OMF nr. 741/2021 pentru modificarea şi completarea unor ordine ale ministrului finanţelor

2 iul. 2021
Vizualizari: 321

Actele modificate

Actul modificatorSumar
OMFP nr. 101/2016 privind aprobarea Normelor privind restituirea taxei pe valoarea adăugată cumpărătorilor, persoane fizice, care nu sunt stabiliți în Uniunea Europeană

 

(M. Of. nr. 87 din 5 februarie 2016)

 

 

 

OMFP nr. 105/2016 pentru aprobarea Normelor privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată și a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevăzută la art. 293 alin. (1) lit. d) și art. 395 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și a Procedurii privind autorizarea unor organisme pentru a importa bunuri în regim de scutire

 

(M. Of. nr. 90 din 8 februarie 2016)

 

 

OMF nr. 741/2021 pentru modificarea și completarea unor ordine ale ministrului finanțelor

(M. Of. nr. 650 din 1 iulie 2021)

 

– modifică: OMFP nr. 105/2016: art. 4, anexa nr. 1: art. 51 alin. (2), anexa nr. 2: art. 3 alin. (1), art. 8, art. 9 alin. (3)-(5) și (7);

 

– introduce: OMFP nr. 101/2016: art. 6 alin. (8);

OMFP nr. 105/2016: anexa 1: art. 48 alin. (3);

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

– abrogă: OMFP nr. 105/2016: anexa nr. 1: titlul IV, capitolul IV.

În M. Of. nr. 650 din 1 iulie 2021 s-a publicat Ordinul ministrului finanțelor (OMF) nr. 741/2021 pentru modificarea și completarea unor ordine ale ministrului finanțelor. 

Redăm, în cele ce urmează, modificările aduse respectivului ordin.

OMFP nr. 101/2016

Art. 6 alin. (8)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 6 se introduce un nou alineat, alin. (8), care va avea următorul cuprins:

„(8) Agenția Națională de Administrare Fiscală publică pe site-ul propriu lista magazinelor din rețeaua de vânzare cu amănuntul, autorizate atât pentru vânzarea de bunuri pentru care se acordă dreptul de restituire a taxei pe valoarea adăugată cumpărătorilor nestabiliți în Uniunea Europeană, cât și pentru restituirea taxei pe valoarea adăugată aferente acestor vânzări”.

 

OMPF nr. 105/2016

Art. 4

Vechea reglementare

„Ministerul Finanțelor Publice, prin Direcția generală de legislație Cod fiscal și reglementări vamale și Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin unitățile sale subordonate iau măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin”.

Noua reglementare

Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Ministerul Finanțelor, prin direcția cu atribuții în elaborarea legislației în domeniul TVA, și Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin unitățile sale subordonate, iau măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin”.

 

Anexa nr. 1, titlul IV, capitolul IV

Vechea reglementare

„Capitolul IV Importuri cu valoare neglijabilă:

Art. 30 (1) Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată importurile de bunuri a căror valoare nu depășește 10 euro.(2) Scutirea prevăzută la alin. (1) nu se acordă pentru:a) produse alcoolice;b) parfumuri și ape de toaletă;c) tutun sau produse din tutun”.

Noua reglementare

La anexa nr. 1 titlul IV, capitolul IV se abrogă.

 

Anexa nr. 1 art. 48 alin. (3)

Noua reglementare

La anexa nr. 1 articolul 48, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

„(3) În sensul alin. (1), prin persoană nevoiașă se înțelege persoana din grupul vulnerabil prevăzut la art. 6 lit. p) din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Anexa nr. 1 art. 51 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) Dacă bunurile și echipamentele sunt împrumutate, închiriate sau transferate unei organizații care are dreptul la scutire în temeiul art. 48 și 50, scutirea se acordă în continuare, cu condiția ca aceasta din urmă să utilizeze bunurile și echipamentele în scopuri care îi conferă dreptul de a beneficia de o asemenea scutire”.

Noua reglementare

La anexa nr. 1 articolul 51, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Dacă bunurile și echipamentele sunt împrumutate, închiriate sau transferate unei organizații care are dreptul la scutire în temeiul art. 48 și 50, scutirea se acordă în continuare, cu condiția ca aceasta din urmă să fie autorizată de organele competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu aplicarea în mod corespunzător a prevederilor cap. I din Procedura privind autorizarea unor organisme pentru a importa bunuri în regim de scutire, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin, și să utilizeze bunurile și echipamentele în scopuri care îi conferă dreptul de a beneficia de o asemenea scutire”.

 

Anexa nr. 2 art. 3 alin. (1)

Vechea reglementare

„(1) Comisia analizează documentele depuse și decide asupra aprobării sau respingerii cererii de autorizare prevăzute la art. 2 alin. (1). În acest sens, comisia emite «Decizia privind aprobarea/respingerea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA», întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la procedură. Decizia se semnează de președintele comisiei și se comunică solicitantului, printr-o notificare scrisă, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii la organul fiscal competent”.

