Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei generale pentru protecţie civilă (OMAI nr. 93/2021)

1 iul. 2021
Vizualizari: 416
Actul publicat în Monitorul OficialSumar
Ordinul ministrului afacerilor interne (OMAI) nr. 93/2021 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Direcției generale pentru protecție civilă

 

(M. Of. nr. 641 din 30 iunie 2021)

Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a Direcției generale pentru protecție civilă.

În M. Of. nr. 641 din 30 iunie 2021 s-a publicat Ordinul ministrului afacerilor interne (OMAI) nr. 93/2021 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Direcției generale pentru protecție civilă. 

Redăm, în cele ce urmează, structura Regulamentului.

Structura

Capitolul I: Dispoziții generale

Capitolul II: Organizarea direcției generale

Capitolul III: Domeniile de competență, obiectivele și atribuțiile principale ale direcției generale

Capitolul IV: Conducerea direcției generale

Capitolul V: Atribuțiile serviciilor, birourilor și compartimentelor direcției generale

Capitolul VI: Dispoziții finale

Mai departe, vă prezentăm cele mai importante dispoziții din cuprinsul respectivului regulament.

Art. 4

„Direcția generală asigură la nivelul Departamentului coordonarea îndeplinirii obligațiilor ce revin autorităților în domeniul protecției civile, în scopul prevenirii și reducerii riscurilor de producere a dezastrelor, îmbunătățirii rezilienței comunităților, protejării populației, bunurilor și mediului împotriva efectelor negative ale situațiilor de urgență, conflictelor armate și înlăturării operative a urmărilor acestora și asigurării condițiilor necesare supraviețuirii persoanelor afectate”.

Art. 7

„(1) Obiectivele direcției generale sunt:

a) eficientizarea coordonării în sistem integrat la nivel național a gestionării situațiilor de protecție civilă;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

b) dezvoltarea permanentă a mecanismelor de creare a condițiilor de creștere a rezilienței în rândul instituțiilor publice și societății civile;

c) eficientizarea pregătirii în domeniul protecției civile;

d) eficientizarea îndeplinirii sarcinilor ce revin Departamentului și structurilor aflate în coordonare/coordonare operațională, în conformitate cu obiectivele generale și specifice politicii externe a României;

e) coordonarea implementării strategiilor privind continuitatea operațiilor la nivelul structurilor aflate în coordonarea/coordonarea operațională a Departamentului;

f) îmbunătățirea implementării strategiilor de prevenire și reducere a riscurilor la dezastre.

(2) Direcția generală are următoarele atribuții principale:

a) analizează, evaluează și propune spre avizare strategiile și metodologiile specifice domeniului protecției civile;

b) participă, împreună cu Direcția generală management operațional, la procesul de planificare și executare integrată a misiunilor din domeniul de competență;

c) analizează și face propuneri de îmbunătățire a modului de organizare și asigurare a stării de operativitate și a capacității de intervenție optimă a structurilor aflate în coordonarea/coordonarea operațională a Departamentului, precum și a celorlalte/celorlalți autorități/instituții/operatori economici/organizații neguvernamentale cu activitate în domeniu;

d) propune șefului Departamentului măsuri și acțiuni specifice privind realizarea managementului integrat al situațiilor de urgență de amploare/de protecție civilă;

e) analizează și înaintează spre avizare concepțiile naționale de răspuns și regulamentele privind gestionarea situațiilor de urgență stabilite prin legislația specifică managementului tipurilor de risc și face propuneri de actualizare a acestora, ori de câte ori este nevoie;

f) monitorizează implementarea cerințelor NATO de reziliență și face propuneri potrivit domeniului de competență;

g) elaborează și monitorizează implementarea Strategiei de dezvoltare a Departamentului pentru Situații de Urgență;

h) coordonează procesul de elaborare la nivelul Departamentului a strategiei naționale de dezvoltare a Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență;

i) colaborează cu structurile specializate din ministere, agențiile și reprezentanții societății civile cu atribuții în domeniu, la elaborarea proiectelor ce privesc reglementarea în domeniul protecției civile;

j) coordonează activitățile de elaborare și punere în aplicare a procedurilor de activare a Centrului Național de Coordonare și Conducere a Intervenției (CNCCI);

k) urmărește implementarea măsurilor stabilite în cadrul Platformei naționale pentru reducerea riscului la dezastre în vederea creșterii capacității de gestionare a riscurilor de către autoritățile administrației publice prin susținerea colaborării interinstituționale și a implicării tuturor factorilor interesați;

l) participă la procesul de realizare a unei abordări integrate, la nivel național, a managementului riscurilor, în vederea eficientizării eforturilor de reducere a riscului de dezastre;

m) coordonează procesul de planificare, organizare, desfășurare și evaluare a pregătirii prin exerciții specifice domeniului de competență la nivel național și internațional;

n) asigură coordonarea, îndrumarea și evaluarea aplicării unitare a prevederilor legislative și metodologiilor referitoare la pregătirea profesională și formarea personalului din structurile aflate în coordonarea/coordonarea operațională a Departamentului, în colaborare cu celelalte instituții sau structuri cu atribuții în domeniu;

o) coordonează, în colaborare cu Direcția generală afaceri europene, Schengen și relații internaționale, acțiunile de dezvoltare strategică a cooperării în cadrul UE, NATO, ONU, la nivel regional și bilateral, în domeniul protecției civile;

p) asigură mecanismele de coordonare în relația cu UE, NATO și alte organisme internaționale, pentru activitățile de acordare și primire a asistenței internaționale, în cazul situațiilor de urgență de amploare;

q) asigură coordonarea procesului de dezvoltare a strategiilor privind continuitatea operațiilor;

r) desfășoară activități specifice pe linia managementului stărilor excepționale”.

Art. 9

„(1) Conducerea direcției generale este asigurată de șeful direcției generale.

(2) În exercitarea atribuțiilor sale șeful direcției generale este ajutat de locțiitorul șefului direcției generale.

(3) Șeful direcției generale se află în subordinea nemijlocită a secretarului de stat, șef al Departamentului, este subordonat direct ministrului afacerilor interne și răspunde de întreaga activitate a direcției generale.

(4) Locțiitorul șefului direcției generale se află în subordinea nemijlocită a șefului direcției generale și în subordinea directă a secretarului de stat, șef al Departamentului”.

Art. 13

„(1) Atribuțiile generale și specifice ale personalului din cadrul serviciilor/birourilor/compartimentelor aflate în structura direcției generale sunt cele prevăzute în prezentul regulament, precum și în fișele posturilor, care se elaborează conform statutului propriu al fiecărei categorii de personal.

(2) Conducerea direcției generale și, după caz, șefii de servicii, respectiv șefii de birouri, analizează, în cadrul ședințelor de conducere, stadiul și modul de îndeplinire a atribuțiilor și sarcinilor, a obiectivelor și activităților prevăzute în planurile de muncă, stabilind măsurile necesare pentru îmbunătățirea calității și eficienței activității direcției generale”.

Art. 16

„(1) Serviciul coordonare formare profesională în protecție civilă este structura de specialitate care asigură coordonarea activității metodologice de formare în unitățile de învățământ din cadrul structurilor aflate în coordonarea Departamentului, precum și colaborarea cu instituțiile abilitate în asigurarea coordonării metodologice și evaluării activităților de formare profesională și de educație continuă în domeniul situațiilor de urgență și protecției civile, intervențiilor de salvare montană, în mediul subteran speologic și căutare-salvare canină.

(2) Structurile din componența Serviciului coordonare formare profesională în protecție civilă sunt: Compartimentul instituții de învățământ și Compartimentul formare personal propriu și structuri în coordonare.

(3) Compartimentul instituții de învățământ îndeplinește următoarele atribuții specifice:

a) asigură coordonarea procesului de planificare și organizare a programelor de pregătire în domeniul protecției civile;

b) asigură implementarea politicilor educaționale și de dezvoltare instituțională, potrivit normelor stabilite de conducerea ministerului și în baza mandatului încredințat de șeful Departamentului;

c) analizează și propune actualizarea/revizuirea standardelor ocupaționale, a standardelor de pregătire profesională și a curriculumului prin corelarea acestuia cu cerințele domeniilor de activitate și atribuțiile ce revin structurilor aflate în coordonarea/coordonarea operațională a Departamentului;

d) analizează și face propuneri privind activitățile de proiectare, planificare, organizare, desfășurare, evaluare, control și evidență a procesului de instruire, formare, specializare și perfecționare a personalului din cadrul instituțiilor de învățământ ale MAI care asigură formarea profesională în domeniul protecției civile;

e) participă la elaborarea regulamentului-cadru privind organizarea și desfășurarea pregătirii în domeniul protecției civile a copiilor, elevilor și studenților din învățământul național preuniversitar și superior;

f) analizează și face propuneri privind procesul de elaborare și actualizare a strategiilor, metodelor, mijloacelor și materialelor cu caracter de instruire și educare în domeniul protecției civile;

g) participă la elaborarea programei de pregătire în domeniul protecției civile a reprezentanților instituțiilor prefectului și a personalului cu funcții de conducere din administrația publică locală, servicii descentralizate și deconcentrate și formulează propuneri privind avizarea/aprobarea documentului;

h) participă la procesul de elaborare și actualizare a standardelor ocupaționale ale ocupațiilor din domeniul de reglementare al structurilor aflate în coordonarea Departamentului;

i) participă la elaborarea și actualizarea strategiilor din domeniul protecției civile;

j) participă, la ordin, prin personalul desemnat, la misiuni cu caracter operativ în domeniul protecției civile;

k) asigură, la nevoie, completarea cu personal a CNCCI;

l) participă, prin personalul desemnat și în limitele mandatelor acordate de șeful Departamentului/direcției generale, la activități internaționale organizate de instituții și organizații similare în domeniul de competență;

m) elaborează rapoarte, informări, analize și materiale-sinteză privind starea și calitatea procesului de instruire în instituțiile de învățământ ale MAI, specifice domeniului protecției civile;

n) efectuează controale și verificări privind modul de desfășurare a activității de formare profesională în domeniul protecției civile la structurile aflate în coordonarea Departamentului;

o) acordă asistență tehnică de specialitate privind aplicarea legislației specifice formării profesionale și educației continue în domeniul protecției civile;

p) asigură scăderea, clasarea, îndosarierea și arhivarea corespondenței, precum și predarea dosarelor de arhivă;

q) asigură îndeplinirea responsabilităților specifice în domeniul managementului calității.

(4) Compartimentul formare personal propriu și structuri în coordonare îndeplinește următoarele atribuții specifice:

a) colaborează cu instituțiile abilitate în asigurarea coordonării metodologice și evaluării activității de formare profesională și de educație continuă în domeniul intervențiilor de salvare montană și în mediul subteran speologic, precum și a activităților de căutare-salvare canină în domeniul situațiilor de urgență;

b) coordonează procesul de proiectare, planificare și organizare, în condițiile legii, a programelor de formare profesională continuă a personalului în domeniul specific situațiilor de urgență;

c) participă la elaborarea și actualizarea metodologiilor, procedurilor și ghidurilor specifice pentru certificarea, atestarea și/sau brevetarea personalului în domeniile din competența structurilor aflate în coordonarea/coordonarea operațională a Departamentului;

d) asigură coordonarea procesului de proiectare și planificare a cursurilor în domeniul protecției civile pentru formarea, evaluarea și certificarea competențelor profesionale ale personalului din structurile aflate în coordonarea/coordonarea operațională a Departamentului;

e) coordonează activitatea de pregătire în domeniul protecției civile a personalului operativ, precum și a voluntarilor din structurile aflate în coordonarea/coordonarea operațională a Departamentului;

f) planifică și organizează periodic activități de pregătire în parteneriat cu instituții publice, structuri ale administrației publice, organisme și organizații neguvernamentale, reprezentanți ai societății civile și operatorilor economici, la nivel național și internațional;

g) elaborează, anual și ori de câte ori este nevoie, analiza privind gradul de pregătire în domeniul protecției civile și propune conducerii Departamentului măsuri pentru îmbunătățirea și eficientizarea acestei activități;

h) desfășoară, prin personalul compartimentului, activități de formare profesională (expuneri tehnice, prezentări demonstrative, dezbateri, exerciții practice), angrenând, după caz, și alți specialiști din domeniul protecției civile, în funcție de nevoile de pregătire;

i) monitorizează parcurgerea programelor de pregătire în domeniul protecției civile de la nivelul structurilor din coordonarea/coordonarea operațională a Departamentului;

j) analizează periodic, împreună cu celelalte componente ale Departamentului, performanțele personalului care a parcurs programe de pregătire și/sau formare profesională;

k) analizează și avizează propunerile de dezvoltare și modernizare a centrelor de formare și pregătire în domeniul protecției civile din cadrul structurilor din coordonarea/coordonarea operațională a Departamentului în raport cu cerințele profesionale actuale și bunele practici educaționale;

l) participă la procesul de standardizare în scopul realizării și menținerii nivelului de interoperabilitate asumat, prin implementarea la nivel național a curriculumului de formare specific domeniului protecției civile;

m) centralizează și valorifică evidența privind formatorii acreditați pe diferite categorii de formare profesională în domeniul protecției civile;

n) centralizează și valorifică evidența privind experții NATO/UE și personalul modulelor specializate de protecție civilă, de la nivel național;

o) efectuează controale și verificări la structurile aflate în coordonarea/coordonarea operațională a Departamentului privind modul de desfășurare a activității de formare profesională în domeniul protecției civile;

p) analizează și avizează, împreună cu celelalte structuri competente, participarea personalului la procesul de selecție pentru detașarea experților naționali la instituțiile și organismele Uniunii Europene, cu respectarea prevederilor Legii nr. 105/2012 privind detașarea experților naționali la instituțiile și organismele Uniunii Europene și ale Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 8/2016 privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea atribuțiilor structurilor Ministerului Afacerilor Interne în vederea aplicării Legii nr. 105/2012 privind detașarea experților naționali la instituțiile și organismele Uniunii Europene, cu modificările și completările ulterioare;

q) participă, la ordin, prin personalul desemnat, la misiuni cu caracter operativ în domeniul protecției civile;

r) asigură, la nevoie, completarea cu personal a CNCCI;

s) asigură îndeplinirea responsabilităților specifice în domeniul managementului calității;

t) asigură scăderea, clasarea, îndosarierea și arhivarea corespondenței, precum și predarea dosarelor de arhivă”.

Art. 20

„Activitățile, metodele, mijloacele, procedeele utilizate și sarcinile concrete ce revin personalului direcției generale se stabilesc prin dispoziții, proceduri și fișele posturilor”.

Art. 21

„Personalul direcției generale este obligat să cunoască, în părțile ce îl privesc, și să aplice întocmai prevederile prezentului regulament, potrivit atribuțiilor specifice”.

Anexa 1 și Anexa nr. 2, care fac parte integrantă din respectivul Regulament, cuprind Organigrama Direcției generale pentru protecție civilă, precum și Diagrama principalelor relații ale Direcției generale.

Regulamentul de organizare și funcționare a Direcției generale pentru protecție civilă (OMAI nr. 93/2021) was last modified: iulie 1st, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.