Utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat (Norma ASF nr. 27/2017)

11 dec. 2017
Vizualizari: 3739
Art. 13 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 13 prevede faptul că în cazul în care beneficiarul nu are calitatea de participant și optează pentru o plată unică, plata sumei reprezentând cota-parte cuvenită din activul personal net al participantului este efectuată prin virament bancar sau prin mandat poștal pentru fiecare beneficiar.

Plata sumei prevăzute mai sus se efectuează exclusiv către beneficiarul participantului decedat, mandatarul fiind reprezentantul beneficiarului numai pentru depunerea cererii și a documentelor însoțitoare.

În cererea prevăzută la art. 12 lit. a), beneficiarul sau mandatarul indică varianta de plată a activului personal net, conform art. 12 lit. b), precum și modalitatea de efectuare a plății drepturilor beneficiarului, respectiv prin virament bancar sau prin mandat poștal, cu specificarea tuturor informațiilor necesare efectuării plății.

În cazul în care beneficiarul solicită plata activului personal net prin virament în cont bancar, acesta are obligația completării documentației prevăzute la art. 12 cu extrasul de cont care certifică codul IBAN și titularul sau orice fel de document emis de instituțiile de credit care să ateste titularul contului și IBAN-ul asociat acestuia.

Plata sumei prevăzute mai sus se face în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii însoțite de documentele prevăzute la art. 12.

În situația în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum și lipsa unor documente, se va solicita beneficiarului/beneficiarilor completarea ori înlocuirea acestora, după caz, solicitarea conducând la întreruperea termenului prevăzut mai sus, un nou termen începând să curgă de la data depunerii documentației complete.

În cazul în care beneficiarul optează pentru o plată unică, suma cuvenită și care urmează a fi transferată din contul de operațiuni în contul DIP pentru plată unică se calculează având la bază ultima valoare unitară a activului net, calculată și raportată de administrator și depozitar pentru ziua lucrătoare precedentă celei în care se face transferul, iar din suma care urmează a fi plătită din contul DIP pentru plată unică se scad deducerile legale și comisioanele bancare pentru efectuarea viramentelor sau taxele poștale, după caz.

Anularea unităților de fond aferente plății contravalorii activului personal net al participantului se efectuează în aceeași zi cu plata sumei prevăzute anterior, din contul operațional în contul DIP pentru plată unică al fondului de pensii administrat privat, plata din contul DIP către participant realizându-se cel mai târziu în ziua lucrătoare următoare.

În cazul în care beneficiarul optează pentru plăți eșalonate, suma cuvenită și care urmează a fi transferată din contul de operațiuni în contul DIP pentru plăți eșalonate se calculează având la bază ultima valoare unitară a activului net, calculată și raportată de administrator și depozitar pentru ziua lucrătoare precedentă celei în care se face transferul, iar din sumele care urmează a fi plătite din contul DIP pentru plăți eșalonate se scad deducerile legale și comisioanele bancare pentru efectuarea viramentelor sau taxelor poștale, după caz.

Anularea unităților de fond aferente transferului contravalorii activului personal net al participantului decedat se efectuează în aceeași zi cu transferul sumei prevăzute mai sus, din contul operațional în contul DIP pentru plăți eșalonate al fondului de pensii administrat privat, plata din contul DIP pentru plăți eșalonate către beneficiar realizându-se conform graficului stabilit de către administratorul fondului.

Administratorul are obligația să transfere suma cuvenită beneficiarului aflat în plată eșalonată, în contul DIP pentru plăți eșalonate, la valoarea cea mai mare dintre valoarea activului personal net calculat în conformitate cu prevederile alin. (8) și valoarea rezultată din aplicarea garanțiilor prevăzute în prospect.

Art. 14 din Norma ASF nr. 27/2017

Conform art. 14, în cazul beneficiarilor minori, cererea prevăzută la art. 12 lit. a) este semnată, după caz, de către:

a) ocrotitorul legal;
b) curatorul desemnat special în acest sens.

Beneficiarii minori cu capacitatea de exercițiu restrânsă semnează cererea împreună cu ocrotitorul legal prevăzut la lit. a) sau curatorul prevăzut la lit. b), după caz.

În cazurile prevăzute la alin. (1) și (2), plata activului personal net al participantului decedat se efectuează într-un cont bancar deschis pe numele minorului sau prin mandat poștal la adresa de domiciliu a minorului.

Art. 15 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 15 stabilește faptul că administratorul plătește fiecărui beneficiar cota- parte cuvenită din valoarea cea mai mare dintre activul personal net al participantului decedat calculat în conformitate cu prevederile art. 13 și valoarea rezultată din aplicarea garanțiilor prevăzute în prospect.

Art. 16 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 16 dispune faptul că prescripția dreptului de a cere plata contravalorii activului personal net al participantului decedat începe să curgă de la data decesului sau de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești declarative a decesului.

Art. 17 din Norma ASF nr. 27/2017

În art. 17 se prevede că drepturile cuvenite în calitate de beneficiar și nerevendicate în termenul general de prescripție de 3 ani devin resurse financiare ale fondului, distribuindu-se în mod proporțional tuturor participanților fondului în prima zi lucrătoare ulterioară datei împlinirii termenului de prescripție sau în ziua imediat următoare zilei în care administratorul a luat cunoștință de împlinirea termenului general de prescripție.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
Art. 18 din Norma ASF nr. 27/2017

Potrivit art. 18, în situația în care, ulterior efectuării plății drepturilor cuvenite conform art. 6, art. 9, art. 12 și art. 13 intervin elemente care conduc la modificarea cuantumului sumelor de bani care trebuiau plătite, aceste sume vor fi regularizate cu respectarea procedurii prevăzute la art. 44 alin. (5) și (6) din Lege, precum și cu respectarea prevederilor incidente din actele normative emise de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Secțiunea a 4-a („Dispoziții referitoare la plata activului personal net”)

Art. 19 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 19 stabilește faptul că participanții/Beneficiarii aflați în plată eșalonată au dreptul, pe tot parcursul derulării plăților, să solicite modificarea tipului de plată a activului personal net, respectiv din plată eșalonată în plată unică, modificarea valorii ratei și a modalității de plată.

În cazul în care participanții/beneficiarii solicită modificarea valorii ratei, administratorul are obligația de a transmite către aceștia un nou grafic pentru plata eșalonată, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării.

Pentru solicitările prevăzute mai sus, participanții/beneficiarii au obligația să prezinte următoarele documente:

a) cererea scrisă;
b) actul de identitate valabil la data depunerii cererii;
c) procură specială și autentică, în cazul mandatarului;
d) extrasul de cont care certifică codul IBAN și titularul sau cu orice fel de document emis de instituțiile de credit care să ateste titularul contului și IBAN-ul asociat acestuia, după caz.

Efectele modificărilor prevăzute la alin. (1) intră în vigoare cel târziu începând cu luna următoare depunerii cererilor scrise.

Art. 20 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 20 prevede că termenul de plată în cazul plăților eșalonate pentru cazurile prevăzute la art. 6, art. 9 și art. 13 este data de 10 a fiecărei luni.

Cap. III („Alte atribuții ale administratorilor”)

Art. 21 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 21 dispune că administratorii își transmit reciproc informații, în termen de maximum două zile lucrătoare de la solicitarea scrisă a unuia dintre aceștia, cu privire la obligația prevăzută la art. 12 alin. (7) și (10).

Art. 22 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 22 prevede că în termen de 5 zile lucrătoare de la data efectuării plății unice, respectiv de la data ultimei plăți eșalonate către participantul care a solicitat plata în caz de pensionare pentru limită de vârstă, respectiv plata în caz de pensionare pentru invaliditate, administratorul fondului de pensii administrate privat transmite acestuia o informare cu privire la contravaloarea activului personal net cuvenit, pe suport hârtie, prin servicii poștale sau prin orice alt mijloc care poate fi probat ulterior, specificat de participant/mandatar în cererea prin care solicită plata drepturilor cuvenite.

În termen de 5 zile lucrătoare de la data efectuării plății unice, respectiv de la data ultimei plăți eșalonate, administratorul fondului de pensii transmite beneficiarului/beneficiarilor/tutorelui/curatorului, pe suport hârtie, prin servicii poștale sau prin orice alt mijloc care poate fi probat ulterior, specificat de beneficiar/mandatar/tutore/curator în cererea prin care solicită plata drepturilor cuvenite, o informare cuprinzând următoarele:

a) contravaloarea activului personal net al participantului decedat;
b) suma cuvenită beneficiarului căruia i se adresează informarea.

La solicitarea participantului/beneficiarului, administratorul transmite în mod gratuit istoricul operațiunilor efectuate pentru participant până la data plății unice a activului personal net al acestuia, respectiv până la data ultimei plăți eșalonate.

Art. 23 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 23 stabilește faptul că activul personal al participantului pensionat pentru limită de vârstă/invalidate continuă să fie administrat până la data efectuării plății tuturor drepturilor cuvenite acestuia.

Activul personal al participantului decedat continuă să fie administrat în perioada cuprinsă între plata ultimei contribuții la fond a participantului înainte de deces, și:

a) data efectuării transferului drepturilor cuvenite către beneficiari, cu respectarea art. 13 în cazul plăților unice, respectiv până la plata ultimei rate în cazul plăților eșalonate și cu respectarea art. 13 alin. (9), după caz;

b) data împlinirii termenului general de prescripție a drepturilor cuvenite beneficiarului/beneficiarilor de a cere plata contravalorii activului personal net al participantului decedat și nerevendicate, caz în care activul participantului decedat se face venit la fond, conform prevederilor art. 3 lit. b) din Lege.

Art. 24 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 24 dispune faptul că administratorii publică pe pagina proprie de internet modelul cererii de solicitare a plății activului personal net al participantului în caz de limită de vârstă, invaliditate sau deces, însoțite de o informare cu privire la plata activului și regimul fiscal aplicabil.

Art. 25 din Norma ASF nr. 27/2017

În art. 25 se prevede că graficul pentru plata eșalonată, prevăzut la art. 6 alin. (3) și (9), art. 9 alin. (3) și (9) și la art. 13 alin. (10) trebuie să conțină cel puțin următoarele informații, fără a se limita la acestea:

a) data și cuantumul fiecărei plăți eșalonate;
b) soldul rămas după fiecare plată;
c) valoarea ratei reziduale.

Graficul prevăzut mai sus se transmite participanților/beneficiarilor în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii documentației complete.

Art. 26 din Norma ASF nr. 27/2017

Conform art. 26, calculul valorii garantate prevăzute la art. 6, art. 9 și art. 13 se realizează conform formulei prevăzute în anexa nr. 2 la Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 26/2014 privind transferul participanților între fondurile de pensii administrate privat, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 27 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 27 prevede că administratorul are obligația să păstreze și să arhiveze istoricul operațiunilor participantului de la prima contribuție până la plata integrală a contravalorii activului personal net, împreună cu documentele aferente acestora, în conformitate cu prevederile legale.

Art. 28 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 28 dispune faptul că termenele prevăzute de respectiva normă care expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare se vor prelungi până la sfârșitul următoarei zile lucrătoare.

Cap. IV („Răspunderea juridică”)

Art. 29 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 29 prevede faptul că nerespectarea de către administrator a obligațiilor prevăzute de respectiva normă se sancționează în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1), art. 81 alin. (1) lit. c), art. 141 alin. (2) – (4), (6) – (11), ale art. 142 și 143 din Lege.

Cap. V („Dispoziții finale”)

Art. 30 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 30 stabilește faptul că respectiva normă se publică în Monitorul Oficial al României și intră în vigoare la data de 1 aprilie 2018.

La data intrării în vigoare a respectivei norme se abrogă Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 7/2015 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 272 din 23 aprilie 2015.

La data intrării în vigoare a respectivei norme Decizia Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 150/2009[1] privind utilizarea activului personal al unui participant la un fond de pensii administrat privat în cazul deschiderii dreptului acestuia la pensie își încetează aplicabilitatea.


[1]Decizia Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 150/2009 nu a fost publicată în Monitorul Oficial al României.

Utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat (Norma ASF nr. 27/2017) was last modified: decembrie 11th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.