O.U.G. nr. 50/2022 pentru reglementarea muncii în domeniul maritim – contravenții și sancțiuni

20 apr. 2022
Vizualizari: 661

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

O.U.G. nr. 50/2022 pentru reglementarea muncii în domeniul maritim

 

(M. Of. nr. 382 din 19 aprilie 2022)

Obiectul prezentei ordonanțe de urgență este de a garanta fiecărui navigator dreptul la un loc de muncă sigur și lipsit de pericole, care să respecte normele de siguranță, dreptul la condiții echitabile de încadrare în muncă, la condiții de muncă și de viață decente la bordul navelor și la protecția sănătății, asistență medicală, măsuri sociale și alte forme de protecție socială.

 

În M. Of. nr. 382 din 19 aprilie 2022 s-a publicat O.U.G. nr. 50/2022 pentru reglementarea muncii în domeniul maritim.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în respectivul act normativ.

Structură

CAPITOLUL I: Obiectul reglementării

CAPITOLUL II: Definiții și domeniu de aplicare

CAPITOLUL III: Condiții minime necesare pentru munca navigatorilor la bordul unei nave

SECȚIUNEA 1: Vârsta minimă

SECȚIUNEA 2: Certificatul medical

SECȚIUNEA 3: Pregătire profesională și calificări

SECȚIUNEA 4: Recrutare și plasare

SECȚIUNEA 5: Autorizarea și funcționarea agențiilor de furnizare navigatori

CAPITOLUL IV: Condiții de angajare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

SECȚIUNEA 1: Contractele de muncă ale navigatorilor

SECȚIUNEA 2: Salarii

SECȚIUNEA 3: Timpul de muncă și timpul de odihnă

SECȚIUNEA 4: Dreptul la concediu

SECȚIUNEA 5: Repatrierea

SECȚIUNEA 6: Compensarea navigatorilor în cazul pierderii sau scufundării navei

SECȚIUNEA 7: Dotarea cu echipaj

SECȚIUNEA 8: Cariera, dezvoltarea aptitudinilor profesionale și oportunitățile de angajare pentru navigatori

CAPITOLUL V: Cazare, facilități de recreere, alimentație și serviciul de masă

SECȚIUNEA 1: Cazare și facilități de recreere

SECȚIUNEA 2: Alimentația și serviciul de servire a mesei

CAPITOLUL VI: Protecția sănătății, îngrijiri medicale, bunăstarea și protecția în sectorul securității sociale

SECȚIUNEA 1: Îngrijirile medicale la bordul navei și pe uscat

SECȚIUNEA 2: Răspunderea armatorului

SECȚIUNEA 3: Protecția sănătății și a securității în muncă și prevenirea accidentelor

SECȚIUNEA 4: Accesul la facilități de bunăstare la țărm

SECȚIUNEA 5: Securitate socială

CAPITOLUL VII: Conformitate și punere în aplicare

SECȚIUNEA 1: Responsabilitățile statului de pavilion

SECȚIUNEA 2: Certificatul de muncă în sectorul maritim și declarația de conformitate în sectorul maritim

SECȚIUNEA 3: Sistem de inspecții

SECȚIUNEA 4: Proceduri de plângere la bord

SECȚIUNEA 5: Accidentele maritime

SECȚIUNEA 6: Responsabilitățile statului portului – inspecții la nave

SECȚIUNEA 7: Contravenții

SECȚIUNEA 8: Dispoziții tranzitorii și finale

 

Dispoziții relevante

Art. 1: 

Obiectul prezentei ordonanțe de urgență este de a garanta fiecărui navigator dreptul la un loc de muncă sigur și lipsit de pericole, care să respecte normele de siguranță, dreptul la condiții echitabile de încadrare în muncă, la condiții de muncă și de viață decente la bordul navelor și la protecția sănătății, asistență medicală, măsuri sociale și alte forme de protecție socială, astfel cum este prevăzut în Convenția privind munca în domeniul maritim (MLC 2006) și în amendamentele din 2014 la aceasta, precum și în Acordul încheiat între Asociația Armatorilor din Comunitatea Europeană (ECSA) și Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) cu privire la Convenția privind munca din domeniul maritim din 2006.

(…)

Art. 3:

(1) Prezenta ordonanță de urgență se aplică tuturor navigatorilor de la bordul navelor care arborează pavilion român aflate în proprietate publică sau privată și desfășoară în mod obișnuit activități comerciale.

