Ordonanța de urgență privind grațierea a fost catalogată drept neconstituțională și inoportună de către Asociația VeDemJust

19 ian. 2017
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 5679

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Față de proiectul actului normativ privind grațierea, Asociația Voci pentru Democrație și Justiției își exprimă în mod ferm opinia negativă referitor la promovarea acestuia. Argumentele sunt următoarele:

Grațierea înseamnă scutirea de a mai executa pedeapsa, în tot sau în parte, fiind dispusă de instanța de judecată astfel: cei sancționați cu amendă penală nu o vor mai achita; cei condamnați la pedeapsa închisorii nu vor mai fi închiși în penitenciar; cei închiși deja în penitenciar vor fi eliberați. Ei vor avea cazier în continuare.

Campania Back to  Law School

Până acum nu a fost niciodată adoptată o O.U.G. de grațiere. Mai mult, o ordonanță de urgență nu poate fi adoptată decât în mod excepțional, când există urgență deosebită. Conform art. 73 alin. 3 din Constituția României, regula în materia grațierii colective este că ea se dispune prin lege organică. În acest domeniu nu pot fi adoptate nici ordonanțe de către Guvern, potrivit art. 115 din Constituție. Legea 546/2002 arată că numai Ministerul Justiției poate iniția o lege de grațiere, la propunerea motivată a Administrației Naționale a Penitenciarelor, care să fie apoi votată de Parlament. Or, până în prezent, nu există o astfel de propunere.

Urgența unei astfel de ordonanțe nu se justifică. Opiniile foștilor miniștrii ai Justiției au fost exprimate clar în acest sens. Mai mult, chiar în nota de fundamentare a O.U.G. se arată că problema supraîncărcării penitenciarelor este veche, ea fiind semnalată încă din 2012. De asemenea, atragem atenția că, grație noilor coduri penale, populația penitenciară este în scădere, așa cum rezultă din rapoartele anuale oficiale ale ANP.

Grațierea nu va rezolva problema suprapopulării locurilor de detenție și a condițiilor improprii de încarcerare a deținuților. Ministrul Justiției a declarat public că aproximativ 2500 de persoane vor beneficia de grațiere. Dacă ținem seama de faptul că eliberarea unor deținuți va avea loc în plin sezon rece, unii dintre ei nemaiavând imobil de locuit, alții nemaiavând un loc de muncă și nici posibilitatea să se angajeze întrucât au cazier, dar și de faptul că, în România, rata recidivei este de peste 50%, estimăm că până la sfârșitul anului ne vom confrunta cu aceeași situație care în prezent, chipurile, ar justifica legea grațierii.

Prezentul proiect contravine practicii legislative din România. Astfel, actele normative de grațiere adoptate după instaurarea comunismului au fost: Decretul 421/1955,   Decretul 315/1959, Legea 25/1967, Decretul 9/1974 și Decretul 222/1976, Decretul 115/1977, iar după Revoluția din 1989 au fost Decretul-lege 3/1990. Decretul-lege 23/1990, Legea 137/1997 și Legea 543/2002. Sub regimul acestor acte normative, au beneficiat de grațiere doar cei sancționați de instanța de judecată cu închisoare de maxim 2 ani, iar cei care au împlinit vârsta de 60 ani numai dacă au fost sancționați cu închisoare de maxim 5 ani. Or, prin prezentul proiect se urmărește grațierea celor condamnați până la 5 ani închisoare, iar cei peste 60 de ani vor fi scutiți de efectuarea a jumătate din pedeapsa aplicată de judecători.

Grațierea va duce la o supraaglomerare rapidă a instanțelor de judecată. Pentru punerea în aplicare imediată a noului act normativ, este nevoie de o hotărâre judecătorească. Având experiența actelor normative similare din trecut, instanțele de judecată vor fi sesizate cu mii de cereri, inclusiv de la cei cărora, potrivit celor două ordonanțe, nu le este aplicabilă grațierea, dar care au speranța că poate vor beneficia de această formă de clemență.

Soluția avansată de VeDemJust: Proiectul de O.U.G., care este și neconstituțional, și inoportun va trebui retras de către inițiator. În opinia acestei asociații, statul român trebuie să dezvolte ample programe preventive, începând cu educația juridică în școli, precum și ample programe de reinserție socială a foștilor deținuți.

Sursa informației 

👍Vezi și: Punctul de vedere al PÎCCJ privind proiectele de modificare NCP și NCPP și pentru grațierea unor pedepse

Ordonanța de urgență privind grațierea a fost catalogată drept neconstituțională și inoportună de către Asociația VeDemJust was last modified: ianuarie 19th, 2017 by Universul Juridic
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autor:

Universul Juridic

Universul Juridic

UniversulJuridic.ro reprezintă doar o mică parte din proiectul final ale cărui conținut și funcționalități vor fi într-o continuă dezvoltare, în funcție de necesitățile și dorințele dumneavoastră.

Abonează-te la newsletter