Despre licenţa industrială unică (O.U.G. nr. 140/2022)

21 oct. 2022
Vizualizari: 197

Actul publicat în Monitorul Oficial

PreambulSumar
 

O.U.G. nr. 140/ 2022 privind licența industrială unică

(M. Of. nr. 1023 din 20 octombrie 2022)

 

 

În temeiul:

– art. 115 alin. (4) din Constituția României.

 

Prezenta ordonanță de urgență stabilește cadrul juridic general, instituțional și de reglementare în vederea acordării unei licențe industriale unice, precum și pentru simplificarea sau realizarea, după caz, a procedurilor de emitere a licențelor, autorizațiilor, acordurilor, avizelor, permiselor necesare în vederea desfășurării unei activități industriale aferente obiectului de activitate.

 

În M. Of. nr. 1023 din 20 octombrie 2022 s-a publicat O.U.G. nr. 140/ 2022 privind licența industrială unică.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din respectivul act normativ.

 

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Principii generale aplicabile și definiții

CAPITOLUL III: Domeniul de aplicare și clasificarea licențelor industriale unice

CAPITOLUL IV: Oficiul pentru Licență Industrială

CAPITOLUL V: Revizuirea procedurilor proprii ale autorităților competente necesare pentru acordarea licenței industriale unice

CAPITOLUL VI: Organizarea și desfășurarea procesului de acordare a licențelor industriale unice. Eliminarea controalelor duble și reînnoirea licențelor industriale unice. Atribuțiile colegiului prefectural în procesul de acordare a licenței industriale unice

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

CAPITOLUL VII: Punctul de contact unic electronic pentru licențe industriale și principalele caracteristici ale acestuia

CAPITOLUL VIII: Răspundere contravențională

CAPITOLUL IX: Dispoziții tranzitorii și finale

ANEXA nr. 1: Coduri CAEN aferente activității industriale

ANEXA nr. 2: Lista autorităților competente

ANEXA nr. 3: Componența Grupului interministerial de lucru pentru acordarea licenței industriale unice

 

Dispoziții relevante

Art. 2: Scopul reglementării

Scopul prezentului act normativ îl constituie:

a) facilitarea schimbului de date între sistemele informatice și creșterea transparenței utilizării datelor de către instituțiile și autoritățile publice implicate;

b) modificarea sau renunțarea la procedurile care împiedică ritmul de dezvoltare a noilor investiții, prin oferirea unui cadru legal predictibil pentru solicitanții și titularii de licențe industriale unice;

c) integrarea licențelor, autorizațiilor, acordurilor, avizelor sau permiselor aferente obiectului de activitate într-o singură procedură simplificată de acordare a licenței industriale unice;

d) reorganizarea procedurilor operaționale necesare pentru emiterea licențelor, autorizațiilor, acordurilor, avizelor sau permiselor aferente obiectului de activitate la nivelul autorităților competente;

e) eliminarea barierelor administrative;

f) reducerea timpului de răspuns și, respectiv, de luare a unei decizii;

g) acces la date și informații;

h) posibilitatea îndeplinirii de la distanță, prin mijloace electronice, a procedurilor specifice în vederea obținerii actelor administrative prevăzute la art. 4 lit. g);

i) creșterea eficienței administrative și a coordonării între părțile interesate și asigurarea accesului la proceduri simple, directe și previzibile pentru solicitanții și titularii de licențe industriale unice;

j) facilitarea accesului solicitanților și titularilor de licențe industriale unice la informațiile cu caracter public deținute de instituții publice;

k) înființarea și organizarea Oficiului pentru Licență Industrială, denumit în continuare Oficiul, cu rolul de raționalizare, simplificare și digitalizare a procedurilor specifice în vederea acordării licenței industriale unice;

l) realizarea procesului de acordare a licenței industriale unice în mod transparent prin prevederi explicite referitoare la criteriile de acordare a acesteia;

m) creșterea calității serviciilor administrației publice oferite solicitanților și titularilor de licențe industriale unice;

n) instituirea unei taxonomii a tipurilor de acte administrative prevăzute la art. 4 lit. g).

 

Art. 5: Domeniul de aplicare

(1) Prevederile prezentei ordonanțe de urgență sunt aplicabile procesului de acordare a licenței, precum și procedurilor de emitere a licențelor, autorizațiilor, acordurilor, avizelor, permiselor sau altor acte administrative desfășurate la nivelul autorităților competente.

(2) Acordarea, modificarea, suspendarea, reînnoirea sau retragerea licenței industriale unice este condiționată de actele administrative prevăzute la art. 4 lit. g).

(3) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență situațiile în care actele administrative prevăzute la art. 4 lit. g) se emit prin hotărâre a Guvernului la propunerea autorităților competente.

 

Art. 8: Înființarea Oficiului pentru Licență Industrială

(1) Se înființează Oficiul pentru Licență Industrială, ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, având rolul de raționalizare, simplificare și digitalizare a procedurilor specifice în vederea acordării licenței industriale unice.

(2) Oficiul este condus de un președinte, cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepreședinte, cu rang de subsecretar de stat.

(3) Oficiul este finanțat de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului. Președintele Oficiului are calitatea de ordonator terțiar de credite.

(4) În cadrul Oficiului funcționează un secretar general, înalt funcționar public, numit în condițiile legii. Secretarul general al Oficiului îndeplinește atribuțiile și responsabilitățile prevăzute la art. 61 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și pe cele încredințate de președintele Oficiului.

(5) Președintele reprezintă Oficiul în relațiile cu alte autorități și instituții publice, cu persoane fizice sau juridice române ori străine, precum și în justiție.

(6) În exercitarea atribuțiilor sale, președintele emite ordine și instrucțiuni cu caracter normativ sau individual.

(7) Președintele și vicepreședintele au dreptul să organizeze cabinetul demnitarului, în conformitate cu prevederile art. 544 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.

(8) Vicepreședintele este înlocuitorul de drept al președintelui.

(9) Organizarea și funcționarea Oficiului se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(10) Structura organizatorică, atribuțiile personalului și numărul maxim de posturi ale Oficiului se aprobă prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (9).

(11) Salarizarea personalului Oficiului se face în conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.

(12) Prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (9) se înființează structuri teritoriale fără personalitate juridică.

 

Art. 10: Atribuțiile Oficiului

(1) Oficiul îndeplinește următoarele atribuții principale:

a) avizează măsurile de simplificare a procedurilor aplicabile activității de emitere a actele administrative prevăzute la art. 4 lit. g);

b) realizează evaluări tehnico-științifice cu sprijinul autorităților competente în vederea clasificării activităților industriale;

c) emite ordine și instrucțiuni care, după caz, se publică în Monitorul Oficial al României;

d) acordă, modifică, reînnoiește, suspendă sau retrage licența industrială unică;

e) asigură aplicarea unitară a legislației specifice, constată fapte contravenționale și aplică sancțiunile prevăzute de lege sau sesizează organele abilitate, după caz;

f) analizează sesizările primite, verifică aspectele semnalate și soluționează sau sesizează organele abilitate, după caz;

g) asigură creșterea gradului de conștientizare cu privire la procesul de acordare a licenței, inclusiv prin mijloace de comunicare în masă;

h) îndrumă metodologic autoritățile competente în procesul de simplificare a procedurilor, inclusiv cu privire la modificarea duratei de valabilitate a licențelor, autorizațiilor, acordurilor, avizelor, permiselor sau altor acte administrative aprobate prin acte normative în vederea desfășurării unei activități industriale aferente obiectului de activitate;

i) constituie și administrează Punctul de contact unic electronic pentru licență industrială, denumit în continuare PCUEL, pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la lit. d);

j) încheie protocoale de colaborare în vederea îndeplinirii atribuțiilor;

k) evaluează procedurile autorităților competente incidente emiterii actelor administrative prevăzute la art. 4 lit. g) și solicită, după caz, modificarea, adaptarea sau simplificarea acestora;

l) mediază între solicitanții sau titularii de licență industrială unică și autoritățile competente;

m) colaborează cu Autoritatea pentru Digitalizarea României, denumită în continuare ADR, pentru asigurarea normelor tehnice și procedurale în vederea integrării Punctului de contact unic electronic pentru licențe industriale în sistemul național de utilitate publică e-guvernare;

n) prezintă semestrial Guvernului un raport cu privire la activitatea sa privind licența industrială unică și la modul de respectare de către autoritățile competente a obligațiilor care decurg din prezenta ordonanță de urgență în cadrul procesului de acordare a licenței;

o) colaborează cu Grupul interministerial în soluționarea problemelor cu caracter multisectorial în procesul de acordare a licenței industriale unice, cu Comitetul pentru e-guvernare și reducerea birocrației, precum și cu prefectul, în calitatea sa de președinte al colegiului prefectural.

(2) În vederea îndeplinirii atribuțiilor prevăzute la alin. (1), Oficiul:

a) identifică autoritățile competente care trebuie să se înregistreze în Punctul de contact unic electronic prevăzut la art. 19 alin. (1), altele decât cele din anexa nr. 2;

b) notifică autoritățile competente cu privire la obligația simplificării procedurilor proprii necesare pentru acordarea licenței industriale unice;

c) evaluează aducerea la îndeplinire de către autoritățile competente a obligației de simplificare a procedurilor proprii necesare pentru acordarea licenței industriale unice;

d) realizează orice alte activități necesare în vederea exercitării atribuțiilor prevăzute la alin. (1).

 

Art. 13: Organizarea și desfășurarea procesului de acordare a licențelor industriale unice

„(1) În vederea demarării procesului de acordare a licenței industriale unice, persoanele fizice sau juridice, române sau străine, se adresează Oficiului în condițiile prevăzute la art. 22 alin. (1).

(2) O persoană juridică străină din afara Uniunii Europene sau Spațiului Economic European poate solicita acordarea de licență industrială unică numai dacă a înființat în România o societate sau o sucursală, conform prevederilor Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru întreaga durată de valabilitate a licenței industriale unice, necesară desfășurării activităților sale.

(3) În termen de 10 zile de la data înregistrării cererii, Oficiul confirmă solicitantului de licență industrială unică întrunirea condițiilor ca cererea să fie considerată valabil depusă.

(4) În cazul depunerii unei documentații incomplete, autoritățile competente sunt obligate să informeze solicitantul licenței industriale unice, prin intermediul Oficiului, în termenul prevăzut la alin. (3), cu privire la obligația transmiterii de documente pentru ca cererea să fie considerată valabil depusă, precum și cu privire la consecințele nerespectării acestei obligații. Termenul pentru transmitere de documente de către solicitant nu poate depăși 15 zile de la data primirii înștiințării, cu excepția situațiilor când autoritățile competente comunică solicitantului un alt termen pentru completarea documentației, conform legislației aplicabile fiecărei autorități competente. Termenele prevăzute la alin. (3) și în prezentul alineat încep să curgă de la data la care Oficiul, în baza confirmărilor din partea autorităților competente, atestă că cererea este considerată valabil depusă.

(5) În cazul netransmiterii documentelor solicitate în termenul prevăzut la alin. (4), cererea se consideră retrasă.

(6) Cererea solicitantului de licență industrială unică este soluționată în cel mai scurt termen de autoritățile competente, dar nu mai mult de 180 de zile de la data la care a fost considerată valabil depusă. Cererea se consideră valabil depusă când solicitantul de licență industrială unică depune documentele complete și face dovada plății tarifului aferent procesului de acordare a licenței.

(7) Cu excepția situațiilor în care legea prevede expres că pentru actele administrative prevăzute la art. 4 lit. g) nu se aplică principiul aprobării tacite, dacă autoritățile competente nu au răspuns în termenul prevăzut la alin. (6) și solicitantul a fost informat că cererea este considerată valabil depusă, în conformitate cu dispozițiile alin. (3), (4) și (6), licența unică industrială se consideră acordată, cu obligația emiterii acesteia de către Oficiu.

(8) În cazul în care Oficiul nu acordă licența industrială unică întrucât cel puțin una dintre autoritățile competente a constatat că nu sunt îndeplinite condițiile legale pentru emiterea actului administrativ care intră în competența sa, solicitantul licenței industriale unice are dreptul să atace refuzul autorității competente, în condițiile prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

(9) Prin instrucțiuni ale Oficiului se stabilesc cazurile, termenele, condițiile și procedura de acordare, modificare, reînnoire, suspendare sau retragere a licenței industriale unice.

(10) Autoritățile competente pentru emiterea autorizațiilor de mediu/autorizațiilor integrate de mediu, respectiv a autorizațiilor de gospodărire a apelor încarcă în platformă, pentru activitățile existente, autorizațiile de mediu, autorizațiile integrate de mediu și autorizațiile de gospodărire a apelor, împreună cu întreaga documentație, în termen de 360 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(11) În situația unor activități noi, autoritățile competente pentru emiterea autorizațiilor de mediu/autorizațiilor integrate de mediu, respectiv autorizațiilor de gospodărire a apelor încarcă în platformă toată documentația, în mod etapizat, conform etapelor din procedurile de reglementare aferente, cel mai târziu în 30 de zile de la data luării deciziei pentru fiecare etapă. Autorizațiile de mediu, autorizațiile integrate de mediu, respectiv autorizațiile de gospodărire a apelor se încarcă în platformă în termen de 30 de zile de la data emiterii lor.

 

Art. 17: Aplicarea principiului „o singură dată”

Autoritățile competente solicită o singură dată solicitantului de licență industrială unică aceleași documente, date sau orice alte informații necesare în cadrul procesului de acordare a licenței.

 

Art. 18: Retragerea licenței industriale unice

În cazul falimentului titularului licenței, precum și în cazul în care titularul nu mai îndeplinește condițiile pentru care i-a fost acordată licența industrială unică, autoritatea competentă ce a luat cunoștință de una dintre aceste situații notifică Oficiul în vederea retragerii licenței industriale unice.

Despre licența industrială unică (O.U.G. nr. 140/2022) was last modified: octombrie 21st, 2022 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.