Furtuna de iubire (Darul lui József)

2 oct. 2019
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 369

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Pentru oricare dintre noi, muzica e doar un refugiu, după care deseori tânjim.

E un leagăn atârnat în cer, la marginea lumii, în care tu vei căuta odihna, eliberându-te de suferințe, de iubiri trecute, dar atât de prezente în mintea ta, de patimă, de tristețe, de dezamăgire, de furie… De toate la un loc.

Conferintele Video Universul Juridic

E locul unde culegi fructele singurătății, deguști deliciile crude ale întâlnirii cu tine însuți, fără a te simți singur o clipă măcar.

Prins în pendulul leagănului, găsești măsura lucrurilor, înveți să devii mai bun, mai îngăduitor, mai stăpân pe inima ta.

Timpul pictează pentru tine, împrăștie culoare pe pânza ternă a sufletului tău golit. Descoperi că ești doar prizonierul unui tablou, luat încet, pe neștiute, în stăpânire de greieri, de păsări, de orchestre întregi neștiute, ascunse, aievea, prin iarbă.

Regăsești voioșia, dragostea, speranța, uiți de ce ai venit. Când ai venit…

O dulce alinare plutește peste tot. Este muzica. Cea care schimbă și adună oameni, oprește războaie, rupe granițe, sufocă ura.

Este doar o șoaptă divină pornită dintr-un arcuș de dirijor.

Iar dirijorul care poate stârni o asemenea furtună de iubire se numește Horváth József.

Legal Point: Început de interviu, început de poveste muzicală a artistului de azi, Horváth József. Cum ați descoperit muzica, ce instrument ați studiat mai întâi?

Horváth József: Cred că prin clasa a V-a am dirijat pentru prima dată corul clasei, cu un mic recital pentru Ziua Femeii, de 8 martie. După aceea, în fiecare an am reluat această activitate creativă. Am continuat cu Liceul de Muzică, unde unii profesori de specialitate mi-au atras atenția asupra faptului că aș putea să fac mai mult decât să cânt la un instrument. Studiam vioara, dar cântam și la alte instrumente: pian, acordeon, instrumente de alamă. Tatăl meu a fost reparator de instrumente muzicale de alamă, iar acest lucru mi-a dat posibilitatea să le încerc, astfel că am dobândit deprinderi de a cânta la câteva dintre ele. După absolvirea Liceului de Muzică din Cluj, am intrat la Secția de dirijat cor a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, unde, după 2 ani, am început și Secția de dirijat orchestră.

Legal Point: Care a fost primul concert de amploare?

Horváth József: În anul 1999, la examenul de licență am pregătit și dirijat „Stabat Mater”, de G. Rossini, împreună cu corul și orchestra Academiei de Muzică, în fața unei săli arhipline de 1.000 de locuri. A fost prima mare satisfacție profesională. De atunci și până astăzi, am pregătit și dirijat peste 400 de concerte și spectacole de operă.

Legal Point: Care sunt angajamentele la instituțiile de concert din țară?

Horváth József: În același an, 1999, am fost angajat la Opera Maghiară din Cluj pe post de dirijor de orchestră, post ocupat și în prezent. În același timp, în primii 2 ani, am fost și Maestru de cor. Apoi, în anul 2006 am fost angajat ca dirijor și la Opera Națională Română din Cluj, unde activez și în prezent.

Legal Point: Ce alte colaborări ați mai avut pe parcurs?

Horváth József: În cei 17 ani de activitate am dirijat majoritatea orchestrelor filarmonicilor din țară, precum și la Operele Naționale din București, Iași, Timișoara, Craiova, Brașov, orchestrele Radio din București, Corul Radio din Budapesta și Orchestra Simfonică RTVE din Madrid.

„Este o chemare frumoasă aceea de a crea și de a modela desfășurarea muzicală, de a adapta la posibilitățile ansamblului și la acustica sălilor partitura pe care o interpretezi, scopul final fiind încântarea publicului meloman”.

Legal Point: Care sunt cele mai importante lucrări din repertoriul pe care l-ați dirijat?

Horváth József: Repertoriul de operă cuprinde peste 40 de titluri, dintre care amintim: din creația lui G. Verdi – Aida, Trubadurul, Traviata, Rigoletto, Nabucco, Otello, Don Carlos, Forța Destinului, Macbeth; din creația lui G. Puccini – Turandot, Tosca, Boema, Gianni Schicchi. În afară de operele foarte cunoscute și cântate, aș dori să amintesc câteva lucrări mai rar interpretate: Samson și Dalila, de C. Saint-Saëns, Werther, de J. Massenet, Tannhäuser și Olandezul Zburător, de R. Wagner, Castelul Prințului Barbă-Albastră, de B. Bartók, Candide, de L. Bernstein. De asemenea, din repertoriul vocal simfonic, amintim: Recviemul, de Verdi, de Mozart, de Brahms, Legenda Sfintei Elisabeta, de F. Liszt, Messa di Gloria, de G. Puccini.

Repertoriul simfonic cuprinde peste 200 de lucrări, majoritatea cunoscute, dar și unele mai puțin cunoscute în zona noastră, cum ar fi: Simfonii, de Glazunov, Iberia, de Albéniz.

Legal Point: Ați spus că ați dirijat și într-o capitală europeană, la Madrid. Cum a fost această experiență?

Horváth József: În anul 2008 am fost invitat să dirijez unul dintre concertele ciclului „Jóvenes músicos” („Tineri muzicieni”), care făcea parte din stagiunea orchestrei Radio din Madrid. Această serie de concerte prezintă soliști și dirijori necunoscuți încă în Madrid, iar eu am avut privilegiul să dirijez „Simfonia a șaptea”, de Ludwig van Beethoven, concertul fiind transmis în direct pe Radio Clásica și pe internet, înregistrat de televiziunea națională spaniolă și difuzat la o dată ulterioară. Am colaborat foarte bine cu orchestra și cu tânărul pianist spaniol.

Legal Point: Vorbiți-ne, vă rugăm, despre distincțiile pe care le-ați primit în cariera dumneavoastră.

Horváth József: În anul 2009 am primit Trofeul Lya Hubic la Opera Română din Cluj, iar la Gala Premiilor Operelor Naționale din 2016 mi s-a decernat Premiul pentru cel mai bun dirijor pentru cele patru premiere avute în stagiunea anterioară la cele două opere din Cluj: Samson și Dalila, Werther, Lacul Lebedelor, Nabucco.

Legal Point: În ce proiecte mari ați fost implicat și la ce lucrați în prezent? Ce proiecte aveți pentru viitor?

Horváth József: În anul 2011 am fost inițiatorul și directorul artistic al Festivalului Internațional Liszt 200, organizat la Opera Maghiară din Cluj, cu ocazia aniversării a 200 de ani de la nașterea marelui compozitor Franz Liszt. Festivalul a fost de mare anvergură, pe durata a 3 săptămâni; au participat Corul Radio din București, Corul Radio din Budapesta, Orchestra și Corul Operei Maghiare, Orchestra Filarmonicii Transilvania, Orchestra de Cameră Liszt din Budapesta, soliști din țară și din străinătate, fiind organizat în același timp un concurs pentru tineri pianiști și un simpozion de muzicologie. În ziua de naștere a compozitorului a fost dezvelită o placă memorială exact pe clădirea Redutei (fosta sală de concerte a orașului), unde pianistul a concertat în anii 1846 și 1879. În toamna acestui an voi debuta la Opera din Budapesta cu Nunta lui Figaro, activitatea mea desfășurându-se în continuare și pe majoritatea scenelor țării.

Legal Point: Cum reușiți să pregătiți atâtea concerte cu diverse repertorii în stiluri și de genuri muzicale diferite?

Horváth József: Repertoriul fiind foarte divers, studiul temeinic și continuu, este obligatoriu ca totul să fie pregătit la timpul potrivit. Nu las pe ultima sută de metri nimic de învățat. Este o chemare frumoasă aceea de a crea și de a modela desfășurarea muzicală, de a adapta la posibilitățile ansamblului și la acustica sălilor partitura pe care o interpretezi, scopul final fiind încântarea publicului meloman.


Furtuna de iubire (Darul lui József) was last modified: octombrie 2nd, 2019 by Jozsef Horvath
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Abonează-te la newsletter