O.U.G. nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice

23 apr. 2015
Vizualizari: 11627

Despre

  • M. Of. nr. 253 din 16 aprilie 2015
  • O.U.G. nr. 5/2015
  • Deşeurile de echipamente electrice şi electronice
Tratarea corespunzătoare

Art. 20 dispune faptul că operațiile de tratare și de valorificare sau reciclare, exceptând pregătirea pentru reutilizare, desfășurate de operatorii economici autorizați trebuie să cuprindă cel puțin înlăturarea tuturor lichidelor și o tratare selectivă a materiilor și componentelor DEEE în conformitate cu anexa nr. 7.

Conform art. 21, operatorii economici care efectuează operațiuni de colectare și/sau de tratare sunt obligați să stocheze și să trateze DEEE potrivit cerințelor tehnice prevăzute în anexa nr. 8.

Art. 22 prevede următoarele:

„(1) Producătorii sunt obligați să instituie sisteme care să permită valorificarea DEEE, utilizând cele mai bune tehnici disponibile, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. j) din Legea nr. 278/2013 privind emisiile industriale.

(2) Producătorii pot institui sistemele prevăzute la alin. (1) în mod individual sau colectiv”.

Art. 23 are următorul conținut:

„(1) Se consideră că sunt respectate obligațiile referitoare la tratarea DEEE dacă sunt respectate standardele europene și standardele române originale, după caz, pentru tratare, inclusiv valorificare, reciclare și pregătire pentru reutilizare, a DEEE.

(2) Lista cuprinzând standardele române care adoptă standardele europene și standardele române originale din domeniul tratării, inclusiv valorificării, reciclării și pregătirii pentru reutilizare a DEEE, prevăzute la alin. (1), se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(3) Se consideră a fi respectate cerințele tehnice stabilite în anexa nr. 7, în situația în care operatorii economici autorizați pentru efectuarea operațiunilor de tratare aplică standardele cuprinse în lista prevăzută la alin. (2)”.

Art. 24 prevede faptul că Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, prin facilitarea accesului la informație, încurajează operatorii economici care efectuează operațiuni de tratare să introducă sisteme certificate de management de mediu potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.221/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind participarea voluntară a organizațiilor la un sistem comunitar de management de mediu și audit (EMAS) și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 761/2001 și a Deciziilor 2001/681/CE și 2006/193/CE ale Comisiei.

Autorizații

Art. 25 are următorul conținut:

„(1) Operatorii economici efectuează operațiuni de tratare a DEEE numai dacă dețin autorizație de mediu, potrivit prevederilor art. 32 din Legea nr. 211/2011, republicată.

(2) Autoritatea emitentă a autorizației de mediu prevăzută la alin. (1) este obligată să indice explicit tipurile de DEEE care pot fi tratate, potrivit anexei nr. 1.

(3) Începând cu data de 15 august 2018 obligația prevăzută la alin. (2) se realizează cu respectarea prevederilor anexei nr. 2.

(4) Derogările de la obligația de autorizare se acordă numai cu respectarea prevederilor art. 34-36 din Legea nr. 211/2011, republicată.

(5) La eliberarea autorizației de mediu prevăzute la alin. (1) și a înregistrării în cazul în care au fost acordate derogări de la autorizare potrivit alin. (4), autoritatea emitentă se asigură că sunt incluse toate condițiile necesare pentru respectarea cerințelor prevăzute la art. 20-23 și pentru realizarea obiectivelor de valorificare prevăzute la art. 27.

(6) Obligațiile producătorilor prevăzute în prezenta ordonanță de urgență se pot realiza:

a) individual;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

b) prin transferarea responsabilităților, pe bază de contract, către o persoană juridică legal constituită, denumită organizație colectivă.

(7) Procedura și criteriile de licențiere, revizuire, vizare anuală și anulare a licenței de operare a organizațiilor colective și de aprobare a planului de operare pentru producătorii care își îndeplinesc în mod individual obligațiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, procedura și criteriile de licențiere a reprezentanților autorizați prevăzuți la art. 40, precum și pentru aprobarea componenței și atribuțiilor comisiei de autorizare se aprobă prin ordin comun al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al ministrului economiei, comerțului și turismului, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, care se publică în Monitorul Oficial al României.

(8) Autorizarea, reautorizarea, revizuirea și vizarea anuală a licenței de operare pentru organizațiile colective și aprobarea planului de operare pentru producătorii prevăzuți la alin. (6) lit. a) se exceptează de la prevederile art. 2 alin. (1) din  O.U.G. nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 486/2003, cu modificările și completările ulterioare”.

Transferuri de DEEE

Art. 26 prevede următoarele:

„(1) Transferul în alt stat membru sau exportul în afara Uniunii Europene a DEEE în vederea tratării se face cu respectarea prevederilor privind transferul deșeurilor cuprinse în Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deșeuri și Regulamentul (CE) nr. 1.418/2007 al Comisiei din 29 noiembrie 2007 privind exportul anumitor deșeuri destinate recuperării enumerate în anexa III sau IIIA la Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European și al Consiliului în anumite țări în care Decizia OCDE privind controlul circulației transfrontaliere a deșeurilor nu se aplică.

(2) DEEE exportate în țări din afara Uniunii Europene se iau în calcul pentru îndeplinirea obligațiilor și obiectivelor prevăzute la art. 27 numai în măsura în care, respectând Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006 și Regulamentul (CE) nr. 1.418/2007, exportatorul dovedește că tratarea s-a desfășurat în condiții echivalente cu cerințele prevăzute de prezenta ordonanță de urgență”.

Obiectivele privind valorificarea

Art. 27 are următorul conținut:

„(1) Producătorii de EEE sunt obligați să se asigure că pentru toate DEEE colectate separat, potrivit art. 9-12 și trimise spre tratare în mod individual sau prin organizațiile colective, în conformitate cu art. 20-26, se îndeplinesc obiectivele minime prevăzute în anexa nr. 9.

(2) Operatorii economici care dețin autorizație de mediu pentru desfășurarea de activități de tratare a DEEE au obligația de a îndeplini obiectivele minime prevăzute în anexa nr. 9 pentru toate DEEE primite spre tratare și de a transmite datele privind ratele de valorificare realizate entităților care au trimis DEEE spre tratare.

(3) Atingerea obiectivelor, prevăzute în anexa nr. 9, se calculează pentru fiecare categorie ca raport procentual dintre masa fracțiilor provenite din tratarea DEEE intrate în instalația de valorificare sau reciclare/pregătire pentru reutilizare și masa tuturor DEEE colectate separat, din categoria respectivă.

(4) Activitățile preliminare, inclusiv sortarea și stocarea anterioare valorificării, nu sunt luate în considerare la realizarea obiectivelor prevăzute la alin. (1).

(5) În vederea calculării obiectivelor prevăzute la alin. (1), producătorii sau colectorii și operatorii de tratare care acționează în numele lor sunt obligați să dețină și să consemneze în registre masa DEEE, a componentelor, materiilor sau substanțelor acestora la ieșirea din punctul de colectare, la intrarea și ieșirea din instalațiile de tratare, precum și la intrarea în instalația de valorificare sau reciclare/pregătire pentru reutilizare.

(6) Operatorii instalațiilor de valorificare sau reciclare/pregătire pentru reutilizare sunt obligați să dețină și să consemneze în registre masa produselor și a materialelor la intrarea și ieșirea din instalația de valorificare, reciclare sau pregătire pentru reutilizare și să transmită aceste date agențiilor județene pentru protecția mediului, precum și entităților care au trimis DEEE spre tratare pentru a fi comunicate producătorilor sau organizațiilor colective.

(7) Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului propune teme de cercetare pentru dezvoltarea de noi tehnologii de valorificare, reciclare și tratare a DEEE în cadrul programelor de cercetare, la solicitarea operatorilor economici”.

