Utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat (Norma ASF nr. 27/2017)

11 dec. 2017
Vizualizari: 3752
Art. 8 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 8 prevede faptul că pentru a primi contravaloarea activului personal net în condițiile art. 7, participantul, personal sau prin mandatar, depune la administratorul fondului de pensii administrat privat următoarele documente:

a) cererea scrisă prin care solicită plata drepturilor cuvenite;
b) decizia administrativă valabilă privind acordarea/recalcularea/revizuirea pensiei de invaliditate, după caz, respectiv a unei categorii similare de pensie;
c) decizia medicală privind capacitatea de muncă, decizie care conține referiri cu privire la caracterul nerevizuibil, conform Legii pensiilor publice, sau legilor care reglementează pensiile altor sisteme, după caz;
d) actul de identitate valabil la data depunerii cererii;
e) certificatul de încadrare în grad de handicap grav sau accentuat eliberat de comisiile teritoriale de evaluare a persoanelor adulte cu handicap sau o declarație pe propria răspundere privind faptul că nu deține acest certificat, după caz;
f) procură specială și autentică, în cazul mandatarului.

Documentele prevăzute mai sus se prezintă astfel:

a) în original, pentru documentele prevăzute mai sus, administratorul păstrând pentru documentele prevăzute la alin. (1) lit. b)-f) copiile acestora, după ce verifică și certifică conformitatea cu originalul;

b) în original, pentru documentul prevăzut la lit. a), în copie legalizată pentru documentele prevăzute la lit. b), c), e) și f) și în copie pentru documentul prevăzut la lit. d), pentru documentele transmise prin intermediul serviciilor poștale sau similare.

În cazul în care participantul este reprezentat prin mandatar, mandatarul prezintă actul său de identitate valabil la data depunerii cererii și depune copia acestuia, împreună cu documentele prevăzute mai sus și în forma precizată anterior, administratorul păstrând copia după ce verifică și certifică conformitatea cu originalul.

În cererea scrisă prin care solicită plata drepturilor cuvenite, participantul sau mandatarul indică varianta de plată a activului personal net conform art. 7, precum și modalitatea aleasă de efectuare a plății sumelor cuvenite, conform art. 9, cu specificarea tuturor informațiilor necesare efectuării plății.

În cazul în care participantul solicită plata activului personal net prin virament în cont bancar, acesta are obligația completării documentației prevăzute mai sus cu extrasul de cont care certifică codul IBAN și titularul sau orice fel de document emis de instituțiile de credit care să ateste titularul contului și IBAN-ul asociat acestuia.

Art. 9 din Norma ASF nr. 27/2017

În art. 9 se stabilește faptul că plata sumei reprezentând contravaloarea activului personal net al participantului se efectuează prin virament în cont bancar sau prin mandat poștal.

Plata contravalorii activului personal net prevăzute mai sus se face exclusiv către participantul fondului de pensii administrat privat, mandatarul fiind reprezentantul participantului numai pentru depunerea cererii și a documentelor însoțitoare.

Plata sumei prevăzute anterior se va face în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentației prevăzute la art. 8, pentru situația în care participantul optează pentru o plată unică sau conform unui grafic stabilit de către administrator, în cazul plăților eșalonate.

În situația în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum și lipsa unor documente, se va solicita participantului sau mandatarului completarea ori înlocuirea acestora, după caz, solicitarea conducând la întreruperea termenului prevăzut la anterior, un nou termen începând să curgă de la data depunerii documentației complete.

În cazul în care participantul optează pentru o plată unică, suma cuvenită și care urmează a fi transferată din contul de operațiuni în contul DIP pentru plată unică se calculează având la bază ultima valoare unitară a activului net, calculată și raportată de administrator și depozitar pentru ziua lucrătoare precedentă celei în care se face transferul, iar din suma care urmează a fi plătită din contul DIP pentru plată unică se scad deducerile legale și comisioanele bancare pentru efectuarea viramentelor sau taxele poștale, după caz.

Anularea unităților de fond aferente plății contravalorii activului personal net al participantului se efectuează în aceeași zi cu plata sumei prevăzute la de mai sus, din contul operațional în contul DIP pentru plată unică al fondului de pensii administrat privat, plata din contul DIP către participant realizându-se cel mai târziu în ziua lucrătoare următoare.

Administratorul are obligația să plătească participantului valoarea cea mai mare dintre valoarea activului personal net calculat în conformitate cu prevederile anterioare și valoarea rezultată din aplicarea garanțiilor prevăzute în prospect.

În cazul în care participantul optează pentru plăți eșalonate, suma cuvenită și care urmează a fi transferată din contul de operațiuni în contul DIP pentru plăți eșalonate se calculează având la bază ultima valoare unitară a activului net, calculată și raportată de administrator și depozitar pentru ziua lucrătoare precedentă celei în care se face transferul, iar din sumele care urmează a fi plătite din contul DIP pentru plăți eșalonate se scad deducerile legale și comisioanele bancare pentru efectuarea viramentelor sau taxelor poștale, după caz.

Anularea unităților de fond aferente transferului contravalorii activului personal net al participantului se efectuează în aceeași zi cu transferul sumei prevăzute anterior, din contul operațional în contul DIP pentru plăți eșalonate al fondului de pensii administrat privat, plata din contul DIP pentru plăți eșalonate către participant realizându-se conform graficului stabilit de către administratorul fondului.

Administratorul are obligația să transfere suma cuvenită participantului aflat în plată eșalonată în contul DIP pentru plăți eșalonate la valoarea cea mai mare dintre valoarea activului personal net calculat în conformitate cu prevederile alin. (8) și valoarea rezultată din aplicarea garanțiilor prevăzute în prospect.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Secțiunea a 3-a („Utilizarea activului personal net al participantului în caz de deces”)

Art. 10 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 10 prevede faptul că pe numele fiecărui beneficiar al participantului decedat înainte de deschiderea dreptului la pensie se va deschide câte un cont la ultimul fond de pensii la care a contribuit participantul.

Administratorul transferă unitățile de fond cuvenite în contul fiecărui beneficiar.

Art. 11 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 11 dispune că după primirea, din partea instituțiilor de evidență, a informațiilor referitoare la participanții decedați, cuprinse în listele de atenționare prevăzute la art. 33 alin. (2) lit. c) din Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 1/2015 privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii administrate privat, cu modificările și completările ulterioare, administratorul are obligația informării tuturor beneficiarilor care nu au revendicat plata contravalorii activului personal net al participantului decedat, cu privire la drepturile care le revin acestora asupra activului participantului, precum și la condițiile de exercitare a acestor drepturi.

În situația în care administratorii nu dețin date referitoare la beneficiari, informarea trebuie trimisă în cel mai scurt timp de la primirea listelor menționate mai sus la ultima adresă de domiciliu sau corespondență a participantului decedat.

În situația în care nu primește nicio solicitare de plată a activului de la niciun beneficiar, administratorul retransmite anual informarea prevăzută mai sus, până la împlinirea termenului general de prescripție de 3 ani a dreptului de a solicita plata activului.

Documentul prevăzut anterior poate fi transmis de către administrator odată cu scrisoarea de informare anuală a participantului.

Art. 12 din Norma ASF nr. 27/2017

Art. 12 stabilește faptul că beneficiarul are dreptul, după caz, la:

a) cumularea conturilor la un singur fond de pensii administrat privat, dacă are calitatea de participant la un fond de pensii administrat privat;
b) plata unică a contravalorii cotei-părți cuvenite din activul personal net al participantului decedat sau plăți eșalonate, la cerere, dacă nu are calitatea de participant.

Pentru a primi contravaloarea activului personal net conform alin. (1) lit. b), fiecare beneficiar, personal, prin mandatar sau prin curator/tutore în baza documentului emis de instanța de tutelă în forma definitivă, depune la administratorul fondului de pensii administrat privat următoarele documente:

a) cerere scrisă prin care solicită plata drepturilor cuvenite;
b) certificatul de deces;
c) certificatul de moștenitor/legatar, certificatul de moștenitor suplimentar, actul de partaj voluntar sau hotărârea judecătorească definitivă, după caz, din care să rezulte calitatea de moștenitor/legatar și cota-parte cuvenită din activul personal net al participantului decedat;
d) actul de identitate valabil la data depunerii cererii;
e) procură specială și autentică, în cazul mandatarului.

Documentele prevăzute mai sus se prezintă astfel:

a) în original, pentru documentele prevăzute anterior, administratorul păstrând pentru documentele prevăzute la lit. b)-e) copiile acestora, după ce verifică și certifică conformitatea cu originalul;

b) în original, pentru documentul prevăzut la lit. a), în copie legalizată pentru documentele prevăzute la lit. c) și e) și în copie pentru documentele prevăzute la lit. b) și d), pentru documentele transmise prin intermediul serviciilor poștale sau similare.

În situația în care beneficiarul este reprezentat de mandatar, de ocrotitorul legal sau de curatorul desemnat în acest sens, acesta depune actul său de identitate, valabil la data depunerii cererii, împreună cu documentele prevăzute anterior și în forma precizată mai sus, administratorul păstrând copia acestuia după ce verifică și certifică conformitatea cu originalul.

Beneficiarul care este participant la un fond de pensii administrat privat nu poate ceda prin actul de partaj menționat la lit. c) dreptul de proprietate asupra contravalorii activului net al participantului decedat.

În cererea prevăzută la lit. a), beneficiarul specifică dacă are calitatea de participant la un fond de pensii administrat privat, iar în caz afirmativ menționează denumirea acestuia.

Administratorul are obligația să se asigure dacă beneficiarul este participant la un fond de pensii administrat privat.

În cazul prevăzut la lit. a), transferul sumelor de bani reprezentând contravaloarea activelor cuvenite fiecărui beneficiar în contul personal deținut la alt fond de pensii administrat privat, unde are calitatea de participant, se va efectua în termen de 10 zile lucrătoare de la data solicitării, iar anularea unităților de fond se realizează în aceeași zi cu ziua transferului, în baza documentației prevăzute mai sus.

Administratorul transferă în contul fiecărui beneficiar participant la un alt fond de pensii administrat privat cota-parte cuvenită din activul personal net, iar pentru fiecare beneficiar participant la același fond cu participantul decedat transferă cota-parte cuvenită din activul personal direct în contul acestuia, sub formă de unități de fond.

Odată cu virarea contravalorii unităților de fond aferente beneficiarilor, administratorul fondului de pensii administrat privat va transmite către noile fonduri, unde moștenitorii au calitatea de participant, și informațiile cu privire la cota-parte din valoarea garantată aferentă respectivului moștenitor.

Pentru moștenitorii care au calitatea de participant la același fond de pensii cu participantul decedat, administratorul va păstra în evidențe informațiile cu privire la cota parte din valoarea garantată aferentă fiecărui moștenitor.

Utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat (Norma ASF nr. 27/2017) was last modified: decembrie 11th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.