Programul naţional de investiţii „Anghel Saligny” – prezentare generală (O.U.G. nr. 95/2021)

7 sept. 2021
Vizualizari: 576

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

O.U.G. nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului național de investiții „Anghel Saligny”

 

(M. Of. nr. 849 din 6 septembrie 2021)

 

Se aprobă Programul național de investiții „Anghel Saligny”, denumit în continuare program, coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

 

În M. Of. nr. 849 din 6 septembrie 2021 s-a publicat O.U.G. nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului național de investiții „Anghel Saligny”.

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante prevederi din conținutul respectivei ordonanțe de urgență.

 

Art. 1

(1) Se aprobă Programul național de investiții „Anghel Saligny”, denumit în continuare program, coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

(2) Valoarea programului derulat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în perioada 2021-2028 este de 50.000.000 mii lei, limită maximă în baza căreia se pot încheia contracte de finanțare multianuale.

(3) Creditele de angajament prevăzute în fișa programului, anexă la bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, rămase neutilizate la sfârșitul fiecărui exercițiu bugetar al anilor 2021-2027 vor fi avute în vedere la elaborarea legilor bugetare anuale și a rectificărilor bugetare din perioada 2022-2028, cu încadrare în valoarea maximă prevăzută la alin. (2).

(4) În cadrul programului se pot realiza obiective de investiții necesare pentru echiparea unităților administrativ-teritoriale cu dotări tehnico-edilitare și de acces la căile de comunicație, în conformitate cu reglementările cuprinse în Planul de amenajare a teritoriului național – Secțiunea a IV-a – Rețeaua de localități, aprobat prin Legea nr. 351/2001, cu modificările și completările ulterioare.

(5) Pot fi finanțate prin prezentul program obiectivele de investiții care nu sunt incluse la finanțare în programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021-2027 sau prin alte programe naționale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituții de credit sau instituții financiare interne sau internaționale.

(6) În scopul utilizării eficiente a fondurilor alocate prin program, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației poate dezangaja, în vederea contractării, sumele rămase neutilizate în urma economiilor rezultate pe parcursul derulării contractelor de finanțare, în limita creditului de angajament alocat programului.

(7) Creditele de angajament dezangajate conform prevederilor alin. (6) se utilizează pentru finanțarea obiectivelor de investiții pentru care s-au depus solicitări în termenul legal și nu li s-au alocat fonduri din lipsa creditelor de angajament și sunt alocate pe baza criteriilor de prioritizare stabilite conform art. 6 alin. (4).

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

 

 

Art. 4

(1) În cadrul programului se pot realiza obiective de investiții care constau în realizarea de construcții noi sau de lucrări de construire, reconstruire, consolidare, reparație, modernizare, modificare, extindere, reabilitare, după caz, schimbare de destinație, protejare, restaurare, conservare la construcții existente și care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele categorii de investiții:

a) alimentări cu apă și stații de tratare a apei;

b) sisteme de canalizare și stații de epurare a apelor uzate, inclusiv canalizare pluvială și sisteme de captare a apelor pluviale;

c) drumurile publice clasificate și încadrate în conformitate cu prevederile legale în vigoare ca drumuri județene, drumuri de interes local, respectiv drumuri comunale și/sau drumuri publice din interiorul localităților, precum și variante ocolitoare ale localităților;

d) poduri, podețe, pasaje sau punți pietonale, inclusiv pentru biciclete și trotinete electrice;

e) sisteme de distribuție a gazelor naturale, inclusiv a branșamentelor, precum și a racordului la sistemul de transport al gazelor naturale.

(2) În aplicarea art. 3, pentru categoriile de investiții prevăzute la alin. (1) lit. c) și d), dreptul de administrare al autorităților administrației publice locale este exercitat în temeiul art. 21 alin. (2), art. 22 sau art. 221 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Pentru categoriile de investiții prevăzute la alin. (1) lit. a), b) și e), obiectivele de investiții finanțate prin program se realizează în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (10)-(15) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(4) Modalitatea de aplicare a prevederilor alin. (3) se detaliază în normele metodologice aprobate conform art. 16 alin. (2).

(5) Tipurile de obiective de investiții, categoriile de lucrări și cheltuielile care se finanțează în cadrul fiecărei categorii de investiții prevăzute la alin. (1) sunt stabilite prin normele metodologice de aplicare a programului.

(6) Se poate acorda finanțare pentru obiectivele de investiții din categoria prevăzută la alin. (1) lit. c), care se află pe amplasamente din interiorul localităților, unde:

a) au fost finalizate sistemele de alimentare cu apă și canalizare;

b) sunt în curs de realizare lucrările la sistemele de alimentare cu apă și canalizare;

c) nu pot fi realizate lucrările la sistemele de alimentare cu apă și/sau canalizare, având în vedere că acestea nu sunt viabile economic.

(7) Pentru obiectivele de investiții prevăzute la alin. (6) lit. b), beneficiarii trebuie să realizeze lucrările la sistemele de alimentare cu apă și canalizare în termen de maximum 2 ani de la data includerii în lista prevăzută la art. 6 alin. (3).

(8) Pentru realizarea obiectivelor de investiții din categoria prevăzută la alin. (1) lit. e), contractele de finanțare se încheie după obținerea autorizației de construire.

(9) Coordonarea, monitorizarea și verificarea obiectivelor de investiții prevăzute la alin. (1) lit. e) se realizează de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației împreună cu Ministerul Energiei.

(10) Nu sunt eligibile obiectivele de investiții care au fost aprobate la finanțare și sunt în derulare prin programe naționale, care nu au execuție bugetară la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

 

 

Art. 5

(1) Finanțarea programului se asigură din:

a) sume din transferuri, alocate bugetelor locale, de la bugetul de stat, aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, la o poziție distinctă de cheltuieli;

b) sume din bugetele locale alocate cu această destinație;

c) alte surse legal constituite.

(2) Sumele alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, prin prezentul program, sunt surse de finanțare complementare pentru bugetele locale.

 

 

Art. 6

(1) În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, beneficiarii depun cereri de finanțare la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în format electronic, în platforma digitală creată cu această destinație, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice, sau în format hârtie, cu programare prealabilă disponibilă pe site-ul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Modelul cererii de finanțare și documentele necesar a fi depuse în vederea includerii la finanțare se stabilesc prin normele metodologice. În vederea asigurării liberului acces la informațiile publice privind programul, pe site-ul oficial al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației se creează o secțiune publică.

(2) În secțiunea publică prevăzută la alin. (1) se vor prezenta următoarele informații cu privire la obiectivele de investiții incluse în program: finanțarea asigurată de la bugetul de stat, termenul de execuție, prestatorii de servicii și/sau executanții de lucrări, stadiul fizic și financiar al obiectivelor de investiții. În vederea publicării datelor pe site-ul ministerului, beneficiarii programului sunt obligați să introducă în platforma electronică toate informațiile și documentele necesare, sub sancțiunea neonorării solicitărilor de transfer.

(3) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației centralizează propunerile transmise conform alin. (1) și în baza criteriilor de prioritizare, precum și în limita creditelor de angajament, prevăzute în legea bugetară anuală, întocmește lista de obiective propuse spre finanțare, listă care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, cu excepția listei de obiective propuse spre finanțare din categoria nominalizată la art. 4 alin. (1) lit. e), care se aprobă prin ordin comun al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației și al ministrului energiei.

(4) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) teza a II-a din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, criteriile de prioritizare prevăzute la alin. (3) și la art. 1 alin. (7) se stabilesc prin normele metodologice.

(5) Documentele necesar a fi transmise de beneficiari către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în vederea încheierii contractelor de finanțare se stabilesc prin normele metodologice.

(6) În situația în care beneficiarii nu transmit documentele necesare încheierii contractelor de finanțare în termen de 2 ani de la aprobarea listelor obiectivelor de investiții prevăzute la alin. (3), obiectivul de investiții pentru care nu au fost transmise documentele va fi eliminat din listă.

(7) Prin excepție de la alin. (6), pentru obiectivele de investiții prevăzute la art. 4 alin. (6) lit. b), în situația în care beneficiarii nu transmit documentele necesare încheierii contractelor de finanțare în termen de 2 ani și 6 luni de la aprobarea listelor obiectivelor de investiții prevăzute la alin. (3), obiectivul de investiții pentru care nu au fost transmise documentele va fi eliminat din listă.

(8) În situația în care pe durata derulării programului rămân disponibile sume din alocarea totală a programului, fără a mai exista solicitări de finanțare eligibile, se poate aproba, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, demararea unor noi sesiuni de depuneri de cereri de finanțare.

 

 

Art. 9

(1) Programarea, coordonarea și monitorizarea utilizării fondurilor alocate de la bugetul de stat în implementarea obiectivelor de investiții din program se fac de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

(2) La solicitarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, reprezentanții cu atribuții de control din aparatul propriu al Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C. efectuează controale pentru verificarea situației reale din teren în raport cu datele transmise prin solicitări și documente.

Programul național de investiții „Anghel Saligny” – prezentare generală (O.U.G. nr. 95/2021) was last modified: septembrie 7th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.