Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal – modificări (H.G. nr. 1106/2022)

12 sept. 2022
Vizualizari: 461

Actul modificat

Actul modificatorPreambulSumar
H.G. nr. 1/2016 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal 

(M. Of. nr. 22 din 13 ianuarie 2016)

H.G. nr. 1106/2022 pentru modificarea și completarea titlului VIII „Accize și alte taxe speciale” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin H.G. nr. 1/2016

(M. Of. nr. 887 din 9 septembrie 2022)

În temeiul:

– art. 108 din Constituția României.

– modifică: pct. 2 alin. (2) lit. b) pct. 2 alin. (7), pct. 5 alin. (1), pct. 5 alin. (6)-(8), pct. 8 alin. (39), pct. 8 alin. (40), pct. 9 alin. (1) și (2), pct. 10, pct. 12 alin. (2)-(16), pct. 13 alin. (1), pct. 14 alin. (3), pct. 14 alin. (4), pct. 15 alin. (2), pct. 16 alin. (1), pct. 17 alin. (4),  pct. 21 alin. (9) și (10), pct. 29, pct. 30 alin. (7), (10), (12), (13) și (23), pct. 31 alin. (2) și (4), pct. 33 alin. (1), pct. 34 alin. (2), pct. 35 alin. (4), pct. 35 alin. (5), pct. 36 alin. (1), pct. 37 alin. (1), pct. 38 alin. (8), pct. 39 alin. (1), pct. 40 alin. (1)-(3), (5), (10), (11) și (13), pct. 42 alin. (3), pct. 43 alin. (7), pct. 44 alin. (1)-(3), (5) și (6), pct. 44 alin. (7), pct. 44 alin. (8) și (11), pct. 45 alin. (1)-(3), pct. 50 alin. (1)-(3), pct. 50 alin. (4), pct. 50 alin. (5) și (7), pct. 51 alin. (1) și (2), pct. 56 alin. (1)-(3), pct. 56 alin. (4), pct. 56 alin. (5) și (7), pct. 57 alin. (1) și (2), pct. 61 alin. (11), pct. 74 alin. (1), (6), (9), pct. 76 alin. (1) și (5), pct. 77 alin. (1), pct. 82 alin. (1), pct. 82 alin. (2), pct. 90 alin. (1) lit. a) și b),  pct. 90 alin. (6), pct. 124 alin. (3) lit. d), pct. 127, pct. 128 alin. (1), pct. 133, pct. 134 alin. (5), pct. 140 alin. (4), pct. 141 alin. (4), pct. 142 alin. (5), pct. 143 alin. (5), pct. 146 alin. (2), pct. 152 alin. (10), pct. 158 alin. (3), pct. 160 alin. (1), pct. 171 alin. (1) lit. a)-c), pct. 172 alin. (1), anexa nr. 2, anexa nr. 6;

– introduce: pct. 4 alin. (3)-(8), pct. 5 alin. (10)-(11), pct. 8 alin. (43), pct. 11 alin. (6) și (7), pct. 13 alin. (1^1) și (1^2), pct. 39 alin. (2^1), pct. 61 alin. (11^1), pct. 81 alin. (3^1), pct. 82 alin. (1^1) și (1^2), pct. 80 alin. (2^1), pct. 94 alin. (1^1)-(1^4), anexele nr. 2^1 și 2^2;

– abrogă: pct. 5 alin. (3)-(5), pct. 12 alin. (18) și (19), pct. 13 alin. (2), pct. 21 alin. (5)-(8), pct. 39 alin. (4), pct. 94 alin. (1) lit. c), anexa nr. 1, anexa nr. 3, anexa nr. 4, anexa nr. 28.

În M. Of. nr. 887 din 9 septembrie 2022 s-a publicat H.G. nr. 1106/2022 pentru modificarea și completarea titlului VIII „Accize și alte taxe speciale” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin H.G. nr. 1/2016. 

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivelor norme.

Pct. 2 alin. (2) lit. b)

Vechea reglementare

„b) în raportul de eveniment prevăzut în ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în cazul produselor deplasate în regim suspensiv de accize”.

Noua reglementare

La punctul 2 alineatul (2), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:

„b) în raportul de eveniment prevăzut în ordinul președintelui Autorității Vamale Române în cazul produselor deplasate în regim suspensiv de accize”.

 

Pct. 5 alin. (2)

Vechea reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

„(2) În sensul art. 343 alin. (8) din Codul fiscal, prețurile de vânzare cu amănuntul pentru țigarete se anunță în scris la autoritatea fiscală centrală – direcția cu atribuții în elaborarea legislației în domeniul accizelor – prin depunerea de către persoana care eliberează pentru consum ori importă țigaretele în România a unei declarații potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice”.

Noua reglementare

La punctul 5, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Persoana care eliberează pentru consum ori importă țigarete în România are obligația de a depune în format electronic o declarație privind prețurile de vânzare cu amănuntul pe sortimente de țigarete, cu minimum două zile lucrătoare înainte de data practicării acestor prețuri”.

 

Pct. 5 alin. (2^1)

Noua reglementare

La punctul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:

„(2^1) Persoana care eliberează pentru consum ori importă țigarete în România are obligația, înainte de a depune declarația prevăzută la alin. (2), de a declara sortimentele de țigarete în vederea atribuirii codului de produs utilizat pentru completarea declarației privind prețurile de vânzare cu amănuntul pe sortimente de țigarete”.

 

Pct. 13 alin. (1)

Vechea reglementare

„(1) În aplicarea art. 354 din Codul fiscal, antrepozitarii autorizați, destinatarii înregistrați sau importatorii autorizați pentru produse din grupa tutunului prelucrat sunt obligați să prezinte lunar, odată cu situația utilizării marcajelor, situația eliberărilor pentru consum de astfel de produse în luna de raportare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3 sau în anexa nr. 4, care fac parte integrantă din prezentele norme metodologice, după caz”.

Noua reglementare

La punctul 13, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) În aplicarea prevederilor art. 354 din Codul fiscal, antrepozitarii autorizați, destinatarii înregistrați sau importatorii autorizați pentru produse din grupa tutunului prelucrat sunt obligați să declare lunar, până la data de 15 inclusiv a fiecărei luni, situația eliberărilor pentru consum de țigarete, țigări și țigări de foi, tutun fin tăiat, destinat rulării în țigarete, alte tutunuri de fumat, după caz, pentru luna anterioară celei în care se face raportarea”.

 

Pct. 29

Vechea reglementare

„În termen de 30 de zile lucrătoare de la depunerea documentației complete, autoritatea vamală teritorială întocmește un referat care să cuprindă fie propunerea de aprobare, fie propunerea de respingere a cererii de autorizare, după caz, precum și aspectele avute în vedere la fundamentarea acestei propuneri. Referatul se înaintează împreună cu documentația completă către autoritatea fiscală teritorială”.

Noua reglementare

Punctul 29 se modifică și va avea următorul cuprins:

„29. În termen de 30 de zile lucrătoare de la depunerea documentației complete, autoritatea vamală teritorială întocmește un referat care să cuprindă fie propunerea de aprobare, fie propunerea de respingere a cererii de autorizare, după caz, precum și aspectele avute în vedere la fundamentarea acestei propuneri. În situația în care autoritatea vamală teritorială diferă de autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare, referatul se înaintează împreună cu documentația completă către autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare”.

 

Pct. 43 alin. (7)

Vechea reglementare

„(7) Destinatarii înregistrați care primesc produse energetice în vrac potrivit pct. 14 alin. (1) trebuie să facă dovada deținerii, sub orice formă, de rezervoare fixe, standardizate, calibrate de Biroul Român de Metrologie Legală, în locul în care urmează a fi recepționate produsele energetice”.

Noua reglementare

La punctul 43, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(7) Destinatarii înregistrați care primesc produse energetice în vrac potrivit pct. 14 alin. (1) trebuie să facă dovada deținerii, sub orice formă, de rezervoare fixe, standardizate, calibrate de Biroul Român de Metrologie Legală sau de un laborator de metrologie agreat de acesta, în locul în care urmează a fi recepționate produsele energetice”.

 

Pct. 51 alin. (1) și (2)

Vechea reglementare

„(1) În aplicarea art. 382 alin. (1) din Codul fiscal, dacă în termen de 15 zile de la depunerea documentației complete potrivit pct. 48 autoritatea vamală teritorială constată că operatorul economic solicitant nu îndeplinește condițiile pentru a fi propus în vederea autorizării, aceasta întocmește un referat prin care propune respingerea cererii de autorizare, care conține motivele ce au condus la luarea acestei decizii, pe care îl transmite la autoritatea fiscală teritorială.

(2) După analizarea documentelor depuse de solicitant și a referatului întocmit de autoritatea vamală teritorială prevăzut la alin. (1), dacă nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 380 din Codul fiscal și la pct. 49, autoritatea fiscală teritorială respinge cererea de autorizare ca expeditor înregistrat”.

Noua reglementare

La punctul 51, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(1) În aplicarea prevederilor art. 382 alin. (1) din Codul fiscal, dacă în termen de 15 zile de la depunerea documentației complete potrivit pct. 48 autoritatea vamală teritorială constată că operatorul economic solicitant nu îndeplinește condițiile pentru a fi propus în vederea autorizării, aceasta întocmește un referat prin care propune respingerea cererii de autorizare, care conține motivele ce au condus la luarea acestei decizii, pe care îl transmite la autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare.

(2) După analizarea documentelor depuse de solicitant și a referatului întocmit de autoritatea vamală teritorială prevăzut la alin. (1), dacă nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 380 din Codul fiscal și la pct. 49, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare respinge cererea de autorizare ca expeditor înregistrat”.

 

Pct. 61 alin. (11^1)

Noua reglementare

La punctul 61, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alin. (11^1), cu următorul cuprins:

„(11^1) În sensul alin. (11), prin 2 ani, 3 ani, respectiv 4 ani consecutivi, fără încălcarea legislației fiscale în domeniul accizelor, se înțelege ultimele 24 de luni, 36 de luni, respectiv 48 de luni consecutive, după caz, anterioare momentului depunerii cererii de reducere a garanției”.

 

Pct. 81 alin. (3^1)

Noua reglementare

La punctul 81, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:

„(3^1) Achizițiile intracomunitare de arome alimentare de către operatorii care utilizează aromele alimentare pentru prepararea de alimente sau băuturi nealcoolice ce au o concentrație ce nu depășește 1,2% în volum se fac la prețuri fără accize, în baza autorizației de utilizator final”.

 

Pct. 90 alin. (2^1)

Noua reglementare

La punctul 90, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:

„(2^1) În situația prevăzută la art. 397 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, operatorii care achiziționează alcoolul etilic în vederea utilizării pentru producerea de arome alimentare destinate preparării de alimente sau băuturi nealcoolice care au o concentrație ce nu depășește 1,2% în volum la prețuri cu accize pot livra arome alimentare la prețuri fără accize doar către operatorii care utilizează respectivele arome alimentare pentru prepararea de alimente sau băuturi nealcoolice ce au o concentrație ce nu depășește 1,2% în volum, în baza autorizațiilor de utilizator final deținute de aceștia din urmă”.

 

Pct. 141 alin. (4)

Vechea reglementare

„(4) În toate situațiile în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă, accizele devin exigibile la data emiterii deciziei de impunere de către autoritatea vamală teritorială și se plătesc în termen de 5 zile de la această dată. Autoritatea vamală teritorială stabilește cuantumul accizelor datorate și emite decizia de impunere potrivit procedurii stabilite prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală”.

Noua reglementare

La punctul 141, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(4) În toate situațiile în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă, accizele devin exigibile la data emiterii deciziei de impunere de către autoritatea vamală centrală sau teritorială, după caz, și se plătesc în termen de 5 zile de la această dată. Autoritatea vamală centrală sau teritorială stabilește cuantumul accizelor datorate și emite decizia de impunere potrivit procedurii stabilite prin ordin al președintelui Autorității Vamale Române”.

 

Anexa nr. 1

Noua reglementare

Conform noii reglementări, anexa nr. 1 se abrogă.

 

Anexa nr. 2

Noua reglementare

Anexa nr. 2 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezenta hotărâre, aceasta cuprinzând modelul declarației pe propria răspundere privind îndeplinirea condițiilor de încadrare în categoria micului producător independent de bere/vinuri spumoase/băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri/mică distilerie.

 

Anexele nr. 2^1 și 2^2

Noua reglementare

După anexa nr. 2 se introduc două noi anexe, anexele nr. 2^1 și 2^2, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 2 și 3 la prezenta hotărâre.

Vă precizăm că anexa nr. 2^1 conține modelul cererii privind eliberarea certificatului anual care atestă statutul de mic producător independent de bere/vinuri spumoase/băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri/mică distilerie, iar anexa nr. 2^2 modelul declarației pe propria răspundere prin care micii producători independenți pentru producția de vin, precum și antrepozitarii autorizați pentru producția de produse intermediare certifică îndeplinirea cumulativă a condițiilor pentru încadrarea în categoria micilor producători independenți de vin sau de produse intermediare.

 

Anexele nr. 3 și 4

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexele nr. 3 și 4 se abrogă.

 

Anexa nr. 6

Noua reglementare

Anexa nr. 6 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 4 la prezenta hotărâre, care conține modelul declarației pentru înregistrarea persoanelor fizice care produc pentru consumul propriu bere, vin, băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, alcool din fructe.

 

Anexa nr. 28

Noua reglementare

Anexa nr. 28 se abrogă.

 

Art. II din H.G. nr. 1106/2022

„Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre”.

Art. III din H.G. nr. 1106/2022

„Ordinul ministrului finanțelor prevăzut la pct. 5 alin. (10) și pct. 13 alin. (12) din titlul VIII al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre, se emite în termen de 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2023”.

Art. IV din H.G. nr. 1106/2022

„(1) Prevederile art. I pct. 84 și 85 intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(2) Prevederile art. I pct. 8, 21, 86 și 89 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2023.

(3) Prevederile art. I pct. 6, 7, 9 și 10 referitor la pct. 5 alin. (10) din titlul VIII al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre, precum și pct. 19, 20 și 82 se aplică de la data de 1 ianuarie 2023.

(4) Prevederile art. I pct. 10 referitoare la pct. 5 alin. (11) din titlul VIII al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre, intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2031”.

Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal – modificări (H.G. nr. 1106/2022) was last modified: septembrie 12th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.