(2) Prezenta ordonanță de urgență nu se aplică personalului aflat la bordul:

a) navelor militare sau navelor militare auxiliare;

b) navelor de pescuit sau care desfășoară activități similare;

c) navelor de construcție tradițională, cum ar fi joncile și ambarcațiunile mici cu pânze;

d) iahturilor care nu desfășoară activități comerciale;

e) navelor care navighează în apele interioare navigabile ale României;

f) navelor care navighează în zonele din România în care se aplică regulamentele portuare;

g) navelor care navighează în limita a 20 de mile marine distanță față de țărmul românesc și nu efectuează voiajuri internaționale;

h) unităților mobile de foraj marin, astfel cum sunt definite în Codul din 2009 pentru construcția și echipamentul unităților mobile de foraj marin (Codul MODU 2009), acceptat de România prin Legea nr. 17/2015 privind acceptarea Codului din 2009 pentru construcția și echipamentul unităților mobile de foraj marin (Codul MODU 2009), adoptat de Adunarea Organizației Maritime Internaționale prin Rezoluția A.1023(26) din 2 decembrie 2009, precum și a amendamentelor la Codul MODU 2009 adoptate de Comitetul de Siguranță Maritimă al Organizației Maritime Internaționale prin Rezoluția MSC.359(92) din 21 iunie 2013, în forma sa actualizată.

(3) În cazul în care o navă nu se regăsește în situațiile prevăzute la alin. (2), ANR va stabili tipul acesteia după consultarea organizațiilor navigatorilor și armatorilor, conform dispozițiilor Legii dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(4) În cazul în care nu se cunoaște dacă anumite persoane pot fi considerate navigatori în sensul prezentei ordonanțe de urgență, ANR va stabili încadrarea persoanelor respective, după consultarea organizațiilor navigatorilor și armatorilor, ținând seama de rezoluția celei de a 94-a Sesiuni maritime a Conferinței generale a Organizației Internaționale a Muncii de informare cu privire la categoriile profesionale.

(5) Orice hotărâre luată în conformitate cu alin. (3) și/sau alin. (4) este comunicată de către MMSS directorului general al Biroului Internațional al Muncii care va notifica membrii organizației.

(6) Fiecare navă care arborează pavilion român trebuie să dețină la bord o copie a MLC 2006, o copie a prezentei ordonanțe de urgență și un exemplar al contractului colectiv de muncă. Acestea vor fi puse la dispoziție tuturor navigatorilor care muncesc la bordul navei, pe suport de hârtie sau electronic, prin mijloace adecvate, de către armator.

(7) Orice navă care arborează pavilion străin, atunci când se află într-unul din porturile românești, poate fi supusă inspecției ANR pentru a se verifica conformitatea cu prevederile MLC 2006.

(…)

Art. 20:

(1) Navigatorii de cetățenie română care lucrează la bordul navelor care arborează pavilion român ori străin trebuie să dețină un contract de muncă al navigatorilor semnat atât de navigator, cât și de armator sau de un reprezentant al armatorului, prin care sunt garantate condiții decente de muncă și de viață la bordul navei conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

(2) Navigatorilor care semnează un contract de muncă al navigatorilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a examina și de a solicita consiliere cu privire la contract înainte de semnarea acestuia, precum și alte astfel de facilități necesare pentru a garanta faptul că aceștia au încheiat în mod liber un contract cu o înțelegere suficientă a drepturilor și responsabilităților lor.

(3) Armatorul navei care arborează pavilion român și navigatorul angajat pe nava sa dețin fiecare câte un exemplar original al contractului de muncă.

(4) Armatorii navelor care arborează pavilion român asigură fiecărui navigator, precum și comandantului navei, acces la toate informațiile referitoare la condițiile contractului de muncă.

(5) Armatorii navelor care arborează pavilion român iau măsuri pentru a facilita reprezentanților autorităților competente din porturile în care nava face escală accesul la toate informațiile referitoare la condițiile locului de muncă, precum și la copii după contractele de muncă ale fiecărui navigator.

(6) Perioada de angajare a navigatorului la bordul unei nave care arborează pavilion român se evidențiază prin înscrierea în carnetul de marinar, menționându-se poziția caracteristică muncii pe care acesta o efectuează. La terminarea acestei perioade, navigatorului i se va înmâna o adeverință de stagiu de ambarcare.

(7) Carnetul de marinar și adeverința de stagiu de ambarcare nu conțin nicio apreciere a calității muncii desfășurate la bord de către navigator și nicio indicație referitoare la salarizarea acestuia.

(8) Forma și conținutul adeverinței de stagiu de ambarcare se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Adeverința de stagiu de ambarcare este redactată în limba română și în limba engleză.

(9) Armatorii navelor care arborează pavilion român au obligația de a se asigura că o copie a contractului colectiv de muncă este disponibilă la bord.

(10) În cazul în care limba în care este redactat contractul de muncă al navigatorilor sau contractul colectiv de muncă nu este limba engleză, următoarele documente trebuie să fie disponibile la bord, în limba engleză:

a) o copie a unui formular standard al contractului; și

b) contractul colectiv de muncă care face obiectul inspecțiilor statului portului.

(Copyright foto: freepik)

Art. 43:

(1) Armatorii navelor care arborează pavilion român trebuie să se asigure că au la bord un număr suficient de navigatori, pe funcții adecvate, pentru ca navele lor să fie exploatate eficient și în siguranță.

(2) Fiecare navă care arborează pavilion român trebuie să aibă un echipaj adecvat, în ceea ce privește numărul și calificările, pentru a asigura siguranța și securitatea navei, respectând toate condițiile de exploatare, precum și particularitățile specifice voiajului, conform certificatului privind echipajul minim de siguranță emis de ANR.

(3) La stabilirea echipajului minim de siguranță al navei se iau în considerare următoarele:

a) nevoia de evitare sau minimizare, în măsura posibilului, a timpului excesiv de muncă, de a asigura suficient timp de odihnă și a limita oboseala;

b) cerințele cuprinse în MLC 2006, Regula 3.2 și Norma A 3.2 – referitoare la alimentația și serviciul de servire a mesei, precum și în Regula 4.1 și Norma A 4.1 – referitoare la îngrijirile medicale la bordul navei și pe uscat din MLC 2006;

c) principiile din instrumentele internaționale aplicabile, în special cele ale Organizației Maritime Internaționale, referitoare la dotările cu echipaj.

(4) În situația în care există înscrisuri privind încălcarea prevederilor care guvernează orele de muncă sau de odihnă, ANR ia măsuri de rectificare inclusiv, dacă se impune, măsuri de modificare a echipajului minim de siguranță.

(…)

Art. 54:

Standardele minime cu caracter general sunt următoarele:

a) navele care au la bord 15 sau mai mulți navigatori și sunt angajate într-un voiaj cu o durată mai mare de 3 zile dispun de un spațiu rezervat exclusiv scopurilor medicale. ANR poate acorda excepții de la această dispoziție pentru navele angajate în navigația costieră; la aprobarea spațiului pentru scopuri medicale, ANR are obligația de a se asigura că acesta este, în toate cazurile, ușor accesibil, asigură găzduire confortabilă pentru ocupanți și permite acordarea de atenție promptă și adecvată;

b) toate navele au un spațiu sau spații pe o punte deschisă la care navigatorii să poată avea acces în afara timpului de muncă, care să aibă dimensiuni adecvate în raport cu dimensiunea navei și numărul de navigatori aflați la bord;

c) toate navele sunt dotate cu birouri separate sau cu un birou comun al navei pentru folosirea de către compartimentele de punte și de mașină; navele cu un tonaj brut mai mic de 3.000 pot fi scutite de către ANR de la această cerință, după consultarea organizațiilor de armatori și de navigatori interesate;

d) navele care în mod regulat iau contact cu porturi infestate de țânțari au ventilatoarele și ieșirile spre punțile deschise dotate cu apărători corespunzătoare contra țânțarilor;

e) având în vedere dispozițiile Regulii 4.3 și cele ale Codului din MLC 2006 privind protecția sănătății și a securității în muncă și prevenirea accidentelor, sunt asigurate în beneficiul tuturor navigatorilor facilități de recreere adecvate, comodități și servicii, astfel adaptate pentru a răspunde nevoilor speciale ale navigatorilor care se află la bordul navei. Dotarea cuprinde cel puțin un televizor și un radio.

