O.U.G. nr. 131/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar a fost aprobată (Legea nr. 93/2024)

17 apr. 2024
Vizualizari: 57

Actul modificat

Actul modificatorSumar
 

O.U.G. nr. 131/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar

(M. Of. nr. 1198 din 29 decembrie 2023; cu modif. și compl. ult.)

 

 

Legea nr. 93/2024 privind aprobarea O.U.G. nr. 131/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar

(M. Of. nr. 351 din 15 aprilie 2024)

 

– modifică: art. 11^2 alin. (5) și (10), art. 11^3,

– introduce: art. 11^4.

 

În M. Of. nr. 351 din 15 aprilie 2024 s-a publicat Legea nr. 93/2024 privind aprobarea O.U.G. nr. 131/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar.

Redăm, în cele ce urmează, modificările și completările aduse respectivului act normativ.

 

Art. 11^2 alin. (5) și (10)

Vechea reglementare

„(5) La încetarea asocierii constituite potrivit prevederilor alin. (1) și în condițiile O.U.G. nr. 39/2018, bunurile private ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorțiilor administrative legal constituite, rezultate în urma implementării acordurilor de asociere, pot fi trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din Codul administrativ.

(…)

(10) Pentru inițierea, continuarea și realizarea unor programe de dezvoltare locală, județeană, zonală sau, după caz, regională, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorității deliberative, sau, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite în baza hotărârilor adunării generale pot propune încheierea de acorduri de asociere în condițiile O.U.G. nr. 39/2018, având ca obiect proiectele prevăzute la alin. (1), care implică bunurile imobile aflate în proprietatea privată a societăților feroviare cu capital integral de stat.”

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 11^2 alin. (5) și (10) se modifică și vor avea următorul conținut:

(5) La încetarea asocierii constituite potrivit prevederilor alin. (1) și în condițiile art. 11^4, bunurile private ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorțiilor administrative legal constituite, rezultate în urma implementării acordurilor de asociere, pot fi trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.

(…)

(10) Pentru inițierea, continuarea și realizarea unor programe de dezvoltare locală, județeană, zonală sau, după caz, regională, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorității deliberative, sau, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite în baza hotărârilor adunării generale pot propune încheierea de acorduri de asociere în condițiile art. 11^4, având ca obiect proiectele prevăzute la alin. (1), care implică bunurile imobile aflate în proprietatea privată a societăților feroviare cu capital integral de stat.

 

 

Art. 11^3

Vechea reglementare

„Art. 11^3

(1) Cu respectarea prevederilor art. 11^2 alin. (2)-(9) și a condițiilor de siguranță a circulației pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar pot propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii constituirea de acorduri de asociere în condițiile O.U.G. nr. 39/2018 pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții sau continuarea unor obiective/proiecte de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții.

(2) Obiectul acordurilor de asociere prevăzute la alin. (1) poate fi reprezentat de:

a) liniile ferate industriale și, după caz, infrastructura feroviară privată;

b) rețelele destinate doar pentru operarea serviciilor feroviare de transport urban sau suburban de călători;

c) rețelele locale și regionale independente destinate serviciilor pentru transportul de călători pe infrastructura feroviară;

d) dezvoltarea unor elemente care alcătuiesc infrastructura feroviară publică;

e) infrastructura de servicii conexe transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (4), sau, după caz, de servicii adiacente transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (5);

f) gările pentru călători, clădirile acestora;

g) căile de comunicație, clădiri, împrejurimi, mobilier urban, amenajări de spații verzi, parcuri și grădini publice, piețe pietonale și celelalte lucrări de amenajare a spațiilor publice care contribuie la reutilizarea spațiului urban sau, după caz, rural și la creșterea calității vieții pentru cetățenii din zonele vizate;

h) producerea, gestionarea inteligentă, distribuția, stocarea și, după caz, utilizarea de energie din surse regenerabile;

i) sistemele de transport inteligente și, după caz, subsisteme sau componente ale acestora;

j) sistemele de transport multimodal.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 11^3 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 11^3

(1) Cu respectarea prevederilor art. 112 alin. (2)-(9) și a condițiilor de siguranță a circulației pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar pot propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii constituirea de acorduri de asociere în condițiile art. 114 pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții sau continuarea unor obiective/proiecte de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții.

