MF. Proiect: H.G. privind stabilirea atribuţiilor generale în efectuarea inspecțiilor la instituții publice de către MF

26 aug. 2021
Vizualizari: 294

Pe pagina oficială (www.mfinante.gov.ro), Ministerul Finanțelor (MF) a supus dezbaterii publice Proiectul de Hotărâre privind stabilirea atribuțiilor generale în efectuarea inspecțiilor la instituții publice de către Ministerul Finanțelor, precum și a atribuțiilor structurii de specialitate în soluționarea plângerii prealabile formulată împotriva actului administrativ emis de organele de inspecție economico-financiară ca urmare a inspecțiilor efectuate la instituții publice.

Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice, calculate de la data publicării anunțului (25 august 2021), pe adresa de e-mail: publicinfo@mfinante.gov.ro.

Redăm, în continuare, structura și principalele prevederi ale Proiectului:

Structura

Cap. I:  Atribuții generale în efectuarea inspecțiilor la instituții publice de către Ministerul Finanțelor

Cap. II: Atribuțiile structurii de specialitate în soluționarea plângerii prealabile formulată împotriva actului administrativ emis de organele de inspecție economico-financiară ca urmare a inspecțiilor efectuate la instituții publice

Cap. III:  Dispoziții finale

Art. 1

(1) Ministerul Finanțelor, prin persoanele cu atribuții de inspecție economico-financiară din cadrul aparatului de inspecție economico-financiară, așa cum este prevăzut de art. 3 alin. (1) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 101/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înființarea, organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare, efectuează inspecțiile prevăzute la art. 22 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Inspecțiile se efectuează la instituții publice, așa cum acestea sunt definite la art. 2 lit. n) din Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Inspecțiile se efectuează în baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finanțelor sau de către persoane delegate în acest sens de către ministrul finanțelor, care precizează, în mod obligatoriu, persoanele desemnate să efectueze inspecția, obiectivele și durata inspecției.”

Art. 4

În îndeplinirea atribuțiilor ce le revin, persoanele desemnate să efectueze inspecția au dreptul:

a) să aibă acces neîngrădit la registre, evidențe, documente și alte înscrisuri pe care le consideră relevante;

b) să inspecteze bunuri ce fac obiectul operațiunilor verificate, în prezența reprezentantului legal al instituției publice sau a unei persoane desemnate de acesta;

c) să beneficieze de spații de lucru adecvate și acces logistic corespunzător, necesare bunei desfășurări a inspecției, în condițiile în care există astfel de facilități;

d) să solicite informații și explicații, verbale și/sau în scris, în legătură cu obiectul inspecției, de la persoanele implicate în operațiunile verificate;

e) să solicite efectuarea de expertize sau alte tipuri de controale specializate necesare finalizării acțiunii de inspecție;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

f) să solicite altor entități publice/private furnizarea de informații și documente care au legătură cu instituția publică supusă inspecției;

g) să verifice modul de îndeplinire a măsurilor dispuse prin actul administrativ emis.”

Art. 7

Structura de specialitate în soluționarea plângerii prealabile, denumită în continuare structura de specialitate, soluționează plângerea prealabilă formulată împotriva actului administrativ emis de organele de inspecție economico-financiară ca urmare a inspecțiilor efectuate la instituții publice prin emiterea unei decizii.

Art. 13

(1) În îndeplinirea atribuțiilor de soluționare, structura de specialitate poate respinge sau admite în totalitate sau în parte plângerea prealabilă. În cazul admiterii plângerii prealabile se decide revocarea în totalitate sau în parte a actului administrativ atacat.

(2) Structura de specialitate, în îndeplinirea atribuțiilor de soluționare, poate desființa total sau parțial actul administrativ atacat,  în situația în care: din documentele existente la dosar nu se poate stabili situația de fapt în cauza supusă soluționării prin raportare la temeiurile de drept indicate în actul administrativ; în susținerea plângerii prealabile contestatorul a depus documente pe care organul de inspecție economico-financiară nu le-a analizat în timpul controlului ori un act care a stat la baza emiterii actului administrativ contestat a fost anulat/revocat.

(3) În cazul desființării actului administrativ atacat în considerentele deciziei de soluționare se prezintă numai motivele care au condus la desființare.

(4) Structura de specialitate comunică decizia de desființare organului de inspecție economico-financiară emitent, urmând ca acesta, dacă este cazul, în termen de 30 de zile de la comunicare, să încheie un nou act administrativ care va avea în vedere strict considerentele deciziei de desființare și va viza strict măsurile desființate și aceeași perioadă verificată. Pin actul administrativ întocmit conform considerentelor deciziei prin care s-a desființat actul administrativ atacat nu se pot stabili în sarcina contestatorului sume mai mari sau alte măsuri decât cele stabilite inițial, iar acest act administrativ poate fi contestat potrivit legii.”

Art. 18

La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1257/2012 privind organizarea inspecțiilor și stabilirea atribuțiilor generale în efectuarea acestora în vederea aplicării Ordonanței Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 21 decembrie 2012.”

Pentru mai multe detalii cu privire la Proiect și la Nota de fundamentare, vă rugăm să accesați sursa informației.

Sursa informației

Vezi și MF. Principalele măsuri privind consolidarea fiscal-bugetară, digitalizarea administrației publice și sprijinirea investițiilor

MF. Proiect: H.G. privind stabilirea atribuțiilor generale în efectuarea inspecțiilor la instituții publice de către MF was last modified: august 26th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.