalului care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică

CAPITOLUL VIII: Dispoziții tranzitorii și finale

 

Art. 2

(1) Personalul din cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea prevăzut la art. 1 alin. (2) este format din:

a) grefieri judiciari, grefieri de ședință și grefieri principali;

b) grefieri;

c) specialiști IT, specialiști criminaliști și tehnicieni criminaliști;

d) agenți procedurali și șoferi.

(2) Personalul prevăzut la alin. (1) funcționează în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea, organizate potrivit Legii nr. 304/2022 privind organizarea judiciară.

Art. 3

(1) Personalul de specialitate criminalistică este format din experți criminaliști și asistenți criminaliști.

(2) Personalul care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică este format din tehnicieni criminaliști și secretari-dactilografi laborator expertize criminalistice.

(3) Personalul prevăzut la alin. (1) și (2) funcționează în cadrul Institutului Național de Expertize Criminalistice și al laboratoarelor interjudețene de expertize criminalistice, denumite în continuare INEC, organizate potrivit legii.

Art. 4

Pentru numirea în funcțiile prevăzute la art. 2 alin. (1), persoana trebuie să îndeplinească următoarele condiții generale:

a) are cetățenia română, domiciliul în România și capacitate deplină de exercițiu;

b) nu are antecedente penale, nu are cazier fiscal și se bucură de o bună reputație;

c) cunoaște limba română;

d) este aptă, din punct de vedere medical și psihologic, pentru exercitarea funcției.

Art. 5

Personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) și art. 3 alin. (1) și (2) este obligat ca, prin întreaga sa activitate, să respecte drepturile și libertățile persoanelor, precum și egalitatea lor în fața legii și să asigure un tratament juridic nediscriminatoriu tuturor participanților la procedurile judiciare, indiferent de calitatea acestora, să respecte normele deontologice ale profesiei și să participe la formarea profesională continuă.

(…)

Art. 132

(1) În completarea fișei de evaluare, evaluatorul va proceda la notarea obiectivelor și a criteriilor de performanță profesională, prin acordarea pentru fiecare obiectiv și criteriu a unei note de la 1 la 5, nota exprimând aprecierea gradului de îndeplinire.

(2) Semnificația notelor prevăzute la alin. (1) este următoarea: nota 1 – nivel minim și nota 5 – nivel maxim.

(3) Pentru a obține nota finală a evaluatorului se face media aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute ca urmare a aprecierii obiectivelor și a criteriilor de performanță profesională, rezultate din media aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate pentru fiecare indicator sau criteriu, după caz.

(4) În urma notării se poate acorda unul dintre următoarele calificative: „foarte bine”, „bine”, „satisfăcător” și „nesatisfăcător”.

(5) În situația în care personalul prevăzut la art. 2 este evaluat atât pentru funcția de execuție, cât și pentru funcția de conducere, se acordă un singur calificativ.

(6) Calificativul final al evaluării se stabilește pe baza notei finale, după cum urmează:

a) între 4,01 și 5,00 – calificativul „Foarte bine”;

b) între 3,01 și 4,00 – calificativul „Bine”;

c) între 2,01 și 3,00 – calificativul „Satisfăcător”;

d) între 1,00 și 2,00 – calificativul „Nesatisfăcător”.

(…)

Art. 141

(1) Grefierii judiciari, grefierii de ședință și grefierii principali care primesc calificativul „nesatisfăcător” sunt obligați să urmeze pentru o perioada de două luni cursuri speciale organizate de Școala Națională de Grefieri.

(2) Grefierii care primesc calificativul „nesatisfăcător” sunt obligați să urmeze cursuri speciale organizate de instanța sau parchetul în cadrul căreia/căruia își desfășoară activitatea, cu sprijinul Școlii Naționale de Grefieri.

(3) Personalul prevăzut la alin. (1) și (2) care primește calificativul „satisfăcător” în urma a două evaluări consecutive este obligat să urmeze pentru o perioadă de o lună cursuri speciale organizate de Școala Națională de Grefieri sau, după caz, cu sprijinul Școlii Naționale de Grefieri.

(4) Cursurile prevăzute la alin. (1) și (2) se încheie prin susținerea unui examen, organizat de Școala Națională de Grefieri sau, după caz, cu sprijinul Școlii Naționale de Grefieri.

(5) Personalul prevăzut la alin. (1) și (2) care primește în urma a două evaluări consecutive calificativul „nesatisfăcător” sau care nu a promovat examenul prevăzut la alin. (4) este eliberat din funcție pentru incapacitate profesională de către persoanele care, potrivit art. 60, au competența de numire.

(6) Tematica, bibliografia și metodologia de desfășurare a examenului prevăzut la alin. (4) se aprobă prin hotărâre a Secției pentru judecători, respectiv Secția pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Școlii Naționale de Grefieri.

(7) Absența nejustificată de la examenul prevăzut la alin. (4) echivalează cu nepromovarea examenului.

(8) Persoana care din motive temeinice nu poate participa la examenul prevăzut la alin. (4) va susține examenul în termen de maximum o lună de la încetarea cauzei care a determinat neprezentarea. Aceasta are obligația de a înștiința conducerea Școlii Naționale de Grefieri despre motivul neprezentării la examen, precum și despre data încetării acestuia, prezentând dovada celor invocate.

(…)

Art. 152

Personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) este eliberat din funcția de execuție sau de conducere în următoarele cazuri:

a) demisie;

b) pensionare, potrivit legii;

c) incapacitate profesională;

d) ca sancțiune disciplinară;

e) condamnarea definitivă, amânarea aplicării pedepsei sau renunțarea la aplicarea pedepsei, dispuse printr-o hotărâre judecătorească definitivă, precum și renunțarea la urmărirea penală confirmată de judecătorul de cameră preliminară, cu excepția situațiilor în care, la solicitarea persoanelor care au competența numirii în funcție a personalului prevăzut de art. 2 alin. (1), Secția pentru judecători, respectiv Secția pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii apreciază că infracțiunile, săvârșite din culpă, nu afectează prestigiul justiției;

f) neprezentarea, în mod nejustificat, la expertiza de specialitate, până la împlinirea duratei suspendării din funcție dispuse potrivit dispozițiilor art. 149 alin. (7);

g) neîndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 4 lit. d);

h) constatarea, în condițiile prevăzute la art. 146 alin. (6) și art. 149 alin. (6), a unei boli ireversibile;

i) alte cazuri expres prevăzute de prezenta lege.

(…)

Art. 159

(1) Școala Națională de Grefieri este instituția publică, cu personalitate juridică, aflată în coordonarea Consiliului Superior al Magistraturii, care realizează formarea inițială și continuă a grefierilor judiciari, a grefierilor de ședință, a grefierilor principali și a grefierilor, precum și formarea formatorilor.

(2) Școala Națională de Grefieri nu face parte din sistemul național de învățământ și educație și nu este supusă dispozițiilor legale în vigoare cu privire la acreditarea instituțiilor de învățământ și recunoașterea diplomelor.

(3) Școala Națională de Grefieri are sediul în municipiul București.

(4) Școala Națională de Grefieri își poate desfășura activitatea și în teritoriu, în centre și puncte zonale de formare profesională ori la sediile instanțelor și parchetelor.

Art. 160

(1) Școala Națională de Grefieri este condusă de un consiliu de conducere format din 9 membri, astfel:

a) un membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii, desemnat de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii;

b) un reprezentant al Înaltei Curți de Casație și Justiție, desemnat de Colegiul de conducere;

c) un reprezentant al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, desemnat de Colegiul de conducere;

d) 2 reprezentanți aleși din cadrul personalului de instruire al Școlii Naționale de Grefieri, din care cel puțin un reprezentant este ales din rândul personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a), care are calitatea de personal de instruire;

e) 2 reprezentanți ai cursanților, aleși pe durata cursurilor, unul din partea grefierilor de ședință și unul din partea grefierilor principali;

f) directorul Institutului Național al Magistraturii;

g) directorul Școlii Naționale de Grefieri, care face parte de drept din consiliul de conducere și prezidează ședințele acestuia.

(2) Mandatul membrilor consiliului de conducere este de 4 ani, cu excepția mandatului reprezentanților cursanților, care sunt aleși pe durata studiilor.

(…)

Pensia de serviciu

Art. 179

(1) Personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a)-c), precum și personalul prevăzut la art. 3, cu o vechime de cel puțin 25 de ani în specialitate, pot beneficia de pensie de serviciu la împlinirea vârstei standard de pensionare conform eșalonării prevăzute în anexa nr. 7, în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentată de media salariilor de bază brute lunare realizate, inclusiv sporurile cu caracter permanent, corespunzătoare ultimelor 48 de luni consecutive de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 100% din venitul net avut în ultima lună de activitate înainte de data pensionării.

(2) De pensia de serviciu prevăzută la alin. (1) beneficiază, la împlinirea vârstei standard de pensionare conform eșalonării prevăzute în anexa nr. 7, și personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a)-c), precum și personalul prevăzut la art. 3, cu o vechime în specialitate între 20 și 25 de ani, în acest caz cuantumul pensiei fiind micșorat cu 1% din baza de calcul prevăzută la alin. (1) pentru fiecare an care lipsește din vechimea în specialitate integrală.

(3) Pensia se acordă la cerere, începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea la casa teritorială de pensii din raza de domiciliu sau de reședință a solicitantului sau, după caz, la casa de pensii sectorială competentă.

(4) Odată cu stabilirea cuantumului pensiei de serviciu se stabilește și pensia pentru limită de vârstă din sistemul public, potrivit legislației în vigoare privind sistemul de pensii publice.

(5) În cazul în care cuantumul pensiei de serviciu calculat conform prezentei legi este mai mic decât cel al pensiei din sistemul de pensii publice se acordă cuantumul cel mai avantajos.

(6) Persoanele care îndeplinesc condițiile de vârstă și de vechime prevăzute la alin. (1) numai în funcțiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-c) și la art. 3 beneficiază de pensie de serviciu, chiar dacă la data pensionării au avut sau au o altă ocupație. În acest caz, cuantumul pensiei de serviciu este de 80% din baza de calcul reprezentată de media salariilor de bază brute lunare, inclusiv sporurile cu caracter permanent din ultimele 48 de luni consecutive de activitate, realizate de personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a)-c) și la art. 3 aflat în activitate în condiții identice de funcție, vechime, grad sau treaptă și nivel al instanței ori parchetului sau INEC unde a funcționat solicitantul înaintea eliberării din funcțiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-c) și la art. 3. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 100% din venitul net aferent venitului brut din ultima lună de activitate înainte de data eliberării din funcție, raportat la personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a)-c) și la art. 3 aflat în activitate în condiții identice de funcție, vechime, grad sau treaptă și nivel al instanței ori parchetului sau INEC.

(7) De prevederile alin. (6) pot beneficia numai persoanele care au fost eliberate din funcție din motive neimputabile acestora.

(8) Soțul supraviețuitor, copiii minori, precum și copiii majori până la terminarea studiilor, dar nu mai mult de 26 de ani, ai personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a)-c) și ai personalului prevăzut la art. 3, beneficiază de pensie de urmaș în condițiile prevăzute de legislația privind sistemul de pensii publice, calculată din pensia de serviciu aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul susținătorul la data decesului, actualizată, după caz.

(9) Prevederile referitoare la pensia de serviciu și de urmaș se aplică și persoanelor care beneficiază de pensie de serviciu în temeiul hotărârilor judecătorești definitive și irevocabile sau, după caz, al hotărârilor judecătorești definitive.

(10) Pensiile de serviciu ale personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a)-c) și ale personalului prevăzut la art. 3 se actualizează, din oficiu, în fiecare an, cu rata medie anuală a inflației, indicator definitiv, cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea și comunicat de Institutul Național de Statistică. Dacă în urma actualizării rezultă o pensie de serviciu mai mică, personalul își poate păstra pensia aflată în plată.

(11) Se suportă din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale:

a) partea din pensia de serviciu care depășește nivelul pensiei din sistemul de pensii publice, precum și pensia de serviciu în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condițiile de acordare a pensiei pentru limită de vârstă din sistemul de pensii publice;

b) partea din pensia de urmaș, calculată din pensia de serviciu, care depășește nivelul pensiei din sistemul de pensii publice, precum și pensia de urmaș calculată din pensia de serviciu, în cazul susținătorilor care nu îndeplinesc condițiile de acordare a pensiei pentru limită de vârstă din sistemul de pensii publice.

(12) Pensia prevăzută de prezentul articol, cu excepția pensiei prevăzute la alin. (8), are regimul juridic al unei pensii pentru limită de vârstă.

(13) Elementele necesare stabilirii pensiilor prevăzute de prezenta lege referitoare la vechimea în specialitate, vechimea în funcție și baza de calcul al pensiei se dovedesc cu document eliberat de instanța judecătorească competentă, de parchetul de pe lângă aceasta sau de INEC, pe răspunderea acestora.

(14) Plata pensiei prevăzute de prezenta lege se face astfel:

a) de la data eliberării din funcție prevăzută în decizia conducătorului instanței judecătorești, a conducătorului parchetului de pe lângă aceasta sau, după caz, a directorului INEC, dar nu mai devreme de data acordării pensiei de serviciu, în situația personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a)-c), a personalului de specialitate criminalistică și a personalului care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică prevăzut la art. 3, aflat în activitate la data depunerii cererii de pensionare;

b) de la data acordării pensiei, în situația persoanelor prevăzute la alin. (6) și (8).

(15) Prevederile prezentei legi, referitoare la pensii, se completează cu cele ale legislației privind pensiile din sistemul public de pensii cu privire la modalitățile de stabilire și plată, precum și la cele referitoare la revizuirea, suspendarea, reluarea, încetarea, recuperarea sumelor încasate necuvenit și jurisdicție.

Art. 180

(1) De prevederile art. 179, în situația îndeplinirii condițiilor impuse de acesta, beneficiază și fostul personal auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea, al fostelor notariate de stat, precum și al fostelor arbitraje de stat sau departamentale și care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, beneficiază de o categorie de pensie din sistemul public de pensii.

(2) Baza de calcul al pensiei prevăzute la alin. (1) o reprezintă media salariilor de bază brute lunare din ultimele 48 de luni anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare, realizate de personalul prevăzut la art. 2, aflat în activitate în condiții identice de funcție, vechime, grad sau treaptă și nivel al instanței sau parchetului unde a funcționat solicitantul înaintea eliberării din funcția de personal auxiliar de specialitate, precum și media sporurilor, în procent, avute în ultimele 48 de luni anterioare lunii în care acesta a fost eliberat din funcție. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 100% din venitul net aferent venitului brut din ultima lună de activitate înainte de data eliberării din funcție, raportat la personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a)-c) și la art. 3 aflat în activitate în condiții identice de funcție, vechime, grad sau treaptă și nivel al instanței ori parchetului sau INEC.

(3) De prevederile prezentei legi, în situația îndeplinirii condițiilor impuse de aceasta, beneficiază și executorii judecătorești pensionați anterior intrării în vigoare a Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătorești, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu o vechime în această funcție de cel puțin 20 de ani.

(4) Baza de calcul al pensiei prevăzute la alin. (3) o reprezintă media salariilor de bază brute lunare din ultimele 48 de luni anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare, specifice funcției de grefier gradul I, respectiv treapta I, în funcție de nivelul studiilor, în condiții identice de funcție, vechime și nivel al instanței sau parchetului, la care se adaugă media sporurilor, în procent, avute în ultimele 48 de luni anterioare datei eliberării din funcție. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 100% din venitul net aferent venitului brut din ultima lună de activitate înainte de data eliberării din funcție, raportat la funcția de grefier gradul I, respectiv treapta I, în funcție de nivelul studiilor, aflat în activitate în condiții identice de funcție, vechime, grad sau treaptă și nivel al instanței ori parchetului.

(5) În situația persoanelor prevăzute la alin. (1)-(4), pensia se acordă la cerere, se cuvine și se plătește începând cu luna următoare înregistrării acesteia la casa teritorială de pensii din raza de domiciliu sau de reședință a solicitantului sau, după caz, la casa de pensii sectorială competentă.

Art. 181

(1) Nu beneficiază de pensia de serviciu prevăzută la art. 179 personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a)-c), și nici personalul prevăzut la art. 3 care, chiar, ulterior eliberării din funcție, a fost condamnat definitiv ori pentru care s-a dispus amânarea aplicării pedepsei pentru o infracțiune de corupție, o infracțiune asimilată infracțiunilor de corupție, o infracțiune de serviciu sau o infracțiune în legătură cu acestea ori o infracțiune contra înfăptuirii justiției, săvârșite înainte de eliberarea din funcție. Aceste persoane beneficiază de pensie în sistemul public, în condițiile legii.

(2) Punerea în mișcare a acțiunii penale pentru una dintre infracțiunile prevăzute la alin. (1) atrage, de drept, suspendarea soluționării cererii de acordare a pensiei de serviciu sau, după caz, suspendarea plății pensiei de serviciu, dacă aceasta a fost acordată până la soluționarea definitivă a cauzei. În această perioadă, persoana față de care s-a pus în mișcare acțiunea penală beneficiază, în condițiile legii, de pensie din sistemul public.

(3) Dacă se dispune clasarea, renunțarea la urmărirea penală, achitarea, încetarea procesului penal sau renunțarea la aplicarea pedepsei față de personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a)-c), precum și față de personalul prevăzut la art. 3, acesta este repus în situația anterioară și i se plătește pensia de serviciu de care a fost lipsit ca urmare a punerii în mișcare a acțiunii penale sau, după caz, diferența dintre aceasta și pensia din sistemul public încasată după punerea în mișcare a acțiunii penale.

(4) Hotărârea de condamnare sau prin care s-a dispus amânarea aplicării pedepsei, rămasă definitivă, se comunică de către instanța de executare persoanelor care au competența numirii în funcție potrivit art. 60. Aceste persoane vor informa Casa Națională de Pensii Publice cu privire la apariția uneia dintre situațiile prevăzute de prezentul articol care are ca efect acordarea, suspendarea, încetarea sau reluarea plății pensiei de serviciu ori, după caz, suspendarea sau reluarea procedurii de soluționare a cererii de acordare a pensiei de serviciu. Informarea cuprinde elementele necesare pentru aplicarea măsurii respective de către casele teritoriale de pensii, inclusiv datele de identificare a persoanei, temeiul de drept al măsurii, precum și data de la care se aplică.

Art. 182

Nu beneficiază de pensia de serviciu prevăzută la art. 179 personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a)-c) și nici personalul prevăzut la art. 3 cu privire la care s-a stabilit sancțiunea disciplinară prevăzută la art. 196 alin. (1) lit. e). Aceste persoane pot beneficia de pensie în sistemul public, în condițiile legii.

Art. 183

În vederea aplicării prevederilor prezentei legi referitoare la pensiile de serviciu se vor emite norme metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Justiției.

(…)

Art. 256

(1) Personalul aflat în funcție la data intrării în vigoare a prezentei legi sau care este încadrat în urma transformării funcțiilor potrivit prezentei legi se consideră că îndeplinește condițiile legale pentru funcția pe care este încadrat.

(2) De la data intrării în vigoare a prezentei legi, funcțiile de grefier documentarist, grefier statistician, grefier arhivar și grefier registrator se desființează și se transformă în funcții de grefier.

(3) Persoanele care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, sunt încadrate pe funcțiile prevăzute la alin. (2) se reîncadrează pe funcția de grefier, conform studiilor corespunzătoare funcției pe care sunt încadrate la această dată, respectiv medii sau superioare.

(4) Persoanele care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, sunt încadrate pe funcțiile de grefier arhivar sau grefier registrator și au fost declarate admise la examenul pentru promovarea din funcția de grefier arhivar sau cea de grefier registrator cu studii medii în cea de grefier arhivar sau de grefier registrator cu studii superioare, dar nu au fost încadrate pe aceste funcții, se reîncadrează pe funcția de grefier cu studii superioare.

(5) De la data intrării în vigoare a prezentei legi, funcția de aprod se desființează și se transformă în funcția de agent procedural.

(6) Persoanele încadrate pe funcțiile prevăzute la alin. (5), la data intrării în vigoare a prezentei legi, se reîncadrează pe funcția de agent procedural.

Art. 257

(1) De la data intrării în vigoare a prezentei legi, funcțiile de grefier se transformă în funcții de grefier de ședință, respectiv grefier principal, în funcție de necesități.

(2) Persoanele încadrate pe funcția de grefier se reîncadrează, după caz, pe funcția de grefier de ședință sau grefier principal.

(3) În cazul în care numărul grefierilor care solicită reîncadrarea pe noile funcții de grefier de ședință sau de grefier principal este mai mare decât numărul de posturi prevăzute pentru aceste noi funcții, reîncadrarea se va face în urma unui concurs organizat la nivelul curții de apel, respectiv al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcției Naționale Anticorupție și Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism sau al parchetului de pe lângă curtea de apel.

(4) Persoanele care nu îndeplinesc, la data intrării în vigoare a prezentei legi, condițiile de studii prevăzute pentru funcția de grefier de ședință sau grefier principal, sunt menținute pe aceste funcții până la data eliberării din funcție într-una dintre modalitățile prevăzute de lege.

Art. 258

(1) Numărul posturilor de grefier judiciar nu poate depăși 10% din numărul total al posturilor de grefier în cadrul instanțelor judecătorești și nu poate fi mai mic de 1 grefier judiciar la 5 judecători în cadrul fiecărei instanțe judecătorești.

(2) Pe o perioadă de 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin excepție de la prevederile art. 7 lit. b), pentru numirea în funcția de grefier judiciar se vor lua în considerare și perioadele cât persoana a îndeplinit funcția de grefier.

(3) Pe o perioadă de 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin excepție de la prevederile art. 65 alin. (5) lit. a), pentru a putea participa la concursul pentru promovarea în funcții de conducere de prim-grefier, grefier-șef, grefier-șef secție, grefier-șef direcție, grefier-șef serviciu, grefier-șef cabinet se vor lua în considerare și perioadele cât persoana a îndeplinit funcția de grefier.

Art. 259

(1) În cazul în care buna funcționare a instanțelor sau a parchetelor este grav afectată din cauza numărului de posturi de grefier judiciar, grefier de ședință, grefier principal și grefier din cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea, vacante temporar, acestea pot fi ocupate pe perioadă nedeterminată, potrivit legii, în cazul în care vacantarea posturilor s-a realizat în urma:

a) numirii în funcții de conducere de prim-grefier, grefier-șef, grefier-șef secție, grefier-șef direcție, grefier-șef serviciu, grefier-șef cabinet sau specialist IT-șef;

b) detașării;

c) suspendării din funcție, potrivit prevederilor art. 146;

d) vacantării din alte cauze, pe o perioadă mai mare de un an.

(2) Numărul posturilor vacante temporar care se pot ocupa în cazurile prevăzute la alin. (1) se aprobă pentru fiecare instanță sau, după caz, parchet, de secția corespunzătoare a Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea, atunci când este cazul, a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Înaltei Curți de Casație și Justiție sau curților de apel.

(3) După încetarea situațiilor prevăzute la alin. (1), în cazul în care personalul prevăzut la alin. (1) revine la instanța sau parchetul unde a funcționat anterior, ordonatorul de credite este obligat să-i asigure de îndată un post vacant din fondul de rezervă prevăzut la alin. (4) și (5), dacă nu mai există posturi vacante la acea instanță sau parchet.

(4) Pentru asigurarea posturilor necesare de personal prevăzute la alin. (1) la încetarea situațiilor prevăzute la alin. (1), se constituie, prin bugetul de stat, un fond de rezervă de 50 de posturi de grefier judiciar, de grefier de ședință și de grefier pentru instanțele judecătorești și 50 de posturi de grefier principal și de grefier pentru parchete. Numărul posturilor din fondul de rezervă se poate actualiza anual prin hotărâre a Guvernului.

(5) Posturile prevăzute la alin. (4) vor fi repartizate instanțelor și parchetelor prin ordin al ministrului justiției, în situația în care la instanțele sau parchetele unde s-a solicitat revenirea pe post nu există posturi vacante.

(6) În cazul vacantării ulterioare a unor posturi la instanța sau parchetul respectivă/respectiv, posturile de personal repartizate în condițiile alin. (4) se reinclud de drept, de la data vacantării, în fondul de rezervă, iar personalul prevăzut la alin. (1) care a ocupat un astfel de post este considerat încadrat pe postul care se vacantează. Includerea postului vacantat în fondul de rezervă se constată prin ordin al ministrului justiției, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, în termen de 15 zile de la vacantare.

(7) Sumele de bani corespunzătoare finanțării posturilor neocupate prevăzute la alin. (1) vor fi virate la bugetul de stat, la sfârșitul fiecărui an calendaristic.

Art. 260

(1) Gradele și treptele profesionale, prevăzute până la intrarea în vigoare a prezentei legi, pentru personalul auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea nu mai sunt aplicabile grefierilor și altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea.

(2) Personalul încadrat pe funcții ale căror grade sau trepte nu mai sunt aplicabile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, potrivit alin. (1), își menține salarizarea potrivit gradului sau treptei avute anterior datei intrării în vigoare a prezentei legi.

(3) Personalul prevăzut la alin. (2), care nu are gradul maxim/treapta maximă, la împlinirea, după caz, a vechimii de peste 3 ani corespunzătoare gradului/treptei I, respectiv 6 luni corespunzătoare gradului/treptei II, se va salariza potrivit acestor noi vechimi conform legislației în materia salarizării.

(4) Pentru personalul prevăzut la art. 2 alin. (1), reîncadrat potrivit prezentei legi, salariul în plată nu poate fi mai mic decât cel avut la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(5) Personalul de specialitate criminalistică și personalul care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică, aflat în funcție la data intrării în vigoare a prezentei legi, își păstrează gradul profesional, respectiv treaptă profesională, după caz, și drepturile aferente statutului profesional dobândit în condițiile legii.

Art. 261

_________

*) N.n. – Atenție! Potrivit art. 276 alin. (1) din prezenta lege, articolul 261 intră în vigoare la 3 zile de la data publicării, respectiv la data de 15 ianuarie 2024.

(1) Regulamentele prevăzute de prezenta lege se emit în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului articol și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(2) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului articol se adoptă sau, după caz, se modifică ori se completează regulamentele de ordine interioară ale instanțelor judecătorești și ale parchetelor de pe lângă acestea, în acord cu cele stabilite de prezenta lege.

(3) Persoanele încadrate pe funcția de grefier, potrivit prezentei legi, care îndeplinesc atribuțiile specifice funcției de grefier arhivar, grefier registrator, grefier documentarist sau grefier statistician, la data intrării în vigoare a prezentei legi, continuă să îndeplinească aceste atribuții, până la data intrării în vigoare a regulamentelor prevăzute la alin. (1) și (2).

(4) Consiliul Superior al Magistraturii elaborează regulamentele prevăzute la alin. (1), cu consultarea Școlii Naționale de Grefieri și a organizațiilor sindicale reprezentative ale personalului prevăzut la art. 2 alin. (1).

Art. 262

(1) Constituie vechime în specialitate perioada în care personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) a îndeplinit oricare dintre funcțiile prevăzute la art. 2 alin. (1), precum și perioadele în care a îndeplinit, în cadrul instanțelor judecătorești, parchetelor de pe lângă acestea, Ministerului Justiției, Consiliului Superior al Magistraturii, procuraturii, fostelor arbitraje de stat sau departamentale și fostelor notariate de stat, funcția de: impiegat, secretar, secretar ajutor, secretar dactilograf, dactilograf, executor judecătoresc, conducător de carte funciară, arhivar, registrator, arhivar-registrator, grefier arhivar-registrator, grefier arhivar, grefier registrator, curier, referent, stenodactilograf, șef de cabinet, funcționar, grefier statistician, statistician, grefier documentarist, documentarist, grefier dactilograf, grefier analist programator, informatician.

(2) Constituie vechime în specialitate și perioada în care personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) a fost detașat sau transferat în cadrul Ministerului Justiției sau al Consiliului Superior al Magistraturii, a îndeplinit funcția de executor judecătoresc, până la data intrării în vigoare a Legii nr. 188/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a îndeplinit funcția de secretar în cadrul fostelor colegii de avocați sau pe cea de secretar de cabinet în cadrul fostelor structuri jurisdicționale ale Curții de Conturi, precum și perioada îndeplinirii funcției de consilier juridic, avocat și asistent judiciar.

(3) Perioada în care personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) a exercitat funcții de aceeași natură în cadrul Curții Constituționale sau în cadrul fostelor structuri jurisdicționale ale Curții de Conturi constituie vechime în specialitate.

(4) Pentru specialiștii IT constituie vechime în funcție perioadele lucrate pe funcții specifice în domeniul informatic în cadrul Ministerului Justiției, al Consiliului Superior al Magistraturii, al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea.

(5) Pentru specialiștii IT constituie vechime în specialitate vechimea prevăzută la alin. (4), precum și perioadele lucrate în același domeniu, în alte unități, cu condiția dovedirii, după caz, a îndeplinirii atribuțiilor specifice în domeniul informatic.

(6) De la data intrării în vigoare a prezentei legi, referirile din actele normative în vigoare la „personalul auxiliar de specialitate” se consideră a fi făcute, după caz, la grefieri judiciari, grefieri de ședință, grefieri principali, grefieri, precum și la celelalte categorii de personal care ocupă funcții de specialitate din cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea, astfel cum sunt definite prin prezenta lege.

(7) De la data intrării în vigoare a prezentei legi, sintagma „specialist IT” va înlocui orice altă sintagmă ce desemnează personalul de specialitate informatică.

Art. 263

Dispozițiile prezentei legi se aplică în mod corespunzător personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) care își desfășoară activitatea în cadrul Curții Constituționale a României, al instanțelor și parchetelor militare, precum și în cadrul Secției parchetelor militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și Secției de combatere a infracțiunilor de corupție săvârșite de militari din cadrul Direcției Naționale Anticorupție.

Art. 264

Nivelul de salarizare pentru funcțiile nou-înființate prin prezenta lege se stabilește prin Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 265

(1) Dispozițiile art. 5 din anexa nr. V la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică agenților procedurali și șoferilor din cadrul instanțelor judecătorești și parchetelor de pe lângă acestea.

(2) Funcționarii publici și personalul contractual din cadrul instanțelor judecătorești, parchetelor de pe lângă acestea, al Ministerului Justiției, al INEC, al Institutului Național al Magistraturii și al Școlii Naționale de Grefieri sunt salarizați potrivit dispozițiilor legale aplicabile acelorași categorii de personal din aparatul Consiliului Superior al Magistraturii.

Art. 266

Personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) poate fi menținut în funcție, cu avizul conducătorului instanței sau parchetului unde își desfășoară activitatea, după împlinirea vârstei de pensionare prevăzute de lege, până la vârsta de 65 de ani.

Art. 267

Personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) aflat în funcție care a beneficiat de vechime în funcție sau în specialitate potrivit Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea și al personalului care funcționează în cadrul Institutului Național de Expertize Criminalistice, cu modificările și completările ulterioare, își păstrează această vechime.

Art. 268

Dispozițiile prezentei legi privind durata mandatelor nu se aplică mandatelor în curs la data intrării în vigoare a acesteia, care continuă până la data expirării lor.

Art. 269

(1) Concursurile și examenele pentru care s-au publicat anterior intrării în vigoare a prezentei legi anunțurile privind desfășurarea concursului sau examenului se vor desfășura potrivit prevederilor legii în vigoare la data publicării anunțului.

(2) Prevederile prezentei legi nu se aplică procedurilor de evaluare ori de ocupare a posturilor, altele decât cele prevăzute la alin. (1), și nici altor proceduri în curs de desfășurare la data intrării sale în vigoare.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), procedurile de delegare, de detașare și de transfer începute anterior intrării în vigoare a prezentei legi se reiau în acord cu noua lege.

Art. 270

(1) Anunțurile sau documentele care se publică pe paginile de internet potrivit prezentei legi sau se afișează în condițiile prezentei legi cuprind, în mod obligatoriu, data și ora publicării ori afișării anunțului sau documentului respectiv.

(2) În cazul anunțurilor sau documentelor care se publică, potrivit prezentei legi, pe paginile de internet ale mai multor instituții, publicarea se face, pe cât posibil, simultan. În cazul în care acest lucru nu este posibil, termenele curg de la data sau, după caz, ora publicării ultimului anunț.

(3) Termenele prevăzute de prezenta lege se calculează potrivit Codului de procedură civilă.

Art. 271

Personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) care desfășoară activitate didactică în condițiile legii este obligat să aibă norma de bază la instanța sau parchetul unde funcționează ori, după caz, la INEC.

Art. 272

Litigiile în legătură cu aplicarea prevederilor referitoare la personalul de specialitate criminalistică și personalul care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică care funcționează în cadrul INEC se soluționează de instanțele specializate pentru soluționarea conflictelor de muncă.

Art. 273

Prevederile art. 175 alin. (8) se aplică contractelor de închiriere a locuințelor de serviciu încheiate după intrarea în vigoare a prezentei legi.

Art. 274

Dispozițiile prezentei legi se completează, în măsura în care aplicarea lor nu este incompatibilă cu specificul raporturilor de muncă prevăzute în prezenta lege, cu prevederile cuprinse în legislația muncii.

Art. 275

Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezenta lege.

Art. 276

(1) Prezenta lege intră în vigoare în termen de 6 luni de la data publicării, cu excepția art. 261 care intră în vigoare la 3 zile de la data publicării.

(2) Regulamentele prevăzute la art. 261 alin. (1) și (2) intră în vigoare la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(3) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă:

a) Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea și al personalului care funcționează în cadrul Institutului Național de Expertize Criminalistice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.197 din 14 decembrie 2004, cu modificările și completările ulterioare;

b) Ordonanța Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea, precum și din cadrul altor unități din sistemul justiției, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 31 ianuarie 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2007, cu modificările și completările ulterioare.

 

ANEXA nr. 1: CRITERII GENERALE de evaluare a performanțelor profesionale ale grefierilor și ale altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice

ANEXA nr. 2: FIȘĂ DE EVALUARE a performanțelor profesionale individuale ale grefierilor și ale altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice – Posturi de conducere

ANEXA nr. 3: FIȘĂ DE EVALUARE a performanțelor profesionale individuale și ale altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice – Posturi de execuție

ANEXA nr. 4: Criterii generale de evaluare a specialiștilor IT

ANEXA nr. 5: Fișă de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale specialiștilor IT – Posturi de conducere

ANEXA nr. 6: Fișă de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale specialiștilor IT – Posturi de execuție

ANEXA nr. 7: Eșalonarea vârstei standard de pensionare pentru grefieri și alte categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice, precum și pentru tehnicienii criminaliști din cadrul parchetelor

 

Statutul grefierilor și al altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești (Legea nr. 11/2024) was last modified: ianuarie 15th, 2024 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.