Instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic (NCPC, O.U.G. nr. 21/2004, L. nr. 136/2020, L. nr. 554/2004)

4 aug. 2021
Vizualizari: 283
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Dec. ÎCCJ (SCAF) nr. 1781/2021

NCPC: art. 133 pct. 2, art. 134 și art. 135 alin. (1); O.U.G. nr. 21/2004: art. 4 alin. (1) lit. c), art. 8^1, art. 20 lit. l), art. 42 alin. (1) și (3); L. nr. 136/2020: art. 4, art. 7, art. 11 alin. (1), art. 12, art. 15 alin. (4); L. nr. 554/2004: art. 10 alin. (3)

Înalta Curte, constatând îndeplinite condițiile prevăzute de art. 133 pct. 2, art. 134 și art. 135 alin. (1) C. proc. civ., urmează a pronunța regulatorul de competență în raport cu obiectul cauzei, precum și cu dispozițiile legale incidente pricinii.

Obiectul prezentului dosar îl reprezintă cererea prin care reclamantul A. a solicitat, în contradictoriu cu pârâții Guvernul României și Comitetul Național pentru Situații de Urgență, anularea art. 2 alin. (5), (6) și art. 3 alin. (1), (2), (3) din Hotărârea nr. 9 din 11.02.2021 a Comitetului Național pentru Situații de Urgență.

Această cerere a fost disjunsă din dosarul nr. x/2021 al Curții de Apel Cluj, secția a III-a contencios administrativ și fiscal, instanța din acest dosar rămânând investită cu cererea reclamantului privind anularea Hotărârii Guvernului nr. 35 din 10 februarie 2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 12 februarie 2021.

Astfel cum se poate observa din preambulul Hotărârii nr. 9 din 11.02.2021 a Comitetului Național pentru Situații de Urgență, aceasta a fost adoptată având în vedere necesitatea corelării legislative și informării corecte a populației asupra aplicării prevederilor legale incidente gestionării situației epidemiologice la nivel național și internațional, luând în considerare propunerile Institutului Național de Sănătate Publică referitoare la țările/zonele/teritoriile de risc epidemiologic ridicat pentru care se instituie măsura carantinei asupra persoanelor care sosesc în România din acestea.

În același preambul, dar și în cuprinsul cererii de chemare în judecată, este menționată și Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic, însă articolele ce fac obiectul acțiunii nu se referă la niciuna dintre măsurile care pot fi dispuse în temeiul acestei legi.

Astfel, în preambulul hotărârii atacate, sunt indicate ca și temeiuri de drept prevederile art. 4 alin. (1) lit. c), ale art. 8^1 și ale art. 20 lit. l) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, cu modificările și completările ulterioare, precum și prevederile art. 4 și art. 11 alin. (1) din Legea nr. 136/2020 republicată.

Prin urmare, Înalta Curte constată că, deși în preambulul hotărârii contestate sunt menționate, ca temei al emiterii acesteia, și dispozițiile Legii nr. 136/2020, hotărârea ce face obiectul acțiunii nu se referă la măsuri dispuse în temeiul acestei legi, precum instituirea carantinei zonale (dată în competența specială a secției de contencios administrativ și fiscal a curții de apel de la sediul autorității pârâte și judecată în complet compus din trei judecători), măsura izolării ori carantinării personale (dată în competența judecătoriei).

Astfel, deși art. 15 – 17 din Legea nr. 136/2020 cuprind norme derogatorii de la dreptul comun în materia contenciosului administrativ, cu privire la instanța competentă și compunerea completului de judecată, Înalta Curte constată că situația dedusă judecății nu poate fi subsumată acestor proceduri speciale, deoarece actul atacat nu se referă la instituirea carantinei zonale, în temeiul art. 12 raportat la art. 15 alin. (4) din Legea nr. 136/2020; prin Hotărârea nr. 9/2021 emisă de către Comitetul Național pentru Situații de Urgență se instituie măsuri privind combaterea pandemiei de Covid-19, și anume, măsura carantinei instituită cu privire la persoanele care sosesc din țările/zonele/teritoriile de risc epidemiologic ridicat prevăzute în lista aprobată prin această hotărâre și prevăzută în anexă, adică măsuri reglementate de art. 7.

Nu în ultimul rând, Înalta Curte are în vedere și dispozițiile art. 42 alin. (1) și (3) din O.U.G. nr. 21/2004, privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, care stabilesc faptul că hotărârile prin care se declară, se prelungește sau încetează starea de alertă, precum și cele prin care se stabilește aplicarea unor măsuri pe durata stării de alertă, la nivel național sau pe teritoriul mai multor județe, pot fi atacate în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 554/2004.

Pe cale de consecință, regimul de contestare al Hotărârii nr. 9 din 11.02.2021 a Comitetului Național pentru Situații de Urgență este cel reglementat de dreptul comun în materia contenciosului administrativ, respectiv de Legea nr. 554/2004, în complet de judecător unic.

Cum actul administrativ contestat a fost emis de către o autoritate publică centrală, respectiv Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, devine aplicabil criteriul rangului autorității emitente.

Totodată, în raport cu dispozițiile art. 10 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, modificată prin Legea nr. 212/2018, având în vedere domiciliul reclamantului din prezentul dosar, în conformitate cu dispozițiile art. 135 alin. (4) C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competența de soluționare a cauzei, în primă instanță, în favoarea Curții de Apel Cluj, secția a III-a contencios administrativ și fiscal.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Sursa informației: www.scj.ro.

Instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic (NCPC, O.U.G. nr. 21/2004, L. nr. 136/2020, L. nr. 554/2004) was last modified: august 4th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.