Aprobarea Metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în ciclurile de studii universitare de licenţă, de master şi de doctorat (OME nr. 3.102/2022)

22 feb. 2022
Vizualizari: 330

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Ordinul ministrului Educației (OME)  nr. 3.102/2022 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în ciclurile de studii universitare de licență, de master și de doctorat

 

(M. Of. nr. 171 din 21 februarie 2022)

 

Se aprobă Metodologia-cadru privind organizarea admiterii în ciclurile de studii universitare de licență, de master și de doctorat

 

 

În M. Of. nr. 171 din 21 februarie 2022 s-a publicat Ordinul ministrului Educației (OME)  nr. 3.102/2022 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în ciclurile de studii universitare de licență, de master și de doctorat.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din conținutul acestui act normativ.

Art. 1

Se aprobă Metodologia-cadru privind organizarea admiterii în ciclurile de studii universitare de licență, de master și de doctorat, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2

Instituțiile de învățământ superior acreditate sau autorizate provizoriu elaborează și aplică propriul regulament de organizare a admiterii în programele de studii oferite în ciclurile de studii universitare de licență, de master și de doctorat, în conformitate cu metodologia-cadru aprobată prin prezentul ordin, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Art. 3

Prevederile prezentului ordin se duc la îndeplinire de către Direcția generală învățământ universitar din cadrul Ministerului Educației și de către instituțiile de învățământ superior acreditate sau autorizate provizoriu să organizeze activități de învățământ superior, potrivit legii.

Art. 4

La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 6.102/2016 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în ciclurile de studii universitare de licență, de master și de doctorat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.071 din 30 decembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din conținutul Metodologiei-cadru.

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Organizarea admiterii

CAPITOLUL III: Candidații la admitere

CAPITOLUL IV: Desfășurarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare de licență

CAPITOLUL V: Desfășurarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare de master

CAPITOLUL VI:Desfășurarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare de doctorat

 

Dispoziții relevante

Art. 2:

(1) Instituțiile de învățământ superior elaborează și aplică regulamentul propriu de organizare a admiterii la programele de studii oferite în concordanță cu misiunea proprie, strategia instituțională, precum și cu cerințele pieței forței de muncă.

(2) Admiterea românilor de pretutindeni, precum și a cetățenilor din state terțe Uniunii Europene se realizează în baza metodologiilor special elaborate de către Ministerul Educației.

(3) În baza autonomiei universitare și cu asumarea răspunderii publice, instituțiile de învățământ superior organizează concurs de admitere pentru fiecare domeniu, program și ciclu de studii universitare, în vederea testării cunoștințelor și a capacităților cognitive, respectiv artistice sau sportive ale candidaților.

(4) Instituțiile de învățământ superior aduc la cunoștința candidaților, cu cel puțin 6 luni înainte de susținerea concursului de admitere, prin afișare la sediul instituțiilor și pe pagina web proprie, informații privind:

a) regulamentul propriu de admitere;

b) oferta anuală de școlarizare, în conformitate cu prevederile art. 138 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;

c) condițiile și documentele necesare pentru înscriere, inclusiv condițiile și procedura de recunoaștere a diplomelor obținute în străinătate menționate la art. 9;

d) perioadele sesiunilor de admitere;

e) modalitatea de desfășurare a concursului, probele de concurs, tematica și bibliografia aferentă probelor de concurs;

f) facilitățile sau condițiile speciale (inclusiv pentru persoanele cu handicap);

g) taxele de înscriere pentru organizarea și desfășurarea admiterii;

h) alte informații utile candidaților.

(5) Conducerile instituțiilor de învățământ superior au întreaga responsabilitate pentru organizarea și desfășurarea concursului de admitere.

Art. 6

Potrivit legii, studiile universitare se pot organiza la următoarele forme de învățământ:

a) ciclul I – studii universitare de licență se pot organiza la forma de învățământ cu frecvență (IF), învățământ cu frecvență redusă (IFR) sau învățământ la distanță (ID);

b) ciclul II – studii universitare de master se pot organiza la forma de învățământ cu frecvență (IF) sau învățământ cu frecvență redusă (IFR);

c) ciclul I și II oferite comasat se pot organiza la forma de învățământ cu frecvență (IF);

d) ciclul III – studiile universitare de doctorat se pot organiza la forma de învățământ cu frecvență (IF) sau învățământ cu frecvență redusă (IFR).

Art. 31

Studiile universitare de masterat asigură aprofundarea în domeniul studiilor de licență sau într-un domeniu apropiat, obținerea de competențe complementare în alte domenii, precum și dezvoltarea capacităților de cercetare științifică.

Art. 32

Pot candida la programe de studii universitare de master absolvenții cu diplomă de licență sau echivalentă. Cunoștințele specifice domeniului de studiu se verifică prin probe scrise și/sau orale pe baza unei bibliografii cuprinzând lucrări de specialitate. Stabilirea bibliografiei și anunțarea acesteia sunt de competența fiecărei instituții de învățământ superior.

Art. 33

(1) Înscrierea candidaților se desfășoară la sediile stabilite prin regulamentul propriu de fiecare instituție de învățământ superior.

(2) Regulamentele proprii de admitere pot prevedea și facilități online pentru înscriere/preînscriere.

(3) Regulamentele proprii de admitere pot prevedea posibilitatea susținerii online a examenelor de admitere.

Art. 47

Admiterea în ciclul de studii universitare de doctorat se organizează pe domenii de doctorat în cadrul școlilor doctorale autorizate provizoriu sau acreditate.

Art. 48

(1) Studiile universitare de doctorat se organizează la forma de învățământ cu frecvență sau cu frecvență redusă atât pe locuri în regim de finanțare de la bugetul de stat sub formă de granturi doctorale, cât și pe locuri în regim cu taxă sau alte surse legal constituite.

(2) Pentru învățământul superior din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională se pot aloca și locuri fără taxă, finanțate de la bugetele proprii ale ministerelor de resort, în condițiile legii.

Art. 49

Numărul de locuri în regim de finanțare de la bugetul de stat pe fiecare instituție organizatoare de studii universitare de doctorat este stabilit prin ordin al ministrului educației, iar numărul de locuri în regim cu taxă este fixat prin hotărâre a Senatului universitar.

Art. 66

Înmatricularea candidaților declarați admiși în urma concursului de admitere se face prin decizie a rectorului instituției de învățământ superior. După aprobarea înmatriculării, studenții sunt înscriși în Registrul matricol unic (RMU) cu un număr unic valabil pentru întreaga perioadă de școlarizare la specializarea/specializările/programul/programele de studii la care au fost admiși.

Aprobarea Metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în ciclurile de studii universitare de licență, de master și de doctorat (OME nr. 3.102/2022) was last modified: februarie 22nd, 2022 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.