O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente – modificări (Legea nr. 223/2018)

6 aug. 2018
Vizualizari: 5008
Art. 4 alin. (8) lit. c) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (modificat prin Legea nr. 223/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 4 alin. (8), lit. c) prevedea:

„(8) Consiliile județene, respectiv Consiliul General al Municipiului București, și consiliile municipiilor, orașelor și comunelor vor acționa, în aria lor de autoritate, pentru:

(…)

c) fundamentarea, verificarea și avizarea documentațiilor privind acțiunile de intervenție finanțate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz. Consiliile municipiilor, orașelor și comunelor vor asigura locuințele de necesitate, pentru cazarea temporară a persoanelor și a familiilor, pe perioada executării intervențiilor care nu se pot efectua în construcții ocupate. Consiliile județene, respectiv Consiliul General al Municipiului București, pentru construcțiile cu destinația de locuință, expertizate tehnic și încadrate prin raportul de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic, vor notifica în scris proprietarilor, persoane fizice sau juridice, și asociațiilor de proprietari, precum și persoanelor juridice care au în administrare aceste construcții, obligațiile ce le revin, potrivit prevederilor legale, pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor, precum și faptul că își asumă riscul și răspunderea pentru efectele potențiale ale seismelor în situația în care nu se conformează obligațiilor legale;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4 alin. (8), lit. c) se modifică și va avea următorul conținut:

„c) fundamentarea, verificarea și avizarea documentațiilor privind acțiunile de intervenție finanțate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz. Consiliile municipiilor, orașelor și comunelor vor asigura locuințele de necesitate, pentru cazarea temporară a persoanelor și a familiilor, pe perioada executării intervențiilor care nu se pot efectua în construcții ocupate;”.

 

Art. 4 alin. (9) lit. a) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (modificat prin Legea nr. 223/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 4 alin. (9), lit. a) prevedea:

„(9) Primarii municipiilor, orașelor și comunelor, respectiv primarul general al municipiului București, vor acționa, în aria lor de competență, pentru:

a) identificarea și inventarierea construcțiilor prevăzute la art. 2 alin. (4);”.

 

Noua reglementare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Potrivit noii reglementări, la art. 4 alin. (9), lit. a) se modifică și va avea următorul conținut:

„a) identificarea și inventarierea construcțiilor cu destinația de locuință, descrise la art. 1, proprietate privată a persoanelor fizice ori aflate în proprietatea sau în administrarea unităților administrativ-teritoriale, a instituțiilor publice și a operatorilor economici; identificarea și inventarierea construcțiilor prevăzute la art. 2 alin. (4); monitorizarea acțiunilor de intervenție privind reducerea riscului seismic al acestora, cuprinzând expertizarea tehnică, proiectarea și execuția lucrărilor de intervenție;”.

 

Art. 4 alin. (9) lit. a^1)-a^4) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (introdus prin Legea nr. 223/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4 alin. (9), după lit. a) se introduc patru noi litere, lit. a^1)-a^4), cu următorul cuprins:

„a^1) identificarea și inventarierea construcțiilor cu destinația de locuință multietajate, cu peste P + 3 etaje inclusiv, construite înainte de anul 1978, precum și a construcțiilor cu destinația de locuință expertizate tehnic și încadrate în clase de risc seismic corespunzătoare;

a^2) întocmirea listelor cu clădirile și construcțiile cu destinația de locuință prevăzute la lit. b) și b1) și publicarea acestor liste pe paginile de internet ale autorităților administrațiilor publice locale;

a^3) întocmirea de rapoarte anuale privind acțiunile pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente, cuprinzând expertizarea tehnică, proiectarea și execuția lucrărilor de intervenție, întreprinse de autoritățile administrației publice locale și publicarea acestor rapoarte pe paginile proprii de internet;

a^4) întocmirea documentației cadastrale și înregistrarea în sistemul integrat de cadastru și carte funciară a imobilelor încadrate în clasa I de risc seismic care nu sunt înregistrate în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, în termen de 1 an de la încadrarea imobilului în clasa I de risc seismic;”.

 

Art. 4 alin. (9) lit. b^1) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (introdus prin Legea nr. 223/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4 alin. (9), după lit. b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:

„b^1) notificarea în scris a proprietarilor, persoane fizice sau juridice, și asociațiilor de proprietari, precum și persoanelor juridice care au în administrare construcțiile cu destinația de locuință, expertizate tehnic și încadrate prin raportul de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic, a obligațiilor ce le revin, potrivit prevederilor legale, pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor, precum și faptul că își asumă riscul și răspunderea pentru efectele potențiale ale seismelor în situația în care nu se conformează obligațiilor legale; notificarea se face în termen de maximum 60 de zile de la identificarea imobilului, pentru imobilele care au documentație cadastrală, și în termen de 60 de zile de la întocmirea documentației cadastrale, în situația prevăzută de lit. a^4);”.

