Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat – modificări (O.U.G. nr. 104/2017)

2 ian. 2018
Vizualizari: 4045
Art. 36 din Legea nr. 233/2016 (modificată prin O.U.G. nr. 104/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 36 prevedea:

„Contractul de parteneriat public-privat poate fi modificat numai în cazurile și în condițiile de modificare a contractului prevăzute de legea care reglementează procedura de atribuire, conform prevederilor art. 25”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 36 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Contractul de parteneriat public-privat poate fi modificat numai în cazurile și în condițiile de modificare a contractului prevăzute de legea care reglementează procedura de atribuire, potrivit prevederilor art. 25 și cu respectarea prevederilor art. 17 alin. (5) și (6). 

(2) Pentru orice modificare privind majorarea valorii contractului de parteneriat public-privat realizată potrivit alin. (1), obligația de asigurare a finanțării suplimentare cade în sarcina partenerului privat, fără a afecta valoarea sumelor datorate de către partenerul public”.

 

Art. 38 din Legea nr. 233/2016 (modificată prin O.U.G. nr. 104/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 38 prevedea:

„(1) La încetarea, din orice motiv, a contractului de parteneriat public-privat, drepturile constituite de partenerul public în favoarea partenerului privat sau a societății de proiect vor înceta, iar bunurile realizate sau dobândite de societatea de proiect și reprezentând obiectul proiectului, precum și cele necesare derulării serviciului public ce urmează a fi transferate partenerului public trebuie să fie libere de sarcini, în bună stare de funcționare și exploatabile conform standardelor aplicabile serviciului public și/sau bunurilor similare, în condiții stabilite prin contractul de parteneriat public-privat.

(2) La încetarea contractului de parteneriat public-privat ca urmare a expirării duratei pentru care a fost încheiat, bunurile realizate sau dobândite de societatea de proiect și reprezentând obiectul proiectului, precum și cele necesare derulării serviciului public se transferă partenerului public, cu titlu gratuit.

(3) La încetarea contractului de parteneriat public-privat din orice motiv, cu excepția expirării duratei pentru care a fost încheiat, bunurile realizate sau dobândite de societatea de proiect și reprezentând obiectul proiectului, precum și cele necesare derulării serviciului public pot fi transferate partenerului public, în condițiile prevăzute în contractul de parteneriat public- privat, cu plata unei compensații stabilite prin raportare la valoarea neamortizată a acestor bunuri. Dacă încetarea contractului s-a datorat culpei partenerului privat, din valoarea compensației menționate trebuie deduse orice sume datorate de partenerul privat drept despăgubiri, conform contractului de parteneriat public-privat”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 38 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) La încetarea anticipată a contractului de parteneriat public-privat, din culpa partenerului public, se aplică prevederile art. 35 alin. (3). 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(2) La încetarea anticipată a contractului de parteneriat public-privat, din culpa partenerului privat, se aplică mecanismele de stingere a obligațiilor financiare datorate de părți, conform termenelor de plată și condițiilor prevăzute în documentația de atribuire și în contractul de parteneriat public- privat, potrivit prevederilor alin. (3) și (4), după caz. 

(3) Dacă rezilierea contractului de parteneriat public-privat are loc pe durata realizării investiției, sumele datorate de către partenerul public partenerului privat se calculează luând în considerare următoarele: 

a) minimum dintre valoarea de piață stabilită de un evaluator independent și valoarea stabilită în funcție de cheltuielile de capital suportate de către partenerul privat până la acel moment, fără costurile de finanțare aferente; 

b) din valoarea stabilită potrivit lit. a) se deduc valoarea determinată în baza contribuției efective a partenerului public la realizarea investiției, până la momentul rezilierii contractului, precum și sumele cu titlu de penalități aferente consecințelor negative ale rezilierii, raportat la valoarea contractului; 

c) sumele datorate cu titlu de penalități, în condițiile lit. b), nu trebuie să depășească valoarea lucrărilor executate până la momentul rezilierii contractului. 

