Aprobarea informaţiilor conţinute în registrul naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale. Metodologia şi procedura de înregistrare a acestora (OPANAF nr. 4156/2017)

15 ian. 2018
Vizualizari: 2871
Actul normativ publicat în Monitorul OficialSumar
OPANAF nr. 4156/2017
(M. Of. nr. 28 din 12 ianuarie 2018)
Se aprobă informațiile conținute în registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, după caz, denumit în continuare Registru, prevăzute în anexa nr. 1.

În M. Of. nr. 28 din 12 ianuarie 2018, a fost publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 4156/2017 pentru aprobarea informațiilor conținute în registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, precum și metodologia și procedura de înregistrare a acestora.

În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivului ordin.

Art. 1 din OPANAF nr. 4156/2017

Art. 1 stabilește faptul că se aprobă informațiile conținute în registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, după caz, denumit în continuare Registru, prevăzute în anexa nr. 1.

Art. 2 din OPANAF nr. 4156/2017

Art. 2 dispune faptul că se aprobă metodologia și procedura de înregistrare a aparatelor de marcat electronice fiscale în etapa preoperaționalizare a Registrului, prevăzute în anexa nr. 2.

Art. 3 din OPANAF nr. 4156/2017

În art. 3 se prevede faptul că se aprobă metodologia și procedura de înregistrare a aparatelor de marcat electronice fiscale în etapa postoperaționalizare a Registrului, prevăzute în anexa nr. 3.

Art. 4 din OPANAF nr. 4156/2017

Art. 4 dispune că se aprobă metodologia și procedura de înregistrare a aparatelor de marcat electronice fiscale adaptate pentru a corespunde prevederilor art. 3 alin. (2) din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și care au obținut avizul tehnic favorabil, prevăzute în anexa nr. 4.

Art. 5 din OPANAF nr. 4156/2017

Potrivit art. 5, se aprobă metodologia și procedura privind autentificarea cu certificat digital calificat, prevăzute în anexa nr. 5.

Art. 6 din OPANAF nr. 4156/2017

Art. 6 prevede că Direcția generală de informații fiscale, Direcția generală de tehnologia informației, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, precum și unitățile subordonate acestora vor duce la îndeplinire prevederile respectivului ordin.

Art. 7 din OPANAF nr. 4156/2017

Conform art. 7, anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din respectivul ordin.

Art. 8 din OPANAF nr. 4156/2017

Art. 8 stabilește că respectivul ordin se publică în Monitorul Oficial al României.

Redăm în continuare anexele la OPANAF nr. 4156/2017

Anexa nr. 1

INFORMAȚIILE
conținute în registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București

1. Numărul curent reprezintă poziția din registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, denumit în continuare Registru, corespunzătoare fiecărui aparat de marcat electronic fiscal înregistrat în Registru și este alocat incremental, în ordine cronologică.

2. Datele de identificare a producătorului, importatorului, persoanei juridice române care achiziționează din statele membre ale Uniunii Europene aparate de marcat electronice fiscale, respectiv a distribuitorului autorizat, a unității acreditate pentru comercializare și/sau service sunt următoarele:

2.1. cod de identificare fiscală;

2.2. denumire;

2.3. calitate:

a) producător;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

b) importator;

c) persoană juridică română care achiziționează din statele membre ale Uniunii Europene aparate de marcat electronice fiscale;

d) distribuitor autorizat;

e) unitate acreditată pentru comercializare;

f) unitate acreditată pentru service;

2.4. număr și dată de emitere a autorizației de distribuție;

2.5. date de contact:

a) e-mail;

b) numărul de telefon.

3. Datele referitoare la persoana desemnată să transmită informații și/sau să efectueze înregistrări privind aparatele de marcat electronice fiscale sunt următoarele:

3.1 nume, prenume, cod numeric personal/număr de identificare fiscală;

3.2 date de contact:

a) e-mail;

b) numărul de telefon;

3.3. elemente de identificare a certificatului digital calificat utilizat pentru transmiterea informațiilor și/sau efectuarea de înregistrări în Registru:

a) numărul serial al certificatului digital calificat;

b) autoritatea emitentă a certificatului digital calificat;

3.4. calitate:

a) tehnician de service;

b) alta;

3.5. drepturile acordate persoanelor prevăzute la subpct. 3.4 pot fi, după caz:

a) utilizator al serviciului acces controlat la Registru;

b) utilizator al serviciului acces controlat la Registru și administrator de cont.

4. Datele de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal sunt următoarele:

4.1. numărul unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal;

4.2. elemente de identificare a certificatului digital instalat pe aparat:

a) certificatul digital în format PKCS7 cert only codificat base 64;

b) autoritatea emitentă a certificatului digital;

4.3. seria de fabricație a aparatului de marcat electronic fiscal și/sau modificările aduse acesteia;

4.4. certificat digital inițial/înlocuit.

5. Datele privind localizarea/amplasarea aparatului de marcat electronic fiscal sunt următoarele:

5.1. adresa completă a locului de depozitare/instalare/intervenție, respectiv județ, localitate, stradă, număr, bloc, scara, etaj, apartament;

5.2. coordonatele GPS ale locului de depozitare/instalare/intervenție, respectiv longitudinea și latitudinea exprimate în grade, minute și secunde (DMS);

5.3. numărul de înmatriculare al autoturismului utilizat în activitatea de transport în regim de taxi;

5.4. utilizat în activitățile de comerț/servicii prestate în regim ambulant sau în mijloacele de transport.

6. Datele referitoare la starea aparatului de marcat electronic fiscal sunt următoarele:

6.1. furat/dispărut/distrus/dezmembrat pentru piese de schimb;

6.2. exportat/livrat intracomunitar/exportat temporar/reexportat;

6.3. adaptat pentru a corespunde prevederilor art. 3 alin. (2) din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și care a obținut avizul tehnic favorabil;

6.4. fiscalizat/nefiscalizat;

6.5. alte indicii despre starea de funcționare a aparatului și/sau a locului unde este amplasat/depozitat etc.

7. Datele cu privire la starea societății ce are calitatea de producător, importator, persoana juridică română care achiziționează din statele membre ale Uniunii Europene aparate de marcat electronice fiscale, respectiv distribuitor autorizat, unitate acreditată pentru comercializare și/sau service, sunt următoarele:

7.1. declarată inactivă potrivit legii și data de la care a fost înscrisă inactivitatea;

7.2. radiată de către Oficiul Național al Registrului Comerțului și data cu care a fost efectuată radierea societății din registrul comerțului.

8. Datele cu privire la operatorul economic beneficiar al transferului sau livrării unuia sau mai multor aparate de marcat electronice fiscale și la documentele care atestă transferul sau livrarea sunt următoarele:

8.1. cod de identificare fiscală;

8.2. denumire;

8.3. seria, numărul și data avizului de însoțire a mărfii/facturii;

8.4. seria de fabricație a aparatului de marcat electronic fiscal înscrisă în avizul de însoțire a mărfii/factură;

8.5. codul/codurile CAEN al/ale activității/activităților pentru care este utilizat aparatul de marcat electronic fiscal;

8.6. numărul, data și perioada de valabilitate a contractului de service încheiat, în condițiile legii, de utilizator cu unitatea de service acreditată;

8.7. date de contact:

a) e-mail;

b) numărul de telefon.

9. Datele privind instalarea și intervențiile efectuate asupra aparatului de marcat electronic fiscal sunt următoarele:

9.1. modalitatea agreată pentru notificare defecțiune, conform celor convenite de părțile contractante, potrivit dispozițiilor art. 1 alin. (8^1) din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare:

a) poșta electronică;

b) fax;

c) altele;

9.2. codul de identificare fiscală a distribuitorului autorizat sau a unității de service acreditate care efectuează instalarea sau intervenția asupra aparatului de marcat electronic fiscal;

9.3. numărul de identificare a tehnicianului de service;

9.4. tipul intervenției și, după caz, documentul întocmit;

9.5. data și ora instalării/efectuării intervenției;

9.6. constatarea unei intervenții neautorizate asupra aparatului de marcat electronic fiscal.

10. Datele privind schimbările intervenite în situația aparatului de marcat electronic fiscal sunt următoarele:

10.1. numărul unic de identificare sau, după caz, seria de fabricație a aparatului de marcat electronic fiscal;

10.2. factorul generator:

a) reorganizarea distribuitorului autorizat prin fuziune sau divizare sau cesiunea realizată în condițiile legii;

b) confiscare conform legii sau preluare spre valorificare de către societățile bancare ca urmare a neachitării împrumutului contractat pentru achiziționarea acestor aparate;

c) încetarea activității distribuitorului autorizat/utilizatorului;

10.3. documentul întocmit:

a) tipul documentului: factură, proces-verbal, altele;

b) seria, numărul și data;

10.4. entitatea în patrimoniul căreia intră aparatul de marcat electronic fiscal:

a) cod de identificare fiscală;

b) denumire.

11. Datele privind conexiunea la internet la locul de utilizare al aparatului de marcat electronic fiscal sunt următoarele: există/nu există.

12. Datele privind momentul înregistrării informațiilor în Registru, precum și al rectificării sau actualizării acestora sunt următoarele: an, lună, zi, oră, minut.

13. Orice alte informații necesare bunei funcționări a Registrului, cu excepția celor menționate în ordin, pot fi obținute inclusiv din bazele de date proprii ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau, după caz, de la terți, în conformitate cu prevederile legale.

Anexa nr. 2

METODOLOGIA ȘI PROCEDURA DE ÎNREGISTRARE
a aparatelor de marcat electronice fiscale în etapa preoperaționalizare a Registrului

1. Prin etapa preoperaționalizare se înțelege perioada până la data implementării Registrului.

2. Producătorul, importatorul, persoana juridică română care achiziționează din statele membre ale Uniunii Europene aparate de marcat electronice fiscale, respectiv distribuitorul autorizat, înregistrează informații privind fiecare aparat de marcat electronic fiscal produs, importat sau achiziționat intracomunitar, fără excepție, prin completarea „formularului pentru înregistrarea aparatelor de marcat electronice fiscale produse, importate sau achiziționate intracomunitar și a aparatelor de marcat electronice fiscale adaptate pentru a corespunde prevederilor art. 3 alin. (2) din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și care au obținut avizul tehnic favorabil”, prevăzut în anexa nr. 2A.

3. (1) Organul fiscal competent emite „Certificatul de atribuire a numărului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale”, prevăzut în anexa nr. 2B, pentru aparatele de marcat electronice fiscale pentru care a fost îndeplinită procedura de la pct. 2, la solicitarea scrisă a utilizatorului.

(2) Numărul unic de identificare astfel atribuit este comunicat utilizatorului și este înscris de către tehnicianul de service în memoria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal la instalarea acestuia.

(3) La solicitarea, atribuirea, respectiv comunicarea numărului unic de identificare al aparatelor de marcat electronice fiscale se aplică în mod corespunzător dispozițiile Normelor metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin H.G. nr. 479/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

4. (1) Distribuitorul autorizat sau unitatea de service acreditată, după caz, înregistrează informații privind instalarea aparatului de marcat, prin completarea „Formularului pentru înregistrarea aparatelor de marcat electronice fiscale instalate”, prevăzut în anexa nr. 2C.

(2) Ori de câte ori este cazul, distribuitorul autorizat transmite informații privind schimbări ale stării sau situației aparatelor de marcat electronice fiscale, prin completarea secțiunilor I, II, III și IV A sau B sau, după caz, V din „Formularul pentru înregistrarea unor schimbări privind starea/situația aparatelor de marcat electronice fiscale”, prevăzut în anexa nr. 2D.

5. Formularele prevăzute la pct. 2, pct. 4 alin. (1) și (2), completate și validate, în format PDF cu fișier XML atașat, se transmit organului fiscal competent prin mijloace electronice de transmitere la distanță și pot conține informații privind unul sau mai multe aparate de marcat electronice fiscale.

6. (1) Prin transmiterea unei notificări, prevăzută în anexa nr. 2E, utilizatorii informează organul fiscal competent cu privire la apariția uneia dintre următoarele situații:

a) schimbarea locului de utilizare a aparatului între puncte de lucru ale aceluiași operator economic;

b) furtul/dispariția/distrugerea aparatului de marcat electronic fiscal;

c) înstrăinarea aparatului;

d) închiderea punctului de lucru;

e) lichidarea, dizolvarea, fuziunea, divizarea societății sau altele, după caz;

f) încetarea activității;

g) altele similare.

(2) Notificarea se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în format PDF cu xml atașat, la care sunt atașate, după caz, documente probatoare.

(3) Informațiile astfel furnizate sunt preluate în aplicația informatică prevăzută la pct. 7.

7. Direcția generală de tehnologia informației pune la dispoziția organelor fiscale competente o aplicație informatică care permite preluarea informațiilor din formularele prevăzute la pct. 2, pct. 4 alin. (1) și (2), din notificarea prevăzută la pct. 6 alin. (1) și emiterea Certificatului de atribuire a numărului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzut la pct. 3 alin. (1).

8. (1) Formularul prevăzut la pct. 2 se transmite organului fiscal competent în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării în gestiune a intrării aparatelor de marcat electronice fiscale produse, importate sau achiziționate intracomunitar, pe baza documentelor întocmite în acest scop în conformitate cu prevederile legale.

(2) Formularul prevăzut la pct. 4 alin. (1) se transmite organului fiscal competent în termen de 2 zile lucrătoare de la data întocmirii sau, după caz, primirii „Declarației de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale”.

(3) Formularul prevăzut la pct. 4 alin. (2) se transmite organului fiscal competent în termen de 3 zile lucrătoare de la data la care a intervenit una dintre situațiile prevăzute la pct. 6 alin. (1) sau (2) sau la pct. 10 alin. (2) din anexa nr. 1 la ordin.

(4) Notificarea prevăzută la pct. 6 alin. (1) se transmite organului fiscal competent în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data la care a intervenit situația.