 

Art. 4 alin. (9) lit. c) și d) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (modificat prin Legea nr. 223/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 4 alin. (9), lit. c) și d) prevedeau:

„(9) Primarii municipiilor, orașelor și comunelor, respectiv primarul general al municipiului București, vor acționa, în aria lor de competență, pentru:

(…)

c) renotificarea proprietarilor/asociațiilor de proprietari notificați/notificate potrivit alin. (8) lit. c);

d) aprobarea prin dispoziție de primar a deciziei de intervenție privind expertizarea tehnică/proiectarea și execuția lucrărilor de intervenție la construcțiile expertizate tehnic și încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic, în cazul în care proprietarii/asociațiile de proprietari notificați/notificate/ renotificați/renotificate potrivit lit. b) și c) și alin. (8) lit. c) și nu au procedat la aprobarea deciziei prin hotărârea asociației, fiindu-le aplicabile prevederile prezentei ordonanțe”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4 alin. (9), lit. c) și d) se modifică și vor avea următorul conținut:

„c) renotificarea proprietarilor/asociațiilor de proprietari notificați/notificate potrivit lit. b1) care nu au făcut dovada proiectării lucrărilor de intervenție sau execuției lucrărilor de intervenție conform art. 2 alin. (6); renotificarea se face în termen de cel mult 1 an de la notificare;

d) aprobarea prin dispoziție de primar a deciziei de intervenție privind expertizarea, întocmirea documentației cadastrale, proiectarea și execuția lucrărilor de intervenție la construcțiile expertizate tehnic și încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic, în cazul în care proprietarii/asociațiile de proprietari au fost notificați/notificate/renotificați/renotificate potrivit lit. b) și c) și alin. (8) lit. c) și nu au procedat la aprobarea deciziei prin hotărârea asociației și nu au efectuat măsurători pentru întocmirea documentației cadastrale necesare înregistrării imobilului în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, fiindu-le aplicabile prevederile prezentei ordonanțe;”.

 

Art. 4 alin. (9) lit. d^1) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (introdus prin Legea nr. 223/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4 alin. (9), după lit. d) se introduce o nouă literă, lit. d^1), cu următorul cuprins:

„d^1) la imobilele încadrate în clasa I de risc seismic, lucrările de intervenție pentru consolidarea imobilelor se vor executa în termen de maximum 2 ani de la expirarea termenelor prevăzute pentru proprietari în art. 2 alin. (6);”.

 

Art. 4 alin. (15) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (introdus prin Legea nr. 223/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4, după alin. (14) se introduce un nou alineat, alin. (15), cu următorul conținut:

„(15) La stabilirea cotei-părți indivize din proprietatea comună aferentă fiecărei proprietăți individuale se ia în calcul suprafața utilă totală, stabilită distinct pentru spațiile de locuință și pentru spațiile cu altă destinație, determinată pe baza măsurătorilor cadastrale înscrise în cartea funciară a imobilului”.

 

Art. 5 alin. (1) și (2) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (introdus prin Legea nr. 223/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 5, alin. (1) și (2prevedeau:

„(1) În vederea prevenirii unui potențial dezastru provocat de cutremure, proprietarii și deținătorii cu orice titlu ai construcțiilor supuse reglementărilor prezentei ordonanțe au obligația de a permite intrarea în imobilele pe care le dețin, pentru desfășurarea activităților de expertizare, proiectare sau de execuție a lucrărilor de intervenție a construcțiilor sau a altor asemenea lucrări. În acest scop, persoanele respective vor fi înștiințate cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de începerea lucrărilor.

(2) În caz de refuz, intrarea în orice încăpere a construcțiilor supuse lucrărilor necesare de expertizare, proiectare, execuție sau altor asemenea lucrări se va face cu autorizarea instanței judecătorești, prin ordonanță președințială, potrivit dispozițiilor din Codul de procedură civilă, dată cu citarea părților. Potrivit acelorași dispoziții, dacă este necesar, instanța judecătorească va putea dispune restrângerea folosinței încăperilor din construcțiile supuse lucrărilor respective sau evacuarea, pe timpul desfășurării lucrărilor de intervenție a construcțiilor în cauză, a persoanelor care nu au eliberat în termen spațiul deținut în construcțiile supuse consolidării. În cazul în care instanța dispune evacuarea, prevederile art. 4 alin. (8) lit. c) teza a doua sunt aplicabile”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5, alin. (1) și (2) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) În vederea prevenirii unui potențial dezastru provocat de cutremure, proprietarii și deținătorii cu orice titlu ai construcțiilor supuse reglementărilor prezentei ordonanțe au obligația de a permite intrarea în imobilele pe care le dețin, pentru desfășurarea activităților de expertizare, efectuare a măsurătorilor pentru întocmirea documentației cadastrale necesare înregistrării imobilului în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, conform legislației speciale în materie de cadastru și publicitate imobiliară, proiectare sau de execuție a lucrărilor de intervenție a construcțiilor sau a altor asemenea lucrări. În acest scop, persoanele respective vor fi înștiințate cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de începerea lucrărilor.

(2) În caz de refuz, intrarea în orice încăpere a construcțiilor supuse lucrărilor necesare de expertizare, cadastrare, proiectare, execuție sau a altor asemenea lucrări se va face cu autorizarea instanței judecătorești, prin ordonanță președințială, potrivit dispozițiilor din Codul de procedură civilă, dată cu citarea părților. Potrivit acelorași dispoziții, dacă este necesar, instanța judecătorească va putea dispune restrângerea folosinței încăperilor din construcțiile supuse lucrărilor respective sau evacuarea, pe timpul desfășurării lucrărilor de intervenție a construcțiilor în cauză, a persoanelor care nu au eliberat în termen spațiul deținut în construcțiile supuse consolidării. În cazul în care instanța dispune evacuarea, prevederile art. 4 alin. (8) lit. c) teza a doua sunt aplicabile”.

 

Art. 5 alin. (2^1) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (introdus prin Legea nr. 223/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul conținut:

„(2^1) Locuințele de necesitate care satisfac exigențele minimale prevăzute de Legea locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și utilitățile pentru aceste locuințe vor fi asigurate prin grija autorităților administrației publice locale. Fondurile necesare pentru finanțarea cheltuielilor privind mutarea persoanelor evacuate în și din locuințele de necesitate și, după caz, plata chiriei pe perioada execuției lucrărilor de intervenție se vor asigura din bugetele locale. De asemenea, autoritățile administrației publice locale vor asigura spațiile necesare depozitării, în condiții de siguranță și cu asigurarea accesului proprietarilor, a bunurilor materiale care nu pot fi mutate în locuințele de necesitate”.

 

Art. 6 alin. (4) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (introdus prin Legea nr. 223/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 6, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul conținut:

„(4) Autoritățile administrației publice locale pot hotărî, în condițiile legii, finanțarea de la bugetele locale, în limita fondurilor alocate anual cu această destinație, a măsurătorilor pentru întocmirea documentației cadastrale necesare înregistrării imobilului în sistemul integrat de cadastru și carte funciară în cazul construcțiilor cu destinația de locuință multietajate, încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic”.

 

Art. 7 alin. (1) și (2) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (introdus prin Legea nr. 223/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 7, alin. (1) și (2prevedeau:

„(1) Construcțiile cu destinația de locuință multietajate, încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic și care prezintă pericol public, se includ în programe anuale de acțiuni privind proiectarea și execuția lucrărilor de intervenție pentru reducerea riscului seismic, denumite în continuare programe anuale.

(2) Construcțiile menționate la alin. (1) prezintă pericol public în situațiile în care, după caz, întrunesc cel puțin două dintre următoarele criterii:

a) cuprind spații publice cu altă destinație decât aceea de locuință, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (5) lit. a), având suprafața utilă totală de peste 50 m2, ocupate temporar/permanent;

b) prezintă un regim de înălțime de la P+3 etaje inclusiv și minimum 10 apartamente;

c) sunt amplasate în localități pentru care valoarea de vârf a accelerației terenului pentru proiectare la cutremur a g, potrivit hărții de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,15 g”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (1) și (2) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Construcțiile cu destinația de locuință multietajate, încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic, se includ în programe anuale de acțiuni privind proiectarea și execuția lucrărilor de intervenție pentru reducerea riscului seismic, denumite în continuare programe anuale.

(2) Construcțiile menționate la alin. (1) vor fi finanțate cu prioritate prin programele anuale, dacă întrunesc cel puțin două dintre următoarele criterii:

a) cuprind spații publice cu altă destinație decât aceea de locuință, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (5) lit. a), având suprafața utilă totală de peste 50 mp, ocupate temporar/permanent;

b) prezintă un regim de înălțime de la P + 3 etaje inclusiv și minimum 10 apartamente;

c) sunt amplasate în localități pentru care valoarea de vârf a accelerației terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hărții de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,15 g”.

 

Art. 8 alin. (2) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (modificat prin Legea nr. 223/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 8, alin. (2prevedea:

„(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. e), autoritățile administrației publice locale pot hotărî, în condițiile legii, finanțarea de la bugetele locale, în limita fondurilor alocate anual cu această destinație, pentru proiectarea și execuția lucrărilor de intervenție la spațiile publice cu altă destinație decât cea de locuință, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (5) lit. a), proprietatea persoanelor fizice, situate în construcțiile incluse în programele anuale”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 8, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. d) și e), autoritățile administrației publice locale pot hotărî, în condițiile legii, finanțarea de la bugetele locale, în limita fondurilor alocate anual cu această destinație, pentru proiectarea și execuția lucrărilor de intervenție la spațiile publice cu altă destinație decât cea de locuință, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (5) lit. a), proprietatea persoanelor fizice și juridice, situate în construcțiile incluse în programele anuale”.

 

Art. 9 partea introductivă a alin. (1) din O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente (modificat prin Legea nr. 223/2018)
O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente – modificări (Legea nr. 223/2018) was last modified: august 6th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.