Poliția Română estimează rectificarea bugetului cu 30 de milioane de euro în plus și suplimentarea cu 1.000 de posturi pentru realizarea supravegherii tehnice (ca urmare a D.C.C. nr. 51/2016)

10 mart. 2016
Vizualizari: 798

Despre

  • Deciziei CCR nr. 51/2016
  • Suplimentarea cu 1.000 de posturi
  • Achiziționarea de echipamente
  • Realizarea unor programe de pregătire profesională

Ca urmare a Deciziei Curții Constituționale a României  nr. 51/2016, pentru realizarea supravegherii tehnice în noul context legislativ se impune suplimentarea structurii organizatorice a Poliției Române cu 1.000 de posturi de ofițeri și agenți de poliție, precum și rectificarea bugetului instituției cu aproximativ 30 de milioane de euro, potrivit comunicatului de presă publicat de Poliție.

Poliția Română a luat act de motivarea Curții Constituționale Române și o va respecta întocmai. În acest context, împreună cu Parchetul General, s-au stabilit măsurile necesare pentru continuarea activităților specifice derulate în dosarele penale, în condițiile date.

De asemenea, Poliția Română a realizat o evaluare preliminară a activităților estimate a se desfășura, sens în care au fost identificate următoarele necesități:

– suplimentarea cu 1.000 de posturi a structurii organizatorice a Poliției Române, care să gestioneze infrastructura tehnică suplimentară și să desfășoare activități specifice;

– achiziționarea de echipamente I.T., de comunicații, autovehicule de diferite tipuri, precum și alte elemente de tehnică-operativă;

– realizarea unor programe de pregătire profesională, care să asigure că acești polițiști dobândesc cunoștințele necesare.

Suma totală astfel estimată se ridică la aproximativ 30.000.000 de euro.

Poliția Română, ca structură a Ministerul Afacerilor Interne, este instituția specializată a statului, care exercită atribuții privind apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanei, a proprietății private și publice, prevenirea și descoperirea infracțiunilor, respectarea ordinii și liniștii publice, în condițiile legii.

În acest moment, prin structurile sale specializate, Poliția Română asigură suport informativ, tactic-operațional și tehnico-operativ specializat, ce deservește structuri din componența Ministerului Public în instrumentarea dosarelor penale.

Obiectul excepției de neconstituționalitate

Potrivit Deciziei CCR nr. 51/2016, obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 142 alin. (1) din Codul de procedură penală, care au următorul cuprins: „Procurorul pune în executare supravegherea tehnică ori poate dispune ca aceasta să fie efectuată de organul de cercetare penală sau de lucrători specializați din cadrul poliției ori de alte organe specializate ale statului”.

În motivarea excepției de neconstituționalitate se susține că sintagma „alte organe specializate ale statului” din cuprinsul art. 142 alin. (1) din Codul de procedură penală este lipsită de claritate, precizie și previzibilitate, motiv pentru care textul criticat contravine prevederilor art. 1 alin. (5) din Constituție [În România, respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie]. Se arată, în acest sens, că dispozițiile Codului de procedură penală nu precizează exact care sunt organele care intră în categoria „altor organe specializate ale statului”, dar care, totuși, pot efectua supraveghere a tehnică, conform art. 142 alin. (1) din Codul de procedură penală, alături de procuror, de organele de cercetare penală și de lucrătorii specializați din cadrul poliției.

Se susține că sintagma criticată dă posibilitatea Serviciului Român de Informații să efectueze acte de procedură în cadrul procesului penal, prin interceptarea și înregistrarea de convorbiri în cauzele penale. Se arată că aceste serviciile secrete ale statului nu sunt organe de urmărire sau de cercetare penală, nefiind prevăzute, ca atare, în Codul de procedură penală. Se susține că, pentru acest motiv, posibilitatea participării lor la realizarea actelor de urmărire sau de cercetare penală lipsește de claritate, precizie și previzibilitate dispozițiile procesual penale ce reglementează punerea în executare a mandatului de supraveghere tehnică.

Sursele informației sunt Poliția Română (www.politiaromana.ro) și Curtea Constituțională (www.ccr.ro).

👍Vezi și: Neconstituționalitate: Art. 142 („Punerea în executare a mandatului de supraveghere tehnică”) alin. (1) din Codul de procedură penală

Poliția Română estimează rectificarea bugetului cu 30 de milioane de euro în plus și suplimentarea cu 1.000 de posturi pentru realizarea supravegherii tehnice (ca urmare a D.C.C. nr. 51/2016) was last modified: martie 10th, 2016 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: