Emisiunea „DESPRE CONCURENȚĂ SINE IRA ET STUDIO” – Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu – FRENEMIES

28 mai 2019
Vizualizari: 3705
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Germin Petcu:  Bună ziua, doamnelor și domnilor! Bine v-am găsit la emisiunea despre concurență, Sine ira et studio. De ce o emisiune despre concurență? Pentru că, deși se poate spune că este o ramură a dreptului, se poate spune, cu siguranță, despre această ramură a Dreptului concurenței, că este o rudă excentrică a acestui domeniu. Dreptul concurenței rămâne o arie super-specializată, o arie de nișă, o arie cu specialiști care vorbesc în „păsăreasca” lor despre noțiuni și instituții aferente acestei zone de interes pentru noi.

Ce ne propunem cu această emisiune? Ne propunem o popularizare a Dreptului concurenței, o mai bună cunoaștere a acesteia și un atare obiectiv îl vom atinge cu ajutorul unor specialiști din această piață, prin urmare vom vorbi cu avocați, cu magistrați, cu economiști, cu diverse alte personalități și notabilități implicate, într-un fel sau altul, în această arie de interes. Totodată, această emisiune este născută și ca urmare a unei dorințe, nu numai a subsemnatului, ci o dorință resimțită la nivelul multor jucători din piață, dorință ce ar putea fi, la fel de bine, denumită ca frustrare profesională. Însă despre aceste frustrări vom vorbi, așa cum bine spune și titlul emisiunii, sine ira et studio – fără ură și părtinire –, în mod științific, obiectiv, critic, profesionist.

Această primă emisiune ar putea foarte bine să poarte titlul de „frenemies”, având în vedere cine este invitatul meu, personalitate de prim rang a Autorității Naționale de Concurență și a Dreptului concurenței de la noi, dl președinte Bogdan Chirițoiu; căruia îi mulțumim pentru găzduire – după cum vedeți, ne aflăm chiar în biroul dumnealui.

D-le președinte, bună ziua!

Bogdan Chirițoiu: Bună ziua și mă bucur că această primă emisiune o realizați la sediul nostru, în biroul unde îmi desfășor mare parte din activitate.

Germin Petcu:  Aș vrea să vă spun long time no see – unii dintre clienții mei cu siguranță s-ar bucura să vă spun acest lucru –, dar se pare că în ultima vreme ne întâlnim din ce în ce mai des, și  – se vede – se muncește la Consiliul Concurenței. Până acolo, însă, la mulți ani – ne întâlnim în ceas aniversar –, săptămâna trecută ați împlinit 10 ani de când ați preluat mandatul de președinte al Consiliului Concurenței.

Bogdan Chirițoiu: Da, sunt 10 ani de când, împreună cu alți trei colegi, am fost numit în plenul Consiliului Concurenței. Doi dintre ei nu mai sunt acum în consiliu, dar eu și un coleg suntem aici după 10 ani.

Germin Petcu:  Cum a evoluat concurența în această perioadă? Este o perioadă îndelungată și, cu siguranță, mă aștept, de la un manager de instituție, așa cum sunteți, ca la finalul a 10 ani să fi fost trasă o linie și să fi gândit cineva la bune, la rele; la pros and cons

Bogdan Chirițoiu: Îmi place termenul acesta de manager, că așa mă văd; dar nu mă văd ca un far călăuzitor al Dreptului concurenței, în niciun caz. Ce aș completa la ceea ce ați spus mai înainte: Pentru mine, cel puțin, concurența e o politică economică; e ceva ce vrea să facă statul – în cazul nostru statul român – în funcționarea economiei. Politica de concurență e un instrument, pentru mine, al asigurării eficienței pieței. Și, desigur, ca orice instrument al statului, ca orice politică, trebuie să îl codificăm; trebuie să creăm niște reguli care să fie înțelese și urmate de agenții economici, evident, a căror respectare sau verificarea respectării lor – pentru asta sunt responsabile instanțele. Dar ea, la origine, trebuie să pornească de la o gândire economică; care poate fi controversată, nu toată lumea e de acord. Pentru unii e politică prea intervenționistă. Aceasta e o discuție între economiști. Dar altfel…

Germin Petcu:  Eterna dispută între avocați și economiști, în materia Dreptului concurenței.

Bogdan Chirițoiu: Altfel, cum văd eu lucrurile, din partea mea… nu mă interesează legea. Legea e expresia intenției pe care o are statul. Ar trebui să conteze ceea ce vrem să realizăm prin legea concurenței, prin regulile concurenței. Dacă am făcut legea prost și regulile astea nu le-am desenat suficient de bine, ca ele să servească obiectivului lor, ok, atunci va trebui să le redesenăm. Le mai ajustăm pe ici, pe colo, repet, ca să le duc în scopul pentru care au fost ele create. Deci legea pentru mine nu-i un dat; legea e un instrument de politică. Și dacă văd că, repet, instrumentul ăla n-a fost bine croit sau dacă văd că-mi apar lucruri noi în societate… la o discuție legată de ridesharing, disputa aceasta între taximetriști, pe de o parte, deci businessul vechi și business-urile noi… A apărut o ordonanță în favoarea taximetriștilor, se lucrează la o ordonanță care ar trebui să reglementeze acum partea de ridesharing – aceste firme gen Uber, Bolt ș.a.m.d… Bun. Uneori văd că apar lucruri noi în economie; în viață. A apărut internetul. Tehnologia aceasta creează posibilitatea unor noi modele de business. Trebuie să-mi ajustez legislația ca să fac ca ceea ce-i bun din ceea ce-mi permite tehnologia, să iau părțile care sunt benefice. Deci legea nu-i un cadru fix; e un instrument pe care trebuie să-l ajustez.

Germin Petcu: Iar în activitatea Consiliului Concurenței sub mandatul dumneavoastră s-a întâmplat asta de câteva ori.

Bogdan Chirițoiu: Colegi de-ai dumneavoastră mi-au spus că facem ajustările astea cam des.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Germin Petcu: Într-adevăr. Din fericire pentru unii dintre noi, mai ales pentru juriști, existența unor norme la care să te raportezi este mai mult decât binevenită. Ce v-aș întreba este unde vedeți dumneavoastră o preponderență. Poate este preponderent dreptul de sorginte comunitară, având în vedere că legislația concurenței vine pe această filieră? Sau la ora actuală naționalul takes precedent în fața unui legiuitor, să zicem, european?

Bogdan Chirițoiu: Sunt un foarte convins pro-european. De ce? Cred că integrarea în Uniunea Europeană – și în NATO, dar în special în UE – e cel mai bun lucru care s-a întâmplat în istoria României de foarte mult timp, pentru că ne ancorează, mai puternic decât am fost vreodată, în civilizația occidentală. Doi – economic, esența Uniunii Europene este piața internă. Tocmai că vrem să nu existe piețe naționale; ci vrem să funcționeze întreaga Europă ca o singură piață, fără bariere. Și atunci, evident că n-am o legislație economică, în speță legislația de concurență, n-are cum să fie națională. Ea e în esență o legislație comunitară. Că o mai putem noi ajusta, mai avem elemente de originalitate pe ici, pe colo, ok. Dar în esență ea se bazează pe Tratatul Uniunii, avem toți, în toată Uniunea Europeană, avem în esență aceleași reguli, cazurile noastre mari sunt aprobate de Uniunea Europeană – nu poți lua o amendă… Toate amenzile noastre mari n-ar fi putut fi acordate dacă nu aveam acceptul Comisiei Europene. Și apropo de bilanț, undeva peste jumătate de miliard de euro sunt amenzi date în cei 10 ani. Amenzile astea mari, toate, au avut ok-ul Comisiei. Și, nu în ultimul rând, toți ne orientăm după instanța europeană. Sau ne uităm la cazurile în care sunt neclarități, instanțele noastre pot să apeleze la Curtea Europeană de Justiție sau și noi, și instanțele naționale ne uităm la jurisprudența Curții Europene.

Germin Petcu: Consiliul Concurenței este membru în rețeaua autorităților naționale de concurență; dumneavoastră reprezentați instituția, deci…

Bogdan Chirițoiu: Acolo discutăm între noi. Adică ne spune Comisia ce priorități are, fiecare stat membru își mai prezintă activitatea. Când avem nelămuriri discutăm între noi, și asta e util, ca să vezi cum au abordat spețe similare alte state membre.

Germin Petcu:  Cu alte cuvinte, activitatea Consiliului Concurenței este puternic ancorată în realitățile juridice și economice ale dimensiunii comunitare. De altfel, dacă-mi aduc bine aminte, capitolul de concurență a fost, parcă, penultimul închis înainte de aderare.

Bogdan Chirițoiu: N-a fost în mandatul meu acest lucru. Se rezolvase deja când am ajuns aici, dar a fost în special partea de ajutor de stat. Pentru că aici toate statele membre au dificultăți, e greu să renunți la obiceiul de a da bani…

Germin Petcu: De a-i favoriza pe ai tăi…

Bogdan Chirițoiu: Da, dar îi favorizezi pe ai tăi nu în concurență cu străinii; ci în general e vorba de concurență internă. Îi favorizezi pe unii de la firme de stat în dauna altor jucători din țara ta.

Germin Petcu: V-ați întâlnit cu asemenea situații?

Bogdan Chirițoiu: Din fericire, mai puțin, în momentul de față. Că e bine, că nu-i rău – nu-i acesta scopul acestei emisiuni; eu zic că e bine –, statul român nu are foarte multe companii. Statul român unde mai e prezent acum: E prezent mult pe zona de transport – cale ferată, navală și aeriană – și energie. Și astea-s zone unde avem, într-adevăr, probleme. În rest, ce mai are: CEC – o bancă de dimensiuni medii; încercăm să-i creștem capitalul, dar nu văd probleme de concurență acolo.

Germin Petcu: Acolo s-au rezolvat, într-adevăr.

Bogdan Chirițoiu: Desigur, anii ’90 au văzut falimente bancare și probleme majore acolo. Dar nu în ultimii ani. Și mai avem Antibiotice Iași, care e cam jumătate de stat; companie care funcționează în mediu concurențial, deci nu văd probleme nici acolo. Deci singurele zone unde avem în momentul de față probleme sunt transportul și energia.

Germin Petcu:  Piața Pharma este, într-adevăr, în vizorul Consiliului Concurenței de ceva vreme și aceasta mă aduce la următoarea întrebare: Există zone asupra cărora Consiliul Concurenței se apleacă cu predilecție în a analiza aspecte aferente? De exemplu, nu au trecut decât câteva zile de la ultimul anunț al Consiliului cu privire la aspecte ce ar putea fi problematice pe piața cimentului. În săptămânile trecute, din nou, discutam despre o investigație sectorială recent lansată de Consiliul Concurenței. Deci vă uitați cum mai mare atenție la anumite zone?

Bogdan Chirițoiu: Aici avem două lentile, să spunem. Una mi se pare corectă, una discutabilă. Aia corectă – avem un raport anual, îl lansăm în fiecare toamnă, în care ne uităm la situația concurenței în România și am dezvoltat o serie de indicatori care ne spun care sunt sectoarele unde lucrurile par să meargă bine din punct de vedere concurențial, care sunt sectoarele predispuse sau unde ne putem aștepta să vedem probleme. Cimentul este întotdeauna în top între sectoarele potențial problematice. De ce potențial problematice? În special pentru că sunt doar trei jucători pe piață, cu cote relativ egale și nu e ușor să intri pe piața aceasta. Nu oricine poate să construiască o fabrică de ciment. Plus un domeniu important, pentru că în fiecare an sperăm într-o lansare puternică a investițiilor în infrastructură, da? An de an ne așteptăm să vedem demarate multe șantiere de construcții, și atunci suntem atenți ca piața de inputuri, deci de materiale de construcție, să funcționeze bine, să nu riscăm să fie prețuri prea mari la materialele de construcție, care să ducă la o creștere a costului lucrărilor de infrastructură.

Deci aceasta ar fi lentila corectă, zic eu, în care ne uităm predilect la sectoare unde structura economică ne spune că ar putea să aibă probleme de concurență.

Cealaltă lentilă este un pic dominată de presiunea opiniei publice. Avem tendința să ne uităm mult mai mult la sectoarele Business-to-Consumers. Dacă ar fi ceva ce n-am făcut în anii precedenți și poate ar trebui să facem mai mult în viitor, ar fi să ne uităm mai mult, să echilibrăm cumva raportul acesta, să ne uităm și la Business-to-Business. Sunt zone pe care noi nu le-am atins. Acum avem, desigur, componente auto. Avem pentru prima dată o investigație pe zona aceasta, pe care Comisia a dat, chiar recent, sancțiuni. Deci sunt zone cu puțin jucători, nu-s atât de spectaculoase, de bine cunoscute, pentru că, neajungând la consumator, nu sunt de interes pentru presă. Dar sectoarele astea B2B au importanța lor pentru funcționarea economiei noastre. Și cred că acolo trebuie să fim mai atenți. Altfel, Business-to-Consumers, cred că nu e nimic ce nu am analizat. Sancționat în multe cazuri; uneori nu.

Germin Petcu:  Bine, rău – din nou lentila discutabilă a poveștii.

Bogdan Chirițoiu: Dar la zona aceasta Business-to-Consumers… nu există sector pe care nu l-am atins.

Germin Petcu: Bun. Atunci, dacă tot vorbim despre investigații și despre rapoartele anuale ale Consiliului Concurenței, am putea spune că anul trecut a fost unul fabulos pentru Consiliul Concurenței din punct de vedere cel puțin al impactului în media. Probabil vârful de lance este sancțiunea aplicată pe piața asigurătorilor. Pentru că este o investigație, din câte știu eu, încă în derulare, nu o vom aborda, însă v-aș ruga să ne spuneți câteva cuvinte despre investigațiile recente și de anvergură ale Consiliului Concurenței.

Bogdan Chirițoiu: M-aș lega de ceea ce spuneți: record.  Aș spune că a fost un an normal anul trecut, dacă ne uităm la numărul de cazuri. Deci noi suntem undeva, în fiecare an finalizăm… țintim 20 și reușim cam 15. Cam așa se întâmplă mereu: Țintele sunt ambițioase și… suntem aproape acolo, dar nu chiar acolo. Deci cred că 15 cazuri am investigat anul trecut, ceea ce e în gama noastră normală. Încercăm să deschidem iarăși, tot cam atâtea cazuri. Volumul de amenzi, evident, variază. Pentru că sunt sectoare cu companii mai mari, sectoare cu companii mai mici, și atunci, în funcție de ce cazuri se finalizează într-un an, pot să fie fluctuații privind cuantumul sancțiunilor. Dar, repet, dacă ne uităm la numărul de cazuri, că aici vezi volumul de muncă până la urmă, el a fost un an normal; a fost un an bun; a fost un an ok. Mediatizarea, aia deja… nu e în mâinile noastre. Poți să ai perioade cu super-mediatizare, fără să fie neapărat sancțiuni; sau fără să fie un efort extraordinar al consiliului. Depinde foarte mult de conjunctură… N-aș măsura activitatea consiliului, până la urmă, după numărul de articole. Noi suntem, desigur, atenți: Avem revista presei, numărăm știrile pozitive, știrile negative, avem chiar și o evaluare: Cât ar fi costat dacă-ți cumpărai reclama. Știrile alea pe care le-a dat presa despre tine, dacă ar fi trebuit să le comanzi. Dacă erau publicitate, care ar fi fost valoarea publicității. Sunt indicatori și pe zona aceasta, dar n-aș măsura activitatea consiliului în special după modul cum e reflectată în presă.

Germin Petcu:  În investigația respectivă putem vorbi despre ceea ce menționați dumneavoastră puțin mai devreme – despre o presiune a consumatorului, care a îndemnat către un…

Bogdan Chirițoiu: Dacă vorbim de RCA, de asigurări?

Germin Petcu:  Da.

Bogdan Chirițoiu: Aici se vede, poate, partea slabă a politicii de concurență, cumva. Eu aș vedea lucrurile așa: Am avut o criză pe zona de RCA. Criza aceasta probabil a fost legată de deficiențe în reglementare, dar astea nu sunt în zona noastră. Cert este că acea criză a crescut și a dus la o piață care nu funcționa bine, creșteri de preț foarte mari, firme în dificultate în același timp – doi operatori au trebuit să fie scoși de pe piață, a crescut capitalul la alții ș.a.m.d. Deci cadrul de reglementare s-a întărit și aici un rol important l-a avut ASF, agenția de reglementare. Ei, și cu sprijinul nostru, au venit și cu legislație nouă, în 2016 ordonanță și anul următor lege de aprobare a ordonanței. Și abia în 2018 a venit cazul nostru. Pentru că întotdeauna investigațiile durează destul de mult. De asta zic că asta e partea slabă. Pentru o criză care mi-a explodat în 2016 și care gesta din 2015, că deja cadrul de reglementare a fost întărit, deci am o problemă în piață, reglementatorul intervine în 2015, intervenim cu lege în 2016-2017 și abia în 2018 reușim și noi să ne finalizăm cazul. Dar toate au pornit de la acea criză din perioada 2015 sau înainte. Asta arată că instrumentele noastre sunt puternice, pentru că dăm sancțiuni mari și cred că e al doilea caz ca volum de sancțiuni în istoria noastră, RCA-ul. Dar, în același timp, avem o anumită lentoare. Deci prin mijloace legislative… și piața deja funcționează decent în momentul de față. Deci, până la urmă, reglarea de piață n-am făcut-o prin amendă, ci prin legislație și reglementare. Amenda e, și ea, utilă, pentru că, totuși, comportamentul incorect al companiilor trebuie sancționat, pentru a descuraja repetarea lui în viitor. Deci nu mă ajută neapărat să rezolv problema în piață, dar le spune oamenilor că, atunci când greșești, sunt consecințe. Nu vin imediat consecințele astea, ok, te bucuri tu un an, doi; dar la un moment dat vin. Deci de asta e important să păstrăm un nivel de descurajare suficient de mare, prin sancțiuni, pentru că altfel… un om oportunist – și în business pot să fie mulți din ăștia – poate să calculeze: Da, dacă nu mă prind, am câștigat; dacă mă prind, nu pățesc mare lucru, deci de ce să nu încalc regulile?!

Germin Petcu: Ce se întâmplă pe piața licitațiilor cu bani publici? Văd o oarecare atenție sporită a consiliului în materie – ca să menționez în treacăt, ultima investigație cred că este cea cu rolele de la CET Oltenia, mai sunt investigații cu licitații trucate undeva în zona asfaltului, prin Pitești… Deci se apleacă Consiliul Concurenței și către această zonă cu predilecție, sau…?

Bogdan Chirițoiu: Da, cu predilecție, pentru că avem și o direcție specializată. La un an după ce am venit aici, am creat o direcție specializată pe identificarea licitațiilor trucate. Și avem, din păcate, în fiecare an câțiva clienți. În fiecare an se termină câteva cazuri de licitații trucate. Ce e bine – că primim sesizări din partea actorilor implicați în piață. Oltenia – ne-au sesizat ei. Acesta-i un caz, aș spune eu, frumos; față de alte situații, în care suspectăm sau se dovedește că firma de stat e păgubită prin trucarea licitației cu complicitatea oamenilor din firma de stat. Mă bucură când văd cazuri în care cei din firmă, partea contractantă, își fac bine treaba și identifică ei suspiciuni și ne trimit nouă. Deci e bine că vedem diligența asta, preocuparea, din partea celor care gestionează bani publici, pentru corecta desfășurare a licitațiilor publice.

 

 

Germin Petcu: Ghidul pe care l-ați pus dumneavoastră pe piață pentru toți jucătorii – atât pentru autoritatea contractantă, cât și pentru firma X sau Y ce caută să pătrundă într-o piață a licitației sau alta, a fost de folos? Îl găsiți ca fiind un instrument util?

Bogdan Chirițoiu: Cred că da. Pentru că a fost bine răspândit, bine popularizat în rândul altor țări contractante și a agenților guvernamentali implicați în zona aceasta – Curtea de Conturi, Minister de Finanțe – și se vede că, repet, ne văd, sesizări. Instituții care au mult mai multe resurse decât avem noi. Gândiți-vă câte achiziții publice sunt în România. Doi, spuneam, noi suntem singurii care putem să amendăm firmele. Practic suntem singurii. Restul se concentrează mai degrabă pe angajații statului, deci pe partea de corupție. Noi suntem singuri care ne uităm la înțelegeri între companiile participante la licitații. În schimb, noi avem o direcție. Avem 10 oameni implicați în zona asta, în timp ce Curtea de Conturi, care verifică toate instituțiile publice, are câteva mii de oameni; Ministerul de Finanțe face controlul ex ante (Curtea de Conturi îl face după); iarăși, Ministerul de Finanțe are foarte mulți oameni care se uită la procedurile de licitație. Deci acolo sunt resursele statului, în Finanțe și în Curtea de Conturi există oameni care se ocupă de supravegherea licitațiilor și ei pot mult mai ușor să identifice problemele, față de cei 10 de la noi. deci de asta e important să avem o bună colaborare cu instituțiile astea de control, care să ne trimită sesizări.

Germin Petcu: De cealaltă parte, am auzit voci ale unor clienți de-ai mei sau unor actori cu care am intrat, într-un fel sau altul, în contact, care spuneau că acest ghid lasă loc de interpretare. În viziunea lor, ajunseseră să susțină că, indiferent ce fac, indiferent cum fac, Consiliul Concurenței poate să vină să îmi spună: Ce ai făcut tu nu este bine. Pentru că era loc de interpretare…

Bogdan Chirițoiu: Ghidul acesta trebuie să-mi dea numai suspiciuni. Nu vorbim acolo de dovezi, că probăm o încălcare a legii. Ci pur și simplu îi spune autorității contractante sau unei autorități de control: Uite la ce să fii tu atent. Și, dacă identifici situații de genul ăla, trimite-le la Consiliu și Consiliul o să vadă… Că expertiza aici trebuie să fie. Consiliul o să spună: Domnule, sunt indicii să declanșezi investigație sau nu. Uneori o să spună: Nu e cazul. De exemplu, o dată sau de două ori am fost de acord cu excluderea cuiva dintr-o licitație. Conform noii legi a achizițiilor publice, dacă autoritatea contractantă are dubii, prin comportamentul unui agent prezent la licitație și vrea să-l excludă, trebuie să ne întrebe pe noi înainte de a-l exclude. Cred că doar o dată sau maxim de două ori am fost de acord. În majoritatea cazurilor am spus că nu ni se pare benefic să fie exclus un actor de la licitație.

Revenind la întrebarea dumneavoastră. Aici, vedem, sunt indicii de declanșare – cu indiciile asteamergem, totuși, la judecător, noi. Aproape automat, când avem o investigație, facem și o inspecție, că altfel n-ai cum să găsești dovezi. Inspecțiile se fac cu mandat judecătoresc. Trebuie nu numai noi să fim convinși de indiciile astea; trebuie să fie convins și judecătorul. Deci cred că sunt destule garanții procedurale. Orice instrument e perfectibil. Dacă există ideea că e prea lax cumva – e termenul pe care-l folosesc: fals pozitiv, fals negativ –, că generează prea multe falsuri pozitive, ok, putem să-l discutăm, să-l rafinăm. Singurul lucru care mi se pare că poate să creeze probleme e cel legat de consorții – unde am făcut un ghid special pe consorții. Când e un consorțiu justificat și când e un consorțiu cartel. Aceasta mi se pare, într-adevăr, că e o distincție fină.

Germin Petcu: Probabil acolo sunt cele mai mari probleme, pentru că vocile din piață spun: În cadrul unui consorțiu, datorită economiei care este din ce în ce mai integrată; datorită creșterii prețurilor; datorită politicii economice, ne găsim cumva forțați să colaborăm. Iar la momentul unei întrebări de ce așa și nu invers, răspunsul poate fi interpretat în multiple feluri. Un răspuns poate veni din partea entității investigate, care are un criteriu sau un altul pentru care se găsește într-o colaborare cu una, două, trei, cinci, zece firme; iar cu totul altcumva este văzut respectivul răspuns din partea Consiliului Concurenței. Într-adevăr, la consorții cred că este o distincție foarte, foarte fină. Și atunci, entitățile investigate sau potențialii jucători ce vor să intre într-o licitație stau și se întreabă, de multe ori, cu atenție, dacă să ia, sau nu, în calcul ghidul respectiv.

Bogdan Chirițoiu: E bine să le ia în calcul. Din punctul meu de vedere, le-aș spune: Avem ghidul, haideți să vedem cum îl aplicăm în practică. Și pentru asta, trebuie să vedem câteva cazuri. Să vedem cum vom judeca situația concretă – ceea ce mi se pare că e un gen de abordare juridică, dar care îmi place. E un pic de jos în sus. Haideți să vedem spețe concrete și acolo, aplicând principiile la situațiile astea concrete, o să putem orienta mai bine oamenii. Contraargumentul, pe care justificat mi-l puteți da, este: Da, dar businessul trebuie să ia decizii astăzi, nu poate să vă aștepte pe voi, să vadă peste un an-doi cum ați aplicat voi nu știu ce principii.

Germin Petcu: Sunt sigur că l-ați auzit deja de multe ori; la rândul meu, l-am auzit.

Bogdan Chirițoiu: Cum să spun? Sunt de acord. Ideal, regulile trebuie să fie atât de clare, încât oamenii să le poată respecta cu ușurință. Să le fie foarte clar, când iau o decizie, dacă îi pune în pericol sau nu, din punct de vedere legal. Mă străduiesc cât pot, eu și colegii mei, dar vrem să creăm un astfel de cadru, care să fie predictibil, să nu fie un obstacol pentru mediul de afaceri. Dar una-i obiectivul, alta ce reușești să faci. Nu vom ajunge niciodată să fim 100% acolo unde ne-am dori. Deci sfatul, către cei care ne privesc și ne ascultă acum: Cred că în România mai degrabă s-a greșit până acum prin a face cu prea multă ușurință consorții. Și poate că o anumită prudență față de unde e practica în economia noastră acum, ar fi justificată. Un caz pe care l-ați menționat: Toate companiile din zonă se asociază și fac un consorțiu. Și consorțiul ăla e singurul ofertant. Serios? Care ar fi argumentul? Nu putem să facem lucrarea aceasta singuri, trebuie să ne asociem mai mulți, că, dacă suntem mai puțini, n-avem resursele necesare – oameni, experiență, nu-știu-ce. Chiar așa? N-a mai rămas niciunul pe dinafară, care poate, și el, să oferteze? Adică nu arată mai mult a un cartel, în care ne-am strâns noi, cu toții, care am putea să facem lucrarea aia, suntem în piața aia, avem realist o șansă să ne desfășurăm activitatea. Și spunem: În loc să ne concurăm, mai bine împărțim noi plăcinta asta între noi? Nu știu. O să vedem când se termină cazul.

 

Germin Petcu:  Cu siguranță, se va vedea și opiniile vor fi diferite. Există un indiciu, potrivit dumneavoastră, există o suspiciune rezonabilă că acolo s-ar putea investiga.

Bogdan Chirițoiu: Sfatul meu ar fi: Mai degrabă prudență. Mai degrabă faceți voi lucrurile pe care le puteți face sau vă asociați cu ăia care chiar au abilități care vouă vă lipsesc. La abilități tehnice mă refer, nu relaționale.

Germin Petcu: Că am ajuns, o dată în plus, la investigații, pentru că ele sunt unul dintre instrumentele puternice ale Consiliului Concurenței: Este Consiliul Concurenței o autoritate de temut în România? În sensul că, în momentul în care îți bate Consiliul Concurenței dimineața, cu un dawn raid, la ușă, te întrebi: Oare am făcut bine ce am făcut până acum? Sau îi zâmbești inspectorului de concurență și îl poftești la documente, la…

Bogdan Chirițoiu: Cele două nu se exclud. Suntem toți, oameni politicoși și bine-crescuți, deci o să zâmbim întotdeauna, indiferent de circumstanțe. În același timp, e bine să fim atenți la ceea ce facem. Cel mai bine, înainte să facem.

Germin Petcu:  Prevenția, într-adevăr, este cheia.

Bogdan Chirițoiu: Dacă am ajuns la o investigație… trei lucruri îi sfătuiesc pe cei care sunt investigați: 1 – să-și ia, dacă pot, ceva asistență de specialitate, pentru că e un domeniu de nișă, un domeniu specializat, nu toți juriștii au experiență în zona aceasta. n-am recomandat niciodată o firmă de avocatură anume…

Germin Petcu: Ar fi anticoncurențial.

Bogdan Chirițoiu: Da. Uneori mă întreabă lumea și nu intru în așa ceva. Dar e adevărat că recomand uneori firmelor să-și ia asistență de specialitate. 2 – să verifice ce s-a ridicat. Să-și facă analiza. Dacă n-au avut programe de prevenție anterior, măcar după ce a început investigația, să vadă cum stau lucrurile și de obicei dumneavoastră vă puteți mișca mai repede. Până facem noi forensic-ul și procesăm aici datele…

Germin Petcu: De data asta aflăm noi mai repede.

Bogdan Chirițoiu: Da, le faceți mai repede, că la noi e o programare, n-avem întotdeauna capacități… e un număr limitat de resurse și uneori nu începe forensic-ul imediat, a doua zi după ce s-au ridicat documentele. De asta zic, dumneavoastră vă puteți mișca mai repede, deci veți afla înaintea noastră ce am găsit acolo. Și, în funcție de evaluarea pe care o faceți privind registrele clientului, veniți, discutați cu echipa de caz. Uneori se pot explica lucrurile; dacă nu, avem posibilitatea recunoașterii, care oferă reduceri substanțiale de sancțiuni. Scopul ei nu este de a fi amenzi mai mici pentru companii; ci să muncim noi mai puțin, să nu mai trebuiască să investigăm atât și să nu mai stăm în instanță după aceea. Deci ca noi și instanțele să muncim mai puțin. Ca acest instrument să fie eficient, ne-ar ajuta dacă veniți cât mai devreme.

Germin Petcu: De partea cealaltă însă, avocații au o altă opinie întrucâtva.

Bogdan Chirițoiu: Vedeți, aici poate că n-am creat structura de incentives, în engleză; stimulente. Poate n-am desenat instrumentul acesta suficient de bine, cât să vă conducem în direcția unde vrem să vă ducem. Repet, să veniți devreme, ca să ne economisiți volumul de muncă.

Germin Petcu: Acum – ne-am întâlnit de câteva ori, știți că vă voi pune și întrebări dificile – ne îndreptăm către una dintre aceste întrebări. Pentru că ați adus și dumneavoastră, și eu, în discuție presa: În ultimul timp au apărut informații referitoare la una dintre investigațiile desfășurate de autoritatea pe care o prezidați – investigația ROBOR. Au apărut și voci în mediul politic, care au susținut că anumite măsuri ar trebui să fie luate în ceea ce privește chiar președintele Consiliului Concurenței. Ce ne puteți spune despre acest lucru?

Bogdan Chirițoiu: E un fel de comedie a erorilor aici. E o intenție bună în spate, deci ideea cum putem să facem să funcționeze mai bine piața bancară și să fie ratele la dobânzi mai mici. E o preocupare corectă, pe care o împărtășesc întru totul și am venit și noi, în decursul timpului, cu recomandări în direcția asta. Avem și o investigație în curs, vedem dacă din investigația asta vor exista sancțiuni. Deci e o preocupare pe care o împărtășesc și e absolut legitimă. Dar așa, nu pot să spun că-mi face vreo plăcere, însă e departe de a fi o preocupare de prim-plan. Este o preocupare, nu zic nu. Și timp mi-a – și ne-a – consumat.

Germin Petcu: Pe care puteați să-l alocați, probabil, pentru alte…

Bogdan Chirițoiu: Da. Și eu, și funcționarii. Au mers oameni în parlament. Au vrut să-și lase investigația la care lucrau, că a trebuit să pregătim, pentru că nimeni nu mai știe, de acum 10 ani… Nu pot să-ți spun acum, mă trezești din somn și îți spun ce am făcut acum 10 ani. Trebuie să luăm hârtiile, să analizăm, ne uităm, scoatem dosare de la arhivă. Da, s-a consumat ceva timp. Deci, din punctul acesta de vedere, ne-a creat niște probleme. Dar concluziile nu pot să spun că le găsesc în vreun fel zguduitoare sau impresionante.

Germin Petcu: Ne apropiem de final. Mai avem câteva minute, și atunci, v-aș întreba dacă, la peste 10 ani de la momentul la care ați preluat mandatul de președinte, v-ați fi dorit să faceți unele lucruri altfel. Care sunt punctele unde ați fi vrut să abordați lucrurile. Știți la fel de bine ca și mine că și în concurență este soluția alternativă, care câteodată poate să te scape de un neajuns. V-ați fi dorit sau vă gândiți că uneori ar fi fost mai bună o altă cale decât cea pe care ați urmat-o la un anumit moment?

Bogdan Chirițoiu: Dacă vorbim de cazuri specifice, cred că în două cazuri am greșit, am exagerat; și sunt fericit că cel puțin în unul din ele instanța a redus sancțiunea. N-am probleme cu sancțiunea; am probleme cu cuantumul. În ambele. N-am probleme cu fapta; am probleme cu cuantumul sancțiunii. Deci în una din cele două situații am fost bucuros să văd că instanța a redus; pentru că cred că acolo am greșit. Celălalt este încă în instanță, vedem ce se va întâmpla. Dar le-am zis și colegilor, dacă va reduce sancțiunea instanța, nu voi considera că e o eroare.

Germin Petcu: Este un exercițiu de sinceritate care-mi place. Vă mărturisesc că nu mă așteptam să-l aud. De asta v-am și pus întrebarea.

Bogdan Chirițoiu: Doi: Altfel, cred că direcția în care am mers a fost corectă. Evident, aș fi vrut să mergem mai repede. Aceleași lucruri făcute în mai puțin timp și, cu toate ajustările la lege, cum arată ea acum – nu vorbim de anumite modificări în parlament, care vedem cum o să iasă –, cred că sunt, totuși, lucruri care încă nu sunt complet puse la punct. Tot cred că mai avem nevoie de anumite rectificări.

Și trei, unde cred că am mai greșit: că n-am acordat training celor pe care-i punem să facă investigații. Calitatea investigațiilor variază. Uneori avem rapoarte de investigație care trebuie corectate la faza finală.

Germin Petcu: Eu sunt unul dintre criticii rapoartelor respective.

Bogdan Chirițoiu: Deci cred că trebuia să facem mai mult training pentru cei care conduc investigațiile.

Germin Petcu: Care sunt planurile de viitor ale președintelui Consiliului Concurenței?

Bogdan Chirițoiu: Eu vreau să-mi văd de mandatul ăsta, apoi, Dumnezeu, vedem ce se întâmplă. Iar mandatul ăsta, cazuri interesante – anul ăsta sunt cazuri interesante, Lemn, care e un caz mare…

Germin Petcu: Și 94 de entități investigate…

Bogdan Chirițoiu: Da, multe. O să vedem dacă se ajunge la audiere cu 94. Dacă se va ajunge la audiere acolo, va fi cea mai mare audiere pe care a avut-o Consiliul până acum. Logistic o să fie o problemă. Dar, dincolo de numărul de părți, e un caz cu companii mari, e una din industriile importante din România și unde probabil că putem să ajutăm. Noi am avut intervenții pe piața asta. Probabil că putem în continuare să ajutăm la perfecționarea mecanismelor din acea piață. Apoi avem zona de servicii financiare, avem și pe bancar, și pe asigurări, în continuare investigații. Mai sunt investigații interesante pe partea de… mie nu-mi place să spun „interesante” pentru că, domnule, treaba noastră nu e să facem lucruri interesante; ci lucruri importante. Dar uneori sunt și cazuri care aduc ceva nou, de care nu te-ai lovit până atunci și asta poate fi interesant. Și avem pe farmaceutice în special… de fapt două – și imunoglobulinele, care sunt interesante, pentru că am făcut inspecții în străinătate… E important, că e viața oamenilor în joc, dar e și interesant, pentru că am făcut inspecții în străinătate. Dar mai avem și unul cu blocarea intrării unui generic, deci unde suspectăm o firmă mare că a blocat intrarea unui generic pe piața românească – asta ar fi o chestie nouă, unde n-am avut cazuri, n-am aplicat sancțiuni. Deci sunt foarte curios să văd la ce concluzii ajungem la acel caz. Deci sunt, repet, multe cazuri interesante și importante; și, de asemenea, mai avem de terminat legislație – trebuie să transpunem noua directivă, care întărește cumva cadrul nostru de funcționare. Ea nu vrea să schimbe standardul de probă – ce vorbeam mai devreme. Deci nu fondul. Dar pe partea de funcționare a autorităților de concurență, noua directivă ar vrea să întărească cumva protecția sau mecanismele puse la dispoziția autorităților de concurență. Deci pe asta aș vrea s-o văd finalizată. Și e și o ocazie dacă mai simțim nevoia să mai corectăm ceva la cadrul legal existent.

Germin Petcu: D-le președinte, vă mulțumim tare mult pentru timpul acordat. Cu siguranță, am mai avea multe de discutat. Din păcate însă, timpul –  atât al dumneavoastră, cât și al nostru – este întotdeauna scurt. Prin urmare, vă mulțumim o dată în plus și mult succes în continuare! Vă mai așteptăm… către final de mandat.

Bogdan Chirițoiu: Mersi mult și, când faceți seria asta, mă gândesc, poate ne mai vedem o dată.


La îngemănarea economicului cu juridicul, concurența rămâne unul dintre domeniile exotice ale dreptului, deși efectele ei se simt pretutindeni în viața de zi cu zi. Cu toții suntem concurenți pe o piață sau alta, cu toții aspirăm la un loc mai bun pe piața respectivă, prin urmare mecanismele concurenței ar trebui să ne fie cunoscute, însă realitatea (cel puțin realitatea juridică) diferă.

Și pentru acest motiv, emisiunea Despre concurență sine ira et studio își propune să facă mai popular acest domeniu, să facă mai cunoscută aria concurenței, cu ajutorul unor specialiști activi pe o atare piață. Emisiunea își propune să abordeze noțiuni specifice materiei concurenței, indiferent dacă sunt mai degrabă de natură economică precum cerere elastică, piața oligopolistă, concurența perfectă sau piețe contestabile, ori de natură juridică precum noțiunile de încălcare prin obiect, principiul libertății de a contracta, exceptări pe categorii etc.

Prin demersul de popularizare a domeniului, emisiunea nu se adresează numai profesioniștilor concurenței, fie ei avocați, magistrați sau economiști, ci are în vedere o arie mult mai largă de receptori, dat fiind că „mana lungă a concurenței” este cea care, în principiu, mișcă și chiar coordonează mecanismele pieței libere.

Joi, 30 mai 2019, începând cu ora 17.00, a avut loc emisiunea TV „DESPRE CONCURENȚĂ SINE IRA ET STUDIO” pe canalul „UJ-TV”, găzduită de portalul universuljuridic.ro.

Frenemies” este, pe bună dreptate, titlul primei emisiuni pe teme de concurență, întrucât a adus la aceeași masă două instituții ce uneori merg mână în mână iar alteori se intâlnesc pe holurile instanțelor de judecată, respectiv autoritatea de concurență și avocatul.

Punctele comune, precum și punctele de divergență, au apărut cu limpezime în cadrul acestei prime emisiuni. Evoluția concurenței în mandatul actualului președinte al Consiliului Concurenței, dl. Bogdan Chirițoiu, a fost pusă sub lupă, fiind analizate și alte aspecte de interes major, discuția atingând aspecte precum legislația, investigațiile recente ale Consiliului Concurenței, sancțiunile aplicate și erorile comise (nu puține și deloc nesemnificative), de-a lungul timpului, de-o parte sau de cealalta a mesei.

O discușie sinceră, cu întrebări uneori incomode, ce a dat raspuns unora dintre intrebările ce planează asupra acestei arii de interes, lăsând însa loc și pentru dezvoltări ulterioare.

O discuție între frenemies în adevaratul sens al cuvântului.

Emisiunea a fost transmisă, în direct, pe www.universuljuridic.ro.

Emisiunea „DESPRE CONCURENȚĂ SINE IRA ET STUDIO” – Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu – FRENEMIES was last modified: iunie 12th, 2019 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: