Normele pentru punerea în aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală – modificări (OMDRAP nr. 465/2015)

17 aug. 2015
Vizualizari: 12514

Despre

  • M. Of. nr. 613 din 13 august 2015
  • OMDRAP nr. 465/2015

Art. 11 alin. (1)-13 din Norme (modificate prin OMDRAP nr. 465/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 11 la primul alineat prevedea faptul că în limita fondurilor aprobate anual prin legea bugetului de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice stabilește bugetul previzionat pentru fundamentarea propunerilor de finanțare a obiectivelor de investiții pentru anul în curs, pe fiecare județ, calculat ca diferență dintre creditele bugetare aprobate și neangajate și reținerea prevăzută la art. 21 alin. (5) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare.

De asemenea, la alineatul următor stabilea faptul că bugetul previzionat prevăzut la alin. (1) se fundamentează pe baza criteriilor de alocare, care vor avea în vedere cel puțin unul dintre indicatorii prevăzuți în anexa A.

În continuare, prevedea faptul că Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice comunică consiliilor județene bugetul previzionat stabilit conform prevederilor alin. (1) și (2), pentru anul în curs.

Conform alin. (4), beneficiarii subprogramelor prevăzute la art. 2 lit. a) și b) pot solicita consiliilor județene finanțarea prin Program atât a obiectivelor de investiții în continuare, cât și a obiectivelor de investiții noi, solicitările de finanțare fiind întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.

Potrivit alin. (5), Consiliile județene verifică și centralizează propunerile prevăzute la alin. (4), precum și solicitările proprii de obiective de investiții în continuare și obiective de investiții noi ce fac obiectul subprogramului prevăzut la art. 2 lit. c).

În continuare, prevedea: Consiliile județene întocmesc, având în vedere cel puțin unul dintre indicatorii prevăzuți în criteriile de prioritizare din anexa B și în urma consultării autorităților publice locale, lista cu propunerile de finanțare detaliate pe obiective de investiții în continuare și noi, precum și sumele alocate acestora, pentru anul în curs, defalcat pe subprograme, cu încadrarea în bugetul previzionat conform alin. (3).

Potrivit alineatului următor, Consiliile județene transmit, în termen de 15 zile de la comunicarea bugetului previzionat, Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice lista cu propunerile de finanțare, prevăzută la alin. (6), întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, însoțită de solicitarea de finanțare în Program a beneficiarilor, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, de o notă de fundamentare care să conțină criteriul de prioritizare din anexa B aplicat.

La alin. (71) dispunea faptul că prin excepție de la prevederile alin. (7), în situații justificate, beneficiarii prevăzuți la art. 3 pot transmite direct Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice propunerile de finanțare pentru anul în curs, atât pentru obiectivele de investiții în continuare, cât și pentru obiectivele de investiții noi. Acestea sunt însoțite de solicitarea de finanțare în Program, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, și de o notă justificativă prin care beneficiarul fundamentează necesitatea și oportunitatea realizării investiției.

În continuare, prevedea faptul că Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice centralizează lista cu propunerile de finanțare prevăzută la alin. (7) și (71), iar în baza datelor deținute și a analizelor proprii de specialitate întocmește lista finală de obiective propuse spre finanțare, care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale și administrației publice. După aprobare, lista finală cu obiectivele de investiții care se finanțează se publică pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

Potrivit alin. (9), în cazul nerespectării termenului de 15 zile de la data comunicării prevăzută la alin. (7) sau al neîndeplinirii a cel puțin unuia dintre indicatorii prevăzuți în criteriile de prioritizare prevăzute în anexa B, lista obiectivelor de investiții din județul respectiv, finanțate în cadrul Programului, pentru anul în curs, se întocmește exclusiv de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice în limita sumelor aprobate, pe baza datelor deținute și a analizelor proprii de specialitate, utilizând cel puțin unul dintre indicatorii prevăzuți la art. 9 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/2013, cu modificările și completările ulterioare.

În continuare, prevedea faptul că lista obiectivelor de investiții care se finanțează în anul în curs, prevăzută la alin. (8), se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale și administrației publice, conform modelului prevăzut la anexa nr. 4a), urmând ca Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice să încheie contracte de finanțare cu beneficiarii în termenul prevăzut la art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/2013, cu modificările și completările ulterioare.

Potrivit alin. (11), lista cu obiectivele de investiții noi care se finanțează în anul în curs, incluse în lista prevăzută la alin. (8), se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale și administrației publice, conform modelului prevăzut la anexa nr. 4b), și se comunică consiliilor județene.

La alin. (12) prevedea faptul că pentru obiectivele de investiții noi cuprinse în lista prevăzută la alin. (10), în vederea încheierii contractelor de finanțare, beneficiarii transmit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice documentațiile tehnico-economice, însoțite de devizul general actualizat, defalcat pe obiecte, categorii de lucrări și categorii de cheltuieli, certificatul de urbanism însoțit de avizele și acordurile stabilite prin acesta.