Finanțarea gestionării DEEE provenite de la gospodăriile particulare

Art. 28 prevede următoarele:

„(1) Producătorii au obligația să asigure finanțarea colectării, tratării, valorificării și eliminării în condiții de protecție a mediului a DEEE provenite de la gospodăriile particulare.

(2) Pentru produsele care au fost introduse pe piață după data de 31 decembrie 2006, fiecare producător este răspunzător de finanțarea operațiunilor prevăzute la alin. (1) privind deșeurile provenite de la propriile produse.

(3) Producătorul poate opta să îndeplinească obligația prevăzută la alin. (2) fie în mod individual, fie prin intermediul organizațiilor colective”.

Art. 29 are următorul conținut:

„(1) Pentru evitarea unor situații în care costurile de gestionare a DEEE provenite de la produse orfane să fie suportate de populație sau de producătorii care rămân în activitate, fiecare producător trebuie să asigure o garanție la introducerea unui EEE pe piață, care să demonstreze că va fi finanțată gestionarea tuturor DEEE provenite de la EEE respective, potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

(2) Garanția finanțării operațiunilor prevăzute la art. 28 alin. (1) și (2) pentru producătorii de EEE constă în:

a) scrisoare de garanție bancară sau poliță de asigurare de garanție pentru reciclare la dispoziția Administrației Fondului pentru Mediu, denumită în continuare AFM, pentru perioada de garantare, a cărei valoare reprezintă costurile finanțării operațiunilor prevăzute la alin. (1) pentru EEE introduse pe piața națională, corectate cu dobânda ROBOR la an; sau

b) aderarea la una dintre organizațiile colective care acționează în numele producătorilor, autorizate potrivit art. 25 alin. (7)”.

Art. 30 prevede următoarele:

„(1) Fiecare organizație colectivă care acționează în numele producătorilor, autorizată conform art. 25 alin. (7), este obligată să constituie o garanție de finanțare a operațiunilor prevăzute la art. 28 alin. (1) și (2), pentru DEEE provenite de la produsele aflate încă în perioada de garantare introduse pe piața națională de către producătorii care au aderat la organizația colectivă și care au încetat activitatea.

(2) Garanția prevăzută la alin. (1) se constituie anual, până la data de 31 martie a anului următor celui în care s-a desfășurat activitatea, sub forma unei scrisori de garanție bancară sau polițe de asigurare de garanție pentru reciclare la valoarea corespunzătoare sumelor plătite pentru EEE în cauză de către operatorii economici respectivi către organizația colectivă, corectate cu dobânda ROBOR la an la dispoziția AFM.

(3) Beneficiarul garanției prevăzute la alin. (1) este AFM, în condițiile legii, în caz de încetare a activității organizației colective”.

Art. 31 are următorul conținut:

„(1) Metodologia de constituire a garanției financiare pentru producătorii de EEE, prevăzută la art. 29 alin. (1), și pentru organizații colective, prevăzută la art. 30 alin. (1), precum și de utilizare a acesteia de către AFM se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(2) Garanția prevăzută la art. 29 alin. (1) se gestionează potrivit prevederilor  O.U.G. nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. 32 prevede următoarele:

„(1) Finanțarea gestionării deșeurilor istorice de EEE provenite de la gospodăriile particulare se face de către toți producătorii existenți pe piața națională în momentul generării costurilor de gestionare, prin sistemele stabilite de prezenta ordonanță de urgență, proporțional și nediscriminatoriu cu cota de piață, în cadrul categoriei din care face parte EEE introdus pe piață.

(2) Cota de piață prevăzută la alin. (1) pentru organizațiile colective și producătorii care au optat să îndeplinească în mod individual obligațiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență se calculează de către aceștia ca raport procentual între cantitatea exprimată în unități de masă de EEE destinate gospodăriilor particulare introduse pe piață în anul precedent celui în care se face finanțarea și cantitatea totală de EEE introduse pe piață la nivel național în anul precedent de către producătorii înregistrați potrivit art. 38 alin. (2), comunicată de către Agenția Națională pentru Protecția Mediului pe propriul site, până la data de 15 iunie a fiecărui an”.