(5) La stabilirea competenței organului fiscal se aplică în mod corespunzător dispozițiile Normelor metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin H.G. nr. 479/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

9. Pentru completarea și transmiterea formularelor prevăzute la pct. 2 și pct. 4 alin. (1) și (2), producătorul, importatorul, persoana juridică română care achiziționează din statele membre ale Uniunii Europene aparate de marcat electronice fiscale, respectiv distribuitorul autorizat sau unitatea de service acreditată, după caz, desemnează persoane care trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiții:

a) dețin calitatea de tehnician de service sau altă calitate, în baza unui contract individual de muncă încheiat cu producătorul, importatorul, persoana juridică română care achiziționează din statele membre ale Uniunii Europene aparate de marcat electronice fiscale, respectiv cu distribuitorul autorizat sau cu unitatea de service acreditată;

b) dețin certificat digital calificat emis în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată.

10. Următoarele anexe fac parte integrantă din respectiva metodologie și procedură:

– Anexa nr. 2 A „Formular pentru înregistrarea aparatelor de marcat electronice fiscale produse, importate sau achiziționate intracomunitar și a aparatelor de marcat electronice fiscale adaptate pentru a corespunde prevederilor art. 3 alin. (2) din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și care au obținut avizul tehnic favorabil”

– Anexa nr. 2 B „Certificat de atribuire a numărului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale”

– Anexa nr. 2 C „Formular pentru înregistrarea aparatelor de marcat electronice fiscale instalate”

– Anexa nr. 2 D „Formular pentru înregistrarea unor schimbări privind starea/situația aparatelor de marcat electronice fiscale”

– Anexa nr. 2 E „Notificare”

11 Anexele nr. 2A-2E sunt disponibile în format editabil pe pagina de internet a Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Anexa nr. 2A la Metodologia și procedura de înregistrare a aparatelor de marcat electronice fiscale în etapa preoperaționalizare a Registrului

FORMULAR
pentru înregistrarea aparatelor de marcat electronice fiscale produse, importate sau achiziționate intracomunitar și a aparatelor de marcat electronice fiscale adaptate pentru a corespunde prevederilor art. 3 alin. (2) din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și care au obținut avizul tehnic favorabil

I. Date de identificare a producătorului, importatorului, persoanei juridice române care achiziționează din statele membre ale Uniunii Europene aparate de marcat electronice fiscale, respectiv a distribuitorului autorizat

A.

Cod de identificare fiscală
Denumire

Se completează la fiecare comunicare de informații.

B. Calitate

Producător
Importator
Persoană juridică română care achiziționează din statele membre ale Uniunii Europene aparate de marcat electronice fiscale
Distribuitor autorizat

Se pot selecta, după caz, una sau mai multe calități. Se completează la fiecare comunicare de informații.

C. Autorizație de distribuție

Număr
Dată

Se completează de către operatorii economici care au și calitatea de distribuitori autorizați.

D. Date de contact

Adresa e-mail
Numărul de telefon

Se completează la fiecare comunicare de informații.

II. Persoana desemnată să transmită informații și/sau să efectueze înregistrări privind aparatele de marcat electronice fiscale

A. Date de identificare

Nume și prenume
Cod numeric personal/Număr de identificare fiscală

Se completează la fiecare comunicare de informații.

A. Date de contact

Adresa e-mail
Numărul de telefon

Se completează la fiecare comunicare de informații.

B. Calitate

Tehnician de service
Alta*

* Se precizează calitatea deținută.

Se selectează o singură variantă. Se completează la fiecare comunicare de informații.

III. Date de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal

A. Seria de fabricație a aparatului de marcat electronic fiscal

Inițială
Modificată

În cazul în care se comunică seria modificată, se completează și seria de fabricație inițială.

B. Elemente de identificare a certificatului digital instalat pe aparat

Certificatul digital în format PKCS7 cert only codificat base 64
Autoritatea emitentă

C.

Adaptat pentru a corespunde prevederilor art. 3 alin. (2) din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și care au obținut avizul tehnic favorabil

IV. Adresa completă a locului de depozitare a aparatului de marcat electronic fiscal

Județ/sector
Localitate
Stradă
Număr
Bloc
Scara
Etaj
Apartament

Se completează pentru fiecare aparat de marcat electronic fiscal care se înregistrează.

Sub sancțiunile aplicate faptei de fals în declarații declar că datele înscrise în acest formular sunt corecte și complete.

Număr de înregistrare ca operator de date cu caracter personal 759.

Aprobarea informațiilor conținute în registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale. Metodologia și procedura de înregistrare a acestora (OPANAF nr. 4156/2017) was last modified: ianuarie 14th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.