O.G. nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România – modificări (O.G. nr. 14/2024)

29 ian. 2024
Vizualizari: 144

Actul modificat

Actul modificatorSumar
O.G. nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România

(M. Of. nr. 82 din 1 februarie 2002; cu modif. și compl. ult.)

O.G. nr. 14/2024 pentru modificarea și completarea O.G. nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România

(M. Of. nr. 74 din 26 ianuarie 2024)

– modifică: art. 1 alin. (7), art. 9 alin. (4) și (6), art. 14, art. 15, Anexa nr. 1,

– abrogă: art. 1 alin. (7^1) și (7^5), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 9 alin. (9).

 

În M. Of. nr. 74 din 26 ianuarie 2024 s-a publicat O.G. nr. 14/2024 pentru modificarea și completarea O.G. nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivului act normativ.

 

Art. 1 alin. (7)

Vechea reglementare

„(7) Tariful de utilizare este structurat în funcție de durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, astfel: o zi, 7 zile, 30 de zile, 90 de zile*), 12 luni. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum și durata de staționare.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1 alin. (7) se modifică și va avea următorul conținut:

(7) Tariful de utilizare este structurat în funcție de durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, care cuprinde durata de parcurs, precum și durata de staționare, astfel:

a) pentru tipurile de vehicule prevăzute la lit. A și B din anexa nr. 1: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni. Tariful de utilizare cu valabilitate de o zi nu depășește 9% din tariful pentru 12 luni, tariful de utilizare cu valabilitate de 10 zile nu depășește 12% din tariful de utilizare pentru 12 luni, tariful de utilizare cu valabilitate de 30 de zile nu depășește 19% din tariful de utilizare pentru 12 luni, iar tariful de utilizare cu valabilitate de 60 de zile nu depășește 30% din tariful de utilizare pentru 12 luni;

b) pentru tipurile de vehicule prevăzute la lit. C-H din anexa nr. 1: o zi, 7 zile, 30 de zile și 12 luni. Tariful de utilizare cu valabilitate de 1 zi nu depășește 2% din tariful pentru 12 luni, tariful de utilizare cu valabilitate de 7 zile nu depășește 5% din tariful de utilizare pentru 12 luni, tariful de utilizare cu valabilitate de 30 de zile nu depășește 10% din tariful de utilizare pentru 12 luni.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

 

Art. 9 alin. (4) și (6)

Vechea reglementare

„(4) În cazul utilizatorilor români, dacă se constată prin intermediul sistemelor de camere video lipsa rovinietei valabile sau a peajului valabil, în baza datelor privind utilizatorul vehiculului, furnizate de Ministerul Afacerilor Interne – Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, personalul care efectuează controlul conform alin. (2) lit. c) pct. (ii) constată săvârșirea contravenției, încheie procesul-verbal de constatare a contravenției și aplică sancțiunea contravențională.

(…)

(6) În cazul utilizatorilor români sau străini, dacă se constată prin intermediul terminalelor de interogare lipsa rovinietei valabile, personalul abilitat aplică sancțiunea și încheie procesul-verbal de constatare a contravenției după identificarea contravenientului utilizator român sau a conducătorului auto, în cazul utilizatorilor străini, proces-verbal de constatare a contravenției care poate fi încheiat și în lipsa contravenientului.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 9 alin. (4) și (6) se modifică și vor avea următorul conținut:

(4) Dacă se constată prin intermediul sistemelor de camere video lipsa rovinietei valabile sau a peajului valabil în cazul utilizatorilor români, personalul care efectuează controlul conform alin. (2) lit. c) pct. (ii) constată săvârșirea contravenției, încheie procesul-verbal de constatare a contravenției și aplică sancțiunea contravențională în baza datelor privind utilizatorul vehiculului, prevăzute la art. 11 alin. (12) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, înscrise în mod obligatoriu în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate. Datele privind utilizatorul vehiculului se obțin în mod automat de la Ministerul Afacerilor Interne – Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări și sunt corelate cu datele furnizate de Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor din Ministerul Afacerilor Interne, în conformitate cu informațiile existente în Registrul național de evidență a persoanelor, pentru persoanelor fizice sau corelate cu datele furnizate de Ministerul Justiției – Oficiul Național al Registrului Comerțului, pentru profesioniștii care au obligația de înregistrare în registrul comerțului.

(…)

(6) În cazul utilizatorilor străini, dacă se constată lipsa rovinietei valabile, personalul abilitat aplică sancțiunea și încheie procesul-verbal de constatare a contravenției după identificarea contravenientului, respectiv a conducătorului auto, proces-verbal de constatare a contravenției care poate fi încheiat și în lipsa contravenientului.

 

 

Art. 14

Vechea reglementare

„Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta ordonanță.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 14 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 14

Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta ordonanță.

 

 

Art. 15

Vechea reglementare

„Prezenta ordonanță transpune Directiva Parlamentului European și a Consiliului Uniunii Europene nr. 62/1999/CE din 17 iunie 1999, cu privire la taxarea vehiculelor de transport marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial al Comunității Europene, seria L, nr. 187/42 din 20 iulie 1999, numai în ceea ce privește tarifarea utilizării infrastructurii de transport rutier, și Directiva 2011/76/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 27 septembrie 2011 de modificare a Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 15 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 15

Prezenta ordonanță transpune Directiva 1999/62/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 17 iunie 1999 de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial al Comunității Europene, seria L, nr. 187 din 20 iulie 1999, numai în ceea ce privește tarifarea utilizării infrastructurii de transport rutier, Directiva 2011/76/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 27 septembrie 2011 de modificare a Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 269 din 14 octombrie 2011, precum și Directiva 362/2022 de modificare a Directivelor 1999/62/CE, 1999/37/CE și (UE) 2019/520, în ceea ce privește taxarea vehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 69 din 4 martie 2022.”

 

 

 

Anexa nr. 1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa nr. 1 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezenta ordonanță:

Nivelul tarifului de utilizare a drumurilor naționale

Categoria

Tipul vehicululuiDurata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România

Tariful (euro)

(TVA inclus)

– final –

A

Autoturisme1 zi2,5
10 zile3,3
30 de zile5,3
60 de zile8,4
12 luni

28,0

B

Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone1 zi8,6
10 zile11,5
30 de zile18,2
60 de zile28,8
12 luni

96,0

C

Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone1 zi4,0
7 zile16,0
30 de zile32,0
12 luni

320,0

D

Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică decât 12,0 tone1 zi7,0
7 zile28,0
30 de zile56,0
12 luni

560,0

E

Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv)1 zi9,0
7 zile36,0
30 de zile72,0
12 luni

720,0

F

Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv)1 zi11,0
7 zile55,0
30 de zile121,0
12 luni

1210,0

G

Vehicul de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) și maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto)1 zi4,0
7 zile16,0
30 de zile32,0
12 luni

320,0

H

Vehicul de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto)1 zi7,0
7 zile28,0
30 de zile56,0
12 luni

560,0

 

O.G. nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România – modificări (O.G. nr. 14/2024) was last modified: ianuarie 29th, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.