Acreditarea, organizarea şi desfăşurarea programelor de formare continuă destinate personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2021-2022 (OME nr. 5.138/2021)

31 aug. 2021
Vizualizari: 337

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
Ordinul ministrului educației (OME) nr. 5.138/2021 privind acreditarea, organizarea și desfășurarea programelor de formare continuă destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar în anul școlar 2021-2022

 

(M. Of. nr. 829 din 30 august 2021)

 

 

Reglementează acreditarea, organizarea și desfășurarea programelor de formare continuă destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar în anul școlar 2021-2022.

În M. Of. nr. 829 din 30 august 2021 s-a publicat Ordinul ministrului educației (OME) nr. 5.138/2021 privind acreditarea, organizarea și desfășurarea programelor de formare continuă destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar în anul școlar 2021-2022. 

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din respectivul ordin.

Art. 3

„(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, acreditarea programelor de formare continuă destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar se realizează în temeiul Ordinului ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.564/2011 privind aprobarea Metodologiei de acreditare și evaluare periodică a furnizorilor de formare continuă și a programelor de formare oferite de aceștia, cu modificările și completările ulterioare, și în conformitate cu prevederile prezentului ordin.

(2) Structura programelor de formare continuă propuse spre acreditare în baza prevederilor prezentului ordin trebuie să respecte următoarele condiții:

a) sistem blended-learning

– componenta față-în-față – procent de cel puțin 50%, dar nu mai mult de 60% din bugetul total de timp al programului;

– componenta online – procent de cel puțin 40%, dar nu mai mult de 50% din bugetul total de timp al programului;

b) sistem online:

– componenta sincron – procent de cel puțin 50%, dar nu mai mult de 60% din bugetul total de timp al programului;

– componenta asincron – procent de cel puțin 40% dar nu mai mult de 50% din bugetul total de timp al programului, care include și evaluarea finală.

(3) Programelor propuse spre acreditare, transmise la Ministerul Educației și înregistrate anterior datei intrării în vigoare a prezentului ordin, le sunt aplicabile prevederile legislației în vigoare la data transmiterii.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(4) Un program de formare nu poate fi acreditat cu forme de organizare diferite, ci cu o formă unică, valabilă pentru întreaga perioadă de acreditare.

(5) Structura unui program de formare continuă precizată la alin. (2) și bugetul de timp aferent fiecăreia dintre componentele acesteia, exprimat în număr de ore, vor fi precizate în documentația cuprinsă în anexa care este parte integrantă a ordinului de ministru prin care este acreditat programul”.

Art. 4

„(1) În situații excepționale, de limitare a prezenței fizice a elevilor și a cadrelor didactice în unitățile de învățământ, care determină organizarea activităților didactice exclusiv prin intermediul tehnologiei și internetului și care nu permit organizarea și desfășurarea în sistem față-în-față a activităților de formare, pentru programele acreditate care au în forma de organizare activități de tip față-în-față, implementarea programului de formare se va realiza, prin conversie, exclusiv online.

(2) Conversia în sistem online a activităților din cadrul programelor de formare continuă acreditate, realizată în condițiile precizate la alin. (1), este determinată de structura pe care programul a avut-o la momentul acreditării și, implicit, de forma de organizare în care acesta a fost acreditat:

a) pentru programele de formare continuă acreditate cu formă de organizare blended-learning – nu este necesar avizul Comisiei Specializate de Acreditare (CSA), dacă au minimum 50% din bugetul total al programului alocat activităților față-în-față, cu condiția ca furnizorul să reorganizeze activitățile de formare din componenta față-în-față în sistem online sincron, asumându-și responsabilitatea adaptării strategiei de formare la noua formă de organizare a programului, în condițiile prezentului ordin, și obligativitatea nemodificării conținuturilor tematice și a bugetului de timp aferent tipurilor de activități (activități teoretice, activități practice, evaluare pe parcurs și evaluare finală), precizate în documentația de acreditare;

b) pentru programele de formare continuă acreditate cu formă de organizare față-în-față și pentru programele de formare continuă acreditate cu formă de organizare blended-learning, care nu au minimum 50% din bugetul total al programului alocat activităților față-în-față – este necesar avizul CSA, solicitat de către furnizor, conform precizărilor din anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin;

c) pentru programele de formare continuă acreditate cărora, până la data intrării în vigoare a prezentului ordin, li s-a acordat avizul CSA pentru reorganizarea și desfășurarea în regim online a activităților de formare și de evaluare finală, nu este necesar un nou aviz CSA, implementarea realizându-se în condițiile precizate în avizele acordate;

d) pentru programele de formare pentru care, până la data intrării în vigoare a prezentului ordin, s-a eliberat aviz CSA pentru desfășurarea în regim online a activităților de formare și de evaluare finală și pentru care se solicită de către furnizor implementarea programului în condițiile prevăzute de prezentul ordin, în sistem blended-learnig, este necesar avizul CSA, conform precizărilor din anexa nr. 1 la prezentul ordin”.

