O.U.G. nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice

23 apr. 2015
Vizualizari: 11632

Despre

  • M. Of. nr. 253 din 16 aprilie 2015
  • O.U.G. nr. 5/2015
  • Deşeurile de echipamente electrice şi electronice
Informații pentru instalațiile de tratare

Art. 36 are următorul conținut:

„(1) Pentru a facilita pregătirea pentru reutilizare și tratarea adecvată și în condiții de protecție a mediului a DEEE, inclusiv întreținerea, îmbunătățirea, recondiționarea și reciclarea, producătorii sunt obligați să furnizeze în mod gratuit informațiile referitoare la reutilizare și tratare, pentru fiecare tip nou de EEE introdus pentru prima dată pe piața Uniunii Europene, în termen de un an de la introducerea pe piață a echipamentului.

(2) Aceste informații precizează, în măsura în care sunt necesare unităților specializate de reutilizare și instalațiilor de tratare și de valorificare pentru a respecta dispozițiile prezentei ordonanțe de urgență, diferitele componente și materiale ale EEE, precum și localizarea substanțelor și amestecurilor periculoase în aceste echipamente.

(3) Producătorii de EEE pun aceste informații la dispoziția unităților specializate de reutilizare și a instalațiilor de tratare și de valorificare sub forma unor manuale sau prin intermediul mijloacelor electronice, inclusiv dar fără a se limita la dispozitivele de stocare electronică a datelor sau serviciile online”.

Potrivit art. 37, pentru stabilirea fără echivoc a datei la care EEE a fost introdus pe piață, producătorii sunt obligați să aplice un marcaj care specifică faptul că acesta a fost introdus pe piață după data de 31 decembrie 2006; în acest sens se aplică standardul european EN 50419, respectiv standardul român SR EN nr. 50419:2006.

Înregistrare, informare și raportare

Art. 38 are următorul conținut:

„(1) Pentru monitorizarea respectării cerințelor prezentei ordonanțe de urgență, Agenția Națională pentru Protecția Mediului întocmește, în conformitate cu alin. (5), un registru național al producătorilor, care include și producătorii ce furnizează EEE prin intermediul tehnicilor de comunicare la distanță.

(2) Pentru a introduce pe piață EEE, producătorii, inclusiv cei prevăzuți la alin. (3), au obligația de a se înscrie în registrul prevăzut la alin. (1), primind un număr de înregistrare care va fi comunicat de aceștia tuturor rețelelor comerciale prin care sunt vândute EEE. [intră în vigoare în termen de 120 de zile de la data publicării]

(3) Producătorii care furnizează EEE prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță în România, astfel cum sunt prevăzuți la lit. g) din anexa nr. 5, sunt obligați să se înregistreze în registrul prevăzut la alin. (1).

(4) Dacă producătorii prevăzuți la alin. (3) nu sunt înregistrați în România potrivit alin. (2), înregistrarea se face prin intermediul reprezentanților autorizați ai acestora, astfel cum se prevede la art. 40 alin. (2).

(5) Agenția Națională pentru Protecția Mediului se asigură că:

a) fiecare producător sau fiecare reprezentant autorizat, în cazul în care este desemnat potrivit prevederilor art. 40, care este înregistrat potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență are posibilitatea de a introduce online, în registru, toate informațiile pertinente care reflectă activitățile producătorului în cauză în România;

b) la înregistrare, fiecare producător sau fiecare reprezentant autorizat, în cazul în care este desemnat potrivit prevederilor art. 40, furnizează informațiile prevăzute în anexa nr. 11 lit. A, angajându-se să le actualizeze, după caz;

c) fiecare producător sau fiecare reprezentant autorizat, în cazul în care este desemnat potrivit prevederilor art. 40, furnizează informațiile prevăzute în anexa nr. 11 lit. B;

d) registrul național prevăzut la alin. (1) furnizează linkuri către celelalte registre naționale ale statelor membre ale Uniunii Europene pe propriul site pentru a facilita, în toate statele membre, înregistrarea producătorilor sau, după caz, a reprezentanților autorizați desemnați potrivit prevederilor art. 40.

(6) Formatul pentru înregistrare și raportare, frecvența de raportare către registrul național prevăzut la alin. (1), precum și modul de evidență și de raportare a informațiilor prevăzute la art. 9 alin. (4) și la art. 27 alin. (6) se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(7) Operatorii economici care comercializează sau distribuie cu titlu gratuit EEE sunt obligați să solicite producătorilor și să comunice beneficiarilor, la cerere, numărul de înregistrare din registrul producătorilor de EEE, constituit potrivit prevederilor alin. (1).

(8) Operatorii economici care comercializează EEE sunt obligați să verifice dacă producătorii care achiziționează EEE sunt înregistrați în registrul național prevăzut la alin. (1).

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(9) Agenția Națională pentru Protecția Mediului colectează anual informații sub formă de date și estimări, cu privire la cantitățile și categoriile de EEE introduse pe piață, DEEE colectate prin orice modalitate, pregătite pentru reutilizare, reciclate și valorificate în România, precum și cu privire la masa DEEE colectate separat și exportate.

(10) Agenția Națională pentru Protecția Mediului transmite Comisiei Europene o dată la trei ani, în termen de nouă luni de la sfârșitul perioadei de trei ani la care acesta se referă, un raport privind punerea în aplicare a Directivei 2012/19/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice și informațiile prevăzute la alin. (9).

(11) Raportul prevăzut la alin. (10) se întocmește pe baza chestionarului prevăzut în Decizia 2004/249/CE a Comisiei din 11 martie 2004 privind un chestionar pentru elaborarea rapoartelor statelor membre cu privire la punerea în aplicare a Directivei 2002/96/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind deșeurile de echipamente electrice și electronice (DEEE) și Decizia 2005/369/CE a Comisiei din 3 mai 2005 de stabilire a normelor de control al conformității statelor membre și de stabilire a formatelor de date în sensul Directivei 2002/96/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind deșeurile de echipamente electrice și electronice.

(12) Primul raport se referă la perioada cuprinsă între data de 14 februarie 2014 și data de 31 decembrie 2015”.

Obligațiile deținătorilor de DEEE

Art. 39 prevede următoarele:

„(1) Operatorii economici care fabrică sau importă dintr-o țară terță sau dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene EEE care fac obiectul prezentei ordonanțe de urgență și care nu sunt destinate vânzării, respectiv pentru care nu au calitatea de producător potrivit definiției prevăzute la lit. g) din anexa nr. 5, sunt obligați să țină evidența acestor EEE și să încredințeze DEEE provenite de la echipamentele respective numai operatorilor autorizați pentru colectarea și/sau tratarea DEEE potrivit cerințelor prezentei ordonanțe de urgență.

(2) Persoanele fizice și juridice care dețin DEEE, inclusiv cele provenite de la EEE importate pentru folosința proprie, au obligația de a preda DEEE către sistemele de colectare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență”.

Reprezentantul autorizat

Art. 40 are următorul conținut:

„(1) Pentru a vinde în România EEE, oricare producător stabilit în alt stat membru al Uniunii Europene are dreptul, prin excepție de la prevederile lit. g) pct. (i)-(iii) din anexa nr. 5, să desemneze o persoană fizică autorizată sau juridică stabilită pe teritoriul României drept reprezentant autorizat care este responsabil de îndeplinirea obligațiilor producătorului respectiv, potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

(2) Pentru a vinde EEE către un alt stat membru în care nu are sediul, oricare producător, definit conform prevederilor lit. g) pct. (iv) din anexa nr. 5, care are sediul pe teritoriul României, este obligat să desemneze un reprezentant autorizat în statul membru respectiv care este responsabil de îndeplinirea obligațiilor producătorului în cauză, potrivit prevederilor Directivei 2012/19/UE, pe teritoriul statului membru respectiv.

(3) Producătorii desemnează reprezentantul autorizat în condițiile legii”.

Cooperarea administrativă și schimbul de informații

Art. 41 prevede următoarele:

„(1) Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor cooperează, în condițiile legii, cu autoritățile din statele membre responsabile de punerea în aplicare a Directivei 2012/19/UE, în special pentru a institui un flux adecvat de informații pentru a asigura respectarea de către producători a dispozițiilor acesteia, și, după caz, își furnizează reciproc, precum și Comisiei informații pentru a facilita punerea în aplicare corespunzătoare a Directivei 2012/19/UE.

(2) Cooperarea administrativă și schimbul de informații prevăzute la alin. (1), în special între registrele naționale, trebuie să includă mijloacele electronice de comunicare.

(3) Cooperarea prevăzută la alin. (1) include, printre altele, asigurarea accesului la documentele și informațiile pertinente, inclusiv la rezultatele unor eventuale inspecții, sub rezerva respectării dispozițiilor din legislația privind protecția datelor, în vigoare, în statul membru din care provine autoritatea căreia i se solicită cooperarea”.

Potrivit art. 42, în aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și/sau autoritățile executive ale administrației publice locale pot încheia, în condițiile legii, acorduri cu reprezentanții sectoarelor economice implicate.

Sancțiuni

Art. 43 are următorul conținut:

„(1) Încălcarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracțiuni, și se sancționează după cum urmează:

a) cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei pentru persoanele fizice și cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru persoanele juridice:

nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2), art. 12 alin. (2), art. 16 și art. 39 alin. (2);

b) cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei:

nerespectarea prevederilor art. 8, art. 9 alin. (1) lit. a) și b) și alin. (4) și (5), art. 11 alin. (1), art. 13, art. 27 alin (1), (5) și (6), art. 36, art. 39 alin. (1);

nerespectarea prevederilor art. 37;

c) cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei:

nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1) lit. c) și alin. (3), art. 11 alin. (2), art. 17, art. 28 alin. (1) și (2), art. 29 alin. (1), art. 30 alin. (1) și (2), art. 33 alin. (1)-(3);

nerespectarea prevederilor art. 14, 20 și 21;

nerespectarea prevederilor art. 34 alin. (1), (3) și (5);

nerespectarea prevederilor art. 38 alin. (7) și (8); [intră în vigoare în termen de 120 de zile de la data publicării]

nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (5), art. 23 alin. (3), art. 27 alin. (2) și art. 38 alin. (2) și (3).

(2) În cazul săvârșirii contravențiilor prevăzute la alin. (1) lit. c) pct. 5, pe lângă sancțiunea amenzii contravenționale se aplică și sancțiunea complementară a suspendării temporare a activității operatorului economic până la conformarea cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență.

(3) Pentru echipamentele de transfer termic care conțin substanțe care depreciază stratul de ozon și gaze fluorurate cu efect de seră, lămpile fluorescente care conțin mercur, panourile fotovoltaice și echipamentele de mici dimensiuni prevăzute la categoriile 5 și 6 din anexa nr. 2, operatorilor care dețin autorizație de mediu potrivit prevederilor Legii nr. 211/2011, republicată, în cazul săvârșirii contravențiilor prevăzute la alin. (1) lit. c) pct. 2, pe lângă sancțiunea amenzii contravenționale se aplică și sancțiunea complementară a suspendării temporare a activității operatorului economic până la conformarea cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență.

(4) În cazul în care nu s-au îndeplinit condițiile stabilite prin actul de suspendare, în situația prevăzută la alin. (2), autoritatea competentă pentru protecția mediului dispune, după expirarea termenului de suspendare, anularea autorizației de mediu.

(5) Constatarea contravențiilor prevăzute la alin. (1)-(3) și aplicarea sancțiunilor se fac de către personalul împuternicit al:

a) Gărzii Naționale de Mediu, pentru contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b) și lit. c) pct. 1, 2, 4 și 5;

b) Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, pentru contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. b) pct. 2 și lit. c) pct. 3 și 4, pentru EEE destinate consumatorilor, astfel cum sunt definiți la art. 2 pct. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(6) Dispozițiile referitoare la contravențiile prevăzute la alin. (1) și (2) se completează cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.

(7) Dispozițiile referitoare la contravențiile prevăzute la alin. (1) se aplică fără a aduce atingere prevederilor art. 26 din H.G. nr. 306/2011 privind unele măsuri de supraveghere a pieței produselor reglementate de legislația Uniunii Europene care armonizează condițiile de comercializare a acestora.

(8) Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, prin Ministerul Afacerilor Externe, notifică Comisiei Europene prezenta ordonanță de urgență, precum și eventualele modificări ulterioare ale art. 43”.

Inspecția și controlul

Art. 44 prevede următoarele:

„(1) Autoritățile prevăzute la art. 43 alin. (5) realizează inspecții și controale adecvate, în condițiile legii, pentru a verifica punerea în aplicare, în mod corespunzător, a dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență.

(2) Aceste inspecții acoperă cel puțin:

a) informațiile raportate potrivit prezentei ordonanțe de urgență;

b) transferurile, în special exporturile de DEEE în afara Uniunii, cu respectarea Regulamentului nr. 013/2006 și a Regulamentului nr. 1.418/2007;

c) operațiunile din cadrul instalațiilor de tratare, în conformitate cu Legea nr. 211/2011, republicată, și cu anexa nr. 7.

(3) Autoritățile responsabile cu controlul transferurilor de deșeuri se asigură că transferurile de EEE folosite suspectate de a fi DEEE se desfășoară potrivit cerințelor minime prevăzute în anexa nr. 12 și controlează aceste transferuri în consecință.

(4) Costurile analizelor și inspecțiilor adecvate, inclusiv costurile de stocare, ale EEE folosite suspectate de a fi DEEE pot fi imputate producătorilor, părților terțe care acționează în numele acestora sau altor persoane care organizează transferul de EEE folosite suspectate de a fi DEEE, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

(5) Actele de punere în aplicare adoptate de către Comisie prin care sunt stabilite norme suplimentare privind inspecțiile și controlul și, în special, condiții uniforme pentru punerea în aplicare a pct. 2 din anexa nr. 12 sunt transpuse prin hotărâre a Guvernului”.

Dispoziții finale și tranzitorii

Art. 45 are următorul conținut:

„(1) Operatorii economici care sunt autorizați să desfășoare activități de colectare a DEEE, autorizați la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sunt obligați ca, în termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, să se conformeze obligațiilor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. c).

(2) Operatorii economici care sunt autorizați, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, să desfășoare activități de colectare a DEEE și care, la sfârșitul perioadei prevăzute la alin. (1), nu au încheiat contracte cu producători de EEE, organizații colective sau operatori economici care desfășoară operații de tratare a DEEE în numele producătorilor nu mai au dreptul să desfășoare activitatea de colectare a DEEE.

(3) Operatorii economici care efectuează operații de tratare sunt obligați să respecte cerințele tehnice stabilite în anexa nr. 7. Dovada conformării cu cerințele tehnice prevăzute în anexa nr. 7 se transmite de către operatorii economici care efectuează operații de tratare către autoritatea emitentă a autorizației de mediu în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în vederea revizuirii autorizației de mediu.

(4) Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor transmite Comisiei Europene legislația secundară care se adoptă în baza prezentei ordonanțe de urgență.

(5) Licențele de operare ale organizațiilor colective emise în condițiile legii și care sunt în vigoare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență rămân valabile până la data de 31 decembrie 2015.

(6) Organizațiile colective a căror licență de operare este valabilă la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și care intenționează să își continue activitatea de preluare a responsabilităților producătorilor de echipamente electrice și electronice după data de 31 decembrie 2015 sunt obligate să depună documentația de licențiere conform procedurii menționate la art. 25 alin. (7) în perioada 1-15 octombrie 2015”.

Potrivit art. 46, anexele nr. 1-12 fac parte integrantă din respectiva ordonanță de urgență și se actualizează prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor.

Art. 47 are următorul conținut:

„(1) Orice trimitere la H.G. nr. 1.037/2010 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice se consideră făcută la prezenta ordonanță de urgență.

(2) Măsurile adoptate sau impuse de autoritatea de reglementare în temeiul legislației existente până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență rămân în vigoare până la revizuirea acestora, potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

(3) Producătorii care dețin număr de înregistrare în Registrul producătorilor de EEE la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență își păstrează această calitate de producător înregistrat până la expirarea actului administrativ de înregistrare”.

Potrivit art. 48, respectiva ordonanță de urgență intră în vigoare la 10 zile de la data publicării, cu excepția prevederilor art. 38 alin. (2), precum și a prevederilor art. 43 alin. (1) lit. c) pct. 4, care intră în vigoare în termen de 120 de zile de la data publicării.

Art. 49 prevede faptul că la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se abrogă:

a) G. nr. 1.037/2010 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 728 din 2 noiembrie 2010;

b) Ordinul ministrului mediului și pădurilor nr. 264/2011 privind aprobarea metodologiei de calcul al ratei anuale de colectare selectivă a deșeurilor de echipamente electrice și electronice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 11 octombrie 2011;

c) Ordinul ministrului mediului și gospodăririi apelor nr. 901/S.B./2005 privind aprobarea măsurilor specifice pentru colectarea deșeurilor de echipamente electrice și electronice care prezintă riscuri prin contaminare pentru securitatea și sănătatea personalului din punctele de colectare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 910 din 12 octombrie 2005.

 

Alte prevederi ale O.U.G. nr. 5/2015

Respectiva ordonanță de urgență transpune Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice (DEEE), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 197 din 24 iulie 2012.

 

O.U.G. nr. 5/2015 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice was last modified: aprilie 23rd, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.