Potrivit alin. (121), pentru obiectivele de investiții în continuare, care nu au mai fost finanțate prin Program, cuprinse în lista prevăzută la alin. (10), în vederea încheierii contractelor de finanțare, beneficiarii transmit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice devizul general actualizat, defalcat pe obiecte, categorii de lucrări și categorii de cheltuieli, hotărârea consiliului local/județean de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, hotărârea consiliului local/județean de asigurare a cofinanțării pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la art. 8 alin. (3), după caz, precum și contractele de achiziții publice, inclusiv actele adiționale care au fost încheiate, în copie conformă cu originalul.

În sfârșit, la ultimul alineat prevedea faptul că beneficiarii răspund pentru realitatea, exactitatea și legalitatea datelor prezentate.

Noua reglementare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 11 alin. (1)-(13) – Abrogate.

 

Art. 12 din Norme (modificate prin OMDRAP nr. 465/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 12 prevedea faptul că după încheierea contractelor de finanțare, pentru obiectivele de investiții noi, beneficiarii, în calitate de autoritate contractantă, organizează procedurile de atribuire a contractelor de lucrări, furnizare și servicii, după caz, în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind achizițiile publice.

Noua reglementare

Art. 12 – Abrogat.

 

Art. 121 din Norme (modificate prin OMDRAP nr. 465/2015)

Noua reglementare

După art. 12 se introduce un nou articol, art. 121.

Potrivit noii reglementări, art. 121 prevede: „(1) Pentru obiectivele de investiții nou-introduse în Program se încheie contracte de finanțare multianuale între Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și beneficiari în termen de 30 de zile de la data emiterii ordinului prevăzut la art. 102 alin. (3).

(2) Suma care se acordă de la bugetul de stat pentru finanțarea obiectivelor de investiții prin Program, prevăzută în contractele de finanțare multianuale, se cuprinde în limita creditelor de angajament aprobate prin legea bugetului de stat cu această destinație în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și se eșalonează pe ani, în primul an în limita creditelor bugetare aprobate pentru anul în curs, iar în următorii ani în limita creditelor bugetare estimate prevăzute în legea bugetului de stat pentru anul în curs.

(3) Sumele reprezentând estimările pe anii următori anului în care se încheie contractul de finanțare multianual, prevăzute în contract, nu reprezintă obligație certă de plată și vor fi adiționate anual, după intrarea în vigoare a legilor bugetare anuale, în limita creditelor bugetare aprobate prin acestea, prin aplicarea a cel puțin unui criteriu dintre cele prevăzute la art. 102 alin. (3).

(4) Pentru obiectivele de investiții incluse în Program care au încheiate contracte de finanțare multianuale, în termen de 30 de zile de la data emiterii ordinului prevăzut la art. 102 alin. (3), Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice notifică fiecare beneficiar cu privire la transferurile bugetare aferente anului financiar respectiv.

(5) Beneficiarii actualizează corespunzător devizul general al obiectivelor de investiții după încheierea contractelor de achiziție și îl transmit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în termen de 15 zile calendaristice”.

 

Art. 13 din Norme (modificate prin OMDRAP nr. 465/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 13 la primul alineat prevedea faptul că finanțarea Programului se asigură din transferuri de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinație în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, din fonduri aprobate anual cu această destinație în bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale beneficiare și din alte surse legal constituite.

Potrivit alin. (11), după încheierea contractelor de finanțare prevăzute la art. 11 alin. (10), beneficiarii pot solicita lunar, în funcție de necesități, în scris Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice transferul sumelor alocate cu destinația finanțării cheltuielilor eligibile prevăzute în contractele anuale de finanțare, solicitare întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 5.

De asemenea, la alin. (2) dispunea faptul că transferarea sumelor pentru obiectivele de investiții noi se face în limita contractelor anuale de finanțare încheiate, pe baza cheltuielilor care se finanțează prin Program.

În continuare, prevedea faptul că transferarea sumelor pentru obiectivele de investiții în continuare, prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. a), se face în limita contractului anual de finanțare pentru restul cheltuielilor necesare pentru finalizarea obiectivului de investiții care se pot finanța de la bugetul de stat, precum și pentru lucrările executate, facturate și nedecontate, efectuate anterior emiterii prezentelor norme metodologice.

Potrivit alin. (31), transferarea sumelor pentru obiectivele de investiții în continuare, prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. b), se face cu respectarea prevederilor art. 8, în limita contractului anual de finanțare pentru restul cheltuielilor necesare pentru finalizarea obiectivului de investiții, de la data aprobării preluării în Program, prevăzută la art. 11 alin. (10).

De asemenea, la alineatul următor prevedea faptul că în cazul în care există solicitări de redistribuire a sumelor necheltuite între obiectivele de investiții din Program, transmise de către consiliile județene ca urmare a solicitărilor beneficiarilor sau direct de către beneficiari pentru obiectivele de investiții derulate de unitățile administrativ-teritoriale sau subdiviziunile acestora, solicitarea trebuie să fie însoțită în mod obligatoriu de nota de fundamentare care să justifice necesitatea și oportunitatea modificărilor, cu precizarea în mod expres a diminuărilor, respectiv a suplimentărilor de alocații între obiectivele de investiții, iar această solicitare se aprobă de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

Potrivit alin. (5), în aplicarea prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/2013, cu modificările și completările ulterioare, în vederea transferării sumelor pentru obligațiile de plată neonorate de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, din lipsa creditelor bugetare și prevăzute în contractele de finanțare, beneficiarii pot solicita în scris Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice transferarea acestor sume, solicitare întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 5, precum și în anexa nr. 6, prin care se justifică utilizarea acestora.

De asemenea, la alin. (6) stabilea faptul că transferarea sumelor prevăzute la alin. (5) se face în limita contractului de finanțare încheiat pentru anul în curs.

În continuare, la alineatul următor dispunea faptul că sumele care constituie transferuri pentru anul curent se virează în conturile de venituri deschise la Trezoreria Statului, conform clasificației bugetare.

În sfârșit, la ultimul alineat prevedea faptul că sumele care constituie transferuri pentru anii precedenți conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/2013, cu modificările și completările ulterioare, se efectuează în conturile de cheltuieli bugetare corespunzătoare celor din care au fost efectuate plățile în anii precedenți, pe titlul de cheltuieli 85 «Plăți efectuate în anii precedenți și recuperate în anul curent».

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 13 prevede: „(1) După încheierea contractelor de finanțare multianuale beneficiarii solicită în scris, în funcție de necesități, Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice transferul sumelor alocate, prevăzute în contractele de finanțare, solicitare întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 5.

(2) Transferarea sumelor pentru obiectivele de investiții se face în limita contractelor de finanțare multianuale încheiate și a eșalonărilor anuale.

(3) Pentru obiectivele de investiții incluse în Program, dar nefinanțate sau finanțate parțial din sume de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, se pot transfera sume și pentru lucrările efectuate anterior încheierii contractului de finanțare multianual și nedecontate de beneficiar, în limita creditelor bugetare aferente anului în curs, conform contractului de finanțare.

(4) În cazul în care există solicitări de redistribuire a sumelor necheltuite între obiectivele de investiții din Program, transmise de către beneficiari pentru obiectivele de investiții derulate de aceștia, solicitarea trebuie să fie însoțită în mod obligatoriu de nota de fundamentare care să justifice necesitatea modificărilor, cu precizarea în mod expres a diminuărilor, respectiv a suplimentărilor de alocații între obiectivele de investiții. Solicitarea se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale și administrației publice sau se respinge, după caz.

(5) În scopul utilizării eficiente a creditelor bugetare alocate în anul în curs, la finalul trimestrului III, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice analizează execuția creditelor bugetare pe fiecare obiectiv de investiții și în funcție de aceasta poate dispune redistribuirea acestora pe alte obiective de investiții.

(6) În cazul în care beneficiarii solicită, în baza lucrărilor/serviciilor executate și asumate, transferuri de sume mai mari decât eșalonarea anuală din contractul de finanțare multianual, acestea se pot efectua, în limita bugetului Programului aprobat cu această destinație și a contractului de finanțare.

(7) Redistribuirea creditelor bugetare alocate în anul în curs conform alin. (5) se face în urma analizei direcției de specialitate din cadrul Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale și administrației publice.

(8) În condițiile alin. (4), (5) și (6), transferurile pentru anii următori se modifică corespunzător, prin notificarea beneficiarilor și modificarea contractelor în acest sens, în condițiile legii.

(9) În aplicarea prevederilor art. 12 alin. (2) din ordonanța de urgență, în vederea transferării sumelor pentru obligațiile de plată neonorate de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, din lipsa creditelor bugetare și prevăzute în contractele de finanțare multianuale, beneficiarii pot solicita în scris Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice transferarea acestor sume, solicitare întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 5, precum și în anexa nr. 6, prin care se justifică utilizarea acestora.

(10) Sumele care constituie transferuri pentru anul curent se virează în conturile de venituri deschise la Trezoreria Statului, conform clasificației bugetare.

(11) Sumele care constituie transferuri pentru anii precedenți conform prevederilor alin. (9) se efectuează în conturile de cheltuieli bugetare corespunzătoare celor din care au fost efectuate plățile în anii precedenți, pe titlul de cheltuieli 85 «Plăți efectuate în anii precedenți și recuperate în anul curent”.

Normele pentru punerea în aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală – modificări (OMDRAP nr. 465/2015) was last modified: august 17th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.