Metodologia de evaluare şi intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională în acordarea serviciilor de sprijin şi protecţie pentru victimele infracţiunilor (OMMPS/OMAI/OMJ nr. 173/65/3.042/C/2021)

14 iun. 2021
Vizualizari: 439

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
Ordinul ministrului muncii și protecției sociale (OMMPS), Ordinul ministrului afacerilor interne (OMAI), Ordinul ministrului justiției (OMJ) nr. 173/65/3.042/C/2021 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare și intervenție multidisciplinară și interinstituțională în acordarea serviciilor de sprijin și protecție pentru victimele infracțiunilor

(M. Of. nr. 587 din 11 iunie 2021)

 

Se aprobă Metodologia de evaluare și intervenție multidisciplinară și interinstituțională în acordarea serviciilor de sprijin și protecție pentru victimele infracțiunilor.

În M. Of. nr. 587 din 11 iunie 2021 s-a publicat Ordinul comun al ministrului muncii și protecției sociale, ministrului afacerilor interne, ministrului justiției nr. 173/65/3.042/C/2021 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare și intervenție multidisciplinară și interinstituțională în acordarea serviciilor de sprijin și protecție pentru victimele infracțiunilor. 

Redăm, în cele ce urmează, prevederile respectivului act normativ.

Art. 1

Se aprobă Metodologia de evaluare și intervenție multidisciplinară și interinstituțională în acordarea serviciilor de sprijin și protecție pentru victimele infracțiunilor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin”.

Art. 2

„Direcțiile generale de asistență socială, unitățile de poliție și serviciile de probațiune își actualizează procedurile operaționale și încheie protocoale de colaborare pentru evaluarea și intervenția multidisciplinară și interinstituțională în acordarea serviciilor de sprijin și protecție pentru victimele infracțiunilor”.

Art. 3

„Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

Vă prezentăm, în continuare, structura Metodologiei de evaluare și intervenție multidisciplinară și interinstituțională în acordarea serviciilor de sprijin și protecție pentru victimele infracțiunilor, care se regăsește în anexa care face parte integrantă din respectivul ordin.

Structura

Capitolul I: Dispoziții generale

Capitolul II: Identificarea, informarea inițială și referirea victimelor către Compartimentul/Serviciul pentru sprijinirea victimelor infracțiunilor

Capitolul III: Evaluarea victimei în vederea determinării măsurilor de sprijin și protecție de care aceasta poate beneficia

Capitolul IV: Acordarea serviciilor de sprijin și protecție pentru victimele infracțiunilor

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Capitolul V: Monitorizarea acordării serviciilor de sprijin și protecție – Registrul special privind victimele infracțiunilor

Capitolul VI: Cooperarea interinstituțională în vederea campaniilor de conștientizare a comunității și în domeniul instruirii și formării personalului SSVI

Mai departe, redăm cele mai importante prevederi regăsite în cuprinsul Metodologiei de evaluare și intervenție multidisciplinară și interinstituțională în acordarea serviciilor de sprijin și protecție pentru victimele infracțiunilor

Art. 3

„(1) Identificarea victimelor infracțiunii, definită conform art. 34 lit. c) din lege ca fiind procesul de constatare a faptului că o persoană se declară/este victimă a infracțiunilor, se realizează, conform prevederilor art. 37 din lege, de organele judiciare, precum și de orice alte instituții ale statului care, în exercitarea atribuțiilor, intră în contact cu persoane care sunt potențiale victime ale infracțiunilor.

(2) Identificarea victimei se poate realiza pe baza următoarelor criterii, enumerate exemplificativ:

a) declarația acesteia, adult sau copil, sau a părintelui ori a reprezentantului legal, atunci când se adresează organelor judiciare, poliției, compartimentelor/serviciilor pentru sprijinirea victimelor infracțiunilor, că a fost victima unei fapte prevăzute de legea penală;

b) în aplicarea prevederilor art. 37 din lege, în lipsa unei declarații din partea acestora, de către profesioniștii care intră în contact cu victimele, prin prisma următoarelor domenii de activitate: sănătate, poliție, jandarmerie, asistență socială, justiție, învățământ etc., dacă persoana prezintă urme fizice sau psihice ale unei traume”.

Art. 6

„Datele de identificare ale furnizorilor de servicii sociale care dețin licență de funcționare pentru CSVI și SSVI sunt înscrise în Registrul electronic unic al serviciilor sociale, publicat pe pagina de internet a Ministerului Muncii și Protecției Sociale”.

Art. 11

„(1) Serviciile de sprijin și protecție prevăzute la art. 7 din lege sunt servicii integrate acordate de către DGASPC, prin CSVI/SSVI, sau, după caz, de alți furnizori de servicii sociale publici sau privați, prevăzuți la art. 31 din lege, acreditați în condițiile legii și care au obținut licență de funcționare pentru serviciul pentru sprijinirea victimelor infracțiunilor, prevăzut în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare, cod 8899CZ-PN-VI, sau pentru alt serviciu social destinat protecției victimelor violenței domestice sau traficului de persoane, precum și prin compartimentele și instituțiile specializate menționate la art. 31 alin. (3)-(5) din lege, prin colaborare interdisciplinară și interinstituțională cu organele judiciare, unitățile de poliție și alte servicii publice de interes general.

(2) Pentru serviciile de sprijin și protecție prevăzute la art. 7 din lege, CSVI/SSVI din cadrul DGASPC reprezintă un punct unic de colectare a informațiilor privind servicii de sprijin și protecție acordate victimelor infracțiunilor din județ, ceea ce presupune următoarele:

a) solicitarea pentru acordarea de servicii de sprijin și protecție se adresează DGASPC;

b) alți furnizori de servicii sociale publici sau privați, prevăzuți la art. 31 din lege care primesc solicitări pentru acordarea de servicii de sprijin și protecție a victimelor infracțiunilor, informează în scris DGASPC, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2) din lege;

c) alți furnizori de servicii sociale publici sau privați, prevăzuți la art. 31 din lege care acordă servicii de sprijin și protecție a victimelor infracțiunilor, transmit DGASPC datele necesare pentru a fi înregistrate în Registrul special privind victimele infracțiunilor referite serviciilor de sprijin și protecție, conform prevederilor art. 39 alin. (8) din lege”.

Art. 13

„(1) În aplicarea art. 7 alin. (4) lit. a) din lege, fiecărei persoane care se adresează CSVI/SSVI din cadrul DGASPC sau, după caz, altor furnizori de servicii sociale publici sau privați, prevăzuți la art. 31 din lege, i se înmânează un material de informare care cuprinde cel puțin informațiile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie. Activitatea de informare prevăzută la art. 7 alin. (4) lit. a) nu este limitată la înmânarea acestui formular și se va acorda în mod individualizat, adaptat în funcție de nevoile fiecărui caz în parte.

(2) Prin cooperare interinstituțională între CSVI/SSVI, unitățile de poliție și alte instituții cu atribuții în domeniu, la nivelul fiecărui județ, respectiv al sectoarelor municipiului București, se elaborează un material de informare care să conțină și informații cu privire la:

a) datele de contact ale instituțiilor sau, după caz, ale furnizorilor publici sau privați de servicii sociale, organizațiilor neguvernamentale care au obligația sau care pot furniza sprijin în obținerea acestor drepturi;

b) atunci când este cazul, posibilitățile de primire în centrele de primire în regim de urgență, centrele de recuperare pentru victimele violenței domestice sau locuințele protejate, potrivit Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, cu modificările ulterioare.

(3) În vederea aplicării art. 41 din lege unitățile de poliție pun la dispoziția CSVI/SSVI materialele informative folosite în activitatea proprie, potrivit art. 4 din lege, sau, după caz, publicate pe pagina proprie de internet, conform art. 6 din lege”.

Art. 14

„(1) Consilierea psihologică, serviciile de inserție/reinserție socială, sprijinul emoțional și social în scopul reintegrării sociale, prevăzute la art. 7 alin. (4) lit. b), d) și e) din lege, se realizează personalizat, în funcție de nevoile identificate în evaluare, de planul de intervenție sau de planul de servicii și de consultările interdisciplinare în cadrul echipei care acordă serviciile de sprijin și protecție a victimei și cu respectarea standardelor minime de calitate aplicabile serviciilor sociale, statutului profesiilor și codurilor de etică.

(2) Consilierea privind evitarea riscurilor de victimizare secundară și repetată sau de intimidare și răzbunare prevăzută la art. 7 alin. (4) lit. b) din lege poate cuprinde următoarele aspecte, cu titlu exemplificativ:

a) informarea în privința drepturilor prevăzute de lege pe care victima le are în raporturile sale cu autoritățile publice, conform principiilor enumerate la art. 33 din lege, ori de câte ori se săvârșește o infracțiune, în scopul evitării victimizării secundare;

b) informarea cu privire la centrele de zi și rezidențiale cu găzduire pe perioadă determinată prevăzute la art. 9 alin. (1) din lege”.

Art. 20

„Autoritățile administrației publice locale prevăd în Planul anual de acțiune privind serviciile sociale administrate și finanțate din bugetul consiliului județean/consiliului local/Consiliului General al Municipiului București, prevăzut de Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare, și al cărui model-cadru este aprobat prin Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 1.086/2018, programe de instruire în domeniul serviciilor de sprijin și protecție a victimelor infracțiunilor, în baza cooperării interinstituționale prevăzute la art. 19”.

Art. 21

„(1) În cadrul acțiunilor de sensibilizare a comunității privind nevoile și riscurile sociale de la nivelul județului, realizate de autoritățile administrației publice locale, conform prevederilor art. 135 alin. (1) lit. f) din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare, sunt incluse teme pentru prevenirea infracționalității și a riscului crescut al persoanelor vulnerabile de deveni victime ale infracționalității.

(2) Temele și modalitatea de realizare a acțiunilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin cooperare interinstituțională la nivel județean și local între DGASPC și/sau, după caz, alți furnizori de servicii sociale publici sau privați, prevăzuți la art. 31 din lege, și unitățile de poliție”.

Nu în ultimul rând, expunem structura anexei ce privește la Drepturile victimelor infracțiunilor și care face parte integrantă din prezenta Metodologie.

Structura

Secțiunea I: Aspecte generale

Subsecțiunea 1: I.1. Aspecte privind procesul penal

Subsecțiunea 2: I.2. Alte drepturi ale persoanelor victime ale infracțiunilor

Secțiunea II: Drepturile victimelor anumitor tipuri de infracțiuni

Metodologia de evaluare și intervenție multidisciplinară și interinstituțională în acordarea serviciilor de sprijin și protecție pentru victimele infracțiunilor (OMMPS/OMAI/OMJ nr. 173/65/3.042/C/2021) was last modified: iunie 14th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.