Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal Titlul VIII („Accize şi alte taxe speciale”) – modificări (H.G. nr. 159/2016)

24 mart. 2016
Vizualizari: 12904

Despre

  • M. Of. nr. 208 din 21 martie 2016
  • H.G. nr. 159/2016
  • Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
Art. 46 alin. (2) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 46 alin. (2) prevedea faptul că în aplicarea prevederilor art. 375 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, destinatarul înregistrat depune la autoritatea vamală teritorială în raza căreia de competență își are sediul social o situație lunară centralizatoare a achizițiilor și livrărilor de produse accizabile. Situația se întocmește potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 19, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, și se depune on-line până la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei la care se referă. Instrucțiunile pentru utilizarea aplicației informatice sunt publicate pe pagina de web a autorității vamale centrale.
 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 46 alin. (2) dispune următoarele: „În aplicarea prevederilor art. 375 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, destinatarul înregistrat depune la autoritatea vamală teritorială în raza căreia de competență își are sediul social o situație lunară centralizatoare a achizițiilor de produse accizabile. Situația se întocmește potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 19, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, și se depune on-line până la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei la care se referă. Instrucțiunile pentru utilizarea aplicației informatice sunt publicate pe pagina de web a autorității vamale centrale”.

 
Art. 48 alin. (3) lit. c) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 48 alin. (3) lit. c) prevedea faptul că antrepozitarii autorizați prevăzuți la art. 47 alin. (2) anexează la cererea menționată la alin. (1) numai anumite documente, printre care: declarația privind forma de constituire a garanției pentru plata accizelor.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 48 alin. (3) lit. c)Abrogată.

 
Art. 52 alin. (3) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 52 alin. (3) stabilea faptul că în aplicarea art. 383 alin. (3) din Codul fiscal, expeditorul înregistrat depune la autoritatea vamală teritorială în raza căreia de competență își are sediul social o situație lunară centralizatoare a achizițiilor și livrărilor de produse accizabile. Situația se întocmește potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 21, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, și se depune on-line până la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei la care se referă. Instrucțiunile pentru utilizarea aplicației informatice sunt publicate pe pagina de web a autorității vamale centrale.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 52 alin. (3) dispune următoarele: „În aplicarea art. 383 alin. (3) din Codul fiscal, expeditorul înregistrat depune la autoritatea vamală teritorială în raza căreia de competență își are sediul social o situație lunară centralizatoare a livrărilor de produse accizabile. Situația se întocmește potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 21, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, și se depune on-line până la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei la care se referă. Instrucțiunile pentru utilizarea aplicației informatice sunt publicate pe pagina de web a autorității vamale centrale”.

 
Art. 57 alin. (2) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 57 alin. (2) prevedea faptul că după analizarea documentelor depuse de solicitant și a referatului întocmit de autoritatea vamală teritorială prevăzut la alin. (1), dacă nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 388 din Codul fiscal și la pct. 55, comisia respinge cererea de autorizare ca expeditor înregistrat.

Noua reglementare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Potrivit noii reglementări, art. 57 alin. (2) dispune următoarele: „După analizarea documentelor depuse de solicitant și a referatului întocmit de autoritatea vamală teritorială prevăzut la alin. (1), dacă nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 388 din Codul fiscal și la pct. 55, comisia respinge cererea de autorizare ca importator autorizat”.

 
Art. 58 alin. (3) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Noua reglementare
La art. 58, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3).
Potrivit noii reglementări, art. 58 alin. (3) prevede următoarele: „În aplicarea prevederilor art. 391 alin. (3) din Codul fiscal, importatorul autorizat depune la autoritatea vamală teritorială în raza căreia de competență își are sediul social o situație lunară centralizatoare a importurilor de produse accizabile. Situația se întocmește potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 19, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, și se depune în format letric până la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei la care se referă”.

 
Art. 61 alin. (3) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 61 alin. (3) prevedea faptul că în situația prevăzută la alin. (2), produsele energetice prevăzute la art. 355 alin. (2) din Codul fiscal transportate în vrac conform pct. 15 alin. (1), se livrează către un singur utilizator final direct, utilizând opțiunea de livrare directă prevăzută la art. 401 alin. (3) din Codul fiscal.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 61 alin. (3) dispune următoarele: „În situația prevăzută la alin. (2), produsele energetice prevăzute la art. 355 alin. (2) din Codul fiscal transportate în vrac conform pct. 14 alin. (1) se livrează către un singur utilizator final direct, utilizând opțiunea de livrare directă prevăzută la art. 401 alin. (3) din Codul fiscal”.

 
Art. 61 alin. 17 din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Noua reglementare

La art. 61, după alin. (16) se introduce un nou alineat, alin. (17).

Potrivit noii reglementări, art. 61 alin. (17) dispune: „În cazul produselor energetice de la art. 355 alin. (2) din Codul fiscal, care nu se regăsesc la art. 355 alin. (3) din Codul fiscal și sunt utilizate în alte scopuri decât în calitate de combustibil pentru motor sau combustibil pentru încălzire, dar pentru care operatorul economic nu deține autorizația de utilizator final prevăzută la pct. 60, se datorează accize la nivelul prevăzut pentru motorină. În acest caz, înainte de fiecare livrare a produselor energetice, cumpărătorul are obligația să transmită furnizorului de produse energetice din România o declarație pe propria răspundere, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 22^1 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice”.

 
Art. 74 alin. (1) și (9) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 74 alin. (1) și (9) dispuneau faptul că scutirile de la plata accizelor prevăzute la art. 395 alin. (1) din Codul fiscal se acordă direct pe baza certificatului de scutire prevăzut la alin. (9) dacă beneficiarul achiziționează produsele accizabile de la un antrepozit fiscal sau de la un expeditor înregistrat, denumiți în continuare furnizori, cu excepția situațiilor prevăzute la pct. 75–77.
De asemenea, modelul certificatului de scutire se utilizează și în cazul achizițiilor de produse accizabile în regim de scutire de pe teritoriul României.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 74 alin. (1) și (9) prevăd următoarele:
(1) Scutirile de la plata accizelor prevăzute la art. 395 alin. (1) din Codul fiscal se acordă direct pe baza certificatului de scutire al cărui model este prevăzut în anexa nr. 28, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, dacă beneficiarul achiziționează produsele accizabile de la un antrepozit fiscal sau de la un expeditor înregistrat, denumiți în continuare furnizori, cu excepția situațiilor prevăzute la pct. 75 – 77.
[……..]
(9) Modelul certificatului de scutire prevăzut în anexa nr. 28 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice se utilizează și în cazul achizițiilor de produse accizabile în regim de scutire de la plata accizelor de pe teritoriul României
”.

 
Art. 75 alin. (5) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 75 alin. (5) prevedea faptul că în vederea restituirii sumelor reprezentând accize, beneficiarii scutirilor depun la autoritatea fiscală teritorială, până la finele lunii următoare celei pentru care se solicită restituirea, inclusiv pentru personalul angajat, următoarele documente:
a) cererea de restituire, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 27, care face parte integrantă din respectivele norme metodologice;
b) un centralizator în care vor fi enumerate bonurile fiscale și cantitățile de carburanți achiziționate în luna pentru care se face solicitarea, la care atașează bonurile fiscale certificate în mod corespunzător de vânzător.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 75 alin. (5) dispune următoarele:
(5) În vederea restituirii sumelor reprezentând accize, beneficiarii scutirilor depun la autoritatea fiscală teritorială, până la finele lunii următoare celei pentru care se solicită restituirea, inclusiv pentru personalul angajat, următoarele documente:
a) cererea de restituire, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 27 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice;
b) un centralizator în care vor fi enumerate bonurile fiscale și cantitățile de carburanți achiziționate în luna pentru care se face solicitarea, la care atașează bonurile fiscale certificate în mod corespunzător de vânzător.

Nedepunerea în termen a documentelor prevăzute la lit. a) și b) nu conduce la pierderea dreptului de restituire, cu condiția ca acestea să fie depuse în cadrul termenului de prescripție prevăzut la art. 219 din Codul de procedură fiscală”.

 
Art. 76 alin. (8) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 76 alin. (8) stabilea faptul că în vederea restituirii sumelor reprezentând accizele, importatorul depune până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se solicită restituirea, la autoritatea fiscală teritorială la care este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe, următoarele documente:
a) cererea de restituire de accize;
b) copia facturilor de livrare către beneficiarul scutirii, în care este înscrisă mențiunea „scutit de accize“;
c) dovada plății accizelor în vamă;
d) copia certificatului de scutire, aferent fiecărei operațiuni.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 76 alin. (8) dispune următoarele: „În vederea restituirii sumelor reprezentând accizele, importatorul depune până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se solicită restituirea, la autoritatea fiscală teritorială la care este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe, următoarele documente:
a) cererea de restituire de accize;
b) copia facturilor de livrare către beneficiarul scutirii, în care este înscrisă mențiunea «scutit de accize»;
c) dovada plății accizelor în vamă;
d) copia certificatului de scutire, aferent fiecărei operațiuni.
Nedepunerea în termen a documentelor prevăzute la lit. a) – d) nu conduce la pierderea dreptului de restituire, cu condiția ca acestea să fie depuse în cadrul termenului de prescripție prevăzut la art. 219 din Codul de procedură fiscală”.

 
Art. 79 alin. (8) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 79 alin. (8) stabilea faptul că operatorii economici utilizatori de alcool complet denaturat sau parțial denaturat, care, din motive sanitare, tehnice sau comerciale, nu pot folosi alcoolul denaturat cu substanțele prevăzute la alin. (2) și (3), pot solicita avizul laboratorului vamal pentru utilizarea de către antrepozitele fiscale din România a substanțelor pe care ei le propun. Solicitarea trebuie să cuprindă motivele pentru care este necesară aprobarea acelui denaturant specific și descrierea componentelor de bază ale denaturantului propus, precum și declarația pe propria răspundere a faptului că celelalte componente ale produsului în care se utilizează alcoolul denaturat nu intră în reacție cu substanțele propuse ca denaturanți, astfel încât să anuleze denaturarea. Acest aviz este eliberat numai pe baza analizelor de laborator efectuate mostrelor de alcool etilic denaturat cu substanțele respective prezentate de producătorii în cauză. Avizul stă la baza documentației necesare eliberării autorizației de utilizator final.

Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 79 alin. (8) prevede următoarele:
(8) Antrepozitele fiscale de producție alcool etilic – materie primă pot elibera pentru consum alcool etilic denaturat în vrac numai către operatorii economici care îl utilizează într-un scop scutit potrivit art. 397 din Codul fiscal, respectiv:
a) în baza autorizației de utilizator final, în cazul operatorilor economici care achiziționează produsul în regim de scutire directă, sau
b) în baza declarației pe propria răspundere întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 22 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, în cazul operatorilor economici care achiziționează produsul în regim de scutire indirectă de la plata accizelor potrivit pct. 90 alin. (1).
Prin livrare în vrac a alcoolului etilic denaturat se înțelege transportul produsului în stare vărsată, potrivit pct. 12 alin. (1)
”.

 
Art. 90 alin. (2) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 90 alin. (2) stabilea faptul că în cazul scutirii indirecte de accize, livrarea produselor prevăzute la alin. (1) se face la prețuri cu accize, iar operatorii economici au dreptul să solicite restituirea accizelor.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 90 alin. (2) dispune următoarele: „În cazul scutirii indirecte de accize, livrarea alcoolului etilic și a produselor alcoolice se face la prețuri cu accize, iar operatorii economici au dreptul să solicite restituirea accizelor”.

Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”) – modificări (H.G. nr. 159/2016) was last modified: martie 24th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.