Finanțarea gestionării DEEE provenite de la alți utilizatori decât gospodăriile particulare

Art. 33 are următorul conținut:

„(1) Finanțarea costurilor de colectare, tratare, valorificare și eliminare în condiții de protecție a mediului a DEEE provenite de la alți utilizatori decât gospodăriile particulare și generate de produse introduse pe piață după data de 31 decembrie 2006 se asigură de producători.

(2) Pentru deșeurile istorice înlocuite cu produse noi echivalente sau cu noi produse care îndeplinesc aceeași funcție, finanțarea costurilor de gestionare este asigurată de producătorii acestor produse la furnizarea acestora.

(3) În cazul deșeurilor istorice, altele decât cele prevăzute la alin. (2), provenite de la alți utilizatori decât gospodăriile particulare, finanțarea costurilor de gestionare se asigură de către respectivii utilizatori.

(4) Fără să încalce prevederile prezentei ordonanțe de urgență, producătorii și utilizatorii, alții decât gospodăriile particulare, pot încheia acorduri care stabilesc alte metode de finanțare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare”.

Informații pentru utilizatori

Art. 34 are următorul conținut:

„(1) Producătorii și distribuitorii sunt obligați să informeze cumpărătorii, în momentul vânzării de EEE, cu privire la costurile colectării, tratării și eliminării în condiții de protecție a mediului, prin evidențierea separată a acestor costuri.

(2) Costurile menționate la alin. (1) nu trebuie să depășească costurile reale suportate pentru EEE respective, atunci când acestea devin deșeuri.

(3) Producătorii trebuie să furnizeze utilizatorilor de EEE din gospodăriile particulare informațiile necesare în legătură cu:

a) obligația de a colecta separat DEEE și de a nu elimina DEEE împreună cu deșeurile municipale nesortate;

b) sistemele de predare și colectare puse la dispoziția lor, încurajând coordonarea informațiilor despre centrele de colectare existente, indiferent de producătorii sau alți operatori care le-au înființat;

c) rolul utilizatorilor de EEE din gospodăriile particulare în reutilizarea, reciclarea și alte forme de valorificare a DEEE;

d) potențialele efecte nocive asupra mediului și sănătății umane ca urmare a prezenței substanțelor periculoase în EEE;

e) semnificația simbolului din anexa nr. 10.

(4) Informațiile prevăzute la alin. (3) se furnizează în instrucțiunile de utilizare, cu excepția celor prevăzute la lit. b) care pot fi furnizate și la punctul de vânzare și/sau prin intermediul campaniilor de conștientizare.

(5) În scopul reducerii la minimum a eliminării DEEE ca deșeuri municipale nesortate și pentru a facilita colectarea lor separată, producătorii sunt obligați să marcheze în mod corespunzător cu simbolul prevăzut în anexa nr. 10 echipamentele electrice și electronice introduse pe piață.

(6) În cazuri excepționale în care, datorită dimensiunii echipamentului sau funcției acestuia, aplicarea simbolului pe echipament nu este posibilă, simbolul respectiv se aplică pe ambalaj, pe instrucțiunile de utilizare și pe certificatul de garanție al EEE”.

Art. 35 prevede faptul că MMAP și autoritățile administrației publice locale au posibilitatea promovării și cofinanțării, în condițiile legii și în limita bugetului anual aprobat cu această destinație, împreună cu producătorii și organizațiile colective, de campanii de informare și educare pentru a încuraja participarea populației la colectarea DEEE și pentru a-i încuraja să faciliteze procesul de reutilizare, tratare și valorificare.

O.U.G. nr. 5/2015 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice was last modified: aprilie 23rd, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.