Noua reglementare

La anexa nr. 2 articolul 3, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Comisia analizează documentele depuse și decide asupra aprobării sau respingerii cererii de autorizare prevăzute la art. 2 alin. (1). În acest sens, comisia emite «Decizia privind aprobarea/respingerea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA», întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la procedură. Decizia se semnează de președintele comisiei și se comunică solicitantului, printr-o notificare scrisă, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii la organul fiscal competent”.

 

Anexa nr. 2 art. 8

Vechea reglementare

„Organele fiscale teritoriale cu atribuții de efectuare a inspecției fiscale efectuează verificări la entitățile care au beneficiat de aprobare, cel puțin o dată pe an, asupra modului în care sunt respectate prevederile legale în vigoare”.

Noua reglementare

La anexa nr. 2, articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Organele fiscale teritoriale cu atribuții de efectuare a inspecției fiscale efectuează verificări la entitățile care au beneficiat de aprobare, cel puțin o dată la șase luni, asupra modului în care sunt respectate prevederile legale în vigoare”.

 

Anexa nr. 2 art. 9 alin. (3)-(5) și (7)

Vechea reglementare

„(3) În vederea soluționării cererilor de autorizare prevăzute la alin. (1), comisia menționată la art. 2 alin. (2) analizează documentația aferentă și, în situația în care aceasta este completă și îndeplinește condițiile legale, în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii documentației complete, transmite cererea și documentația aferentă Direcției generale de legislație Cod fiscal și reglementări vamale din cadrul Ministerului Finanțelor Publice.

(4) Direcția generală de legislație Cod fiscal și reglementări vamale ia măsurile necesare supunerii solicitărilor prevăzute la alin. (1) deciziei Comisiei Europene, în conformitate cu procedura de urgență pentru consultarea celorlalte state membre.

(5) După primirea notificării privind decizia Comisiei Europene, Direcția generală de legislație Cod fiscal și reglementări vamale comunică această decizie Comisiei de autorizare care a înaintat documentația pentru a elibera solicitantului Decizia privind aprobarea/respingerea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA. Această decizie este întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la procedură, se semnează de președintele comisiei și se comunică solicitantului, printr-o notificare scrisă, în termen de maximum două zile lucrătoare de la data la care Comisia de autorizare a fost informată în mod oficial cu privire la decizia Comisiei Europene. În cazul respingerii cererii privind autorizarea, decizia cuprinde motivele care au stat la baza respingerii, precum și mențiunea potrivit căreia decizia respectivă poate fi contestată, în baza dispozițiilor legale în vigoare.

(…)

(7) Suspendarea provizorie a plății taxei pe valoarea adăugată se face de către autoritățile prevăzute la alin. (1), prin emiterea «Deciziei privind suspendarea provizorie a plății TVA», întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la procedură. Data emiterii acestei decizii este data la care autoritățile menționate transmit cererea și documentația aferentă Direcției generale de legislație Cod fiscal și reglementări vamale din cadrul Ministerului Finanțelor Publice”.

Noua reglementare

La anexa nr. 2 articolul 9, alineatele (3)-(5) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(3) În vederea soluționării cererilor de autorizare prevăzute la alin. (1), comisia menționată la art. 2 alin. (2) analizează documentația aferentă și, în situația în care aceasta este completă și îndeplinește condițiile legale, în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii documentației complete transmite cererea și documentația aferentă direcției cu atribuții în elaborarea legislației în domeniul TVA din cadrul Ministerului Finanțelor.

(4) Direcția cu atribuții în elaborarea legislației în domeniul TVA ia măsurile necesare supunerii solicitărilor prevăzute la alin. (1) deciziei Comisiei Europene, în conformitate cu procedura de urgență pentru consultarea celorlalte state membre.

(5) După primirea notificării privind decizia Comisiei Europene, direcția cu atribuții în elaborarea legislației în domeniul TVA comunică această decizie Comisiei de autorizare care a înaintat documentația pentru a elibera solicitantului Decizia privind aprobarea/respingerea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA. Această decizie este întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la procedură, se semnează de președintele comisiei și se comunică solicitantului, printr-o notificare scrisă, în termen de maximum două zile lucrătoare de la data la care Comisia de autorizare a fost informată în mod oficial cu privire la decizia Comisiei Europene. În cazul respingerii cererii privind autorizarea, decizia cuprinde motivele care au stat la baza respingerii, precum și mențiunea potrivit căreia decizia respectivă poate fi contestată, în baza dispozițiilor legale în vigoare.

(…)

(7) Suspendarea provizorie a plății taxei pe valoarea adăugată se face de către autoritățile prevăzute la alin. (1), prin emiterea «Deciziei privind suspendarea provizorie a plății TVA», întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la procedură. Data emiterii acestei decizii este data la care autoritățile menționate transmit cererea și documentația aferentă direcției cu atribuții în elaborarea legislației în domeniul TVA din cadrul Ministerului Finanțelor”.

 

Totodată, conform noii reglementări la anexa nr. 2, anexa nr. 1 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin, iar la anexa nr. 2, anexa nr. 2 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.

Precizăm că modificările și completările aduse respectivelor acte normative intră în vigoare la data de 01 iulie 2021.

OMF nr. 741/2021 pentru modificarea și completarea unor ordine ale ministrului finanțelor was last modified: iulie 2nd, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.