Neconstituționalitate (comunicat CCR): sintagma „inclusiv propunerile legislative ale deputaților și senatorilor” din articolul unic pct. 1, cu referire la art. 9 alin. (2) din Legea privind aprobarea O.U.G. nr. 10/2022
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 12 octombrie 2022 | Sintagma „inclusiv propunerile legislative ale deputaților și senatorilor” a articolului unic pct. 1, cu referire la art. 9 alin. (2) din Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 10/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii. | Neconstituționalitate |
În ședința din 12 octombrie 2022, Curtea Constituțională s-a reunit, în cadrul controlului de constituționalitate a priori, pentru a dezbate obiecția de neconstituționalitate a sintagmei „inclusiv propunerile legislative ale deputaților și senatorilor” din cuprinsul dispozițiilor articolului unic pct. 1, cu referire la art. 9 alin. (2) din Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 10/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii.
Obiectul obiecției de neconstituționalitateLegea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 10/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii
În ședința din 12 octombrie 2022, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de Președintele României și a constatat că sintagma „inclusiv propunerile legislative ale deputaților și senatorilor” din cuprinsul dispozițiilor articolului unic pct. 1, cu referire la art. 9 alin. (2) din Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 10/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii este neconstituțională.
În esență, Curtea a reținut că sintagma „inclusiv propunerile legislative ale deputaților și senatorilor” conține o reglementare confuză, echivocă, de natură a genera impredictibilitate în modul de interpretare și aplicare, fiind contrară exigențelor art.1 alin.(5) din Constituție, sub aspectul principiului legalității, în componenta sa referitoare la calitatea normelor juridice.
În aceeași ședință, Curtea Constituțională a amânat pentru data de 9 noiembrie 2022 următoarele cauze:
1. Obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, obiecție formulată de Președintele României;
2. Obiecția de neconstituționalitate referitoare la prevederile art. 15 alin. (1) și (3) cu referire la sintagma „adunare generală” și art. 33 alin. (3) și (4) din Legea tineretului, obiecție formulată de Avocatul Poporului.