(…)

Art. 84:

Constituie contravenții, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii, să fie considerate infracțiuni, următoarele fapte:

a) efectuarea de activități de recrutare și plasare a navigatorilor de către o persoană juridică sau o persoană fizică autorizată fără obținerea autorizației de furnizare navigatori emise de ANR;

b) efectuarea de activități de recrutare și plasare a navigatorilor de către agenția de furnizare navigatori fără deținerea garanției financiare prevăzute la art. 10 lit. k) care să asigure compensarea tuturor navigatorilor recrutați și plasați prin intermediul ei, care pot suferi pierderi pecuniare din cauză că agenția de furnizare navigatori sau armatorul, în virtutea contractului de muncă al navigatorului nu și-a îndeplinit obligațiile;

c) recrutarea și plasarea navigatorilor înainte de depunerea la ANR, de către agenția de furnizare navigatori la dosarul de autorizare, a oricărui nou contract de intermediere semnat de aceasta cu un armator și a copiei de pe garanția financiară prevăzută la art. 10 lit. k) care să acopere repatrierea și pierderile pecuniare ale navigatorilor;

d) solicitarea de către agențiile de furnizare navigatori sau de armatori a unor onorarii sau cheltuieli navigatorilor, direct sau indirect, în totalitate sau în parte, pentru recrutarea, plasarea sau obținerea unui loc de muncă, în afara costurilor pe care navigatorii trebuie să și le asume pentru obținerea unui certificat medical național obligatoriu, a carnetului de marinar și a pașaportului sau altui document personal de călătorie similar, exceptând costurile de viză, atestat de recunoaștere și orice alt document suplimentar emis de statul de pavilion, care trebuie să fie suportate de armator, precum și crearea de mijloace, mecanisme sau liste pentru a împiedica sau a face navigatorii să își schimbe hotărârea de a obține un loc de muncă pentru care posedă calificările cerute;

e) solicitarea adresată navigatorilor de către agențiile de furnizare navigatori sau de către armatori privind suportarea costurilor transportului către navă și/sau a costurilor legate de repatriere;

f) nedeținerea de către agențiile de furnizare navigatori a unui registru actualizat permanent cu toți navigatorii recrutați sau plasați prin intermediul lor și toate documentele și calificările acestora;

g) neasigurarea informării navigatorilor de către agențiile de furnizare navigatori sau de către armatori, înaintea angajării sau pe parcursul procesului de angajare a acestora, cu privire la drepturile și obligațiile prevăzute în contractul de muncă și neluarea măsurilor necesare pentru ca navigatorii să poată să își examineze contractul de muncă înainte de semnare și după semnare și să primească un original al acestuia, care să le parvină;

h) nepăstrarea de către agențiile de furnizare navigatori sau de către armatori a copiilor contractelor de muncă ale navigatorilor semnate de către armator cu navigatorii plasați prin intermediul lor, pentru un termen de 3 ani în format fizic și/sau digital;

i) neefectuarea informării trimestriale către ANR de agențiile de furnizare navigatori a navigatorilor plasați prin intermediul acestora pe nave, și

j) neraportarea către ANR de agențiile de furnizare navigatori sau de către armatori, imediat ce intră în posesia informațiilor, a cazurilor de deces, accidente, de îmbolnăvire soldate cu debarcarea de la navă a navigatorilor plasați prin intermediul lor, precum și, pe cât posibil, cauzele acestor evenimente, cazurile de piraterie sau abandon;

k) nerespectarea de către comandant a obligației de afișare la bordul navei a tabelului cu organizarea muncii la bord, prevăzut de art. 27 alin. (2);

l) nerespectarea de către comandant a obligației de a păstra evidența orelor suplimentare prevăzute de art. 24 alin. (1) lit. d) și a orelor zilnice de odihnă prevăzute de art. 27 alin. (4);

m) nerespectarea obligației de a constitui și de a reconstitui o garanție financiară, astfel cum este prevăzută la art. 30 alin. (1);

n) nerespectarea de către comandant a obligației de a deține și afișa la bordul navei documentele prevăzute de art. 71 alin. (1).

Art. 85:

(1) Contravențiile prevăzute la art. 84 se sancționează după cum urmează:

a) cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei contravențiile prevăzute la art. 84 lit. a), b), c) și m) și/sau retragerea autorizației de furnizare a navigatorilor sau a certificatului MLC, după caz;

b) cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei contravenția prevăzută la art. 84 lit. d), e) și g);

c) cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei contravențiile prevăzute la art. 84 lit. f), h), k) și l);

d) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei contravențiile prevăzute la art. 84 lit. i), j) și n).

(2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către inspectorul ANR autorizat, care efectuează controlul.

(3) Contravențiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.

O.U.G. nr. 50/2022 pentru reglementarea muncii în domeniul maritim – contravenții și sancțiuni was last modified: aprilie 20th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.