Codul de procedură administrativă poate să fie adoptat fără a exista un cod administrativ

14 iun. 2016
Vizualizari: 2592

Universul Juridic: Domnule profesor, vă rugăm să ne spuneți cum s-a văzut conferința prin ochii dumneavoastră ca organizator, dar și ca o gazdă a acestui eveniment important.

Dragoș Dacian: Conferința, zic eu, a fost o reușită, a reunit atât teoreticieni. cât și practicieni ai dreptului administrativ, atât român, cât și european, am avut invitați de marcă din străinătate, de la universități de prestigiu, oameni care sunt în elita acestui domeniu de Drept și, de asemenea, a adus profesorii care contează în Dreptul administrativ în România, din toate centrele universitare – București, Cluj, Timișoara, Iași… Prin urmare mă declar mulțumit cu această conferință, care a adunat în jur de 100 de participanți, atât teoreticieni, cât și practicieni, după cum spuneam, mulți avocați, consilieri juridici, judecători.

Universul Juridic: Pentru că evenimentul s-a bucurat de prezența unor personalități de mărimea acelor monștri sacri, vă rugăm să ne spuneți pe care îi putem evidenția în acest context.

Dragoș Dacian: Am avut în primul rând o echipă, ca să spun așa, de la ReNEUAL – Research Network of European Administrativ Law –, care este o organizație informală a profesorilor de Drept administrativ din Europa, care a produs pentru prima dată în Europa un proiect de cod de procedură administrativă european, care l-a prezentat Parlamentului European și care va deveni, în curând, o lege europeană care să guverneze procedurile administrative în fața instituțiilor europene, dar și în procedurile mixte care sunt derulate cu statele membre împreună.

Și din această grupă aș evidenția pe Paul Craig de la Universitatea din Oxford, cel mai citat și mai citit autor de Drept european în viață. Lucrările lui sunt efectiv manualul de bază pentru disciplina Drept european în toată Europa, fără excepție. Și am avut marea onoare să-l avem pe profesorul Craig pentru prima dată în România din ultimii douăzeci și ceva de ani – nu cred că a mai fost după revoluție.

De asemenea, profesorul Jacques Ziller care, iarăși, a fost implicat foarte mult în scrierea tratatelor europene, chiar și a ultimului tratat constituțional și pe urmă cel de la Lisabona, și care, iarăși, este un profesor arhicunoscut și foarte apreciat la nivel european.

D-na profesor Urania Galetta care, iarăși, a scris pe europenizarea Dreptului administrativ și este implicată în multe proiecte din acest domeniu – și profesorul Cananea de la Roma, din aceeași categorie de specialiști implicați în analiza implicațiilor Dreptului european asupra Dreptului național al statelor membre.

Din România am avut specialiști de la Universitatea București: d-na Simina Tănăsescu – care este și la președinție –, d-na Dana Apostol Tofan, Alexandru Sorin Ciobanu, de la Timișoara profesorul Trăilescu, de la Iași profesorul Bălan, de la Cluj, iarăși, colegi de marcă, judecători de la Înalta Curte de Casație și Justiție, judecători de la Curtea Constituțională, avocați din București, din Cluj, din Timișoara – deci o pleiadă de specialiști în acest domeniu. Nu cred că cineva care într-adevăr conta în acest domeniu a lipsit de la această conferință – din punctul ăsta de vedere mă declar foarte mulțumit și mulțumesc colegilor că au făcut acest efort, să ne adunăm din nou pentru a discuta aspectele importante ale Dreptului administrativ.

Universul Juridic: Rămânem un pic în zona, să zic așa, doctrinară și a studenților. Am văzut că au fost participanți și câțiva studenți. Cum vi se pare, totuși, comparativ cu pregătirea studenților din universitățile de peste hotare și cum ar fi pregătirea studenților români sau care ar fi gradul de interes a acestora pentru ceea ce li se prezintă în acest moment?

Dragoș Dacian: Da, sunt diferențe față de pregătirea studenților din străinătate. Sigur, acolo lucrurile se pun mult mai pragmatic.  De exemplu, la noi încă nu se citesc manualele de referință din diferite domenii ale Dreptului, scrise de autori consacrați – se citește în general cam ce scriu autorii români. Sigur că există diferențe. Acum, noi încercăm, în ultima vreme, toate facultățile, să avem programe în limbi de circulație internațională – în engleză, în franceză, unii – deci lucrurile se mai schimbă și la noi, avem studenți care pleacă, foarte multe burse, Erasmus, burse de cercetare. Suntem mai conectați la rețelele de cercetare europene decât eram înainte, dar încă mai avem un drum lung de parcurs până a ajunge acolo unde ne dorim.

Universul Juridic: Cam ce șanse vedeți dumneavoastră pentru adoptarea codului de procedură administrativă la noi în țară?

Dragoș Dacian: După cum spunea și ministrul Dâncu, care a fost prezent la lucrările conferinței, se intenționează adoptarea acestui cod, dar nu văd deocamdată un efort susținut din partea Guvernului pentru adoptarea lui, decât, eventual, împreună cu un cod administrativ, care implică un efort politic mult mai mare decât cel de procedură administrativă. Deci, din câte se pare, Guvernul și Ministerul Administrației și Dezvoltării Regionale insistă pe conectarea celor două coduri, deși în opinia specialiștilor acestea nu sunt conectate și nu trebuie condiționate unul de altul.

Codul de procedură administrativă poate să fie adoptat fără a exista un cod administrativ. Ar fi foarte bine să avem și un cod administrativ, este, într-adevăr, un efort imens și o activitate de redactare și de unificare a legislației extraordinară, m-aș bucura foarte mult, pentru că am fost unul dintre cei care a participat la scrierea codului administrativ în echipa de scriere a codului administrativ, dar, din nou, ele nu sunt condiționate unul de altul și în continuare susțin că un cod de procedură administrativă ar fi mult mai ușor de adoptat, ar folosi administrației publice așa cum este organizată ea acum și ne-ar conecta, iarăși, la Europa. Pentru că ceea ce am discutat astăzi este tocmai acest efort european de a adapta un cod de procedură administrativă european care să aibă niște reguli comune, acceptate de statele membre și până la urmă care să se regăsească și să se transpună și în statele membre, în administrațiile naționale.

Universul Juridic: Dumneavoastră ocupați și funcția de codirector al Centrului de Studii privind Buna Guvernare. Ce presupune această funcție?

Dragoș Dacian: Este un centru de cercetare. Derulăm cercetări științifice pe diferite domenii legate de buna guvernare, am în echipă diferiți colegi care au un background mai distinct de al meu, care sunt jurist – deci facem o echipă cu sociologi, politologi, absolvenți de administrație publică ș.a.m.d. – ceea ce ne permite să abordăm temele de cercetare dintr-o perspectivă interdisciplinară.

De aceea și publicațiile noastre sunt interdisciplinare și am reușit să avem publicații la nivel cu adevărat științific ridicat, la cele mai prestigioase edituri din străinătate – Cambridge University Press, Springer, în jurnalele de specialitate cele mai relevante pentru domeniile de cercetare. În general urmărim principiul bunei guvernări în diferite domenii ale dreptului, în special – normal – în Dreptul public – și aici ne referim la, de exemplu, transparență în administrația publică, la buna guvernare în contractele administrative, achiziții publice, parteneriat public-privat, buna guvernare în serviciile publice ș.a.m.d.

Universul Juridic: De când ocupați această funcție presupun că ați întâmpinat o serie de probleme. Dintre acestea, care ar fi cea mai dificilă? Sau spuneți-mi dumneavoastră care v-a marcat mai mult în această perioadă.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Dragoș Dacian: În general, să fii cercetător în România, bine, implică anumite dificultăți – e vorba de finanțările care când există, când nu există, când sunt acordate pe criterii care nu neapărat au legătură cu performanța științifică – cam acestea ar fi dificultățile întâmpinate. Sigur, un efort susținut din partea noastră a trebuit să fie depus pentru a ne conecta la rețelele europene de cercetare. Am reușit asta cam în 5-7 ani de muncă susținută. Acum, sigur, suntem conectați și reușim să fim invitați la cele mai prestigioase evenimente din Europa, cel puțin, dar și din lume. Prin urmare rezultatele au început să se vadă. Dar problemele cercetătorului în general din România, nu aș putea să evidențiez altele.

Universul Juridic: Revenind, totuși, la zona conferinței – vroiam să vă întreb: Având în vedere că aceste eveniment este unul reușit, presupun că aveți în vedere să faceți un eveniment anual pe partea aceasta de administrativ?

Dragoș Dacian: Nu ne-am gândit încă exact cum vom continua această experiență, dar aceasta este una dintre idei, să o permanentizăm ca o conferință anuală de drept administrativ, la Cluj, în care să se reunească specialiștii din practică și din teorie ai Dreptului administrativ, pentru că aceste schimburi de opinii, de cunoștințe sunt foarte binevenite și toți participanții le-au apreciat foarte mult.

Universul Juridic: În încheiere, domnule profesor, vroiam să vă întreb dacă aveți un mesaj pentru studenții care sunt pe băncile facultății și care vor să facă, totuși, un pas către profesiile juridice.

Dragoș Dacian: Să citească cât mai mult doctrină și jurisprudență, atât română cât și din străinătate, ca să înțeleagă cum funcționează acest sistem juridic foarte complex. Să nu se limiteze la ce li se spune la școală sau ce li se predă la curs. Și, normal, partea practică, unde s-au făcut pași importanți: Cam toate facultățile încep să insiste pe această parte de procese simulate, de efectiv a pune studenții în situația reală pe care o are un practician al Dreptului în viața de zi cu zi.

Universul Juridic: Domnule profesor, vă mulțumim frumos pentru amabilitatea dumneavoastră și sperăm să ne revedem la anul la următoarea conferință.

Dragoș Dacian: Mulțumesc și eu și mulțumesc pentru sprijin.

Codul de procedură administrativă poate să fie adoptat fără a exista un cod administrativ was last modified: iunie 28th, 2016 by Dragoș Dacian

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Dragoş Dacian

Dragoş Dacian

Este prof. univ. dr. la Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Ştiinţe Politice şi Administrative, Catedra de Administraţie.
A mai scris: