Măsurile adoptate de ASF pentru normalizarea pieței RCA

7 mart. 2016
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 804

Despre

  • Măsurile adoptate de ASF pentru normalizarea pieței RCA
  • Comunicat de presa

Potrivit comunicatului de presă publicat pe site-ul Autoritatea de Supraveghere Financiară (www.asfromania.ro), ASF a condus procesul de elaborare a propunerii pentru o nouă Lege privind asigurările RCA, pe baza consultărilor cu toate părțile implicate. Propunerea a fost înaintată Parlamentului și Ministerului Finanțelor Publice pe data de 25 februarie 2016.

Măsuri pe termen scurt

1. Pentru limitarea creșterii tarifelor RCA la 50%, pe medie, ASF a eliminat din Norma 23/2014 privind RCA prevederea prin care reducerile comerciale pentru clienți nu puteau depăși un plafon de 10%. Ca urmare, asigurătorii au acum libertatea de a acorda orice discount de preț consumatorilor cu un istoric de daunalitate bun, ceea ce se reflectă în tarife contractate semnificativ mai mici decât cotațiile standard practicate de societățile autorizate să vândă RCA.

2. Prin modificarea Normei nr. 23/2014, ASF le-a interzis asigurătorilor să folosească indici de încărcare, coeficienți de majorare și/sau corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor care să nu fie fundamentate statistic și actuarial, ca premisă de bază pentru menținerea unei proporționalități între tarifele practicate în perioade succesive și evoluția daunalității având în vedere o anumită categorie de asigurați.

3. Ca răspuns la solicitările transportatorilor și în scopul evitării unor distorsiuni în fundamentarea tarifelor RCA, ASF a mai decis eliminarea componentei Carte Verde în cazul vehiculelor care, din cauza limitărilor tehnice sau juridice, nu pot circula în afara teritoriului României.

4. În contextul intrării în vigoare, începând cu data de 1 ianuarie 2016, a Legii nr. 237/2015 privitoare la autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, care transpune prevederile Directivei europene Solvabilitate II, ASF a realizat o analiză de impact al noilor reglementări asupra pieței RCA, precum și posibilitățile de adoptare a unor norme mai laxe, cu caracter local.

Concluzia la care s-a declarat că s-a ajuns în urma efectuării analizei a fost că Directiva are impact asupra tuturor liniilor de business ale unui asigurător, nu doar asupra segmentului RCA. În particular, notificările de tarife pentru 2016, se declară că au arătat că nu există nicio încărcare pentru costul capitalului, la niciuna dintre societățile care încheie polițe RCA, din cauza aplicării noului regim de solvabilitate. În ceea ce privește costul reasigurării, acesta nu este întotdeauna cuprins în tarifarea pentru RCA, iar acolo unde este, are un impact în jur de 5% în consecință, modificarea contractului de reasigurare ca măsură de conformare cu Directiva Solvabilitate II ar putea avea un impact marginal, de circa 1%. Pe de altă parte, costurile administrative, declară AXSF, (inclusiv costurile de achiziție) la nivel de piață au scăzut ușor în 2015 pe clasa X – Asigurări auto, de la 39% din primele brute subscrise în 2014 la aproximativ 38% în trimestrul al treilea din 2015. Din perspectiva RCA, implementarea Directivei Solvabilitate II va aduce mai multă protecție beneficiarilor direcți ai polițelor RCA, respectiv terților păgubiți.

Măsuri pe termen mediu

1. Pentru îmbunătățirea funcționării bazei de date CEDAM, ASF a declarat faptul că are deja în derulare un proiect de anvergură pentru retehnologizarea și modernizarea sistemelor informatice, unul dintre obiective fiind crearea unei noi baze de date care să cuprindă informații despre polițele RCA și istoricul de daunalitate pe vehicul sau pe șofer, prin interconectarea cu sistemele altor instituții (DRPCIV, CNADNR etc.). Prin proiectul noii Legi RCA, ASF declară că propune ca baza CEDAM să fie gestionată în cadrul unui Birou Național al Asigurătorilor de Autovehicule (rezultat din comasarea BAAR cu FPVS), realizându-se, astfel, o centralizare și o unificare a bazelor de date cuprinzând informații și statistici relevante privind asigurările auto din România. Astfel, vor putea fi reduse contribuțiile obligatorii pentru funcționarea bazei de date, conform solicitărilor exprimate atât de asigurați, cât și de asigurători.

2. ASF declară, de asemenea, că a publicat pe data de 19 februarie 2016 un prim raport destinat informării consumatorilor cu privire la calculul actuarial, respectiv modalitățile concrete și etapele parcurse de asigurători în procesul de fundamentare a tarifelor RCA, deoarece a constatat insuficiența informațiilor publice privind modul de fundamentare a tarifelor RCA, (http://www.asfromania.ro/publicatii/rapoarte-de-piata). Se mai declară faptul că pentru creșterea nivelului de transparență, ASF propune, în noul proiect de lege înaintat Parlamentului, instituirea obligativității asigurătorului de a pune la dispoziția asiguratului, la cerere, toate informațiile relevante care stau la baza fundamentării tarifului de primă RCA.

3. În același sens, ASF mai declară faptul că în luna ianuarie a acestui an, aceasta a angajat compania de consultanță Milliman pentru determinarea unor repere de referință la nivelul pieței privind dauna medie și frecvența medie a daunei și corelarea acestora cu prima tarifară, pe date comparabile pentru societățile care vând RCA, respectiv pentru evaluarea gradului de adecvare a tarifelor în raport cu daunalitatea.

Măsuri de îmbunătățire structurală a sistemului RCA

1. ASF prezintă, de asemenea, o suită de măsuri de îmbunătățire structurală a sistemului RCA, și anume, pe baza concluziilor unui grup de lucru dedicat, care a reunit toate părțile interesate, ASF a finalizat propunerea privind proiectul Legii privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule, care ar urma să înlocuiască Legea nr. 136/1995. Proiectul are în vedere inclusiv posibilitatea de a suspenda polița RCA pe perioada în care autovehiculul nu este utilizat.

2. Vorbind despre emiterea polițelor RCA exclusiv pe persoane fizice (după CNP), ASF declară că  este de menționat faptul că legislația europeană impune un sistem de asigurare a răspunderii civile auto bazat pe cu totul alte principii, asigurarea RCA fiind încheiată pe autovehicul în toate statele membre UE.

3. Conform comunicatului de presă provenind de la ASF, aceasta, prin toate măsurile adoptate, a căutat să identifice cele mai bune soluții care să vină în sprijinul asiguraților RCA. În plus, se face vorbire despre faptul că demersurile vor continua în lunile următoare, iar activitatea Grupului de lucru pe asigurări (din care fac parte reprezentați ai asigurătorilor, transportatorilor, intermediarilor în asigurare, service-urilor auto) își va concentra atenția asupra soluționării problemelor de natură tehnică și pe elaborarea legislației secundare care să sprijine și să detalieze mecanismele și regulile incluse în noul proiect de lege privind asigurările auto din România.

Sursa informației este ASF (www.asfromania.ro).

Măsurile adoptate de ASF pentru normalizarea pieței RCA was last modified: martie 4th, 2016 by Universul Juridic

Vă recomandăm:

Despre autor:

Universul Juridic

Universul Juridic

UniversulJuridic.ro reprezintă doar o mică parte din proiectul final ale cărui conținut și funcționalități vor fi într-o continuă dezvoltare, în funcție de necesitățile și dorințele dumneavoastră.

Abonează-te la newsletter