Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 – modificări (O.U.G. nr. 81/2016)

25 nov. 2016
Vizualizari: 3651
Art. 76 alin. (5)-(7) din Legea nr. 1/2011 (modificată prin O.U.G. nr. 81/2016)

Noua reglementare

La art. 76, după alin. (4), se introduc trei noi alineate, alin. (5)-(7).

Potrivit noii reglementări, art. 76 alin. (5)-(7) dispune următoarele:

(5) În cazul învățământului dual, la solicitarea operatorilor economici, se pot organiza probe de admitere stabilite de unitatea de învățământ în colaborare cu operatorii economici respectivi, indiferent de numărul de candidați înscriși și de numărul de locuri disponibile.

(6) În cazul învățământului dual, tipul, numărul și conținutul probelor de admitere pot fi decise de unitatea de învățământ și operatorii economici. Probele de admitere pot viza cunoștințe din programele școlare din învățământul gimnazial și/sau motivația elevilor, testarea unor abilități/aptitudini și alte condiții de admitere stabilite prin procedurile de admitere adoptate de unitatea de învățământ în colaborare cu operatorii economici.

(7) Probele de admitere prevăzute la alin. (5) și (6) se organizează în conformitate cu prevederile metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul dual, aprobată prin ordin al ministrului educației naționale și cercetării științifice și dată publicității cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a”.

 

Art. 90 alin. (4) din Legea nr. 1/2011 (modificată prin O.U.G. nr. 81/2016)

Noua reglementare

La art. 90, după alin. (3), se introduce un nou alineat, alin. (4).

Potrivit noii reglementări, art. 90 alin. (4) dispune următoarele:

(4) Pentru posturile didactice/catedrele vacante și rezervate din unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care școlarizează exclusiv în învățământ profesional și tehnic și au o pondere majoritară a învățământului dual, candidaturile vor fi însoțite de avizul consiliului de administrație al unității de învățământ”.

 

Art. 96 alin. (2), lit. a1) din Legea nr. 1/2011 (modificată prin O.U.G. nr. 81/2016)

Noua reglementare

La art. 96 alin. (2), după lit. a), se introduce o nouă literă, lit. a1).

Potrivit noii reglementări, art. 96 alin. (2), lit. a1) dispune următoarele:

a1) în unitățile de învățământ care școlarizează în învățământul profesional și tehnic, în cazul consiliului de administrație format din 7 membri, dintre aceștia 3 sunt cadre didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local, un reprezentant al părinților și un reprezentant al operatorilor economici parteneri. În cazul în care sunt mai mulți operatori economici parteneri, aceștia vor desemna reprezentantul în consiliul de administrație al unității de învățământ sau pot forma un consiliu reprezentativ care să desemneze reprezentantul operatorilor economici. Directorul unității de învățământ este membru de drept al consiliului de administrație din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învățământ respectivă”.

 

Art. 96 alin. (2), lit. b1) din Legea nr. 1/2011 (modificată prin O.U.G. nr. 81/2016)

Noua reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

La art. 96 alin. (2), după lit. b), se introduce o nouă literă, lit. b1).

Potrivit noii reglementări, art. 96 alin. (2), lit. b1) dispune următoarele:

b1) în unitățile de învățământ care școlarizează în învățământul profesional și tehnic, în cazul consiliului de administrație format din 9 membri, dintre aceștia 4 sunt cadre didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local, un reprezentant al părinților și 2 reprezentanți ai operatorilor economici parteneri, în cazul în care sunt mai mulți operatori economici parteneri, aceștia vor desemna reprezentanții în consiliul de administrație al unității de învățământ sau pot forma un consiliu reprezentativ care să desemneze reprezentanții pe locurile alocate operatorilor economici. Directorul unității de învățământ este membru de drept al consiliului de administrație din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învățământ respectivă

 

Art. 96 alin. (2), lit. c1) din Legea nr. 1/2011 (modificată prin O.U.G. nr. 81/2016)

Noua reglementare

La art. 96 alin. (2), după lit. c), se introduce o nouă literă, lit. c1).

Potrivit noii reglementări, art. 96 alin. (2), lit. c1) dispune următoarele:

c1) În unitățile de învățământ care școlarizează în învățământul profesional și tehnic, în cazul consiliului de administrație format din 13 membri, dintre aceștia 6 sunt cadre didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, 2 reprezentanți ai consiliului local, un reprezentant al părinților și 3 reprezentanți ai operatorilor economici parteneri. În cazul în care sunt mai mulți operatori economici, aceștia vor desemna reprezentanții în consiliul de administrație al unității de învățământ sau pot forma un consiliu reprezentativ care să desemneze reprezentanții pe locurile alocate operatorilor economici. Directorul unității de învățământ este membru de drept al consiliului de administrație din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învățământ respectivă”.

 

Art. 961 și 962 din Legea nr. 1/2011 (modificată prin O.U.G. nr. 81/2016)

Noua reglementare

După art. 96, se introduc două noi articole, art. 961 și 962.

Potrivit noii reglementări, art. 96 alin. (2), lit. c1) dispun următoarele:

Art. 961

(1) Unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care școlarizează exclusiv în învățământ profesional și tehnic cu o pondere majoritară a învățământului dual sunt conduse de un director, iar activitatea acestuia este monitorizată de un consiliu de administrație. Directorul unității de învățământ este membru de drept al consiliului de administrație din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învățământ respectivă. Președintele consiliului de administrație este ales dintre membrii acestuia cu majoritate simplă a voturilor.

(2) În unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care școlarizează exclusiv în învățământ profesional și tehnic cu o pondere majoritară a învățământului dual, consiliul de administrație este constituit din 7, 9 sau 13 membri cu drept de vot, din care minimum 2 și maximum 5 membri din partea cadrelor didactice, minimum 2 și maximum 5 membri reprezentanți ai operatorilor economici, la paritate cu numărul de membri din partea cadrelor didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local și un reprezentant al părinților. În cazul în care sunt mai mulți operatori economici, aceștia vor desemna reprezentanții în consiliul de administrație al unității de învățământ sau pot forma un consiliu reprezentativ care să desemneze reprezentanții pe locurile alocate operatorilor economici.

(3) În unitățile de învățământ particular și confesional, consiliul de administrație este constituit conform statutului aprobat de fondatori.

(4) În cazul unităților de învățământ prevăzute la alin. (1), consiliul de administrație exercită controlul asupra directorului, numește și revocă directorul, aprobă planificarea strategică a unității de învățământ elaborată de directorul unității de învățământ, avizează candidaturile pentru ocuparea posturilor didactice și a postului de director.

(5) Președintele consiliului de administrație al unităților de învățământ prevăzute la alin. (1) are obligația de a convoca reprezentanții părinților și reprezentanții/sindicatului/salariaților din unitatea de învățământ la ședințele consiliului de administrație în care se dezbat relații de muncă, condiții de muncă și salarizare.

(6) La ședințele consiliului de administrație al unităților de învățământ prevăzute la alin. (1) în care se dezbat aspecte privind elevii, președintele consiliului de administrație are obligația de a convoca reprezentantul elevilor care participă la ședință cu statut de observator.

(7) Consiliul de administrație al unităților de învățământ prevăzute la alin. (1) poate emite hotărâri în condițiile în care sunt prezenți minimum jumătate plus unu din totalul membrilor. Hotărârile consiliului de administrație cu privire la numirea/revocarea directorului se iau prin vot secret de către 2/3 din membrii consiliului de administrație. Membrii consiliului de administrație care se află în conflict de interese, conform legii, nu participă la vot.

Art. 962

Directorul unităților de învățământ prevăzute la art. 961 exercită managementul unității de învățământ și are următoarele atribuții:

a) este reprezentantul legal al unității de învățământ și realizează conducerea executivă a acesteia;

b) este ordonatorul de credite al unității de învățământ;

c) își asumă răspunderea publică pentru performanțele unității de învățământ pe care o conduce;

d) propune regulamentul de organizare și funcționare al unității de învățământ pentru discutarea și aprobarea în consiliul de administrație;

e) avizează proiectul de buget și raportul de execuție bugetară pentru discutarea și adoptarea în consiliul de administrație;

f) răspunde de selecția, angajarea, evaluarea periodică, formarea, motivarea și încetarea raporturilor de muncă ale personalului din unitatea de învățământ;

g) elaborează planificarea strategică a unității de învățământ și o supune aprobării consiliului de administrație;

h) aprobă curriculumul în dezvoltare locală elaborat în parteneriat cu operatorii economici/autoritatea locală, la propunerea consiliului profesoral; curriculumul în dezvoltare locală (CDL) este o componentă a Curriculumului național, care cuprinde orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare specifice fiecărei unități de învățământ profesional și tehnic, ofertă realizată în parteneriat cu operatorii economici;

i) stabilește poziția școlii în relațiile cu terții;

j) aprobă planul de încadrare cu personal didactic și didactic auxiliar, precum și schema de personal nedidactic;

k) avizează programe de dezvoltare profesională a cadrelor didactice, propuse de consiliului profesoral și aprobate în consiliului de administrație;

l) sancționează abaterile disciplinare, etice sau profesionale ale cadrelor didactice, conform legii;

m) aprobă comisiile pentru concursurile organizate la nivelul unității de învățământ și validează rezultatul concursurilor;

n) aprobă orarul unității de învățământ;

o) prezintă anual un raport asupra calității educației în unitatea de învățământ pe care o conduce. Raportul este prezentat în fața consiliului de administrație, comitetului de părinți și este adus la cunoștința autorităților administrației publice locale și a inspectoratului școlar județean/al municipiului București;

p) coordonează colectarea și transmite inspectoratului școlar datele statistice pentru sistemul național de indicatori privind educația;

q) reprezintă unitatea de învățământ față de terți și angajează patrimonial unitatea de învățământ;

r) îndeplinește alte atribuții stabilite de către consiliul de administrație”.

 

Art. 102 alin. (3) din Legea nr. 1/2011 (modificată prin O.U.G. nr. 81/2016)

Noua reglementare

La art. 102, după alin. (2), se introduce un nou alineat, alin. (3).

Potrivit noii reglementări, art. 102 alin. (3) dispune următoarele:

(3) În cazul învățământului profesional și tehnic finanțarea din partea operatorilor economici se realizează în baza unui contract de parteneriat încheiat între unitatea de învățământ, unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află unitatea școlară și operatorul sau operatorii economici. Categoriile de cheltuieli pentru operatorii economici, pentru organizarea și desfășurarea învățământului profesional și tehnic, sunt:

a) cheltuieli cu organizarea procesului de învățământ, și anume; cheltuieli efectuate pentru elevi, precum: burse și premii oferite elevilor, echipamente de lucru/protecție, transport, masă, cazare pe parcursul pregătirii practice la operatorul economic, alte facilități oferite acestora, respectiv cheltuieli cu securitatea și sănătatea în muncă și analize medicale obligatorii (în funcție de domeniul de activitate), cheltuieli pentru asigurări de răspundere civilă în cazul unor eventuale accidente, daune sau vătămări corporale generate în timpul pregătirii practice la operatorul economic etc., cheltuieli materiale pentru susținerea activităților desfășurate pe parcursul pregătirii practice la operatorul economic, reprezentând rechizite, cărți de specialitate, auxiliare didactice, softuri educaționale, costuri legate de evaluarea și certificarea elevilor, materii prime și materiale consumabile și alte cheltuieli de acest tip, cheltuieli aferente achiziției, punerii în funcțiune și exploatării mijloacelor fixe utilizate la operatorul economic pe parcursul pregătirii practice a elevilor, cheltuieli aferente salarizării și pregătirii personalului propriu al operatorilor economici (tutori, formatori) pentru pregătirea practică a elevilor, cheltuieli aferente pregătirii și sprijinirii cadrelor didactice din unitatea de învățământ parteneră, precum și sumele plătite direct cadrelor didactice în baza unor contracte încheiate în condițiile legii cu operatorul sau operatorii economici pentru alte activități decât cele prevăzute în norma didactică;

b) cheltuieli de investiții în spații de învățământ existente sau nou-edificate, precum și în echipamente de natura mijloacelor fixe achiziționate și puse în funcțiune pentru a fi utilizate în vederea pregătirii elevilor realizate în unitatea de învățământ”.

 

Art. 254 alin. (21) din Legea nr. 1/2011 (modificată prin O.U.G. nr. 81/2016)

Noua reglementare

La art. 254, după alin. (2), se introduce un nou alineat, alin. (21).

Potrivit noii reglementări, art. 254 alin. (21) dispune următoarele:

(21) Normarea posturilor didactice pentru activitățile de laborator și instruire practică din învățământul liceal tehnologic și din învățământul profesional se face pe grupe, pe baza normativelor în vigoare privind formațiunile de studiu”.

 

Art. 254 alin. (31) din Legea nr. 1/2011 (modificată prin O.U.G. nr. 81/2016)

Noua reglementare

La art. 254, după alin. (3), se introduce un nou alineat, alin. (31).

Potrivit noii reglementări, art. 254 alin. (31) dispune următoarele:

(31) În unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care școlarizează exclusiv în învățământ profesional și tehnic și au o pondere majoritară a învățământului dual, posturile didactice se ocupă prin concurs organizat la nivelul unității de învățământ, pe baza unor criterii specifice adoptate în consiliul de administrație al unității de învățământ, conform unei metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice”.

 

Art. 254 alin. (192) din Legea nr. 1/2011 (modificată prin O.U.G. nr. 81/2016)

Noua reglementare

La art. 254, după alin. (191), se introduce un nou alineat, alin. (192).

Potrivit noii reglementări, art. 254 alin. (192) dispune următoarele:

(192) În unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care școlarizează exclusiv în învățământ profesional și tehnic și au o pondere majoritară a învățământului dual, candidaturile pentru ocuparea, în condițiile prevăzute la alin. (19), a posturilor didactice/ catedrelor rămase neocupate prin concurs sau vacantate în timpul anului școlar vor fi însoțite de avizul consiliului de administrație al unității de învățământ”.

 

Art. 257 alin. (21) din Legea nr. 1/2011 (modificată prin O.U.G. nr. 81/2016)

Noua reglementare

La art. 257, după alin. (2), se introduce un nou alineat, alin. (21).

Potrivit noii reglementări, art. 257 alin. (21) dispune următoarele:

(21) În unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care școlarizează exclusiv în învățământ profesional și tehnic și au o pondere majoritară a învățământului dual, candidaturile pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct vor fi însoțite de avizul consiliului de administrație al unității de învățământ”.

 

Art. 361 alin. (3), lit. h) din Legea nr. 1/2011 (modificată prin O.U.G. nr. 81/2016)

Noua reglementare

La art. 361 alin. (3), după lit. g), se introduce o nouă literă, lit. h).

Potrivit noii reglementări, art. 361 alin. (3), lit. h) dispune următoarele:

h) cerința de autorizare/acreditare a operatorilor economici implicați în formarea profesională prin învățământul dual se va realiza conform prevederilor art. 25 alin. (5) lit. c)”.

 

Alte prevederi relevante din O.U.G. nr. 81/2016

În termen de 24 de luni de la intrarea în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență, Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice elaborează metodologia specifică prevăzută la art. 25 alin. (5) lit. c) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

Prin derogare de la dispozițiile art. 76 alin. (7) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, pentru admiterea în anul școlar 2017-2018, metodologia-cadru de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul dual este aprobată prin ordin al ministrului educației naționale și cercetării științifice în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare arespectivei ordonanțe de urgență.

Prin derogare de la prevederile art. 340 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, până la aprobarea Registrului național al calificărilor, pregătirea prin învățământ preuniversitar se organizează pe baza calificărilor incluse în Nomenclatorul calificărilor profesionale pentru care se organizează pregătirea profesională prin învățământ preuniversitar, aprobat prin hotărâre a Guvernului.

Legea educației naționale nr. 1/2011 – modificări (O.U.G. nr. 81/2016) was last modified: noiembrie 25th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.