Trei schimbări de impact în contabilitate. Ce ar trebui să ia în calcul companiile la închiderea de an financiar

23 feb. 2022
Vizualizari: 639

Anul 2021 și începutul lui 2022 au venit cu câteva modificări importante în domeniul contabilității, cu impact asupra companiilor la închiderea acestui an financiar: modificări în planul obligatoriu de conturi, noutățile intervenite pentru entitățile care operează planuri de beneficii de tipul Stock Option Plan (SOP) acordate direct de societatea mamă sau de către o altă entitate din grup și cele referitoare la obligațiile de organizare a contabilizării în România pentru persoanele juridice străine, care au locul conducerii efective în România. Practic, modificările vin din necesitatea de a lămuri anumite tratamente contabile, pentru a asigura o mai bună comparabilitate între diversele entități raportoare, din nevoia de reglementare a unor cerințe contabile derivate din legislația fiscală referitoare la calculul impozitului pe profit și din necesitatea de a evidenția informații detaliate la nivel de tranzacție pentru anumite tipuri de cheltuieli.

Contabilizarea beneficiilor acordate angajaților. În cursul anului 2021, au fost publicate reglementări noi cu privire la contabilizarea beneficiilor sub formă de acțiuni ale societății mamă sau ale altei societăți din grup acordate gratuit angajaților societății românești. Astfel, dacă până la intrarea în vigoare a OMF nr. 410/2021, entitățile care aplică Ordinul nr. 1802/2014 contabilizau în conturile de capitaluri proprii numai benficiile sub forma acțiunilor proprii acordate angajaților, începând cu martie 2021, această cerință se aplică și în cazul în care societatea acordă beneficii sub forma acțiunilor sau a altor elemente de capitaluri proprii ale societății mamă sau ale altor entități din grup.

În octombrie 2021 a fost adusă o clarificare suplimentară și s-a reglementat faptul că, în situația în care acordarea de beneficii sub forma acțiunilor societății mamă către angajații societății din România presupune obligații de plată pentru entitatea din România pentru instrumentele de capitaluri proprii acordate angajaților săi, entitatea românească va contabiliza distinct acordarea instrumentelor de capitaluri proprii (în contul de capitaluri proprii) de angajamentul de rambursare din cadrul grupului (datoria de plată).

Într-un prim pas, societatea va trebui să analizeze planurile de acordare de beneficii pe care le operează și să determine informațiile relevante pentru înregistrarea în contabilitate. Din ce am văzut până acum în practică, în trecut, astfel de informații nu erau întotdeauna disponibile în departamentul financiar, în special în situațiile în care nu există angajamente de rambursare între entitatea locală și societățile din grup.

Așadar, odată ce planurile de acordare de beneficii au fost identificate, în pasul următor, va trebui determinată valoarea justă la data acordării beneficiilor sub formă de instrumente de capitaluri, aceasta fiind data la care entitatea și angajații înțeleg și acceptă termenii și condițiile tranzacției. În cazul în care acordul este supus unui proces de aprobare ulterior (de exemplu, de către acționari), data acordării beneficiului este data la care se obține aprobarea respectivă.

Materialul integral este disponibil aici.

Trei schimbări de impact în contabilitate. Ce ar trebui să ia în calcul companiile la închiderea de an financiar was last modified: februarie 23rd, 2022 by Diana Lupu

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Diana Lupu

Diana Lupu

Este Partener Asociat, Departamentul de conformitate globală și raportare, EY România.
A mai scris: