Regulamentul Senatului – republicare (M. Of. nr. 990/27.10.2020)

28 oct. 2020
Vizualizari: 331

Actul normativ

Sumar
Regulamentul Senatului

(M. Of. nr. 990 din 27 octombrie 2020)

Se reglementează organizarea și funcționarea Senatului României.

 

În M. Of. nr. 990 din 27 octombrie 2020 s-a republicat Regulamentul Senatului.

Astfel, prin respectivul act normativ se reglementează organizarea și funcționarea Senatului României.

 

Structură

 

Cap. I („Organizarea Senatului”);

Secț. 1 („Constituirea Senatului”);

Secț. 2 („Grupurile parlamentare”);

Secț. 3 („Biroul permanent al Senatului și Comitetul liderilor grupurilor parlamentare”);

Secț. 4 („Comisiile Senatului”);

Subsecț. 1 („Dispoziții comune”);

Subsecț. 2 („Comisiile permanente”);

Subsecț. 3 („Comisii speciale”);

Subsecț. 4 („Comisii de anchetă”);

Cap. II („Desfășurarea lucrărilor Senatului”);

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Secț. 1 („Sesiunile și actele Senatului”);

Secț. 2 („Ordinea de zi și programul de activitate”);

Secț. 3 („Procedura legislativă”);

Secț. 4 („Procedura de urgență”);

Secț. 5 („Termene procedurale”);

Secț. 6 („Desfășurarea ședințelor Senatului”);

Secț. 7 („Procedura de vot”);

Secț. 8 („Procedura pentru respingerea, reexaminarea și promulgarea legii”);

Secț. 9 („Procedura aplicabilă inițiativelor de revizuire a Constituției României”);

Secț. 10 („Procedura privind punerea sub urmărire penală a membrilor Guvernului”);

Cap. III („Moțiuni, întrebări, interpelări, informări, petiții”);

Secț. 1 („Moțiuni simple”);

Secț. 2 („Întrebări”);

Secț. 3 („Interpelări”);

Secț. 4 („Ora Guvernului”);

Secț. 5 („Ora prim-ministrului”);

Secț. 6 („Informarea Senatului și a senatorilor”);

Secț. 7 („Petiții”);

Secț. 8 („Declarații politice”);

Cap. IV („Statutul senatorului”);

Secț. 1 („Imunitatea parlamentară”);

Secț. 2 („Conflictul de interese, constatarea incompatibilităților și alte interdicții”);

Secț. 3 („Exercitarea mandatului de senator”);

Secț. 4 („Concedii, absențe, demisii”);

Secț. 5 („Deontologia parlamentară; abateri și sancțiuni”);

Cap. V („Serviciile Senatului”);

Cap. VI („Dispoziții tranzitorii și finale”);

Anexa („Procedura din 24 octombrie 2005 de lucru și mecanismul decizional aplicabile în domeniul afacerilor europene”).

 

În continuare, vă prezentăm cele mai importante prevederi ale Regulamentului Senatului.

 

Prezentare generală

 

Potrivit art. 2, Senatul este ales pentru un mandat de 4 ani care se prelungește, de drept, numai în condițiile excepționale prevăzute de Constituție, iar Senatul nou-ales se întrunește în locul, ziua și la ora stabilite prin decretul de convocare emis de Președintele României, în conformitate cu prevederile art. 63 alin. (3) din Constituția României.

Astfel, după validare și depunerea jurământului, senatorii se constituie în grupuri parlamentare care sunt structuri interne ale Senatului. Un senator poate face parte dintr-un singur grup parlamentar, iar un asemenea grup poate fi constituit și poate funcționa numai dacă cuprinde cel puțin 7 senatori, care au fost aleși pe listele aceluiași partid, ale aceleiași organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțe politice sau alianțe electorale.

După constituirea legală a Senatului se aleg președintele Senatului și ceilalți membri ai Biroului permanent, biroul permanent al Senatului se compune din: președintele Senatului, 4 vicepreședinți, 4 secretari și 4 chestori. Președintele Senatului este și președintele Biroului permanent. Totodată, președintele Senatului este ales, prin vot secret, cu buletine de vot pe care sunt înscrise, în ordinea descrescătoare a mărimii grupului parlamentar, numele și prenumele tuturor candidaților propuși de liderii grupurilor parlamentare. Fiecare grup parlamentar poate face o singură propunere.

Conform art. 45, comisiile sunt structuri interne de lucru ale Senatului, constituite pentru pregătirea activității de legiferare, precum și pentru realizarea funcției de control parlamentar. Senatul își constituie comisii permanente și poate institui comisii de anchetă, comisii speciale, inclusiv comisii paritare de mediere sau comisii comune cu Camera Deputaților.

Pe de altă parte, la propunerea Biroului permanent, Senatul poate hotărî constituirea unor comisii speciale pentru elaborarea sau avizarea unor propuneri legislative, pentru evaluarea legislației dintr-un anumit domeniu sau pentru alte scopuri, indicate în hotărârea de înființare a comisiei.

Potrivit dispozițiilor art. 147, proiectele de lege și propunerile legislative adoptate sau respinse de Senat, ca primă Cameră sesizată, se semnează de președintele Senatului și se înaintează Camerei Deputaților, în calitate de Cameră decizională. Guvernul va fi înștiințat despre aceasta.

Senatorii pot adresa întrebări Guvernului, miniștrilor sau altor conducători ai organelor administrației publice, iar întrebarea constă într-o simplă cerere de a răspunde dacă un fapt este adevărat, dacă o informație este exactă, dacă Guvernul sau celelalte organe ale administrației publice înțeleg să comunice Senatului informațiile sau documentele solicitate ori dacă Guvernul are intenția de a lua o hotărâre într-o problemă determinată.

Regulamentul Senatului – republicare (M. Of. nr. 990/27.10.2020) was last modified: octombrie 28th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.