Modificarea Legii concurenţei nr. 21/1996 și Regulamentul (UE) 2019/452 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune (O.U.G. nr. 46/2022)

19 apr. 2022
Vizualizari: 413

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Legea concurenței nr. 21/1996 

(M. Of. nr. 153 din 29 februarie 2016)

O.U.G. nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996 

(M. Of. nr. 379 din 18 aprilie 2022)

 

Se adoptă măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune.

– modifică: Legea concurenței nr. 21/1996: art. 47 alin. (9)-(12);

– introduce: Legea concurenței nr. 21/1996: art. 19 alin. (4) lit. g), art. 25 alin. (1) lit. u), art. 31^1, art. 47 alin. (13), art. 71^1.

În M. Of. nr. 379 din 18 aprilie 2022 s-a publicat O.U.G. nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996. 

În primul rând, vă prezentăm modificările aduse Legii concurenței nr. 21/1996.

Art. 19 alin. (4) lit. g)

Noua reglementare

La articolul 19 alineatul (4), după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:

„g) autorizarea investițiilor străine directe potrivit Regulamentului (UE) 452/2019 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune”.

 

Art. 25 alin. (1) lit. u)

Noua reglementare

La articolul 25 alineatul (1), după litera ț) se introduce o nouă literă, litera u), cu următorul cuprins:

„u) asigură aplicarea și respectarea dispozițiilor Regulamentului (UE) 452/2019 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 79 I din 21 martie 2019, precum și a oricăror reglementări subsecvente”.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

Art. 31^1

Noua reglementare

După articolul 31 se introduce un nou articol, articolul 311, cu următorul cuprins:

„(1) Membrii Plenului Consiliului Concurenței, precum și personalul Consiliului Concurenței care iau cunoștință de informații clasificate, confidențiale sau de fapte/acțiuni care constituie secrete comerciale, bancare sau alte secrete sau informații sensibile protejate de lege sau reglementările interne ale Consiliului Concurenței, în perioada în care desfășoară activități legate de aplicarea prezentei legi, au obligația de a nu divulga și de a păstra confidențialitatea cu privire la aceste informații.

(2) Obligația păstrării confidențialității informațiilor, prevăzută la alin. (1), subzistă indiferent dacă persoana mai deține sau nu calitatea de membru al Plenului Consiliului Concurenței sau aceea de angajat al Consiliului Concurenței.

(3) Nerespectarea prevederilor alin. (1) și (2) atrage sancționarea administrativă, civilă sau penală, după caz, în condițiile legii”.

 

Art. 47 alin. (9)-(12)

Vechea reglementare

„(9) În situațiile în care o operațiune de preluare a controlului asupra unor întreprinderi sau a unor active prezintă riscuri pentru siguranța națională, Guvernul, la propunerea Consiliului Suprem de Apărare a Țării, va emite o hotărâre prin care aceasta să fie interzisă, cu respectarea competenței Comisiei Europene în acest domeniu. Consiliul Concurenței va informa Consiliul Suprem de Apărare a Țării în legătură cu operațiunile de concentrare economică care sunt notificate acestuia, susceptibile să fie analizate din punctul de vedere al siguranței naționale.

(10) În situația în care Consiliul Suprem de Apărare a Țării comunică Consiliului Concurenței că o operațiune de concentrare economică notificată este susceptibilă să prezinte riscuri pentru siguranța națională, termenele prevăzute la alin. (1)-(4) se suspendă de la data acestei comunicări. Suspendarea termenelor încetează, după caz, la data comunicării către Consiliul Concurenței a hotărârii Consiliul Suprem de Apărare a Țării în sensul interzicerii operațiunii în cauză, respectiv la data comunicării că operațiunea respectivă nu prezintă riscuri pentru siguranța națională.

(11) Autoritățile și structurile statale cu competențe în domeniul siguranței naționale pot solicita Consiliului Concurenței orice informații și documente necesare pentru aplicarea prevederilor alin. (9). Dispozițiile art. 34 alin. (1)art. 53, respectiv ale art. 54 se aplică în mod corespunzător.

(12) În cazul în care Consiliul Suprem de Apărare a Țării, în exercitarea atribuțiilor ce îi revin, emite o hotărâre în sensul interzicerii operațiunii examinate potrivit prevederilor alin. (9), procedura în fața Consiliul Concurenței încetează. În termen de 15 zile de la data comunicării acestei hotărâri, Consiliul Concurenței va informa partea notificatoare, printr-o adresă”.

Noua reglementare

La articolul 47, alineatele (9)-(12) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(9) În situațiile în care o operațiune de preluare a controlului asupra unor întreprinderi sau a unor active prezintă riscuri pentru siguranța națională, Guvernul, potrivit avizului Comisiei pentru examinarea investițiilor străine directe, va emite o hotărâre prin care aceasta să fie interzisă, cu respectarea competenței Comisiei Europene în acest domeniu.

(10) Consiliul Concurenței va informa Comisia pentru examinarea investițiilor străine directe în legătură cu operațiunile de concentrare economică ce sunt notificate acestuia, susceptibile să fie analizate din punctul de vedere al siguranței naționale. Avizul Comisiei pentru examinarea investițiilor străine directe se va emite în termen de 30 de zile de la informarea transmisă de Consiliul Concurenței.

(11) În situația în care Comisia pentru examinarea investițiilor străine directe comunică Consiliului Concurenței că o operațiune de concentrare economică notificată este susceptibilă să prezinte riscuri pentru siguranța națională, termenele prevăzute la alin. (1)-(4) se suspendă de la data acestei comunicări.

(12) Autoritățile și instituțiile publice cu competențe în domeniul siguranței naționale pot solicita Consiliului Concurenței orice informații și documente necesare pentru aplicarea prevederilor alin. (9). Dispozițiile art. 34 alin. (1), art. 53, respectiv ale art. 54 se aplică în mod corespunzător”.

 

Art. 47 alin. (13)

Noua reglementare

La articolul 47, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (13), cu următorul cuprins:

„(13) În cazul în care se va emite o hotărâre de interzicere a operațiunii examinate potrivit prevederilor alin. (9), procedura în fața Consiliul Concurenței încetează”.

 

Art. 71^1

Noua reglementare

După articolul 71 se introduce un nou articol, articolul 711, cu următorul cuprins:

„Protecția președintelui Consiliului Concurenței se asigură de către Serviciul de Protecție și Pază, în condițiile legii”.

Mai departe, redăm cele mai importante dispoziții privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452.

 

Art. 1: Obiectul și domeniul de aplicare

„(1) Prezenta ordonanță de urgență stabilește cadrul legal și instituțional necesar aplicării Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, denumit în continuare Regulamentul, în scopul protejării intereselor esențiale de securitate și ordine publică.

(2) Prezenta ordonanță de urgență nu aduce atingere acordurilor și convențiilor internaționale la care România este parte.

(3) Prevederile prezentei ordonanțe nu se aplică investițiilor de portofoliu, astfel cum acestea sunt definite la art. 2 lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 92/1997 privind stimularea investițiilor directe, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 241/1998, cu modificările ulterioare”.

Art. 4: Persoanele obligate să depună cereri de autorizare a investițiilor străine directe

„(1) Investitorii străini definiți potrivit prevederilor art. 2 lit. a) care doresc să realizeze o investiție străină directă definită la art. 2 lit. b) și o investiție nouă definită la art. 2 lit. c), supuse examinării și avizării potrivit prevederilor art. 3 alin. (1), au obligația de a depune cerere de autorizare în condițiile prezentei ordonanțe de urgență.

(2) Prin excepție de la dispozițiile alin. (1), și investitorii străini care doresc să realizeze o investiție străină directă în temeiul altor reglementări și care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 3 alin. (1) au obligația de a depune cerere de autorizare în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, dispozițiile art. 17 aplicându-se în mod corespunzător.

(3) În cazul investițiilor străine directe care se realizează prin fuziunea a două sau mai multor întreprinderi, cererile de autorizare se depun de către fiecare dintre părțile implicate. În celelalte cazuri, cererea de autorizare se depune de către persoana, întreprinderea sau întreprinderile care dobândește/dobândesc controlul asupra uneia ori mai multor întreprinderi ori asupra unor părți ale acesteia/acestora, respectiv cel care realizează/creează o investiție nouă.

(4) Răspunderea pentru caracterul exact și complet al informațiilor furnizate revine părții care depune cererea”.

Art. 6: Depunerea cererilor de autorizare a investițiilor străine directe

„(1) Investitorul străin prevăzut la art. 2 lit. a), care dorește să realizeze o investiție străină directă în România, în condițiile art. 2 lit. b), și o investiție nouă definită la art. 2 lit. c), depune la Secretariatul Comisiei pentru examinarea investițiilor străine directe CEISD, asigurat de către o structură specializată din cadrul Consiliului Concurenței, o cerere de autorizare a investiției străine directe, denumită în continuare cerere de autorizare.

(2) Cererea de autorizare va cuprinde cel puțin informațiile prevăzute la art. 9 alin. (2) din Regulament.

(3) Cererile de autorizare se depun în limbile română și engleză, pe hârtie și în format electronic. Documentele anexate cererii vor fi prezentate în original și/sau în copii, copiile fiind certificate, pentru conformitate, de către părțile care depun cererea sau de către împuterniciții acestora, autorizați să le reprezinte.

(4) În situația în care apreciază că este necesar pentru soluționarea cererii de autorizare, CEISD, prin intermediul Secretariatului, va solicita investitorului străin completarea cererii de autorizare cu informații suplimentare referitoare la clarificarea obiectului cererii depuse. În acest caz, termenul de soluționare a cererii curge de la data declarării complete a cererii de autorizare”.

Art. 8: Mecanismul de cooperare în ceea ce privește investițiile străine directe

„CEISD, prin intermediul secretariatului acesteia, asigură respectarea dispozițiilor prevăzute la art. 6 și 7 din Regulament referitoare la mecanismul de cooperare cu statele membre ale Uniunii Europene și cu Comisia Europeană în ceea ce privește investițiile străine directe”.

Art. 12: Sancțiuni

„(1) Constituie contravenție, dacă fapta nu constituie infracțiune, și se sancționează, prin derogare de la dispozițiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu amendă ce nu poate depăși 10% din cifra de afaceri totală mondială din anul financiar anterior sancționării, următoarele fapte ale investitorului străin:

a) furnizarea cu intenție într-o cerere de autorizare a investiției străine directe de informații inexacte, incomplete sau care induc în eroare;

b) punerea în aplicare a unei investiții străine directe fără ca aceasta să fie autorizată în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, săvârșită cu intenție sau din neglijență;

c) punerea în aplicare a investiției străine directe cu nerespectarea sau încălcarea angajamentelor asumate prin hotărârea de autorizare condiționată prevăzută la art. 9 alin. (2) lit. b), săvârșită cu intenție sau din neglijență.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul în care, în anul financiar anterior sancționării, întreprinderea nu a înregistrat cifră de afaceri sau aceasta nu poate fi determinată, va fi luată în considerare cifra de afaceri aferentă anului financiar în care întreprinderea a înregistrat cifră de afaceri, an imediat anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii. În ipoteza în care nici în anul anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii întreprinderea nu a realizat cifră de afaceri, va fi luată în calcul ultima cifră de afaceri înregistrată de întreprindere.

(3) În cazul întreprinderilor nou-înființate ca urmare a unei investiții străine directe, care nu au înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancționării, acestea vor fi sancționate cu amendă cuprinsă între 10.000.000 lei și 50.000.000 lei.

(4) Dreptul Consiliului Concurenței de a aplica sancțiuni contravenționale pentru încălcarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se prescrie după cum urmează:

a) în termen de 3 ani, în cazul săvârșirii contravenției prevăzute la alin. (1) lit. a);

b) în termen de 5 ani, în cazul săvârșirii uneia dintre contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. b) și c).

(5) Prescripția dreptului Consiliului Concurenței de a aplica sancțiuni începe să curgă de la data săvârșirii încălcării. În cazul încălcărilor care au caracter de continuitate sau de repetabilitate, prescripția începe să curgă de la data încetării ultimului act sau fapt anticoncurențial în cauză.

(6) Solicitarea de informații în scris transmisă de către Consiliul Concurenței în scopul investigării unei încălcări a prezentei ordonanțe de urgență întrerupe cursul termenelor de prescripție prevăzute la alin. (4). Întreruperea termenului de prescripție produce efecte de la data comunicării solicitării de către Consiliul Concurenței, făcută către cel puțin un operator economic care a participat la săvârșirea încălcării legii. Întreruperea termenului de prescripție își produce efectele față de toți operatorii economici sau toate asociațiile de operatori economici care au participat la săvârșirea încălcării legii.

(7) În cazul întreruperii termenului de prescripție, un nou termen, cu o durată similară, începe să curgă de la data la care Consiliul Concurenței a transmis solicitarea menționată la alin. (6). Termenul de prescripție va expira cel mai târziu în ziua în care se împlinește perioada egală cu dublul termenului de prescripție, aplicabil pentru săvârșirea încălcării în cauză, în situația în care Consiliul Concurenței nu a impus niciuna dintre sancțiunile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență.

(8) Termenul de prescripție pentru aplicarea sancțiunilor se suspendă pe durata în care decizia Consiliului Concurenței se află pe rolul instanțelor de judecată.

(9) Contravențiile prevăzute la alin. (1) se constată și se sancționează de către Consiliul Concurenței prin decizie, care poate fi atacată la Curtea de Apel București, Secția contencios administrativ și fiscal, în termen de 30 de zile de la comunicare. Sentința va fi pronunțată fără drept de apel, împotriva ei putând fi declarat recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție, Secția contencios administrativ și fiscal, în termen de 30 de zile de la comunicare.

(10) Deciziile adoptate de către Consiliul Concurenței în temeiul alin. (9) și art. 9 alin. (17) se publică pe pagina de internet a instituției, ținându-se seama de interesele legitime ale părților implicate, astfel încât secretele comerciale să nu fie divulgate, iar datele confidențiale să fie respectate”.

Art. 13: Cooperare internațională

„În aplicarea art. 13 din Regulament, statul român poate coopera cu autoritățile responsabile din țările terțe cu privire la chestiuni referitoare la examinarea investițiilor străine directe din motive de securitate și de ordine publică”.

Art. 14: Punctul național de contact

„În vederea aplicării regulamentului și a prezentei ordonanțe de urgență se desemnează Consiliul Concurenței, prin structura specializată care asigură Secretariatul CEISD, ca punct național de contact în relația cu Comisia Europeană și celelalte state membre ale Uniunii Europene”.

Art. 17: Dispoziții tranzitorii

„(1) Dispozițiile prezentei ordonanțe de urgență se aplică și investițiilor străine în curs pentru care s-a anunțat intenția de a se încheia un acord sau, în cazul ofertei publice, părțile și-au anunțat intenția de a face o astfel de ofertă. În vederea demonstrării intenției de a încheia un acord, părțile trebuie să prezinte un antecontract sau orice altă înțelegere preliminară care să demonstreze fără dubii intenția de realizare a investiției străine.

(2) Dispozițiile în materie contravențională prevăzute la art. 12 intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență și se completează cu cadrul general în materie, respectiv Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare”.

Modificarea Legii concurenței nr. 21/1996 și Regulamentul (UE) 2019/452 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune (O.U.G. nr. 46/2022) was last modified: aprilie 19th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.