Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat – modificări (O.U.G. nr. 104/2017)

2 ian. 2018
Vizualizari: 4053
Art. 32 din Legea nr. 233/2016 (modificată prin O.U.G. nr. 104/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 32 prevedea:

„Contractul de parteneriat public-privat reglementează cel puțin următoarele aspecte:

a) obiectul proiectului realizat în parteneriat public-privat;

b) condițiile de înființare și funcționare a societății de proiect;

c) termenele de realizare a lucrărilor;

d) drepturile constituite în favoarea partenerului privat și a societății de proiect, inclusiv cu privire la bunurile cu care partenerul public contribuie la realizarea proiectului de parteneriat public-privat;

e) drepturile și obligațiile partenerului public, ale partenerului privat și ale societății de proiect, pe parcursul derulării proiectului de parteneriat public-privat, inclusiv obligațiile partenerului privat și ale societății de proiect menite să garanteze respectarea destinației bunurilor implicate în proiectul de parteneriat public- privat și a condițiilor de realizare a serviciului public;

f) regimul juridic al bunurilor implicate în proiect, inclusiv al bunurilor realizate sau dobândite în cursul derulării proiectului și modalitatea de transfer al acestor bunuri la încetarea contractului, cu respectarea dispozițiilor legale în materia proprietății publice;

g) durata contractului;

h) modalitatea de finanțare și etapele proiectului de parteneriat public-privat;

i) remunerarea partenerului privat, indicând în detaliu modalitatea de calcul și de plată, inclusiv posibilitatea compensărilor/deducerilor între sumele de plată cuvenite partenerului privat și orice eventuale daune sau alte sume de plată datorate de către partenerul privat;

j) modalitatea de alocare a riscurilor în cadrul proiectului de parteneriat public-privat;

k) caracteristicile și obiectivele de performanță ale bunului sau bunurilor ce vor fi realizate în cadrul proiectului, precum și indicatorii de performanță a serviciului public ce formează obiectul proiectului;

l) modalitatea de monitorizare și control de către partenerul public al respectării obligațiilor partenerului privat și ale societății de proiect;

m) procedura de aprobare de către partenerul public a contractelor încheiate de partenerul privat și societatea de proiect cu afiliații partenerului privat;

n) garanțiile de bună execuție ce vor fi asigurate de partenerul privat;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

o) asigurările ce vor fi încheiate și menținute pe parcursul derulării proiectului de parteneriat public-privat;

p) proceduri de preluare a drepturilor și obligațiilor partenerului privat de către finanțatorii proiectului și/sau un nou partener privat;

q) răspunderea contractuală, inclusiv sancțiunile și penalitățile aplicabile partenerului privat în cazul neexecutării obligațiilor sale, în special în cazul neatingerii sau nemenținerii obiectivelor ori indicatorilor de performanță, precum și, după caz, posibilitatea compensării sumelor astfel datorate de partenerul privat cu plățile datorate de partenerul public în temeiul contractului de parteneriat public-privat;

r) dreptul partenerului public de a modifica unilateral anumite părți ale contractului și dreptul partenerului public de a denunța unilateral contractul, precum și condițiile de exercitare a acestor drepturi în conformitate cu prevederile art. 35, inclusiv modalitatea de stabilire și plată a eventualei compensații datorate partenerului privat;

s) mecanisme de împărțire a profitului;

t) procedura și limitele subcontractării;

u) cauzele de încetare a contractului și condițiile în care se asigură continuitatea serviciului public realizat în cadrul parteneriatului public-privat;

v) orice alte aspecte care, în conformitate cu prevederile prezentei legi, sunt parte a contractului de parteneriat public- privat”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 32 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Contractul de parteneriat public-privat reglementează cel puțin următoarele aspecte: 

a) obiectul proiectului realizat în parteneriat public-privat; 

b) condițiile de înființare și funcționare a societății de proiect; 

c) termenele de realizare a lucrărilor; 

d) modalitatea sau instrumentele financiare prin care investitorul privat demonstrează pe perioada de execuție a investiției faptul că dispune de resursele financiare necesare pentru realizarea lucrărilor conform graficului de execuție; 

e) drepturile constituite în favoarea partenerului privat și a societății de proiect, inclusiv cu privire la bunurile cu care partenerul public contribuie la realizarea proiectului de parteneriat public-privat; 

f) drepturile și obligațiile partenerului public, ale partenerului privat și ale societății de proiect, pe parcursul derulării proiectului de parteneriat public-privat, inclusiv obligațiile partenerului privat și ale societății de proiect menite să garanteze respectarea destinației bunurilor implicate în proiectul de parteneriat public- privat și a condițiilor de realizare a serviciului public; 

g) regimul juridic al bunurilor implicate în proiect, inclusiv al bunurilor realizate sau dobândite în cursul derulării proiectului și modalitatea de transfer al acestor bunuri la încetarea contractului, cu respectarea dispozițiilor legale în materia proprietății publice și în condițiile prezentei legi; 

h) durata contractului; 

i) modalitatea de finanțare și etapele proiectului de parteneriat public-privat; 

j) remunerarea partenerului privat, indicând în detaliu modalitatea de calcul și de plată; 

k) modalitatea de alocare a riscurilor în cadrul proiectului de parteneriat public-privat; 

l) caracteristicile și obiectivele de performanță ale bunului sau bunurilor ce vor fi realizate în cadrul proiectului, precum și indicatorii de performanță a serviciului public ce formează obiectul proiectului; 

m) modalitatea de monitorizare și control de către partenerul public al respectării obligațiilor partenerului privat și ale societății de proiect; 

n) procedura de aprobare de către partenerul public a contractelor încheiate de partenerul privat și societatea de proiect cu afiliații partenerului privat, astfel cum este prevăzută în documentația de atribuire; 

o) garanțiile de bună execuție ce vor fi asigurate de partenerul privat; 

p) asigurările ce vor fi încheiate și menținute pe parcursul derulării proiectului de parteneriat public-privat; 

q) proceduri de preluare a drepturilor și obligațiilor societății de proiect de către un nou partener privat în condițiile înlocuirii acestuia la propunerea finanțatorilor majoritari ai proiectului; 

r) răspunderea contractuală, inclusiv sancțiunile și penalitățile aplicabile partenerului privat în cazul neexecutării obligațiilor sale, în special în cazul neatingerii sau nemenținerii obiectivelor ori indicatorilor de performanță, precum și, după caz, posibilitatea compensării sumelor astfel datorate de partenerul privat cu plățile datorate de partenerul public în temeiul contractului de parteneriat public-privat; 

s) răspunderea în solidar a partenerului privat care este acționar al societății de proiect, împreună cu aceasta, pentru orice obligație, sumă datorată, conform obligațiilor asumate prin contractul de parteneriat public-privat; 

ș) cazurile de răspundere contractuală potrivit prevederilor lit. s), inclusiv sancțiunile și penalitățile prevăzute la lit. r), care sunt notificate de către partenerul public societății de proiect și partenerului privat, urmând a fi suportate de către societatea de proiect, dacă aceasta are alocări pentru susținerea acestor cheltuieli; în caz contrar, în termen de 30 de zile de la data notificării, acestea fac obiectul unei proceduri de executare silită îndreptată inclusiv asupra partenerului privat; 

t) modalitatea de modificare unilaterală a unei anumite părți ale contractului și de denunțare unilaterală a acestuia de către partenerul public; 

ț) mecanisme de împărțire a profitului din refinanțare; 

u) procedura și limitele subcontractării; 

v) cauzele de încetare a contractului și condițiile în care se asigură continuitatea serviciului public realizat în cadrul contractului de parteneriat public-privat; 

w) proceduri de soluționare a litigiilor; 

x) orice alte condiții prevăzute de reglementările naționale și europene în domeniul ajutorului de stat, în cazul în care prin contractul de parteneriat public-privat se implementează măsuri de natura ajutorului de stat; 

y) orice alte aspecte care, în conformitate cu prevederile prezentei legi, trebuie prevăzute în contractul de parteneriat public-privat. 

(2) Contractul de parteneriat public-privat prezintă în anexă cel puțin următoarele: 

a) angajamentul irevocabil încheiat în formă autentică de către ofertantul desemnat câștigător al procedurii de atribuire și care semnează contractul de parteneriat public-privat, prin care acesta își transmite acordul cu privire la mecanismul de înlocuire a partenerului privat prevăzut la art. 28 și prin care se obligă să dea curs acestuia la prima notificare transmisă din partea finanțatorilor proiectului; 

b) copia autentificată a contractului de societate și, respectiv, a statutului societății de proiect”. 

 

Art. 33 din Legea nr. 233/2016 (modificată prin O.U.G. nr. 104/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 33 prevedea:

„(1) Durata contractului de parteneriat public-privat se stabilește, în principal, în funcție de perioada de amortizare a investițiilor ce urmează să fie realizate de către societatea de proiect și în funcție de modalitatea de finanțare a acestor investiții.

(2) Stabilirea duratei se va face astfel încât:

a) să se evite restricționarea artificială a concurenței;

b) să se asigure un profit rezonabil pentru domeniul respectiv, ca urmare a exploatării bunului/bunurilor ce formează obiectul proiectului;

c) să se asigure un nivel rezonabil și suportabil al prețurilor pentru serviciile ce formează obiectul proiectului, ce urmează să fie plătite de către beneficiarii serviciilor”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 33 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Durata contractului de parteneriat public-privat se stabilește atât în documentația de atribuire, cât și în contractul de parteneriat public-privat și nu poate depăși timpul estimat în mod rezonabil necesar partenerului privat pentru a obține un venit minim care să permită recuperarea costurilor investițiilor efectuate, a costurilor în legătură cu exploatarea lucrărilor sau a serviciilor, precum și a unui profit rezonabil. 

(2) Stabilirea duratei se face astfel încât: 

a) la finalul duratei contractului de parteneriat public-privat, bunul realizat în temeiul acestuia să fie în bună stare de funcționare și exploatabil conform standardelor aplicabile serviciului public și/sau bunurilor similare, în condițiile stabilite prin documentația de atribuire și prin contractul de parteneriat public-privat; 

b) să se evite restricționarea artificială a concurenței; 

c) să se asigure un nivel rezonabil și suportabil al prețurilor pentru serviciile ce formează obiectul proiectului, ce urmează să fie plătite de către beneficiarii serviciilor; 

d) să permită transferul optim al riscurilor către partenerul privat, astfel cum prevede art. 3 lit. d). 

(3) Profit rezonabil înseamnă o rată de rentabilitate normală a capitalului pentru sectorul de activitate și care ține seama de nivelul de risc al serviciului public, evaluată la momentul întocmirii studiului de fundamentare”.

 

Art. 34 din Legea nr. 233/2016 (modificată prin O.U.G. nr. 104/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 34 prevedea:

„(1) Partenerul public poate constitui, în condițiile legii, în beneficiul societății de proiect, cu privire la bunuri destinate realizării proiectului și asupra cărora are dreptul de a dispune, în condițiile legii:

a) drepturi de concesiune asupra bunurilor proprietate publică sau drepturi născute din închirierea bunurilor proprietate publică;

b) drepturi de superficie sau drepturi de folosință asupra bunurilor proprietate privată.

(2) Partenerul privat sau societatea de proiect, după caz, nu va putea subconcesiona, în tot ori în parte, bunurile, serviciile sau lucrările concesionate și nu va putea încredința realizarea obiectului contractului unei alte persoane, cu excepția cazurilor anume prevăzute de prezenta lege”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 34 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Partenerul public poate constitui, în condițiile prezentei legi, cu respectarea reglementărilor privind ajutorul de stat, dar fără a mai fi necesară parcurgerea unei alte proceduri de atribuire decât cea reglementată prin prezenta lege, în beneficiul societății de proiect, cu privire la bunuri destinate realizării proiectului și asupra cărora are dreptul de a dispune, în condițiile legii: 

a) drepturi de concesiune asupra bunurilor proprietate publică sau drepturi născute din închirierea bunurilor proprietate publică; 

b) drepturi de superficie, de servitute sau drepturi de folosință asupra bunurilor proprietate privată. 

(2) Partenerul privat sau societatea de proiect, după caz, nu poate subconcesiona, în tot ori în parte, bunurile, serviciile sau lucrările concesionate și nu poate încredința realizarea obiectului contractului unei alte persoane, cu excepția cazurilor anume prevăzute de prezenta lege. 

(3) Bunurile realizate în baza contractului de parteneriat public-privat și bunurile de retur, definite potrivit prevederilor art. 96 alin. (5) din H.G. nr. 867/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, nu pot fi grevate cu sarcini și nu pot face obiectul unei proceduri de executare silită, pe durata contractului de parteneriat public- privat”.

 

Art. 35 din Legea nr. 233/2016 (modificată prin O.U.G. nr. 104/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 35 prevedea:

„ (1) Din motive excepționale legate de interesul public, partenerul public poate modifica unilateral sau, după caz, denunța unilateral contractul de parteneriat public-privat, cu respectarea următoarelor condiții:

a) această posibilitate, inclusiv categoriile de motive excepționale legate de interesul public, a fost inclusă în documentația de atribuire, într-o modalitate clară, precisă și neechivocă, precum și în contractul de parteneriat public-privat;

b) modificarea contractului nu alterează natura generică a contractului inițial;

c) cu notificarea prealabilă a partenerului privat și a societății de proiect.

(2) În sensul prezentei legi, pot constitui motive excepționale legate de interesul public aspecte precum cele legate de sănătatea publică, protecția mediului, standarde de siguranță și calitate, suportabilitatea tarifului de către utilizatorii serviciului, necesitatea de a asigura accesul neîngrădit la un anumit serviciu public.

(3) În cazul în care modificarea ori denunțarea unilaterală a contractului îi aduce un prejudiciu, partenerul privat are dreptul la o justă despăgubire, stabilită potrivit prevederilor normelor de aplicare a legii, modalitatea de determinare fiind prevăzută în contractul de parteneriat public-privat.

(4) Contractul de parteneriat public-privat trebuie să conțină un mecanism de ajustare a plăților către partenerul privat și societatea de proiect, în situația în care modificarea unilaterală a contractului de către partenerul public este favorabilă partenerului privat, prin reducerea lucrărilor ce trebuie executate sau în orice altă modalitate.

(5) În caz de dezacord cu privire la suma despăgubirii/ajustării, aceasta va fi stabilită de către instanța judecătorească competentă. Dezacordul nu va permite, în niciun caz, neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligațiilor de către partenerul privat sau, după caz, societatea de proiect”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 35 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Fără a fi afectate prevederile art. 36, din motive excepționale legate de interesul public, partenerul public poate modifica unilateral sau, după caz, denunța unilateral contractul de parteneriat public-privat, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiții: 

a) această posibilitate, inclusiv categoriile de motive excepționale legate de interesul public, a fost inclusă în documentația de atribuire într-o modalitate clară, precisă și neechivocă, precum și în contractul de parteneriat public-privat; 

b) modificarea contractului nu alterează natura generică a contractului inițial; 

c) cu notificarea prealabilă a partenerului privat, a societății de proiect și a finanțatorilor proiectului de parteneriat public- privat, conform prevederilor contractului de parteneriat public-privat. 

(2) În sensul prezentei legi, pot constitui motive excepționale legate de interesul public aspecte precum cele legate de sănătatea publică, protecția mediului, standarde de siguranță și calitate, suportabilitatea tarifului de către utilizatorii serviciului, necesitatea de a asigura accesul neîngrădit la un anumit serviciu public. 

(3) În cazul în care modificarea ori denunțarea unilaterală a contractului de către partenerul public generează partenerului privat costuri decurgând din aplicarea clauzelor contractului de parteneriat public-privat, acesta poate beneficia de plata unor sume din partea partenerului public. 

(4) Categoriile de costuri și modalitatea de determinare a acestora, potrivit prevederilor alin. (3), sunt prevăzute în documentația de atribuire și în contractul de parteneriat public- privat. 

(5) Contractul de parteneriat public-privat trebuie să conțină un mecanism de ajustare a plăților către societatea de proiect, în situația în care modificarea unilaterală a contractului de către partenerul public este favorabilă partenerului privat, prin reducerea lucrărilor ce trebuie executate sau în orice altă modalitate, astfel încât valoarea contribuției partenerului public să fie mai mică de 50% din valoarea investiției, conform art. 3 lit. c)”. 

Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat – modificări (O.U.G. nr. 104/2017) was last modified: ianuarie 2nd, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.