Măsuri de sprijin și asistență umanitară în contextul conflictului militar de pe teritoriul Ucrainei

15 mart. 2022
Vizualizari: 345

Ordonanța de urgență nr. 20/2022 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de sprijin și asistență umanitară („O.U.G. nr. 20/2022”) a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 231/2022.

1. Facilități fiscale privind donațiile/cheltuielile cu caracter umanitar

1.1 Donațiile în bani

Persoanele fizice și juridice care, până la 31 decembrie 2022, donează sume de bani pentru acordarea de sprijin și asistență umanitară cetățenilor proveniți din zona conflictului armat din Ucraina beneficiază de anumite facilități fiscale. Mai exact, plătitorii de impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor care efectuează donații în bani prin contul deschis la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență vor putea deduce sumele respective la calculul rezultatului fiscal. Similar, persoanele fizice care determină venitul net anual, în sistem real, pot de asemenea să deducă aceste cheltuieli.

1.2 Cheltuieli cu bunurile și serviciile prestate

Pentru cheltuielile cu bunurile acordate și serviciile prestate destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, în baza solicitării Departamentului pentru Situații de Urgență, se aplică următoarele facilități fiscale.

Pentru plătitorii de impozit pe profit se acordă următoarele posibilități:

− Deducere limitată la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cheltuielile sociale și le deduc în limita cotei de până la 5% aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului.

− Nededucere la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cele de sponsorizare, le consideră nedeductibile la calculul rezultatului fiscal și scad valoarea însumată a acestora din impozitul pe profit datorat, în limita prevăzută la art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul Fiscal (minimum dintre 0,75% din cifra de afaceri și 20% din impozitul pe profit).

Pentru plătitorii de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, aceste cheltuieli se însumează cu cele de sponsorizare și valoarea rezultată a acestora se scade din impozitul datorat, în limita prevăzută la art. 56 alin. (11) din același Codul Fiscal.

De asemenea, în cazul persoanelor fizice care determină venitul net anual în sistem real, sunt deductibile cheltuielile cu bunurile și/sau serviciile acordate gratuit ca ajutoare umanitare, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, cu condiția încadrării acestora în aceleași limite cu cele prevăzute pentru cheltuielile cu sponsorizarea și cheltuielile sociale, prevăzute la art. 68 alin. (5) lit. a) și c) din Codul Fiscal, după caz.

Din punct de vedere al TVA, bunurile acordate/serviciile prestate gratuit ca ajutoare umanitare de către persoane impozabile, se consideră bunuri acordate gratuit/servicii prestate în mod gratuit în cadrul acțiunilor de sponsorizare sau de mecenat în conformitate cu art. 270 alin. (8) lit. c) și art. 271 alin. (5) lit. a) din Codul Fiscal.

1.3 Cheltuielile privind ajutoarele acordate UNICEF și altor organizații internaționale

Începând cu data de 11 martie 2022, cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare și serviciile acordate Fondului Națiunilor Unite pentru Copii – UNICEF și altor organizații internaționale care își desfășoară activitatea potrivit acordurilor speciale la care România este parte sunt cheltuieli nedeductibile. Contribuabilii vor însuma aceste cheltuieli cu cele de sponsorizare și/sau mecenat/burse private și vor scădea valoarea rezultată din impozitul pe profit datorat, la nivelul valorii minime dintre 0,75% din cifra de afaceri și 20% din impozitul pe profit datorat.

2. Alte facilități administrative

Cetățenii ucraineni intrați legal pe teritoriul României și care nu solicită azil în România pot fi încadrați în muncă fără aviz de angajare. Acestor cetățeni li se prelungește dreptul de ședere în scop de muncă, fără obligativitatea obținerii unei vize de lungă ședere pentru angajare în muncă.

Încadrarea în muncă a cetățenilor ucraineni ce nu dețin documente care să probeze calificarea profesională sau experiența în activitate necesare ocupării unui loc de muncă, se poate realiza, pentru o perioadă de 12 luni cu posibilitatea de prelungire cu perioade de 6 luni, pentru maximum un an, în baza declarației pe propria răspundere a acestora că îndeplinesc condițiile de calificare profesională și experiență necesare ocupării locului de muncă pe care urmează să fie încadrați și nu au antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfășoară sau urmează să o desfășoare pe teritoriul României. Această excepție nu se aplică însă cetățenilor ucraineni proveniți din zona de conflict armat din Ucraina, care doresc să acceadă ori să exercite în România, în mod independent sau ca salariat, profesiile reglementate precum cea de medic, medic dentist, farmacist, arhitect, avocat, conducător auto care efectuează transport rutier în regim de taxi, expert contabil și altele asemenea.

Măsuri de sprijin și asistență umanitară în contextul conflictului militar de pe teritoriul Ucrainei was last modified: martie 15th, 2022 by Alexandru Cristea
Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice