Detaşarea, termen juridic plurivalent
Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
În acest plan general al actului normativ, se identifică a treia definiție națională a detașării: detașarea salariatului prevăzută de Legea nr. 344/2006 (Detașarea – Legea nr. 344/2006). Parametrii acestui concept sunt următorii: angajatorul este o întreprindere stabilită într-un stat UE sau SEE, existența unui raport de muncă cu angajatorul de origine, caracterul temporar și modificarea locul muncii, din statul în care este stabilită întreprinderea, în România. Din această formă de ansamblu se desprind trei modele de detașare: Detașarea – Legea nr. 344/2006 – 1 – detașarea în numele întreprinderii și sub coordonarea acesteia, în cadrul unui contract încheiat între întreprinderea care face detașarea și beneficiarul prestării de servicii care își desfășoară activitatea în România[45]; Detașarea – Legea nr. 344/2006 – 2 – detașarea unui salariat la o unitate situată pe teritoriul României sau la o întreprindere care aparține unui grup de întreprinderi, situată pe teritoriul României[46]; Detașarea – Legea nr. 344/2006 – 3 – punerea la dispoziție a unui salariat, de către o întreprindere de muncă temporară sau agenție de plasare, la o întreprindere utilizatoare stabilită sau care își desfășoară activitatea pe teritoriul României[47].
Fără a relua analiza lingvistică, se observă că aceste variante redau în mod aproximativ conținutul traducerii în limba română a Directivei nr. 96/71[48], înlocuind unii termeni sau expresii: destinatarul prestării – beneficiarul prestării, pentru Detașarea – Legea nr. 344/2006-1; la o unitate sau întreprindere care aparține grupului – la o unitate situată pe teritoriul României sau la o întreprindere care aparține unui grup de întreprinderi, situată pe teritoriul României, pentru Detașarea – Legea nr. 344/2006 – 2; întreprindere cu încadrare în muncă temporară – întreprindere de muncă temporară, întreprindere care a pus la dispoziție un lucrător – agenție de plasare, înființată – stabilită pentru Detașarea – Legea nr. 344/2006 – 3.
Aceste diferențe de nuanță existente chiar și între două texte de natură juridică redactate în aceeași limbă, dau măsura majorei relativități a similitudinii prezumate dintre noțiuni exprimate în limbi diferite și aparținând unor sisteme juridice diferite.
5.4. Compararea noțiunilor naționale de detașare
Din punctul de vedere al mobilității manifestată în plan longitudinal, o privire generală arată că elementul comun al tuturor formelor analizate este caracterul temporar, durata variind în funcție de limitele speciale stabilite de fiecare act normativ.
La o explorare în detaliu, observăm în primul rând că limitele temporale superioare ale detașării ating o perioadă relativ lungă de timp: un an cu prelungire în cazul Detașării – CM, un an pentru Detașarea – S1/S2, respectiv doi ani dacă ar fi să asociem Detașării – Legea nr. 344/2006-1/2/3 reglementările UE privind portabilitatea prestațiilor sociale[49].
Referitor la ultima situație, Legea nr. 344/2006 nu prevede o limită maximă pentru detașările dintr-un alt stat UE în România, stabilind doar caracterul temporar al acestora[50]. Conexarea duratei detașării cu durata prestării de servicii contractată de angajator, ar putea fi un element de raportare, însă lucrătorii se pot succeda pe post, sau își pot continua detașarea în cadrul unui nou contract comercial.
Această abordare legislativă a statului Român, manifestată printr-o „tăcere a legii” nu reprezintă o excepție, regăsindu-se și în legislațiile naționale ale altor state membre UE care au transpus Directiva nr. 96/71 (van Hoek și Houwerzijl, 2011).
În ce privește Detașarea – CM, limitarea la maximum un an se aplică doar relocării inițiale realizată prin decizia unilaterală a angajatorului, însă detașarea se poate prelungi (la nesfârșit) în mod excepțional și cu acordul salariatului, pentru noi intervale succesive de 6 luni[51].
Deși caracterul temporar se manifestă într-un mod destul de divers în cadrul formelor de detașare, putem să îl considerăm un element comun și o caracteristică fundamentală a acestora.
Continuarea analizei modelelor legale de detașare pe teritoriul României permite compararea celor șase forme identificate anterior (Detașare – CM, Detașare – S1/S2 și Detașare – Legea nr. 344/2006-1/2/3) și evidențierea unor elemente mai clare de separare a acestora.
Primul este cel intrinsec reprezentat de însuși actul normativ care prevede fiecare variantă, puternic influențat de elementul de extraneitate și natura acestuia. Reglementarea specială de care beneficiază individual cele trei mari forme de detașare instituie din start un regim juridic particularizat, constituit de ansamblul mecanismelor normative care alcătuiesc cele trei acte legislative[52]. Poziționarea superioară în acest context a legii organice care reglementează Detașarea – CM, pare în mod paradoxal să nu aibă nici o influență față de celelalte două forme, elementele de extraneitate prevalând peste logica normativă internă.
Al doilea factor de diferențiere, este determinat de identitatea participanților la relația de detașare. Mai exact, dacă întotdeauna avem ca punct de plecare al detașării un lucrător și angajatorul său, a treia componentă care determina mobilitatea poate îmbrăca mai multe forme. Un alt angajator în cazul Detașării – CM, un utilizator în cazul Detașării – Legea nr. 344/2006-3, sau un beneficiar al lucrărilor pentru Detașarea – Legea nr. 344/2006 – 1 și Detașarea – S1.
Situațiile prevăzute de Detașarea – Legea nr. 344/2006-2 și Detașarea – S2 trebuie tratate special, deoarece au la bază o contradicție conceptuală. Pe de o parte avem condiționarea menținerii relației de muncă cu angajatorul de bază, manifestată explicit în cazul Detașării – Legea nr. 344/2006-2[53], dar în același timp apare o nouă entitate juridică la care se face detașarea.
Din nou, formulările care sunt identice și în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 56/2007, nu sunt definite în cadrul actului normativ și lasă loc la interpretări: „unitate situată pe teritoriul României” și „întreprindere care aparține unui grup de întreprinderi, situată pe teritoriul României”. Termenul „unitate”, trebuie analizat în contrapondere cu cel de „întreprindere”, deoarece însăși norma legală le tratează separat.
Astfel, „unitatea” poate fi considerată o locație secundară, situată pe teritoriul României, aparținând unui angajator cu sediul între-un alt stat membru UE, situație în care distingem două variante: 1. filială cu personalitate juridică, sau 2. alte forme de organizare a unor dezmembrăminte fără personalitate juridică[54].
În lipsa definirii explicite, utilizând prevederile Legii nr. 31/1990 a societăților comerciale pentru a căuta înțelesuri acceptate în plan normativ, observăm că termenului „unitate” îi este atribuit înțelesul de sediu secundar[55]. Ambele variante presupun existența unei relații de esență (subordonare) între angajatorul de bază și entitățile amplasate pe teritoriul României, fie că vorbim despre filiala înființată de o organizație mamă, fie despre locațiile secundare în care își desfășoară activitatea persoana juridică cu sediul într-un alt stat al UE.
O altă interpretare a aceluiași termen, se bazează pe o definiție împrumutată din alte acte normative din domeniul relațiilor de muncă[56], în care unitatea este „persoana juridică care angajează nemijlocit forță de muncă”. Aceasta variantă implică ruperea relației de muncă cu angajatorul de bază, atâta timp cât nu există nici o legătură statutară între cele două entități pentru care se prestează munca. Legea nr. 344/2006 impune menținerea relației de muncă cu angajatorul de bază, iar în aceste condiții derularea unei relații de muncă cu un alt angajator, bazat pe un mecanism asemănător Detașării – CM, apare ca imposibil.
În cazul termenului întreprindere, nu mai beneficiem de posibilitatea asocierii unor definiții din alte acte normative, pentru a descifra înțelesul juridic valabil pentru identificarea entității de destinație a lucrătorului detașat în baza Detașării – Legea nr. 344/2006-2 și Detașării – S2. Deși întâlnim termenul de întreprindere în Codul muncii, în cadrul reglementărilor referitoare la concedierea colectivă și în capitolul privind protecția drepturilor salariaților în cazul transferului întreprinderii, al unității sau al unor părți ale acesteia[57], nu putem deduce un înțeles clar al acestuia care să-l diferențieze de cel de unitate.
Apelul la dicționar prezintă întreprinderea ca pe o formă autonomă de organizare comercială[58]. Această definiție, împreună cu mențiunile din Codul muncii, plasează întreprinderea pe o poziție superioară unității într-o posibilă relație ierarhică. Diferențierea dintre cele două noțiuni nu este suficient de consistentă pentru a putea califica cu certitudine persoana entității la care este detașat lucrătorul.
Sintagma întreprindere care face parte dintr-un grup de întreprinderi, pune accentul pe relația organizațională dintre entitățile implicate și trebuie privită raportându-ne și la situația angajatorului care detașează și la cel care primește lucrătorul. Condiționarea existenței unei forme de asociere între cei doi corespondenți, de genul grupului de interes economic, sau a grupului european de interes economic[59], este evidentă, iar o continuare a cercetării în direcția definirii grupului de întreprinderi nu ar face decât să multiplice incertitudinea.
Putem concluziona că întreprinderile între care se poate realiza detașarea sunt individualități juridice distincte dar legate statutar, capabile să angajeze forță de muncă. Caracterul autonom este acela care determină o diferențiere în raport cu unitatea, care este o subunitate funcțională a angajatorului de bază, cu sau fără personalitate juridică.
În cazul Detașării – S2[60] nu apare în mod explicit obligația existenței și menținerii unei relații de muncă cu angajatorul care detașează lucrătorul străin, deși angajarea directă de către un angajator român are o reglementare separată în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 56/2007. Având în vedere că eliberarea autorizației de muncă necesită prezentarea unei „decizii de detașare” și că solicitantul acestui act administrativ este „angajatorul, persoană juridică din România, ori o reprezentanță, sucursală sau filială a unei persoane juridice cu sediul în străinătate”[61], putem considera că legiuitorul a avut în vedere un mecanism juridic al mobilității lucrătorului asemănător cu Detașarea – CM. Nu poate fi vorba despre o similaritate perfectă deoarece reglementarea legală care stă la baza relației de muncă inițiale aparține unui alt sistem normativ (străin), iar în cazul detașării la sedii secundare fără personalitate juridică, nu este îndeplinită condiția existenței a doi angajatori între care să se producă Detașarea – CM.
Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 combină definiții proprii cu aderarea la semnificații preluate din acte normative cu caracter general-organic. Acest amestec semantic, completat cu celelalte prevederi referitoare la procedura de solicitare a avizului de muncă (permis în prima variantă normativă și autorizație în cea anterioară) induce existența unei relații de muncă a lucrătorului străin cu beneficiarul lucrării, sediul secundar sau întreprinderea din cadrul grupului. Faptul că Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 delimitează trei forme de detașare a străinilor, dar în același timp se raportează la semnificația detașării din Codul muncii, lasă loc la interpretări. Fie suntem în trei situații de detașare în care identitatea celui care trimite lucrători străini în România și raportul cu entitatea gazdă determină diferențierea, fie cazul prestării de servicii și a gazdei-beneficiar se diferențiază de celelalte prin menținerea, deși nemenționată în noua formă legislativă, a coordonării de către angajatorul-prestator străin.
A treilea plan de diferențiere între modelele de detașare prezentate este realizat de geografia reglementării legale a raportului de muncă.
Putem stabili cu certitudine că în cazul Detașării – CM, relația de muncă inițială și prelungirea ei fără depășirea granițelor naționale, se bazează pe contractul individual de muncă. Reglementarea națională depășește în principiu aceste frontiere, prin câmpul de aplicare stabilit de legiuitorul român în articolul 2 din Codul muncii[62]. Totuși, încetarea temporară a raporturilor de muncă cu angajatorul de bază (suspendare) și continuarea relației de muncă, cu un angajator temporar care este resortisantul unui alt stat UE, sau chiar nemembru, face imposibilă aplicabilitatea chiar și parțială a Codului muncii înafara teritoriului național.
În sens invers, pentru lucrătorii detașați în România (Detașarea – S1/S2 și Detașarea – Legea nr. 344/2006-1/2/3) delimitarea aplicabilității Codului muncii se bazează pe trei elemente: cetățenia salariatului, contractul individual de muncă și apartenența națională a angajatorului[63].
[45] Art. 4 lit. a) din Legea nr. 344/2006 (nota „4”).
[46] Art. 4, lit. b) din Legea nr. 344/2006 (nota „4”).
[47] Art. 4, lit. c) din Legea nr. 344/2006 (nota „4”).
[48] Art. 1 alin. (3) din Directiva nr. 96/71 (nota „3”).
[49] Art. 12 alin. (1) din Regulamentul nr. 883/2004/CE (nota „33”).
[50] „(…) pentru o perioada de timp limitată își desfășoară activitatea în România (…)”, art. 3 din Legea nr. 344/2006 (nota „4”).
[51] Art. 46 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii (nota „6”).
[52] Legea nr. 53/2003 – Codul muncii (nota „6”), Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 56/2007 (nota „34”) și Legea nr. 344/2006 (nota „4”).
[53] „(…) dacă exista un raport de muncă, pe perioada detașării (…)”, condiție stabilită pentru toate cele trei forme de detașare prevăzute de art. 4 lit. a), b) și c) din Legea nr. 344/2006 (nota „4”).
[54] Art. 42 și art. 43 din Legea nr. 31 din 16 noiembrie 1991 a societăților comerciale, cu modificările ulterioare, republicată în M. Of. nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004.
[55] „(…) sediile secundare – sucursale, agenții, reprezentanțe sau alte asemenea unități fără personalitate juridică (…)”, art. 7 lit. g) din Legea nr. 31/1991 (nota „49”).
[56] Art. 1 lit. k) din Legea nr. 62 din 16 noiembrie 2011 a dialogului social, cu modificările ulterioare, publicată în M. Of. nr. 322 din 10 mai 2011.
[57] Art. 69 alin. (4), (5) și art. 173 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii (nota „6”).
[58] „Orice formă de organizare a unei activități economice, autonomă patrimonial și autorizată potrivit legilor în vigoare să facă acte și fapte de comerț, în scopul obținerii de profit prin producerea de bunuri materiale și vânzarea acestora pe piață sau prin prestări de servicii, în condiții de concurență”. DEX ’09, Dicționarul explicativ al limbii române (ediția a II-a revăzută și adăugită). Academiei Romană – Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”, Univers Enciclopedic Gold 2012. Sursa www.dexonline.ro
[59] Art. 118 și art. 232 din Legea nr. 161 din 19 aprilie 2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, cu completările și modificările ulterioare, publicată în M. Of. nr. 279 din 21 aprilie 2003.
[60] „(…) este detașat la o unitate situată pe teritoriul României sau la o întreprindere care aparține unui grup de întreprinderi, situată pe teritoriul României (…)” art. 2 lit. g) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 56/2007 (nota „34”).
[61] Art. 6 alin. (1), lit. b) și art. 14 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 56/2007 (nota „34”).
[62] Vezi nota „36”.
[63] Idem.
Jurisprudență
- Solicitare în vederea obligării pârâtei la plata drepturilor salariale ale reclamantului urmând ca acestea să fie majorate, indexate şi actualizate în funcţie de indicele de inflaţie al BNR valabil la data efectuării plăţii
- Infracţiuni de trafic de migranţi şi spălarea banilor. Critici cu privire la modalitatea în care instanţele din România au înţeles să deducă din pedeapsa aplicată „creditului de reducere” acordat de autorităţile străine
- Acţiune îndreptată împotriva refuzului nejustificat al entităţii învestite de lege de a finaliza procesul de restituire în natură sau în echivalent prin emiterea deciziei de compensare. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei
- Critici referitoare la greşita soluţionare pe fond acţiunii fără citarea persoanei reclamate. Respingerea recursului declarat de reclamantă ca nefondat, admiterea recursului pârât, casarea sentinței recurate și, în rejudecare, respingerea acţiunii formulată de reclamantă
- Împlinirea termenului prescripţiei răspunderii penale. Încetarea procesului penal cu privire la infracţiunea de „nerespectare a regimului armelor şi muniţiilor”. Respingerea recursului în casație ca fiind nefondat
- Solicitarea încuviinţării executării silite împotriva debitoarei, la cererea creditoarei, în baza titlului executoriu constând într-un contract de credit. Stabilirea competenței de soluționare a cererii
PARTENERI INSTITUȚIONALI
Revista de seară
- Cele mai importante știri ale zilei văzute de Claudiu Pamuc
- Ion Iliescu, urmărit penal în dosarul Mineriadei
- Preşedintele Klaus Iohannis, posibil succesor al Ursulei von der Leyen
- Tarom, la un pas de reorganizare
- Medicul Cătălin Cîrstoiu a fost retras din cursa electorală
- Ludovic Orban a fost ales preşedinte al Forţa Dreptei
Opinii
Recurs vs. apel în contencios administrativ. Tradiţie vs. avantaje (citește)
Actualitate legislativă
- Rubrică realizată de Redacția ProLege
- Decizia ÎCCJ (Complet RIL) nr. 4/2024 (M. Of. nr. 383/24.04.2024): Art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
- Neconstituționalitate – D.C.C. nr. 80/2024 (M. Of. nr. 186/7.03.2024): Art. 8 alin. (4) din O.U.G. nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii ANAF
- Consiliul Legislativ. Avize emise – 25 aprilie 2024
- Declarația 112
- Metodologia şi criteriile privind acordarea gradaţiei de merit personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat în sesiunea 2024 (OME nr. 4308/2024)
Jurisprudență CEDO
- Hotărârea CEDO din 1 martie 2022 în Cauza S. împotriva României (Cererea nr. 23.126/16)
- Efectuarea percheziţiei domiciliare în viziunea jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului
- CSM. Cauze CEDO 2018-2022
- Hotărârea CEDO din 25 ianuarie 2022 în cauza D. împotriva României (Cererea nr. 54.780/15)
- Standardul european de avut în vedere în cauzele privind stabilirea drepturilor parentale ale persoanelor cu afecțiuni psihice
Conferințe
- Universul Juridic
- UNBR. Conferința „Aspecte practice generate de aplicarea codurilor fundamentale”
- [UPDATE: Cum a fost] Invitație la Conferința anuală de Achiziții publice a Facultății de Drept din cadrul Universității din București
- [UPDATE: Cum a fost] Conferința anuală a Profesiilor Juridice – avocați-notari
- [UPDATE: Cum a fost] Cea de-a treia ediție a Conferinței Naționale de Contencios Administrativ
- Achiziții publice
- Arbitraj şi Mediere
- Drept Administrativ şi Constituţional
- Drept Civil şi Procesual Civil
- Executare silită
- Dreptul Familiei
- Drept Financiar, Fiscal şi Bancar
- Drept Internaţional
- Drept Penal şi Procesual Penal
- Proprietate Intelectuală
- Dreptul Muncii şi Dialogului Social
- Societăţi, Afaceri şi Insolvenţă
Rămâi la curent cu noutățile juridice
Despre autor:
Cătălin Țacu
Este drd. al Facultății de Economie şi Administrarea Afacerilor, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.Despre concurență sine ira et studio
- Seria Profesioniștii Legal Point
- Practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar
- Consiliul Concurenței. Concurs pentru ocuparea unei funcții contractuale de execuție vacante de consilier – 17 decembrie 2021
- Consiliul Concurenței. Recomandare privind elaborarea unei reglementări unitare privind domeniul deșeurilor medicale
- Consiliul Concurenței. Derularea unei investigaţii pe piața comercializării și execuției mijloacelor de semnalizare rutieră
- Consiliul Concurenței. Bilanțul activității – 2020
Ora Arbitrajului
- Seria Profesioniștii Legal Point
- „Cele două noi cursuri I.N.P.P.A. de specializare în arbitraj comercial deschid participanților oportunități nebănuite”
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 20 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 19 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – Alexandru Stănescu, Partener SLV Legal
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 18 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – dr. Bazil Oglindă: Arbitrajul în timpul stării de urgență
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 17 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – Markus Burgstaller: The future of investment arbitration in post Achmea era
Legal Point
- Un proiect marca „Universul Juridic”
- Acces VIDEO: Lansarea REVISTEI LEGAL POINT nr 1-2/2023
- [IN MEMORIAM] Omul care stă de vorbă cu veșnicia: Mihai Șora
- [IN MEMORIAM] Poveste despre Copiii Pământului: Ovidiu Bojor
- „Ucenicul îngerilor”. Interviu cu Andrei Pleșu, scriitor și eseist român, estetician și istoric al artei
- „Jobul meu: România”. Interviu cu Andrei Păunescu, muzician, scriitor, jurnalist, cadru didactic
Agenda Juridică
- [UPDATE: Clasament – Probe științifice] Hexagonul Facultăților de Drept – 2024
- [CUM A FOST] Conferința Națională „INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ. LEGITIMITATEA ȘI MORALITATEA EI”
- [CUM A FOST] Conferința „Urbanism și Justiție – Provocări practice și legislative – CARTIERUL DE JUSTIȚIE, O VICTORIE DECENALĂ”
- GALA LADY LAWYER, ediția a IX-a
- Conferința Internațională „Spre un drept al inteligenței artificiale”. Premise. Actualități. Perspective
Gânduri (ne)juridice DIN LUMEA JURIDICA
- Vocația construcției (II)
- Despre prietenia sinceră
- La Universitatea Titu Maiorescu se face carte
- O lecție despre libertate
- O lecție de generozitate
Gânduri nejuridice
- Cine sunt (azi)? (II)
- Lipsiți de substanță
- Ce aveți, domnilor, cu „Școala de la Frankfurt”?
- Sexul prin perete
- Homo Cliens și Homo Iratus
Content parteneri
- [IN MEMORIAM] Omul care stă de vorbă cu veșnicia: Mihai Șora
- „Ucenicul îngerilor”. Interviu cu Andrei Pleșu, scriitor și eseist român, estetician și istoric al artei
- „Jobul meu: România”. Interviu cu Andrei Păunescu, muzician, scriitor, jurnalist, cadru didactic
- „Drumul”. Interviu cu prof. univ. dr. Cristina Rotaru-Radu, judecător și directorul Institutului Național al Magistraturii
- „Dania lui Ursulescu”. Interviu cu Octavian Ursulescu, jurnalist și prezentator de televiziune
Coduri principale
Vezi totUltimele comentarii
- Antoanetanedelcu@yahoo.com la Acces VIDEO: Dezbaterea „Profilul magistratului de mâine. Proba interviului”, 26 Ianuarie 2024
- roxanacoltea.avocat@yahoo.com la Acces VIDEO: Conferința ”GDPR – Data Privacy Observer 2024”, 25 ianuarie 2024
- mateybogdan100@yahoo.com la Dreptate și nedreptate
- PETU PARASCHIV PERSOANA FIZICA AUTORIZATA la Aprobarea O.U.G. nr. 94/2022 pentru modificarea Codului administrativ (Legea nr. 275/2023)
- danil_matei@yahoo.com la Între dreptul ţării şi statul de legalitate sau despre nomos-ul românesc la cumpăna vremii