Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări – modificări (Regulamentul ASF nr. 5/2021)

23 mart. 2021
Vizualizari: 573
Art. 6 alin. (1) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)>

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 6, alin. (1) prevedea:

„(1) Entitatea raportoare are obligația de a transmite rapoartele în formatele compatibile sistemului SIR@CNVM (machete standard în format tip .xls și/sau fișiere în format tip .pdf), cu respectarea prevederilor art. 7. Machetele standard în format Excel pot fi descărcate de către entitatea raportoare de la secțiunea „Machete” a SIR@CNVM. Transmiterea prin sistemul informatic SIR@CNVM a unui raport este considerată realizată cu succes la momentul în care aplicația generează mesajul „Procesul s-a încheiat cu succes”, care rămâne evidențiat în secțiunea „Log procese”. Ulterior generării de către sistem a acestui mesaj, entitatea raportoare și/sau C.N.V.M. nu pot invoca netransmiterea respectivului raport de către entitatea raportoare”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 6, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Entitatea raportoare are obligația de a transmite rapoartele în formatele compatibile sistemului SIR (machete standard în format tip .xls, fișiere în format .xhtml, cu respectarea Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/815 al Comisiei din 1 iunie 2018 privind prelungirea perioadelor de tranziție referitoare la cerințele de fonduri proprii pentru expunerile față de o contraparte centrală prevăzute în regulamentele (UE) nr. 575/2013 și nr. 648/2012 ale Parlamentului European și ale Consiliului, cu modificările și completările ulterioare, și/sau fișiere în format tip .pdf, după caz), cu respectarea prevederilor art. 7. Machetele standard în format Excel pot fi descărcate de către entitatea raportoare de la secțiunea «Machete» a SIR. Transmiterea prin sistemul informatic SIR a unui raport este considerată realizată cu succes la momentul în care aplicația generează mesajul «Procesul s-a încheiat cu succes», care rămâne evidențiat în secțiunea «Log procese». Ulterior generării de către sistem a acestui mesaj, entitatea raportoare și/sau A.S.F. nu pot/nu poate invoca netransmiterea respectivului raport de către entitatea raportoare”.

 

Art. 7 alin. (1)-(5) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 7, alin. (1)-(5) prevedeau:

„(1) Entitățile raportoare prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-d) au obligația să transmită rapoartele folosind machetele standard în format .xls, având atașate fișierele în format .pdf conținând informațiile incluse în respectivele machete standard de tip .xls, precum și orice alte informații sau documente corespunzătoare respectivului tip de raport, în cazul în care pentru aceste informații sau documente nu există machetă tip .xls.

(2) Emitenții prevăzuți la art. 5 alin. (1) lit. e) au obligația să transmită rapoartele în format .pdf, având atașate machetele standard în format .xls conținând informațiile incluse în respectivul fișier de tip .pdf. Obligația cu privire la transmiterea raportului în format .xls este aplicabilă în cazul în care sistemul are predefinite respectivele rapoarte în format .xls.

(3) Entitățile raportoare au obligația de a transmite în formatul tip .pdf menționat la alin. (1) și (2) forma scanată a rapoartelor originale, ștampilate și semnate de persoana sau, după caz, de toate persoanele responsabilă/responsabile din cadrul entității raportoare care, potrivit prevederilor aplicabile, au obligația de a semna respectivele rapoarte. În cazul în care se transmit simultan fișiere în format .xls și în format .pdf, rapoartele în format .pdf trebuie să conțină informațiile transmise în format .xls.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(4) Rapoartele precizate la art. 5 alin. (1) lit. e), transmise de către emitenți în format tip .pdf, se publică automat de către sistem, pe website-ul C.N.V.M., în secțiunea dedicată Sistemului oficial de stocare a rapoartelor emitenților ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată (Sistemul oficial de stocare a rapoartelor).