Art. 6

„(1) Evaluarea finală se va organiza ca activitate de măsurare a impactului programului de formare asupra calității predării și a altor activități specifice sistemului de învățământ preuniversitar, în acord cu domeniul tematic al programului și cu competențele dezvoltate.

(2) Pentru activitatea de evaluare finală, formabilii vor elabora portofolii profesionale personale, în format digital, care vor fi evaluate de către membrii comisiei de evaluare, constituită din formatorii programului acreditat.

(3) Precizările privind atât implementarea programului de formare, cât și organizarea și desfășurarea activității de evaluare finală sunt cuprinse în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin”.

Art. 9

„(1) Ședințele de lucru ale CSA se pot realiza atât în format online, cât și în format mixt – față-în-față, la sediul Direcției formare continuă, și online sincron.

(2) CSA se întrunește în ședințe de lucru ordinare – organizate, de regulă, lunar – și în ședințe de lucru extraordinare – organizate la solicitarea Ministerului Educației – cu pauze de 10-15 zile în perioada sărbătorilor legale și cu o pauză de 70 de zile consecutive în perioada vacanței de vară a elevilor și studenților.

(3) Pentru ca solicitările care necesită acordarea avizului CSA – acreditare/completare de echipe de formatori/extindere de locații/avizare conversie formă de organizare/echivalare – să intre pe ordinea de zi a ședințelor organismului consultativ este necesar ca acestea să fie transmise și înregistrate la Ministerul Educației, Direcția formare continuă, cu minimum 60 de zile anterior datei de organizare a ședinței CSA.

(4) În situația în care programele de formare sunt implementate în cadrul unor proiecte cu finanțări nerambursabile/finanțate din granturi, de interes strategic și cu impact asupra calității procesului de predare-învățare-evaluare, în ale căror contracte de finanțare se precizează condiții, termene/indicatori de realizare distincți, furnizorul are obligația de a transmite solicitările precizate la alin. (3) la Ministerul Educației, Direcția formare continuă, cu minimum 15 zile anterior datei de organizare a ședinței CSA”.

Art. 11

Nerespectarea prevederilor prezentului ordin privind organizarea și desfășurarea activităților de formare și evaluare finală din cadrul programelor de formare continuă acreditate, destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar, atrage, după caz, retragerea acreditării programului și/sau neacordarea avizului Ministerului Educației pentru eliberarea de atestate de formare continuă”.

Art. 13

„În organizarea și desfășurarea activităților de formare și de evaluare finală din cadrul programelor de formare continuă se respectă prevederile directivelor Uniunii Europene privind securitatea cibernetică și prelucrarea datelor cu caracter personal, cuprinse în Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date (Regulamentul general privind protecția datelor)”.

Art. 14

„(1) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.767/2020 privind acreditarea, organizarea și desfășurarea programelor de formare continuă destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar în anul școlar 2020-2021, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 980 din 23 octombrie 2020, precum și orice alte prevederi contrare prevederilor prezentului ordin.

(2) Toate prevederile Metodologiei de acreditare și evaluare periodică a furnizorilor de formare continuă și a programelor de formare oferite de aceștia, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.564/2011, cu modificările și completările ulterioare, care nu contravin prevederilor prezentului ordin, rămân valabile”.

Art. 15

„Direcția generală management resurse umane și rețea școlară, prin Direcția formare continuă, inspectoratele școlare, casele corpului didactic, unitățile de învățământ și furnizorii programelor de formare continuă acreditate duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin”.

În cadrul anexei nr. 1, care face parte integrantă din respectivul ordin, se prezintă Precizările privind acreditarea programelor de formare continuă și obținerea avizului Comisiei Specializate de Acreditare (CSA) pentru conversia în sistem online a activităților din cadrul programelor de formare continuă acreditate.

Mai apoi, menționăm că anexa nr. 2 conține Precizările privind implementarea în sistem blended-learning și în sistem online a programelor de formare continuă acreditate, iar anexa nr. 3 cuprinde Tipul documentelor transmise la Ministerul Educației și datele de contact ales responsabililor de domeniu, precum și Forma și conținutul obligatorii pentru documentele privind programele de formare continuă acreditate, transmise la Ministerul Educației.

Acreditarea, organizarea și desfășurarea programelor de formare continuă destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar în anul școlar 2021-2022 (OME nr. 5.138/2021) was last modified: august 31st, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.