Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal Titlul VIII („Accize şi alte taxe speciale”) – modificări (H.G. nr. 159/2016)

24 mart. 2016
Vizualizari: 12912

Despre

  • M. Of. nr. 208 din 21 martie 2016
  • H.G. nr. 159/2016
  • Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal

Art. 159 alin. (1) și (3) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 159 alin. (1) și (3) prevedeau faptul că în aplicarea prevederilor art. 433 din Codul fiscal, în fiecare lună până la data de 5 inclusiv, autoritatea fiscală teritorială are obligația de a comunica autorității vamale teritoriale situația cu privire la operatorii economici plătitori de accize care înregistrează întârzieri la plata accizelor cu mai mult de 15 zile de la termenul legal.

Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 159 alin. (1) și (3) dispun următoarele:
(1) În aplicarea prevederilor art. 433 din Codul fiscal, autoritatea fiscală teritorială are obligația de a comunica autorității vamale teritoriale, până pe data de 15 inclusiv a lunii, situația privind operatorii economici plătitori de accize care înregistrează întârzieri la plata accizelor cu mai mult de 15 zile de la termenul legal de plată.
[……]
(3) Măsura suspendării autorizației deținute de operatorul economic plătitor de accize încetează:
a) dacă operatorul economic prezintă un certificat de atestare fiscală prevăzut la art. 158 din Codul de procedura fiscală, din care să rezulte că nu mai înregistrează obligații fiscale restante reprezentând accize, în sensul art. 157 din Codul de procedură fiscală, sau
b) dacă autoritatea vamală teritorială primește de la autoritatea fiscală teritorială o copie a documentului care atestă reîntregirea garanției
”.

 
Art. 160 alin. (2) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 160 alin. (2) stabilea faptul că în aplicarea prevederilor art. 435 alin. (3) din Codul fiscal, operatorii economici care intenționează să distribuie și să comercializeze angro băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a) – e) din Codul fiscal, sunt obligați să se înregistreze la autoritatea vamală teritorială potrivit procedurii stabilite prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 160 alin. (2) dispune următoarele:
(2) Benzina, motorina, petrolul lampant, gazul petrolier lichefiat prevăzute la art. 435 alin. (3) și (4) din Codul fiscal reprezintă produsele energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a) – e) din Codul fiscal. Biocombustibilii prevăzuți la art. 435 alin. (3) și (4) din Codul fiscal reprezintă produsele energetice utilizate drept combustibili pentru motor care sunt obținute în totalitate din biomasă, denumiți biocarburanți”.
Art. 170 alin. (1), (4), (5), (8), (9) și (13) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)

Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 170 alin. (1), (4), (5), (8), (9) și (13) prevedeau faptul că în aplicarea art. 444 alin. (3) din Codul fiscal, operatorul economic care achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) din Codul fiscal trebuie să se autorizeze la autoritatea vamală teritorială.
În continuare, era prevăzut faptul că orice astfel de operator are obligația de a depune o garanție corespunzătoare unei cote de 3% din suma totală a accizelor aferente produselor achiziționate în anul anterior. În cazul unui nou operator, garanția va reprezenta 3% din accizele estimate, aferente produselor ce urmează a se achiziționa pe parcursul unui an. Garanția poate fi sub formă de depozit în numerar și/sau de garanții personale, modul de constituire fiind cel prevăzut la pct. 8.
De asemenea, autorizația de operator economic pentru achiziții intracomunitare are valabilitate 3 ani, cu începere de la data de 1 a lunii următoare celei în care operatorul economic face dovada constituirii garanției în cuantumul și în forma aprobate de autoritatea vamală teritorială.
În același sens, era prevăzut faptul că produsele supuse accizelor primite de către operatorul economic sunt însoțite de documentul comercial care atestă achiziția intracomunitară.
Alin. (9) dispunea faptul că autorizația poate fi revocată de autoritatea emitentă a acesteia în situația în care operatorul economic săvârșește o infracțiune la reglementările fiscale.
De asemenea, era stabilit faptul că contestarea deciziei de revocare a autorizației de operator economic pentru achiziții intracomunitare nu suspendă efectele juridice ale acestei decizii pe perioada soluționării contestației în procedură administrativă.

Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 170 alin. (1), (4), (5), (8), (9) și (13) stabilesc următoarele:
(1) În aplicarea art. 444 alin. (3) din Codul fiscal, operatorul economic care produce, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) din Codul fiscal trebuie să se autorizeze la autoritatea vamală teritorială.
[……]
(4) Operatorii economici prevăzuți la alin. (1) au obligația de a depune o garanție corespunzătoare unei cote de 3% din suma totală a accizelor aferente produselor achiziționate/importate/produse în anul anterior. În cazul unui nou operator economic, garanția reprezintă 3% din accizele estimate, aferente produselor ce urmează a se achiziționa/importa/produce la nivelul unui an. Garanția poate fi sub formă de depozit în numerar și/sau de garanții personale, modul de constituire fiind cel prevăzut la pct. 8.
(5) Autorizația prevăzută la art. 444 alin. (3) din Codul fiscal are valabilitate 3 ani, cu începere de la data de 1 a lunii următoare celei în care operatorul economic face dovada constituirii garanției în cuantumul și în forma aprobate de autoritatea vamală teritorială.
[……]
(8) Produsele supuse accizelor recepționate de către operatorul economic sunt însoțite de documentul comercial care atestă achiziția intracomunitară sau de declarația vamală de punere în liberă circulație.
(9) Autorizația poate fi revocată de autoritatea emitentă în situația în care operatorul economic nu respectă prevederile de la alin. (4) și (6) sau atunci când înregistrează obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală mai vechi de 30 de zile, față de termenul legal de plată.
[……]
(13) Contestarea deciziei de revocare a autorizației nu suspendă efectele juridice ale acestei decizii pe perioada soluționării contestației în procedură administrativă
“.

 
Art. 171 alin. (1) și (4) din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 171 alin. (1) și (4) dispuneau faptul că dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate potrivit legii infracțiuni, constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei următoarele fapte:
a) neînscrierea distinctă în facturi și/sau în avize de însoțire a valorii accizelor, a mențiunii accize percepute ori a mențiunii exceptat/scutit de accize, după caz, potrivit pct. 6 alin. (13), pct. 7 alin. (2), alin. (4)–6), pct. 12 alin. (14), pct. 15 alin. (4) și (5), pct. 16 alin. (3) și (4), pct. 17 alin. (2), pct. 81 alin. (2), pct. 164 alin. (3);
b) nedepunerea la autoritatea vamală teritorială a situațiilor lunare centralizatoare prevăzute la pct. 39 alin. (2), pct. 46 alin. (2), pct. 53 alin. (3), pct. 63, pct. 85 alin. (1), pct. 92 alin. (14), (16) și (18), pct. 93 alin. (9) și (11), pct. 97 alin. (1), pct. 102, pct. 110 alin. (1), pct. 139 alin. (17) ori depunerea acestora cu date incomplete.

Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 171 alin. (1) și (4) stabilesc următoarele:
(1) Constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate potrivit legii infracțiuni, și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei următoarele fapte:
a) neînscrierea distinctă în facturi și/sau în avize de însoțire a valorii accizelor, a mențiunii accize percepute ori a mențiunii exceptat/scutit de accize, după caz, potrivit pct. 6 alin. (13), pct. 7 alin. (2), alin. (4) – (6), pct. 12 alin. (14), pct. 81 alin. (2), pct. 164 alin. (3);
b) nerespectarea de către gospodăriile individuale a obligațiilor prevăzute la pct. 12 alin. (5) – (7);
c) depunerea cu date incomplete sau incorecte a situațiilor lunare centralizatoare prevăzute la pct. 39 alin. (2), pct. 46 alin. (2), pct. 52 alin. (3), pct. 58 alin. (3);
d) nedepunerea la autoritatea vamală teritorială ori depunerea cu date incomplete sau incorecte a situațiilor lunare centralizatoare prevăzute la pct. 63, pct. 85, pct. 92 alin. (14), (16) și (18), pct. 93 alin. (9) și (11), pct. 97 alin. (1), pct. 102, pct. 110 alin. (1), pct. 139 alin. (16);
[……]
(4) La propunerea organului de control, pentru situațiile prevăzute la alin. (2) lit. b), d), e) și f), autorizațiile de antrepozit fiscal, destinatar înregistrat, expeditor înregistrat sau importator autorizat, după caz, pot fi suspendate de către autoritatea care le-a emis
”.
Art. 179 din Norme Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”)
Noua reglementare
După art. 178, se introduce un nou articol, art. 179.
Potrivit noii reglementări, art. 179 stabilește următoarele:
În cazul operatorului economic care produce produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) din Codul fiscal, conformarea la prevederile pct. 170 se efectuează începând cu data de 1 iulie 2016. Până la data de 30 iunie 2016 inclusiv, operatorul economic care produce produsele de la art. 439 alin. (2) din Codul fiscal anunță la autoritatea vamală teritorială intenția sa de a produce, în scopul efectuării de controale cu privire la respectarea prevederilor art. 440 și 441 din Codul fiscal”.
Alte prevederi relevante din H.G. nr. 159/2016

Destinatarii înregistrați care dețin autorizații valabile, emise anterior datei intrării în vigoare a respectivei hotărâri, care primesc produse energetice în vrac, au obligația de a se conforma condiției prevăzute la pct. 43 alin. (7) până la data de 31 iulie 2016.

Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal Titlul VIII („Accize și alte taxe speciale”) – modificări (H.G. nr. 159/2016) was last modified: martie 24th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.