 

 

Art. 11^4

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 11^3 se introduce un nou articol, art. 11^4, cu următorul cuprins:

Art. 11^4

(1) Acordurile de asociere prevăzute la art. 112 alin. (1) trebuie să reglementeze cel puțin următoarele aspecte:

a) părțile asociate;

b) obiectul proiectului realizat în asociere;

c) durata acordului de asociere;

d) etapele preconizate de implementare a proiectului;

e) drepturile și obligațiile financiare ale asociaților, precum și modalitatea de finanțare a proiectului;

f) lista bunurilor care formează obiectul proiectului;

g) regimul juridic al bunurilor implicate în proiect, inclusiv al bunurilor realizate sau dobândite în cursul derulării proiectului;

h) caracteristicile și obiectivele de performanță ale bunurilor ce vor fi realizate în cadrul proiectului;

i) modul de repartizare între asociați și condițiile de exercitare a drepturilor și obligațiilor ce decurg din calitatea de asociați, pe parcursul implementării activităților prevăzute la art. 112 (1) lit. a)-c), cu respectarea dispozițiilor legale în materia proprietății publice;

j) modul de utilizare a bunurilor și, după caz, de operare a serviciilor ce formează obiectul asocierii;

k) modul de repartizare, la terminarea acordului, a bunurilor ce vor fi realizate în cadrul proiectului între asociați, precum și condițiile ulterioare de exercitare a drepturilor asupra bunurilor ce formează obiectul activităților prevăzute la art. 112 (1) lit. a)-c), cu respectarea dispozițiilor legale în materia proprietății publice;

l) dreptul asociaților de a modifica anumite clauze ale acordului de asociere;

m) dreptul asociaților de a înceta, în tot sau în parte, acordul de asociere, în situația demarării unor lucrări de utilitate publică;

n) situațiile privind încetarea acordului de asociere;

o) clauze care să reglementeze compensațiile datorate de părți în caz de încetare a acordului de asociere înainte de termen;

p) orice alte aspecte care, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență, sunt parte a acordului de asociere.

(2) Pentru realizarea activităților prevăzute la art. 112 alin. (1) lit. a)-c), care vizează elemente ale infrastructurii feroviare, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 112 alin. (3):

a) administratorul infrastructurii și unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative, legal constituite, încheie contracte de activitate locală în condițiile art. 371;

b) administratorul infrastructurii și unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar încheie contracte de activitate locală în condițiile art. 371.

(3) Pentru implementarea proiectelor și, după caz, exploatarea bunurilor publice care nu aparțin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 112 alin. (3):

a) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii sau, după caz, societățile feroviare cu capital integral de stat, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite și unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar au dreptul de a înceta oricând acordul de asociere, în tot sau în parte, în baza unei notificări prealabile, comunicată cu cel puțin optsprezece luni înainte de data încetării, în tot sau în parte, după caz, a acordului de asociere;

b) orice încetare, în tot sau în parte, a acordului de asociere, în baza prevederilor lit. a) se realizează prin act adițional;

c) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia în condițiile legii, în numele asocierii, contracte de concesiune de servicii pentru exploatarea bunurilor proprietate publică; contractele de concesiune de servicii sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăși pe cea pentru care bunurile sau infrastructura feroviară sunt în concesiunea sau administrarea companiei naționale înființate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență sau până la încetarea parteneriatului, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);

d) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitație publică, în numele asocierii, contracte de închiriere pentru bunurile publice care nu aparțin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

e) asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitație publică, în numele asocierii, contracte de închiriere pentru bunurile publice care nu aparțin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

f) contractele de închiriere prevăzute la lit. d) și e) sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăși pe cea pentru care bunurile sau infrastructura feroviară sunt în concesiunea sau administrarea companiei naționale înființate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență sau până la încetarea acordului de asociere, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);

g) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite și, după caz, unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), organizează și derulează procedurile de achiziție publică în comun, pentru și în numele entităților semnatare ale acordului de asociere, conform prevederilor art. 44 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare;

h) în vederea demonstrării capacității administrative de implementare, derulare și administrare, după caz, a proiectelor cu valori mari sau egale cu cele prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite pun la dispoziția Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, odată cu propunerea transmisă, înscrisurile și componența echipei de implementare a proiectului prevăzute în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentului articol adoptate de Guvern.

(4) După caz, prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiții sau pentru continuarea unor obiective/proiecte de investiții care vizează bunuri publice care nu aparțin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), și sunt parte a proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 112 alin. (3), unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale dobândesc un drept legal de administrare temporară asupra bunurilor publice:

a) în baza și pe o perioadă care nu poate depăși durata de valabilitate a acordului de asociere;

b) pe o perioadă care nu poate depăși durata pentru care bunurile sunt în concesiunea sau administrarea companiei naționale înființate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență;

c) fără a face anterior dovada deținerii bunului, exclusiv pe durata valabilității acordului de asociere;

d) dreptul de administrare temporară asupra bunurilor se înscrie în cartea funciară de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care dobândesc dreptul și se radiază de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale după încetarea dreptului de administrare temporară.

(5) Dreptul de administrare temporară, prevăzut la alin. (4), încetează odată cu finalizarea perioadei de valabilitate a acordului de asociere.

(6) După încetarea dreptului de administrare temporară, prevăzut la alin. (4), bunurile imobile rezultate, realizate conform studiului de fezabilitate și proiectului, trec în proprietatea statului și în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și, după caz, pot constitui obiectul acordului de asociere pentru implementarea activităților prevăzute la art. 112 alin. (1) lit. c).

(7) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii operează modificările în inventarul bunurilor din domeniul public al statului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările și completările ulterioare.

(8) Pentru implementarea proiectelor și, după caz, exploatarea bunurilor proprietate privată ale societăților feroviare cu capital integral de stat:

a) societățile feroviare cu capital integral de stat constituie în favoarea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorțiilor administrative legal constituite și, după caz, unităților aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar drepturi de superficie, de servitute și, după caz, drepturi de folosință în condițiile Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe o perioadă care nu poate depăși durata acordului de asociere;

b) orice încetare, în tot sau în parte, a acordului de asociere, în baza prevederilor lit. a), se realizează prin act adițional;

c) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia în condițiile legii, în numele asocierii, contracte de concesiune de servicii;

d) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitație publică, în numele asocierii, contracte de închiriere conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

e) asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitație publică, în numele asocierii, contracte de închiriere conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

f) contractele de concesiune de servicii prevăzute la lit. c), precum și contractele de închiriere prevăzute la lit. d) și e) sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăși pe cea pentru care infrastructura feroviară este în concesiunea sau administrarea companiei naționale înființate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență sau până la încetarea acordului de asociere, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);

g) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, după caz, structurile de cooperare ale unităților administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), organizează și derulează procedurile de achiziție publică în comun, pentru și în numele entităților semnatare ale acordului de asociere, conform prevederilor art. 44 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare;

h) în vederea demonstrării capacității administrative de implementare, derulare și administrare, după caz, a proiectelor cu valori mari sau egale cu cele prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite pun la dispoziția Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, odată cu propunerea transmisă, înscrisurile și componența echipei de implementare a proiectului prevăzute în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentului articol adoptate de Guvern.

(9) Drepturile prevăzute la alin. (8) se înscriu în cartea funciară de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care dobândesc dreptul și se radiază de către acestea după încetarea dreptului.

(10) Drepturile prevăzute la alin. (8) încetează odată cu finalizarea perioadei de valabilitate a acordului de asociere.

O.U.G. nr. 131/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar a fost aprobată (Legea nr. 93/2024) was last modified: aprilie 17th, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.