Implementarea Programului operaţional Ajutorarea persoanelor defavorizate – modificări (H.G. nr. 627/2015)

17 aug. 2015
Vizualizari: 9281

Despre

  • M. Of. nr. 617 din 13 august 2015
  • H.G. nr. 627/2015
  • Modificarea şi completarea H.G. nr. 799/2014 privind implementarea Programului operaţional Ajutorarea persoanelor defavorizate

Art. 4 H.G. nr. 799/2014 (modificată prin H.G. nr. 627/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 4 la primul alineat prevedea: Cupoanele individuale pentru ajutor se produc de către Compania Națională „Imprimeria Națională” – S.A., în conformitate cu dispozițiile art. 15 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările și completările ulterioare, și art. 6 lit. A.d) din anexa la O.U.G. nr. 199/2000 privind înființarea Companiei Naționale „Imprimeria Națională” – S.A., aprobată cu modificări prin Legea nr. 402/2001, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare.

La al doilea alineat dispunea faptul că distribuirea cupoanelor pentru ajutor se realizează de către furnizorul de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale desemnat în acest scop de către autoritatea de reglementare în domeniu, astfel cum acesta este definit la art. 2 pct. 24 din O.U.G. nr. 13/2013 privind serviciile poștale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 187/2013.

Noua reglementare

Art. 4 – Abrogat.

 

Art. 5 H.G. nr. 799/2014 (modificată prin H.G. nr. 627/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 5 prevedea la primul alineat faptul că ajutoarele alimentare se ridică de către persoanele din grupul-țintă de la centrele de distribuție ale primăriilor în a căror rază teritorială își au domiciliul/reședința, pe baza cuponului individual și a actului de identitate.

La următorul alineat stabilea faptul că persoanele prevăzute la art. 3 alin. (3) vor primi ajutoare alimentare pe baza listelor suplimentare și a prezentării unui document care atestă încadrarea în grupul-țintă, care, după caz, poate fi:

a) dispoziția scrisă a primarului sau mandatul poștal pentru plata drepturilor, pentru categoria de persoane prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. a) și b);

b) carnetul de șomer vizat conform prevederilor legale sau mandatul poștal ori orice alt document prin care se atestă plata indemnizației de șomaj cuvenite lunar, pentru șomerii care beneficiază de indemnizație de șomaj în cuantum lunar stabilit conform prevederilor legale până la 400 lei, inclusiv, sau adeverință eliberată de agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București care atestă înregistrarea persoanei ca șomer în evidența agenției pentru ocuparea forței de muncă județene sau a municipiului București, pentru șomerii care nu beneficiază de indemnizație de șomaj în condițiile Legii nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare;

c) decizia de pensie sau mandat poștal pentru plata drepturilor, pentru categoria de persoane prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. d) și e);

d) certificatul de încadrare în grad de handicap grav și accentuat, pentru categoria de persoane prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. f);

e) mandat poștal pentru plata drepturilor, pentru categoria de persoane prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. g).

În continuare dispunea faptul că persoanele prevăzute al art. 3 alin. (3) primesc ajutoare alimentare în cadrul programului în limita cantităților rămase disponibile, după distribuirea pe bază de cupon individual.

În sfârșit, la ultimul alineat prevedea faptul că asistența materială de bază este distribuită prin inspectoratele școlare și școli conform schemei de distribuție prevăzute de O.G. nr. 33/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 126/2002.

Noua reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Potrivit noii reglementări, art. 5 prevede: „(1) Ajutoarele alimentare se ridică personal de către beneficiarii prevăzuți la art. 3 alin. (1) de la centrele de distribuție ale autorităților executive ale autorităților publice locale în a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința, conform actului de identitate valabil, sau adresa, conform documentelor justificative prevăzute la alin. (6).

(2) Pentru persoanele netransportabile, autoritățile executive ale autorităților publice locale asigură livrarea ajutoarelor, la sesizarea unui membru al familiei sau a unei terțe persoane.

(3) Distribuția ajutoarelor alimentare se face de către autoritățile executive ale autorităților publice locale pe baza:

a) listelor inițiale, care sunt întocmite de autoritățile executive ale autorităților publice locale pentru categoriile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. h) și de serviciile deconcentrate ale Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială pentru categoriile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) și b), ale Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă pentru categoriile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c), ale Casei Naționale de Pensii Publice pentru categoriile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d)-f) și direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului pentru categoriile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. g). Listele inițiale se completează operativ de autoritățile executive ale autorităților publice locale, prin introducerea persoanelor eligibile la data distribuției, dar care, din diverse motive, nu figurează pe liste, pe măsură ce acestea se prezintă și după verificarea eligibilității lor;

b) listelor de suplimentare întocmite de autoritățile executive ale autorităților publice locale, preluând datele din lista inițială, pentru distribuția eventualelor stocuri rămase după distribuția pe baza listelor inițiale.

(4) Ridicarea ajutoarelor alimentare se face astfel:

1. pe listele inițiale:

a) pentru beneficiarii înscriși inițial pe liste, cu prezentarea actului de identitate valabil, verificarea acestuia pe listă și semnarea de primire de către beneficiari. În cazul existenței unor suspiciuni privind calitatea de beneficiar la data distribuției, autoritatea executivă a autorității publice locale poate verifica documentele justificative necesare, eventual cu sprijinul serviciilor deconcentrate menționate la alin. (3) lit. a);

b) pentru beneficiarii adăugați pe liste, cu prezentarea actului de identitate valabil, verificarea și înscrierea acestuia pe listă, precum și a documentelor justificative prevăzute la alin. (6), semnarea de primire pe listă, anexarea în copie a documentelor justificative. În cazul existenței unor suspiciuni privind calitatea de beneficiar la data distribuției, autoritatea executivă a autorității publice locale poate solicita sprijinul serviciilor deconcentrate menționate la alin. (3) lit. a);

2. pe listele de suplimentare: în aceleași condiții ca pentru beneficiarii adăugați pe listele inițiale.

(5) Listele prevăzute la alin. (3) se întocmesc în ordine alfabetică, separat, pe categorii de persoane eligibile, așa cum sunt ele menționate la art. 3 alin. (1). Completarea listelor inițiale cu noi persoane eligibile la data distribuției va fi făcută pe foi suplimentare ce vor fi inserate între paginile listei inițiale, pe litere și categorii, cu anexarea în copie a documentelor justificative.

(6) Documentele justificative care dovedesc încadrarea în una dintre categoriile de persoane prevăzute la art. 3 alin. (1) sunt, după caz:

a) pentru categoriile de persoane menționate la art. 3 alin. (1) lit. a) și b): dispoziția scrisă a primarului/decizia de plată sau mandatul poștal;

b) pentru categoriile de persoane menționate la art. 3 alin. (1) lit. c): carnetul de șomer vizat la zi sau mandatul poștal, respectiv orice alt document prin care se atestă plata indemnizației de șomaj cuvenite lunar, pentru șomerii care beneficiază de indemnizație de șomaj, sau adeverință eliberată de serviciile deconcentrate ale Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă care atestă înregistrarea persoanei ca șomer, pentru șomerii care nu beneficiază de indemnizație de șomaj în condițiile Legii nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare;

c) pentru categoriile de persoane menționate la art. 3 alin. (1) lit. d)-f): talonul de pensie sau mandatul poștal pentru plata drepturilor;

d) pentru categoriile de persoane menționate la art. 3 alin. (1) lit. g): certificatul de încadrare în grad de handicap grav sau accentuat;

e) pentru categoriile de persoane menționate la art. 3 alin. (1) lit. h): dispoziția primarului având anexată fie ancheta socială, fie adeverința eliberată de Direcția generală a finanțelor publice, fie documentul care atestă înscrierea în evidența serviciului public de asistență socială definit la art. 113 din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, ca beneficiar al unor drepturi de asistență socială plătite din bugetul local.

(7) Documentele prevăzute la alin. (6) vor fi solicitate, verificate și anexate în copie la listă, pentru beneficiarii adăugați de autoritățile executive ale autorităților publice locale pe listele inițiale, precum și pentru beneficiarii de pe listele de suplimentare. Pentru beneficiarii de pe listele inițiale, în forma în care acestea au fost eliberate de serviciile deconcentrate menționate la alin. (3) lit. a), anexarea la listă a documentelor justificative nu este necesară.

(8) Pentru a da dreptul la primirea de ajutoare alimentare distribuite în cadrul POAD, documentele menționate la alin. (6) trebuie să fie valabile la data distribuției. Talonul de pensie poate fi și cel aferent lunii anterioare distribuției, cu excepția cazurilor când în luna de distribuție au avut loc modificări ale pensiilor.

(9) Distribuția pe listele inițiale se face în ordinea prezentării beneficiarilor la centrele de distribuție ale autorităților executive ale autorităților publice locale, în termen de maximum 45 de zile calendaristice de la ultima recepție de ajutoare alimentare. Pentru evitarea aglomerării centrelor de distribuție și limitarea timpului de așteptare pentru beneficiari, autoritățile executive ale autorităților publice locale pot organiza distribuția în baza unui program comunicat beneficiarilor prin diverse mijloace.

(10) Distribuția pe listele de suplimentare se face în maximum 15 zile calendaristice începând cu ziua lucrătoare următoare celei de finalizare a distribuției pe listele inițiale sau începând cu ziua lucrătoare următoare celei de primire prin redistribuire a ajutoarelor alimentare de la autoritățile executive ale autorităților publice locale cu excedente nedistribuite.

(11) Asistența materială de bază este distribuită prin inspectoratele școlare și școli, conform schemei de distribuție prevăzute de O.G. nr. 33/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 126/2002”.

 

Art. 51 H.G. nr. 799/2014 (modificată prin H.G. nr. 627/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 51 prevedea faptul că în cazul în care, după distribuirea pe bază de cupoane prevăzută la art. 5 alin. (1) și (3), la nivelul primăriilor se constată existența unui stoc nedistribuit de ajutoare alimentare se va proceda cu respectarea următoarelor etape:

a) compensare între primăriile având stoc excedentar și cele cu solicitări neacoperite din cadrul aceluiași județ;

b) compensare între județe care au stoc excedentar și cele cu solicitări neacoperite;

c) acordarea unei cantități suplimentare de cel mult 2 cutii/persoană beneficiarilor din localitatea respectivă, în ordinea stabilită la art. 3 alin. (1).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 51 prevede: „În cazul în care, după distribuția pe listele inițiale prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a), autoritățile executive ale autorităților publice locale rămân cu un stoc nedistribuit de ajutoare alimentare, se va proceda la distribuția acestuia, cu respectarea următoarelor etape succesive:

a) compensare între autoritățile executive ale autorităților publice locale având stoc excedentar și cele cu solicitări eligibile neacoperite pe lista inițială, din cadrul aceluiași județ, cu acordul și coordonarea instituție: prefectului;

b) compensare între autoritățile executive ale autorităților publice locale având stoc excedentar și cele cu solicitări eligibile neacoperite pe lista inițială, din județe diferite, cu acordul și coordonarea instituțiilor prefectului din județele care fac compensarea;

c) distribuția pe lista de suplimentare, de cel mult două cutii/persoană, beneficiarilor prevăzuți la art. 3 alin. (1) din localitatea respectivă și care figurează pe lista inițială. Au prioritate la acordarea cantității suplimentare persoanele singure, din toate categoriile de la art. 3 alin. (1). Numărul de cutii distribuit pe lista de suplimentare va fi, în cadrul unei localități, același pentru toți beneficiarii eligibili trecuți pe aceasta listă, conform dispoziției primarului”.

 

Lit. A lit. b) a patra liniuță din anexa la H.G. nr. 799/2014 (modificată prin H.G. nr. 627/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, Lit. A lit. b) a patra liniuță prevedea faptul că Ministerul Fondurilor Europene (MFE) are următoarele atribuții:

(…)

b) are calitatea de beneficiar în sensul prevăzut de Regulamentul (UE) nr. 223/2014 și este responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor de distribuire a ajutoarelor alimentare prin:

(…)

– selectarea și încheierea cu organizațiile partenere a unui acord de colaborare privind punerea în aplicare a programului.

Noua reglementare

Lit. A din anexă, a patra liniuță a literei b) – abrogată.

 

Lit. A din anexă lit. c), d) și j) H.G. nr. 799/2014 (modificată prin H.G. nr. 627/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, lit. A din anexă lit. c), d) și j) prevedeau faptul că Ministerul Fondurilor Europene (MFE) are următoarele atribuții:

(…)

c) stabilește, în baza numărului de persoane incluse în grupul-țintă, cantitățile de ajutoare ce vor fi alocate fiecărui județ, respectiv municipiului București;

d) primește de la organizațiile partenere desemnate prin Programul operațional Ajutorarea persoanelor defavorizate, până la data de 1 mai a anului următor celui de raportare, un raport anual și centralizează la nivel de țară datele privind realizarea programului, în vederea întocmirii și transmiterii Raportului anual de implementare a programului către Comisia Europeană până la data 30 iunie a anului următor celui de raportare, conform art. 13 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 223/2014;

(…)

j) monitorizează și evaluează modul de implementare a Programului operațional Ajutorarea persoanelor defavorizate și ia măsuri de creștere a eficienței implementării.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, lit. A din anexă lit. c), d) și j) prevăd: „Ministerul Fondurilor Europene (MFE) are următoarele atribuții:

(…)

c) stabilește, în baza numărului de persoane beneficiare comunicat de autoritățile executive ale autorităților publice locale, prin instituția prefectului, cantitatea totală, la nivelul întregii țări, de ajutoare alimentare pentru care va fi organizată licitația de furnizare, precum și cantitatea ce va fi alocată fiecărei autorități publice locale, prin contractele de livrare;

d) primește, de la instituția prefectului, până la data de 1 mai a anului următor celui de raportare, un raport anual și centralizează la nivel de țară datele privind realizarea POAD, în vederea întocmirii și transmiterii Raportului anual de implementare a POAD către Comisia Europeană până la data de 30 iunie a anului următor celui de raportare, conform art. 13 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 223/2014;

(…)

j) coordonează, monitorizează și evaluează modul de implementare a POAD și ia măsuri de creștere a eficienței derulării, inclusiv prin emiterea de instrucțiuni ale ministrului fondurilor europene”.

Implementarea Programului operațional Ajutorarea persoanelor defavorizate – modificări (H.G. nr. 627/2015) was last modified: august 17th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.