(4) Dacă rezilierea contractului de parteneriat public-privat are loc ulterior realizării investiției, sumele datorate de către partenerul public partenerului privat se calculează luând în considerare următoarele: 

a) minimum dintre valoarea de piață a bunului realizat în baza contractului de parteneriat public-privat, stabilită de un evaluator independent, și valoarea stabilită în funcție de cheltuielile de capital suportate de către partenerul privat până la acel moment, fără costurile de finanțare aferente, din care se scad cheltuielile cu deprecierea bunului, componenta aferentă cheltuielilor de investiție pentru realizarea bunului din plățile de disponibilitate efectuate până la momentul rezilierii, sume aferente obligațiilor exigibile și neîndeplinite privind reparația și întreținerea bunului ce face obiectul contractului de parteneriat public-privat, până la momentul rezilierii contractului și profitul aferent; 

b) din valoarea stabilită potrivit lit. a) se deduc sumele cu titlu de penalități aferente consecințelor negative ale rezilierii, raportat la valoarea contractului; 

c) sumele datorate cu titlu de penalități, în condițiile lit. b), nu trebuie să depășească valoarea neamortizată a bunului la care se adaugă cheltuieli cu investițiile aferente lucrărilor de reparații efectuate pe durata de operare. 

(5) În oricare dintre situațiile prevăzute la alin. (1) și (2), drepturile constituite de partenerul public în favoarea partenerului privat sau a societății de proiect încetează, iar bunurile realizate sau dobândite de societatea de proiect și reprezentând obiectul contractului de parteneriat public-privat, precum și cele necesare derulării serviciului public se transmit de drept partenerului public, libere de sarcini, în bună stare de funcționare și exploatabile conform standardelor aplicabile serviciului public și/sau bunurilor similare, în condițiile stabilite prin documentația de atribuire și contractul de parteneriat public- privat. 

(6) În situația în care societatea de proiect este supusă procedurii de insolvență pe o perioadă mai mare de 3 luni de la data deschiderii procedurii, contractul de parteneriat public- privat încetează anticipat din culpa partenerului privat”.

 

Art. 39 din Legea nr. 233/2016 (modificată prin O.U.G. nr. 104/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 39 prevedea:

„În cazul în care partenerul privat sau societatea de proiect nu își îndeplinește obligațiile asumate în cadrul contractului de parteneriat public-privat sau obligațiile față de finanțatorii proiectului, partenerul public, din proprie inițiativă sau la solicitarea finanțatorilor proiectului, poate înlocui partenerul privat dacă această clauză a fost înscrisă în documentația de atribuie și în contract, cu respectarea condițiilor privind clauza de revizuire, potrivi legii care reglementează procedura de atribuire a contractului, conform prevederilor art. 25”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 39 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Investitorul privat, prin societatea de proiect, are obligația de a demonstra trimestrial, pe perioada de execuție a investiției, faptul că dispune de resursele financiare necesare pentru realizarea lucrărilor conform graficului de execuție, anexă la contractul de parteneriat public-privat. 

(2) Investitorul privat, prin societatea de proiect, are obligația respectării termenelor-limită prevăzute în contract, neîndeplinirea obligațiilor pentru o perioadă mai mare de 60 de zile de la termenele stabilite fiind caz de înlocuire a partenerului privat”.

 

Art. 40 din Legea nr. 233/2016 (modificată prin O.U.G. nr. 104/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 40 prevedea:

„(1) La încetarea contractului de parteneriat public- privat pentru orice motive, altele decât expirarea duratei contractului, partenerul public va putea prelua acțiunile sau părțile sociale ale partenerului privat în societatea de proiect, în schimbul unui preț stabilit în conformitate cu prevederile contractului de parteneriat public-privat și ale normelor de aplicare. Dacă încetarea contractului s-a datorat culpei partenerului privat, din valoarea prețului menționat trebuie deduse orice sume datorate de partenerul privat drept despăgubiri, conform contractului de parteneriat public-privat.

(2) În situația încetării contractului de parteneriat public-privat la expirarea duratei acestuia, partenerul public va putea prelua, cu titlu gratuit, acțiunile sau părțile sociale ale partenerului privat în societatea de proiect, în conformitate cu prevederile contractului de parteneriat public-privat”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 40 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) La încetarea contractului de parteneriat public- privat pentru orice motive, altele decât expirarea duratei contractului, partenerul public poate prelua acțiunile deținute de partenerul privat în societatea de proiect, în schimbul unui preț de piață stabilit în conformitate cu prevederile documentației de atribuire și ale contractului de parteneriat public-privat. 

(2) În situația încetării contractului de parteneriat public-privat la expirarea duratei acestuia, partenerul public poate prelua, cu titlu gratuit, acțiunile deținute de partenerul privat în societatea de proiect, în conformitate cu prevederile documentației de atribuire și ale contractului de parteneriat public-privat”.

 

Art. 42 alin. (2) din Legea nr. 233/2016 (modificată prin O.U.G. nr. 104/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 42 alin. (2) prevedea:

„(2) Partenerul privat nu va putea înstrăina sau greva cu sarcini acțiunile sau părțile sociale deținute în societatea de proiect, decât cu acordul expres și prealabil al partenerului public și al finanțatorilor proiectului, cu excepția cazurilor expres prevăzute în prezenta lege”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 42, alin. (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Partenerul privat nu poate înstrăina sau greva cu sarcini acțiunile deținute în societatea de proiect decât cu acordul expres și prealabil al partenerului public și al finanțatorilor proiectului, cu excepția cazurilor expres prevăzute în prezenta lege”.

 

Art. 42 alin. (3) din Legea nr. 233/2016 (modificată prin O.U.G. nr. 104/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 42, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:

„(3) La momentul transmiterii dreptului de proprietate asupra acțiunilor societății de proiect, în cadrul unei proceduri de executare silită, contractul de parteneriat public-privat se reziliază de drept”. 

 

Art. 43^1-43^3 din Legea nr. 233/2016 (modificată prin O.U.G. nr. 104/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 43 se introduce un nou capitol, cap. IV^1 „Contravenții și sancțiuni”, cuprinzând art. 43^1-43^3, cu următorul cuprins:

„Cap. IV^1 („Contravenții și sancțiuni”)

Art. 43^1

(1) Partenerul public răspunde contravențional în cazurile și condițiile prevăzute de prezenta lege. 

(2) Nerespectarea de către partenerul public a dispozițiilor art. 17 alin. (1) lit. d, respectiv art. 17 alin. (4) constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 25.000 lei. 

(3) Nerespectarea de către partenerul public a dispozițiilor art. 17 alin. (1) lit. b), respectiv art. 17 alin. (5) și (6) constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei. 

Art. 43^2

Constatarea contravențiilor prevăzute la art. 43^1 și aplicarea sancțiunilor se realizează de către persoane împuternicite din cadrul Ministerului Finanțelor Publice sau, după caz, din cadrul unităților subordonate acestuia, stabilite prin ordin al ministrului finanțelor publice. 

Art. 43^3

(1) Aplicarea sancțiunii cu amendă contravențională prevăzute la art. 43^1 se prescrie în termen de 36 de luni de la data săvârșirii faptei. 

(2) Contravențiilor prevăzute la art. 43^1 le sunt aplicabile dispozițiile O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția art. 13 alin. (1) din O.G. nr. 2/2001”. 

 

Alte prevederi din O.U.G. nr. 104/2017

Art. II din O.U.G. nr. 104/2017 prevede faptul că prevederile art. I pct. 35 din respectiva ordonanță de urgență intră în vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.

Art. III din O.U.G. nr. 104/2017 dispune că în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență, Ministerul Finanțelor Publice elaborează normele metodologice de aplicare a Legii nr. 233/2016, astfel cum a fost modificată și completată prin respectiva ordonanță de urgență, ce se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

Art. IV din O.U.G. nr. 104/2017 stabilește faptul că respectiva ordonanță de urgență se aplică procedurilor de atribuire a contractelor de parteneriat public-privat inițiate după data intrării în vigoare a acesteia.

Procedurilor de atribuire a contractelor de parteneriat public-privat în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență li se aplică legea în vigoare la data inițierii procedurii de atribuire.

Contractele de parteneriat public-privat încheiate înainte de data intrării în vigoare a ordonanțe de urgență sunt supuse dispozițiilor legale în vigoare la data când acestea au fost încheiate, în tot ceea ce privește încheierea, modificarea, interpretarea, efectele, executarea și încetarea acestora.

Potrivit art. V din O.U.G. nr. 104/2017, Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public- privat (M. Of. nr. 954 din 25 noiembrie 2016) cu modificările și completările aduse prin respectiva ordonanță de urgență, va fi republicată, după aprobarea acesteia prin lege, în Monitorul Oficial al României dându-se textelor o nouă renumerotare.

Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat – modificări (O.U.G. nr. 104/2017) was last modified: ianuarie 2nd, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.