(5) Emitenții nu vor transmite în format .pdf prin intermediul SIR@CNVM informații confidențiale, care nu trebuie făcute publice, și nici rapoartele prevăzute la art. 226 alin. (4) din Legea nr. 297/2004, care conțin informațiile privilegiate a căror dezvăluire publică se dorește a fi amânată. Rapoartele respective pot fi transmise C.N.V.M. în format hârtie”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (1)-(5) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Entitățile raportoare prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c) au obligația să transmită rapoartele folosind machetele standard în format .xls, având atașate fișierele în format .pdf conținând informațiile incluse în respectivele machete standard de tip .xls, precum și orice alte informații sau documente corespunzătoare respectivului tip de raport, în cazul în care pentru aceste informații sau documente nu există machetă tip .xls.

(2) Emitenții prevăzuți la art. 5 alin. (1) lit. d) și e) au obligația să transmită rapoartele în format .pdf, precum și, în cazul rapoartelor anuale ale emitenților prevăzuți la art. 5 alin. (1) lit. d), în format .xhtml, cu respectarea Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/815, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Entitățile raportoare au obligația de a transmite în formatul tip .pdf menționat la alin. (1) și (2) forma scanată a rapoartelor originale, semnate de persoana responsabilă sau, după caz, de toate persoanele responsabile din cadrul entității raportoare, care, potrivit prevederilor aplicabile, au obligația de a semna respectivele rapoarte. În cazul în care, pe lângă rapoartele transmise în format .pdf, se transmit potrivit prezentului regulament și fișiere în format .xls, rapoartele în format .xls trebuie să conțină informațiile transmise în format .pdf.

(4) Rapoartele precizate la art. 5 alin. (1) lit. d), transmise de către emitenți în format tip .pdf și, după caz, în format .xhtml, se publică automat de către sistem pe site-ul A.S.F., în secțiunea dedicată Mecanismului oficial de stocare a rapoartelor emitenților ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată (Mecanismul oficial de stocare).

(5) Emitenții nu vor transmite în format .pdf și în format .xhtml, prin intermediul SIR, informații confidențiale, care nu trebuie făcute publice, și nici următoarele:

a) rapoartele prevăzute la art. 122 din Legea nr. 24/2017, respectiv la art. 234 din Regulamentul A.S.F. nr. 5/2018, care conțin informațiile privilegiate a căror dezvăluire publică se dorește a fi amânată, potrivit art. 17 din Regulamentului (UE) 2014/596 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind abuzul de piață (regulamentul privind abuzul de piață) și de abrogare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivelor 2003/124/CE, 2003/125/CE și 2004/72/CE ale Comisiei;

b) în cazul în care un emitent a amânat publicarea informațiilor privilegiate, informarea autorității competente, respectiv explicația scrisă ce se transmite acesteia de îndată ce informațiile au fost făcute publice, potrivit art. 17 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2014/596;

c) notificarea autorității competente și informațiile aferente legate de intenția de amânare a informației privilegiate, ce se transmit autorității competente potrivit art. 17 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2014/596”.

 

Art. 7 alin. (5^1)-(5^2) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (introdus prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 7, după alin. (5) se introduc două noi alineate, alin. (5^1)-(5^2), cu următorul conținut:

„(5^1) Informațiile care nu se transmit prin SIR potrivit alin. (5), dar care trebuie transmise la A.S.F., potrivit prevederilor legale incidente, sunt transmise doar la adresa de e-mail specificată pentru acest scop de A.S.F. pe site-ul propriu, caz în care respectivele informații se transmit cu respectarea condițiilor de formă menționate la art. 11 alin. (3). În mod excepțional, în cazul în care, din motive tehnice neimputabile entităților raportoare, rapoartele nu pot fi transmise la adresa de e-mail menționată, respectivele informații se transmit pe format hârtie, în plic închis. Prevederile alin. (6) și ale art. 8 alin (2) se aplică corespunzător și în cazul transmiterii rapoartelor prin e-mail sau pe format hârtie, potrivit prezentului alineat.

(5^2) Rapoartele prevăzute la alin. (5) lit. a) sunt transmise prin intermediul SIR la data la care emitentul le face publice potrivit art. 17 din Regulamentul (UE) 2014/596”.

 

Art. 7 alin. (7) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (introdus prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 7, după alin. (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul conținut:

„(7) Rapoartele transmise de entitățile raportoare prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c) și e) prin SIR, potrivit prezentului regulament, sunt asumate de reprezentanții legali ai entității raportoare sau de către persoanele împuternicite de aceștia ori de către persoanele care au obligația să le semneze potrivit legii și acestea poartă responsabilitatea pentru conținutul acestora”.

 

Art. 8 din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 8 prevedea:

„Art. 8

(1) Rapoartele transmise de emitenți prin SIR@CNVM și publicate în Sistemul oficial de stocare a rapoartelor nu pot fi retrase sau șterse din cadrul acestuia. În cazul în care este necesară introducerea unor informații suplimentare sau a unei modificări, emitentul va transmite un nou raport conținând respectiva informație suplimentară sau modificare.

(2) Disponibilitatea SIR@CNVM este asigurată de către C.N.V.M. prin două conexiuni la internet.

(3) Calea de acces la SIR@CNVM prin fiecare dintre cele două conexiuni la internet va fi publicată pe website-ul C.N.V.M. și va fi indicată starea de funcționare a fiecăruia”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 8 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 8

(1) Rapoartele transmise de emitenți prin SIR și publicate în Mecanismul oficial de stocare a rapoartelor nu pot fi retrase sau șterse din cadrul acestuia. În cazul în care este necesară introducerea unor informații suplimentare sau a unei modificări, emitentul va transmite un nou raport conținând respectiva informație suplimentară sau modificare.

(2) Rapoartele transmise de emitenți prin SIR și publicate în cadrul Mecanismului oficial de stocare, potrivit prezentului regulament, sunt asumate de reprezentanții legali ai emitenților sau de către persoanele împuternicite de acestea ori de către persoanele care au obligația să le semneze potrivit legii și acestea poartă responsabilitatea pentru conținutul acestora.

(3) În cazul în care, din motive tehnice neimputabile entităților raportoare, rapoartele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c) nu pot fi transmise prin SIR, acestea vor fi transmise prin SSER, potrivit prezentului regulament”.

 

Art. 9 alin. (3) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (abrogat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 9, alin. (3) prevedea:

„(3) Pentru ca C.N.V.M. să poată primi automat raportările trimise în conformitate cu alin. (2) entitatea raportoare trebuie să trimită raportarea publicată pe website-ul C.N.V.M. cu privire la detaliile persoanelor care dețin semnătură electronică extinsă”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 9, alin. (3) se abrogă.

 

Art. 10 alin. (1)-(3) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 10, alin. (1)-(3) prevedeau:

„(1) Entitățile raportoare prevăzute la art. 3 au obligația de a transmite prin intermediul SSER@CNVM sau, după caz, ReSE@CNVM, prin folosirea semnăturii electronice extinse, raportările care rezultă din aplicarea Legii nr. 297/2004, a OUG nr. 99/2006 și a reglementărilor C.N.V.M. emise în aplicarea acestora, altele decât cele prevăzute la art. 5. Machetele raportărilor ce pot fi transmise prin ReSE@CNVM sunt publicate pe website-ul C.N.V.M. la secțiunea dedicată acestui sistem.

(2) Prin intermediul ReSE@CNVM sunt transmise următoarele raportări, astfel:

a) societățile de servicii de investiții financiare (SSIF):

rapoartele prevăzute de Instrucțiunea C.N.V.M. nr. 7/2007 privind raportarea unor operațiuni, aprobată prin Ordinul C.N.V.M. nr. 142/2007 (Instrucțiunea C.N.V.M. nr. 7/2007);

rapoartele prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. b) și c) din Regulamentul C.N.V.M. nr. 32/2006 (prezentate în anexele nr. 7A, 7B, 7C și 7D);

rapoartele prevăzute la art. 149 din Regulamentul C.N.V.M. nr. 32/2006;

raportarea persoanelor de contact pentru fiecare raportare, precum și raportarea persoanelor care au semnătură electronică extinsă;

alte situații solicitate de C.N.V.M.;

b) instituții de credit:

rapoartele prevăzute la art. 149 din Regulamentul C.N.V.M. nr. 32/2006;

raportarea persoanelor de contact pentru fiecare raportare, precum și raportarea persoanelor care au semnătură electronică extinsă;

alte situații solicitate de C.N.V.M.;

c) operatorii de piață (OP):

rapoartele prevăzute de Instrucțiunea C.N.V.M. nr. 7/2007;

raportarea persoanelor de contact pentru fiecare raportare, precum și raportarea persoanelor care au semnătură electronică extinsă;

alte situații solicitate de C.N.V.M.;

d) consultanții de investiții (CI): Raportarea persoanelor de contact pentru fiecare raportare, raportarea persoanelor care au semnătură electronică extinsă, precum și alte situații solicitate de C.N.V.M.;

e) societățile de administrare a investițiilor (SAI), organisme de plasament colectiv autoadministrate (OPC), inclusiv SIF:

rapoartele săptămânale și rapoartele lunare pentru organisme de plasament colectiv în valori mobiliare (O.P.C.V.M.), respectiv pentru organisme de plasament colectiv, altele decât O.P.C.V.M. (A.O.P.C.), prevăzute de Regulamentul C.N.V.M. nr. 15/2004 privind autorizarea și funcționarea societăților de administrare a investițiilor, a organismelor de plasament colectiv și a depozitarilor, aprobat prin Ordinul C.N.V.M. nr. 67/2004;

raportarea persoanelor de contact pentru fiecare raportare, raportarea persoanelor care au semnătură electronică extinsă, precum și alte situații solicitate de C.N.V.M.

(3) Prin intermediul SSER@CNVM sunt transmise următoarele raportări, astfel:

a) societățile de servicii de investiții financiare (SSIF):

balanța și notele explicative la situațiile financiare;

alte situații solicitate de C.N.V.M.;

b) societățile de administrare a investițiilor (SAI): raportările semestriale și anuale pentru propria activitate, balanța de verificare și notele explicative, precum și alte situații solicitate de C.N.V.M.;

c) entitățile raportoare prevăzute la art. 3, inclusiv cele menționate la art. 5 și la alin. (2): raportările care nu sunt menționate la art. 5 și la alin. (2) și care rezultă din aplicarea Legii nr. 297/2004, a OUG nr. 99/2006 și a reglementărilor C.N.V.M. emise în aplicarea acestora”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 10, alin. (1)-(3) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Entitățile raportoare au obligația de a transmite prin intermediul SSER sau, după caz, ReSE raportări care rezultă din aplicarea legislației menționate la art. 3 și a reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea acesteia, respectiv a legislației europene incidente, altele decât cele prevăzute la art. 5. Machetele raportărilor ce pot fi transmise prin ReSE sunt publicate pe site-ul A.S.F. la secțiunea dedicată acestui sistem.

(2) Prin intermediul ReSE, entitățile menționate la art. 3 alin. (1) lit. a)-j) și m) transmit orice situații solicitate de A.S.F., în aplicarea normelor naționale și europene, după caz.

(3) Prin intermediul SSER sunt transmise următoarele raportări, astfel:

a) societățile de servicii de investiții financiare (SSIF): rapoarte auditor intern, auditor financiar, administratori, comitet de audit, persoana responsabilă cu funcția de conformitate, precum și alte situații solicitate de A.S.F., după caz;

b) societățile de administrare a investițiilor (SAI)/administratorii de fonduri de investiții alternative (AFIA), respectiv, după caz, societățile de investiții de tip OPCVM autoadministrate: raportul privind structura portofoliilor individuale ale clienților aflate în administrare, centralizatorul privind datele de identificare a clienților pentru care furnizează servicii de administrare a portofoliilor individuale de investiții, situația activelor și obligațiilor, situația detaliată a investițiilor, precum și alte situații solicitate de A.S.F., după caz;

c) instituțiile de credit înregistrate în registrul A.S.F., care intră în sfera de supraveghere a A.S.F.: situația activelor clienților deținute în custodie, evidența cumpărărilor în marjă, raport persoana responsabilă cu funcția de conformitate, alte situații solicitate de A.S.F., după caz;

d) operatorii de piață: raportări și situații trimestriale, semestriale și anuale, rapoarte CA/CS, alte situații solicitate de A.S.F., după caz;

e) depozitarii centrali:

raportări și situații trimestriale, semestriale și anuale, rapoarte CA/CS, alte situații solicitate de A.S.F., după caz;

lista emitenților cu care s-a încheiat contract de depozitare, lista participanților admiși în sistemul de decontare, registrul acționarilor depozitarului central, raportul de activitate al persoanei responsabile cu funcția de conformitate;

alte situații solicitate de A.S.F., după caz;

f) consultanții de investiții: raportări și situații semestriale și anuale, rapoarte administratori, auditori, rapoarte activitate, alte situații solicitate de A.S.F., după caz;

g) entitățile raportoare prevăzute la art. 3, inclusiv cele menționate la art. 5 și la alin. (2): raportări care nu sunt menționate la art. 5 și la alin. (2) și care rezultă din aplicarea legislației menționate la art. 3 și a reglementărilor A.S.F. emise în legătură cu aceasta, respectiv a reglementărilor europene incidente”.

 

Art. 10 alin. (4) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (abrogat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 10, alin. (4) prevedea:

„(4) Până la data reglementării statutului pieței RASDAQ, emitenții ale căror valori mobiliare sunt tranzacționate pe piața RASDAQ, la categoriile I și II vor transmite, în format electronic, prin utilizarea sistemului „Supraveghere electronică prin raportări” (SSER@CNVM), raportările prevăzute de reglementările C.N.V.M”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 10, alin. (4) se abrogă.

 

Art. 10 alin. (6)-(7) și alin. (9) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 10, alin. (6)-(7) și alin. (9) prevedeau:

„(6) Până la data publicării pe website-ul C.N.V.M., la secțiunea dedicată ReSE@CNVM, a machetelor rapoartelor prevăzute la alin. (2) lit. e) pct. 1, respectivele rapoarte vor fi transmise prin SSER@CNVM. Machetele pentru transmiterea prin ReSE@CNVM vor fi publicate de către C.N.V.M. în termen de cel mult 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.

(7) În cazul în care, potrivit prezentului regulament, rapoartele se transmit prin ReSE@CNVM sau SSER@CNVM cu semnătură electronică extinsă, respectivele rapoarte vor fi semnate electronic de toate persoanele care, potrivit prevederilor aplicabile, trebuie să semneze respectivul raport. În cazul în care, potrivit prevederilor prezentului regulament, nu se utilizează semnătura electronică extinsă pentru transmiterea rapoartelor prin SSER@CNVM, entitățile raportoare au obligația transmiterii formei scanate a rapoartelor originale, ștampilate și purtând semnăturile tuturor persoanelor care, potrivit prevederilor aplicabile, trebuie să semneze respectivul raport.

(…)

(9) Disponibilitatea SSER@CNVM este asigurată de către C.N.V.M. prin două conexiuni la internet”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 10, alin. (6)-(7) și alin. (9) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(6) Prin SSER entitățile raportoare au obligația să transmită forma scanată a rapoartelor originale sau rapoarte semnate cu semnătură electronică, cu respectarea corespunzătoare a prevederilor alin. (7), aceste rapoarte putând avea atașate și alte documente, în alt format decât pdf, în condițiile menționării acestora ca anexe în cadrul raportului. Prin ReSE entitățile raportoare au obligația să transmită rapoarte semnate electronic, cu respectarea corespunzătoare a prevederilor alin. (7).

(7) În cazul în care, potrivit prezentului regulament, rapoartele se transmit prin ReSE sau SSER, cu semnătură electronică calificată, respectivele rapoarte vor fi semnate electronic cu semnătură electronică calificată validă de toate persoanele care, potrivit prevederilor aplicabile, trebuie să semneze respectivul raport și marcate temporal corespunzător. În cazul în care, potrivit prevederilor prezentului regulament, nu se utilizează semnătura electronică calificată pentru transmiterea rapoartelor prin SSER, entitățile raportoare au obligația transmiterii formei scanate a rapoartelor originale, purtând semnăturile tuturor persoanelor care, potrivit prevederilor aplicabile, trebuie să semneze respectivul raport.

(…)

(9) Rapoartele transmise de entitățile raportoare prin ReSE și SSER, potrivit prezentului regulament, sunt asumate de reprezentanții legali ai entității raportoare sau de către persoanele împuternicite de aceștia ori de către persoanele care au obligația să le semneze potrivit legii și acestea poartă responsabilitatea pentru conținutul acestora”.

Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări – modificări (Regulamentul ASF nr. 5/2021) was last modified: martie 24th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.