Aspecte esenţiale privind regimul juridic al bunurilor imobile din domeniul privat
Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici gÄsiČi informaÅ£iile necesare desfÄÅurÄrii activitÄÅ£ii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziČia profesioniČtilor lumii juridice un preČios instrument de pregÄtire profesionalÄ. Oferim un volum vast de conČinut: articole, editoriale, opinii, jurisprudenČÄ Či legislaČie comentatÄ, acoperind toate domeniile Či materiile de drept. Clar, concis, abordÄm eficient problematicile actuale, rÄspunzĆ¢nd scenariilor de activitate din lumea realÄ, Ć®n care practicienii activeazÄ.
TesteazÄ ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
Ćn ultimÄ instanČÄ, includerea acestor terenuri intravilane Ć®n domeniul privat al comunei, oraČului sau municipiului dÄ dreptul la efectuarea operaČiunilor de compensare prevÄzute de art. 24 din Legea nr. 18/1991, Ć®n sensul cÄ terenurile din intravilanul localitÄČilor, care iniČial se aflau Ć®n proprietate cooperatistÄ Či au fost atribuite membrilor cooperatori pentru construcČia de locuinČe, rÄmĆ¢n Ć®n proĀprieĀtatea titularilor de locuinČe prin atribuirea Ć®n proprietate a acestor terenuri, chiar dacÄ terenurile preluate de la foČtii proprietari s-a realizat Ć®n mod abuziv. FoČtii proprietari ai acestora terenuri intravilane vor fi compensaČi, Ć®n raport de dispoziČia legii, cu o suprafaČÄ de teren echivalentÄ Ć®n intravilan sau cu o suprafaČÄ de teren extravilan Ć®n imediata apropriere a terenului care urma a fi reconstituit vechiului proprietar, cu posibilitatea unui drept de opČiune.
DacÄ art. 26 din Legea nr. 18/1991 stabileČte regimul juridic numai al unei pÄrČi din terenurile intravilane, respectiv terenurile intravilane ramase de la membrii cooperatori care au decedat Či nu au lÄsat moČtenitori, terenuri care au trecut Ć®n regim de drept privat Ć®n proprietatea comunei, oraČului sau municipiului art. 33 din Legea nr. 18/1991 stabileČte regimul juridic de drept privat al terenurilor provenite din fostele islazuri comunale ā pajiČti Či arabil, terenuri care s-au aflat Ć®n folosinČa fostelor CAP-uri Či care prin declaraČia legii au trecut Ć®n proprietatea privatÄ a comunei, oraČului sau dupÄ caz a municipiilor. Aceste terenuri intravilane rÄmase dupÄ operaČiunea de reconstituire a dreptului de proprietate, dupÄ operaČiunea de compensare a celor Ć®ndreptÄČiČi la aceste terenuri intravilane ca urmare a opeĀraĀČiunii de constituire prin atribuirea Ć®n proprietate cÄtre titularii locuinČelor construite au fost incluse Ć®n domeniul privat al comunelor, oraČelor Či municipiilor constituind aČa numita ārezervÄā, aceste terenuri urmĆ¢nd regimul juridic de drept privat.
O singurÄ precizare se mai impune Ć®n ceea ce priveČte incidenČa Ć®n recuĀnoaČterea regimului de drept privat a bunurile imobile proprietatea comunelor, oraČelor Či municipiilor la care face trimitere norma de drept cuprinsÄ Ć®n art. 5 Či art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitÄČilor economice de stat ca regii autonome Či societÄČi comerciale.
Potrivit unei opinii[12]Ā intrarea Ć®n vigoare a Legii nr. 18/1991, precum Či a LegiiĀ nr. 213/1998 ar fi dus la o abrogare parČialÄ a prevederilor art. 5 alin. 1 Či art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990, Ć®n sensul cÄ din patrimoniul regiilor autonome Či soĀcieĀtÄČilor comerciale cu capital de stat, indiferent cÄ acestea sunt de interes naČional sau de interes local, au fost scoase bunurile imobile care aparČineau potrivit declaĀraČiei legii domeniului public, rÄmĆ¢nĆ¢nd Ć®nsÄ valabile efectele juridice ale acestor dispoziČii referitoare la intrarea Ć®n patrimoniul acestor persoane juridice a bunurilor imobile care fÄceau parte din domeniu privat al statului sau al unitÄČilor adminisĀtrativ-teritoriale.
Pentru a nu exista nici o confuzie, Ć®mpÄrtÄČim punctul de vedere potrivit cÄruia[13]Ā regiile autonome Či societÄČile comerciale de interes local Ć®nfiinČate prin hotÄrĆ¢ri ale organelor judeČene, municipale sau comunale sunt titularele dreptului de proprietate asupra bunurilor din patrimoniu, inclusiv asupra bunurile imobile transferate Ć®n patrimoniul lor din patrimoniul unitÄČilor administrativ-teritoriale.
Ćn mod evident, aceste regii autonome Či societÄČi comerciale de interes local au primit Ć®n patrimoniul lor nu numai construcČiile, ci Či terenul aferent acestora, logica fiind aceea cÄ numai bunurile din domeniul public, indiferent cÄ domeniul public este de interes naČional sau local, sunt date prin lege Ć®n administrarea regiilor autonome nu Či cele ce fac parte din domeniul privat al statului sau al unitÄČilor administrativ-teriĀtoriale. Exprimam opinia cÄ prevederile art. 5 alin. 1 Či art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 nu au suferit o abrogare parČialÄ prin intrarea Ć®n vigoare a Legii
nr. 18/1991 Či a Legii nr. 213/1998, Či Ć®Či produc efectele juridice Či sunt Ć®n vigoare, Ć®n ceea ce priveČte bunurile imobile din raza teritoriala a comunei, oraČului Či muniĀciĀpiului, terenuri Ć®n regim de drept privat transferate Ć®n patrimoniul regiile autonome Či societÄČile comerciale de interes local Ć®nfiinČate prin hotÄrĆ¢ri ale organelor judeČene, municipale sau comunale. AČa cum se argumenta Ć®ntr-o lucrare[14], Ć®n raport de aceste dispoziČii legale s-a instituit o prezumČie iuris tantum de proprietate Ć®n favoarea acestor entitÄČi pentru bunurile aflate Ć®n patrimoniul lor, iar unitÄČile administrativ-teritoriale au un drept de proprietate asupra acČiunilor deČinute la aceste entitÄČi, acČiuni care se includ Ć®n domeniul lor privat.
Concluzii
– Regimul juridic aplicabil bunurilor imobile din domeniul privat al Statului Či al unitÄČilor administrativ-teritoriale este un regim juridic de drept comun, iar bunurile imobile care fac parte din domeniul privat al Statului Či al unitÄČilor administrativ-teritoriale pot face obiectul diverselor acte juridice, pot fi Ć®nstrÄinate sau uzucapate, asupra lor se pot constitui dezmembrÄminte ale dreptului de proprietate, iar domeniul privat este supus aceloraČi prescripČii ca Či particularii.
– Regimul juridic aplicabil acČiunilor Či pÄrČilor sociale aparČinĆ¢nd Statului Či uniĀtÄČilor administrativ-teritoriale, Ć®n funcČie de forma juridicÄ a acestor societÄČi Ć®nfiinČate, precum Či al bunurilor imobile reĆ®ntoarse la Stat sau la unitÄČile admiĀnisĀtrativ-teritoriale, Ć®n ipoteza desfiinČÄrii Či lichidÄrii regiilor autonome Či societÄČilor comerciale Ć®nfiinČate la nivel naČional sau la nivel local, este un tot un regim juridic de drept comun.
– Intrarea Ć®n vigoare a dispoziČiilor Legii nr. 18/1991 a fondului funciar Či a Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publicÄ Či regimul juridic al acesteia, nu au dus la o abrogare parČialÄ a prevederilor art. 5 alin. 1 Či art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitÄČilor economice de stat ca regii autonome Či societÄČi comerciale, Ć®n sensul cÄ din patrimoniul regiilor autonome Či societÄČilor comerciale cu capital de stat, indiferent cÄ acestea sunt de interes naČional sau de interes local, au fost scoase bunurile imobile care aparČineau potrivit declaraČiei legii domeniului public. Aceste dispoziČii au lÄmurit regimul juridic aplicabil bunurilor imobile transĀferate acestor entitÄČi, instituindu-se o prezumČie relativa de proprietate pentru bunurile aflate Ć®n patrimoniul lor, iar Statul Či unitÄČile administrativ-teritoriale au un drept de proprietate asupra acČiunilor deČinute la aceste entitÄČi, acČiuni care se includ Ć®n domeniul lor privat.
[12] Ion Adam, op. cit., p. 211.
[13] Eugen Chelaru, op. cit., p. 142.
[14] Eugen Chelaru, op. cit., p. 142.