Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021 – modificări (O.G. nr. 19/2022)

22 aug. 2022
Vizualizari: 223

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021

(M. Of. nr. 1238 și 1238 bis din 28 decembrie 2021)

O.G. nr. 19/2022 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2022 

(M. Of. nr. 21 din 19 august 2022)

– modifică: art. 10 alin. (5), art. 20 alin. (3) și (4), art. 21 alin. (2) și (4), art. 22 alin. (4), (5), (10), (11), art. 48 alin. (1) lit. d), art. 56, anexa nr. 3/65/27;

– introduce: art. 21 alin. (12)-(16), art. 22 alin. (3^1)-(3^2), art. 22 alin. (6^1)-(6^3), art. 51 alin. (2).

În M. Of. nr. 21 din 19 august 2022 s-a publicat O.G. nr. 19/2022 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2022, care modifică și Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021. 

Astfel, în cele ce urmează, vă prezentăm cele mai importante modificări aduse respectivului act normativ.

Art. 10 alin.  (5)

Vechea reglementare

„(5) Dispozițiile referitoare la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare a Uniunii Europene 2014-2020, precum și prevederile art. 21 alin. (2) și alin. (4)-(9)art. 424344 și 57 se aplică în mod corespunzător și în cazul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate”.

Noua reglementare

La articolul 10, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(5) Dispozițiile referitoare la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare a Uniunii Europene 2014-2020, precum și prevederile art. 21 alin. (2), alin. (4)-(9), alin. (13) și (16), art. 42-44 și 57 se aplică în mod corespunzător și în cazul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate”.

 

Art. 20 alin. (3) și (4)

Vechea reglementare

„(3) Se autorizează ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management pentru perioada de programare 2021-2027 să introducă titlul din clasificația bugetară referitor la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027, precum și creditele de angajament reprezentând contribuția națională aferentă programelor noi prevăzute la alin. (1), în bugetul propriu și în anexele nr. 3/xx/25 și 3/xx/24 la bugetul acestora.

(4) Se autorizează ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management pentru perioada de programare 2021-2027 să asigure creditele bugetare în anul 2022, reprezentând contribuția națională aferentă programelor noi, introduse potrivit alin. (1), la titlul din clasificația bugetară referitor la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027, prin virări de credite bugetare între titlurile, articolele și alineatele de cheltuieli din cadrul aceluiași capitol sau de la alte capitole, cu reflectarea corespunzătoare în anexele nr. 3/xx/25 și 3/xx/24 la bugetul acestora”.

Noua reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

La articolul 20, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(3) Se autorizează ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management pentru perioada de programare 2021-2027 să introducă titlul din clasificația bugetară referitor la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027, respectiv titlul 56 «Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare», precum și creditele de angajament reprezentând contribuția națională si alte cheltuieli aferente programelor noi prevăzute la alin. (1), în bugetul propriu și în anexele nr. 3/xx/25 și 3/xx/24 la bugetul acestora.

(4) Se autorizează ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management pentru perioada de programare 2021-2027 să asigure creditele bugetare în anul 2022, reprezentând contribuția națională și alte cheltuieli aferente programelor noi, introduse potrivit alin. (1), la titlul 56 «Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare», prin virări de credite bugetare între titlurile, articolele și alineatele de cheltuieli din cadrul aceluiași capitol sau de la alte capitole, cu reflectarea corespunzătoare în anexele nr. 3/xx/25 și 3/xx/24 la bugetul acestora”.

 

Art. 21 alin. (2) și (4)

Vechea reglementare

„(2) Prin derogare de la art. 47 alin. (16) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2022, pe baza contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare încheiate cu autoritatea de management, respectiv avizelor de principiu emise de acestea, se autorizează ordonatorii de credite să introducă în bugetul propriu titlul din clasificația bugetară referitor la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027.

(…)

(4) Se autorizează ordonatorii principali de credite să introducă în anexele nr. 3/XX/21, 3/XX/23, 3/XX/27 și 3/XX/29, după caz, creditele de angajament necesare implementării proiectelor noi, pentru asigurarea cofinanțării publice și a cheltuielilor neeligibile conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare încheiate cu autoritățile de management, respectiv avizelor de principiu emise de acestea în cadrul programelor aferente perioadei de programare bugetară a Uniunii Europene 2021-2027, să introducă creditele de angajament și creditele bugetare aferente estimărilor pentru anii 2023-2025 și anii ulteriori și, după caz, să modifice Programul de investiții publice”.

Noua reglementare

La articolul 21, alineatele (2) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(2) Prin derogare de la art. 47 alin. (16) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2022, pe baza contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare încheiate cu autoritatea de management, respectiv avizelor de principiu emise de acestea, se autorizează ordonatorii de credite să introducă în bugetul propriu titlul din clasificația bugetară referitor la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027, respectiv titlul 56 «Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare».

(…)

(4) Se autorizează ordonatorii principali de credite să introducă în bugetul propriu și în anexele nr. 3/XX/21, 3/XX/23, 3/XX/27 și 3/XX/29, după caz, creditele de angajament necesare implementării proiectelor noi, pentru asigurarea cofinanțării publice și a cheltuielilor neeligibile conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare încheiate cu autoritățile de management, respectiv avizelor de principiu emise de acestea în cadrul programelor aferente perioadei de programare bugetară a Uniunii Europene 2021-2027, să introducă creditele de angajament și creditele bugetare aferente estimărilor pentru anii 2023-2025 și anii ulteriori și, după caz, să modifice Programul de investiții publice”.

 

Art. 22 alin. (3^1) și (3^2)

Noua reglementare

La articolul 22, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (31) și (32), cu următorul cuprins:

„(31) Se autorizează ordonatorii de credite ai bugetului de stat cu rol de coordonator de reformă și/sau investiții să introducă în buget și în anexele nr. 3/XX/24 și 3/XX/25 creditele de angajament reprezentând fonduri europene nerambursabile din cadrul asistenței financiare nerambursabile și, respectiv, fonduri din împrumut rambursabil din cadrul sumelor aferente componentei de împrumut a PNRR, necesare implementării reformelor și investițiilor aferente Mecanismului de redresare și reziliență, aprobate în conformitate cu art. 5 alin. (31) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022.

(32) Se autorizează coordonatorii de reforme și/sau investiții să fundamenteze și să introducă în buget și în anexele nr. 3/XX/24 și 3/XX/25 creditele de angajament necesare implementării reformelor/investițiilor reprezentând TVA și finanțare publică națională inclusiv creditele de angajament pentru încheierea contractelor potrivit art. 24 alin. (1) din ordonanța de urgență a Guvernului sus-menționată, în baza certificării de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a faptului că sumele introduse sunt destinate finanțării cheltuielilor necesare implementării unor reforme și/sau investiții, inclusiv investiții specifice locale, pentru care nu sunt prevăzute alocări în cadrul PNRR, cu scopul atingerii jaloanelor și țintelor prevăzute în Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare și reziliență al României”.

 

Art. 22 alin. (6^1)-(6^3)

Noua reglementare

La articolul 22, după alineatul (6) se introduc trei noi alineate, alin. (61)-(63), cu următorul cuprins:

„(61) Se autorizează Ministerul Finanțelor să efectueze, pe parcursul întregului an, cu încadrarea în nivelul total al fondurilor de la bugetul de stat aprobate la titlul 60 «Proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR»:

a) redistribuiri de credite bugetare între ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reforme și/sau investiții;

b) redistribuiri de credite de angajament și credite bugetare între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat cu rol de beneficiar, în funcție de stadiul implementării, la nivelul fiecărui ordonator de credite, a proiectelor, investițiilor și/sau reformelor finanțate din Mecanismul de redresare și reziliență pentru asigurarea finanțării proiectelor, investițiilor și/sau reformelor aflate în implementare;

c) redistribuiri de credite bugetare între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat cu rol de beneficiari și cei cu rol de autoritate de coordonator de reforme și/sau investiții pentru asigurarea finanțării corespunzătoare a proiectelor, investițiilor și/sau reformelor finanțate din Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru asigurarea finanțării unor proiecte noi introduse în buget potrivit alin. (7).

(62) Se autorizează Ministerul Finanțelor să efectueze, pe parcursul întregului an, cu încadrarea în nivelul total al fondurilor de la bugetul de stat aprobate la titlul 61 «Proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR»:

a) redistribuiri de credite bugetare între ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reforme și/sau investiții;

b) redistribuiri de credite de angajament și credite bugetare între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat cu rol de beneficiar, în funcție de stadiul implementării, la nivelul fiecărui ordonator de credite, a proiectelor, investițiilor și/sau reformelor finanțate din Mecanismul de redresare și reziliență pentru asigurarea finanțării proiectelor, investițiilor și/sau reformelor aflate în implementare;

c) redistribuiri de credite bugetare între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat cu rol de beneficiari și cei cu rol de autoritate de coordonator de reforme și/sau investiții pentru asigurarea finanțării corespunzătoare a proiectelor, investițiilor și/sau reformelor finanțate din Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru asigurarea finanțării unor proiecte noi introduse în buget potrivit alin. (7).

(63) Virările de credite bugetare prevăzute la alin. (6) se pot efectua și de la titlurile de cheltuieli care au fost majorate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului și din Fondul de intervenție la dispoziția Guvernului, cu excepția sumelor alocate din aceste fonduri”.

 

Art. 51 alin. (2)

Noua reglementare

La articolul 51, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul conținut:

„(2) Se autorizează Institutul Național de Statistică să utilizeze economiile înregistrate la cheltuielile de personal aferente organizării și desfășurării recensământului populației și locuințelor din România, pentru acoperirea unor cheltuieli de personal ale aparatului propriu și ale structurilor teritoriale”.

 

Art. 56

Vechea reglementare

„Cheltuielile aferente gratuității acordate elevilor din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat pentru transportul local rutier și naval finanțate din bugetele locale, conform prevederilor art. L din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, se restituie de la bugetul de stat pe baza unei metodologii aprobate prin hotărâre a Guvernului prin care se vor stabili criteriile și modalitatea de restituire de la bugetul de stat a acestor cheltuieli”.

Noua reglementare

Articolul 56 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Pentru unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care finanțează din bugetele locale în anul 2022 cheltuielile aferente gratuității acordate elevilor din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat pentru transportul local rutier și naval, conform prevederilor art. L din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, se alocă de la bugetul de stat sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale, prin derogare de la prevederile art. 33 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare”.

Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021 – modificări (O.G. nr. 19/2022) was last modified: august 22nd, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.