Eu consider că nu poate să existe contabilitate fără fiscalitate și fiscalitate fără contabilitate

22 iul. 2019
Vizualizari: 1895

Cristian Pavel: Bună ziua, dle Aurel Andrei. Sunteți președintele CECCAR București, ne aflăm într-o seară minunată, într-o zi minunată, când sărbătorim, practic, Ziua Națională a Contabilului Român. CECCAR București este cea mai puternică organizație din cadrul CECCAR România – știm cu toții că vorbim despre 12.000 de membri –, o forță reprezentativă pentru ansamblul de 40.000 de membri, din câte cunosc. Este un număr care a rămas constant de-a lungul timpului, a crescut… Ce putem spune despre dinamica acestui număr?

Aurel Andrei: În primul rând, în afară de numărul membrilor, aș pune accent foarte mult pe calitatea membrilor, care, cel puțin în ultimii doi-trei ani, lucrurile evoluează spre o creștere a calității. Noi ne-am orientat foarte mult în zona în care nu doar numărul experților contabili și al contabililor autorizați ne-a interesat, ci modalitatea prin care să reușim să selectăm, din rândul specialiștilor, pe aceia care merită să devină experți contabili. Din punctul meu – și al nostru – de vedere, pot să spun că a fi expert contabil și contabil autorizat este cea mai înaltă treaptă a recunoașterii noastre profesionale; a profesiei contabile. Aceasta înseamnă că noi nu – cum poate cineva crede că – facem o școală de experți contabili, ci noi, de fapt, suntem cei care atestăm calitatea, nivelul de pregătire profesională la care profesioniștii contabili ajung în cadrul activității lor. Aceasta înseamnă că, atunci când ei se simt în stare să acceadă la această calitate – de expert contabil sau de contabil autorizat –, vin spre CECCAR și aici, prin selecția care există, inclusiv prin calitatea examenului, dacă pot să spun așa…

Cristian Pavel: Și o pregătire profesională continuă.

Aurel Andrei: Urma să spun că, firește, noi ce putem să facem: Până la nivelul de examinare, facem o reevaluare, o pre-pregătire profesională, pentru a accede la stagiul nostru de CECCAR. Noi avem un stagiu de trei ani de zile, Aceasta înseamnă că, după ce ai luat examenul de acces la stagiu, în cei trei ani urmează o pregătire pentru a uniformiza sau a reactualiza informațiile pe care ceilalți le au, urmând ca la sfârșitul celor trei ani de stagiu să se dea un examen de aptitudini, astfel încât, după ce se termină și examinarea finală, abia atunci se poate spune că cel care a accesat la CECCAR, a făcut trei ani de stagiu, poate să spună că a devenit „cecarist”, adică membru CECCAR cu drepturi depline…

Cristian Pavel: Contabil autorizat sau, cum spuneați, expert contabil.

Aurel Andrei: Exact. Ulterior – că ați pomenit de pregătirea profesională – nu ne limităm că știm, că am avizat pe cineva care să devină membru CECCAR, ci periodic, anual, avem un stagiu de pregătire profesională obligatorie, de minimum 40 de ore, astfel încât să avem, să spunem așa, siguranța că cei care sunt membri CECCAR sunt actualizați permanent la legislația din România.

Cristian Pavel: Munca de contabil este o muncă critică; pe ea se bazează, practic, sănătatea din economia unei țări, din economia comunității. Vreau să vă întreb cum a evoluat, de-a lungul timpului și mai ales în ultima perioadă, relația dintre contabili și clienți. Au apărut noi exigențe iar tehnologiile sunt o provocare și pentru contabili. Cum apreciază contabilii aportul noilor tehnologii, cum fac față și cum reușesc să țină pasul cu aceste tehnologii?

Aurel Andrei: Este o întrebare foarte frumoasă – și mulțumesc pentru că mi-ați ridicat mingea la fileu –, deoarece chiar în cadrul panelului pe care l-am avut de Ziua Națională a Contabilului Român a fost discutată această paletă privind ceea ce înseamnă contabilul în zilele noastre… în epoca digitală, față de epoca anterioară. Și vă dădeam exemplul personal, că din anii ’90, când toți considerau că este contabilul cu mânecuțe, am ajuns în zona în care, practic, contabilul nu trebuie să fie doar contabil, el trebuie să fie un adevărat expert-contabil, cu consultanță managerială în zona în care, îndreptându-ne pentru mediul de afaceri – și Aceasta însemnând nu numai marile corporații, ci și întreprinderile mici și mijlocii –, noi să putem să mergem spre zona managerială, în care noi, arătând, legat de legislația actuală, care sunt plusurile, minusurile și care sunt evidențele contabile traduse pe limba conducătorului de societate, să putem să-i dăm acele elemente pe care dânsul să le folosească în a lua o decizie managerială pozitivă pentru firma lui. Asta însemnând că, ridicându-ne de la zona de simplă contabilitate până la zona de consultant de business, plecând de la faptul că s-a ajuns, în zilele noastre, prin externalizarea serviciilor – acesta a fost un alt subiect al nostru –, să vedem că cei care conduc societățile vin la expertul contabil, la firma de contabilitate, și întreabă: Ca să putem să evităm anumite lucruri pe viitor, puteți să vă uitați peste contractele noastre, că poate sunt elemente financiar-contabile și chiar elemente juridice, pe care dumneavoastră, prin activitatea pe care o desfășurați… Acum fac o paranteză: Un expert-contabil care nu cunoaște legislația, n-are cum s-o aplice. Și atunci, ne ducem în zona în care, automat, trebuie să cunoaștem ceea ce este în legislație, cum se aplică, ce este bine. Și atunci, oamenii de afaceri au început să înțeleagă lucrul ăsta, să se deschidă spre noi, spre experții contabili, și să spună: Ajutați-ne să înțelegem și business-ul, că poate în felul ăsta vom ști să luăm cele mai bune decizii pentru firmele noastre. Această conexiune, să spunem, între mediul de afaceri și noi, profesioniștii contabili, nu poate să ducă, până la urmă, decât la creșterea – fără vorbe mari – a economiei naționale.

Cristian Pavel: Și iată, contabilii sunt, și ei, practic urmăresc toate noutățile contabile, de ani buni semnează digital, cu certificat calificat de semnătură electronică. Iată, contabilii sunt cei care nu se pot rupe de internet nicio clipă; contabilii sunt cei care înțeleg foarte bine ce înseamnă eficiența, rapiditatea și e firesc să se bucure de toate beneficiile pe care, într-adevăr, le aduce această schimbare.

Aurel Andrei: Foarte bine ați punctat și aș mai spune un singur lucru, în sensul în care, apropo de digitalizare, am ajuns în era în care experții contabili, contabilii autorizați pot să ajungă să contabilizeze eficient, prin mărirea vitezei de contabilizare, folosind instrumente… și aplicații software, în sensul în care, eu știu, nu mai stăm să contabilizăm extrasele de cont punct cu punct; ele vin și se digitalizează automat. Poate ajungem la sistemul de scan factură, cu mici erori pe care după aceea venim și le scoatem manual…

Cristian Pavel: Da, arhivare…

Aurel Andrei: Dar timpul de lucru din punct de vedere manual se diminuează foarte mult, lăsând foarte mult timp pentru a gândi. Adică, cu cât timpul de muncă fizică se diminuează, nouă ne rămâne mai mult timp să gândim, să putem să transmitem informațiile într-o anumită formă către beneficiarul informației, către managerul societății, pentru ca acesta să poată să ia cele mai bune decizii.

Cristian Pavel: Se simt contabilii amenințați în viitor de aceste noi tehnologii, de faptul că, știu eu, munca lor va fi făcută automatizat, electronic, digital?

Aurel Andrei: Eu nu cred că ar trebui să existe această teamă. Din contră, poate, așa cum spuneam mai devreme în sală, valoarea se vede prin recunoașterea pe piață. Adică fiecare dintre noi trebuie să ne perfecționăm, să ajungem la un nivel la care să folosim eficient aceste, să spunem, daruri ale tehnologiei, aceste instrumente ale tehnologiei informatice, tocmai pentru că în felul acesta devenim mai eficienți. Noi suntem, să spunem, 40.000. Poate din 40.000, 25.000 sunt în zona contabilității; dar nici societatea nu stă pe loc – și numărul societăților crește. Până la urmă, găsim loc pe piață pentru toată lumea și, cum spuneam, valoarea este recunoscută pe piață.

Cristian Pavel: Se vorbește în România despre o criză acută, care tinde să devină cronică, legată de forța de muncă, de angajați, de personal și mai ales de specialiști. Se resimte și în comunitatea contabililor o lipsă de oameni specializați?

Aurel Andrei: Din păcate, da. Este un lucru care se resimte la nivel național, în toate sectoarele, implicit și în sectorul nostru. Dar sperăm ca, prin ridicarea calității și eficienței muncii noastre și, să spunem așa, la un loc cu aceste instrumente de care pomeneați mai devreme, informatice, să suplinim aceste lipsuri și să devenim mai eficienți pentru relația cu mediul de afaceri.

Cristian Pavel: O altă întrebare care probabil este foarte interesantă: Cum reușesc contabilii din România să facă față nenumăratelor, sutelor de modificări fiscale dintr-un an sau pe o perioadă mai lungă? E o problemă cu care cu siguranță vă confruntați și care ridică mari probleme celor care sunt în activitate; ei – spuneați mai devreme –, fiind datori să fie în pas cu tot ce este amendat în lege, în hotărâri, în ordonanțe ș.a.m.d. Cum reușesc să descurce aceste hățișuri specialiștii?

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Aurel Andrei: Din fericire, cum spuneam, în ultimii doi ani de guvernare a CECAR, noi am reușit – dl președinte Șova și eu, personal – să găsim câteva instrumente pentru a putea să putem să ajutăm colegii noștri pentru a ține pasul. Adică vorbesc în primul rând de un raport juridic pentru legislație, un buletin legislativ, să-i zic așa, pe care periodic, zilnic, de câte ori este nevoie, să-l actualizăm, îl trimitem printr-un newsletter la absolut toți colegii și îl punem și pe saitul nostru, al CECCAR și al filialelor CECCAR.

Cristian Pavel: Așa încât să fie toți avizați.

Aurel Andrei: Absolut. În momentul în care un buletin legislativ este scos, cu ultimele noutăți, ca să mă exprim așa, el este adus la cunoștința tuturor colegilor, ori prin e-mail, prin newsletter la toată lumea, dar și prin publicarea lor pe site. De asemenea, cum spuneam, an de an noi trebuie să asigurăm colegilor noștri o procedură de pregătire profesională continuă de minim 40 de ore. Inclusiv prin aceste ore de pregătire profesională – care pot să însemne contabilitate, pot să însemne expertiză, fiscalitate – se dezbat toate aceste elemente. Ele se întrepătrund foarte mult. Sunt, poate, din alte domenii care spun că există o prăpastie între contabilitate și fiscalitate. Este total…

Cristian Pavel: Și o prăpastie, dar și o strânsă legătură.

Aurel Andrei: Dar eu aș spune că nu suntem de acord că ar exista această prăpastie. Din contră, eu consider că nu poate să existe contabilitate fără fiscalitate și fiscalitate fără contabilitate. Nu se poate face o zonă de fiscalitate până nu avem documentele contabile înregistrate, justificative. Deci iată că, pentru a ajunge să discutăm despre ceva, trebuie să avem în față niște documente. La noi în profesie, atât în contabilitate, cât și în expertizele contabile judiciare sau extrajudiciare, absolut tot ce facem, facem numai pe bază de documente justificative. Aceasta înseamnă că, până să ajungem să discutăm despre următorul pas al fiscalității, trebuie să le avem pe acestea. Deci unele sunt întrepătrunse cu celelalte.

Cristian Pavel: Nu facem altceva, decât să urăm celor 12.000 de contabili din București succes mai departe. Universul Juridic a fost alături de acest eveniment, alături de Ziua Națională a Contabilului Român. Vă dorim succes, mulțumim foarte mult!

Aurel Andrei: Și eu vă mulțumesc și vă așteptăm în continuare la următoarele noastre evenimente.

 

Eu consider că nu poate să existe contabilitate fără fiscalitate și fiscalitate fără contabilitate was last modified: iulie 19th, 2019 by Aurel Andrei

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice