Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul naţional de protecţie – modificări (Regulamentul ASF nr. 2/2019)

20 feb. 2019
Vizualizari: 669

Actul modificat

Actul modificator

Sumar

Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție

(M. Of. nr. 647 din 7 august 2017)

 

Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 2/2019 pentru modificarea și completarea Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție

(M. Of. nr. 113 din 13 februarie 2019)

– modifică: preambulul, art. 1, art. 2 alin. (1)-(2), art. 3 alin. (1)-(3), art. 4 alin. (1), art. 7  alin. (1), alin. (2), alin. (3)-(4), art. 9;

– introduce: art. 3 alin. (3^1), art. 4 alin. (1^1)-(1^2), art. 9^1;

– abrogă: art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (1)-(2), art. 6, art. 8.

 

În M. Of. nr. 113 din 13 februarie 2019 s-a publicat Regulamentul ASF nr. 2/2019 pentru modificarea și completarea Regulamentului ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (M. Of. nr. 647 din 7 august 2017).

Una dintre cele mai importante modificări aduse respectivului regulament vizează art. 4 alin. (1), referitor la excepția de la prevederile art. 3 alin. (1). Astfel, în situații excepționale, prevăzute în instrucțiunile proprii ale BAAR, atunci când disponibilul FNP se situează pentru o perioadă de 3 luni consecutive sub nivelul de referință, dar nu mai puțin de 27.000.000 euro, BAAR aplică măsuri astfel încât disponibilul FNP să atingă cel puțin valoarea de referință într-un termen de maximum 4 luni de la data adoptării acestora.

 

Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse Regulamentului ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție.

 

Preambulul din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (modificat prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, preambulul prevedea:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

„În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b), precum și ale art. 6 alin. (2) din O.U.G. nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 32 alin. (3), art. 39 alin. (4)-(6) și art. 43 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie,

în baza Hotărârii Adunării Generale a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România din 4.05.2017,

în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din ședința din data de 2.08.2017,”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, preambulul se modifică și va avea următorul conținut:

„În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b), precum și ale art. 6 alin. (2) din O.U.G. nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 32 alin. (3) și (10), art. 39 alin. (4)-(6) și art. 43 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, în baza Hotărârii Adunării Generale a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România din 4.05.2017”.

 

Art. 1 din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (modificat prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 1 prevedea:

„Art. 1

(1) Fondul național de protecție se constituie ca structură proprie a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România, denumit în continuare BAAR, de la data preluării de către BAAR a patrimoniului Fondului de Protecție a Victimelor Străzii.

(2) Fondul național de protecție se constituie din:

a) Fondul comun Carte Verde, deținut și administrat de BAAR;

b) 95% din disponibilul preluat de la Fondul de Protecție a Victimelor Străzii, conform art. 39 alin. (5) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, denumită în continuare Legea nr. 132/2017”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art 1

(1) Fondul național de protecție, denumit în continuare FNP, se constituie ca structură proprie a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România, denumit în continuare BAAR, de la data preluării de către BAAR a patrimoniului Fondului de Protecție a Victimelor Străzii.

(2) FNP se constituie din:

a) Fondul comun Carte Verde, deținut și administrat de BAAR;

b) 95% din disponibilul preluat de la Fondul de Protecție a Victimelor Străzii, conform art. 39 alin. (5) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, denumită în continuare Legea nr. 132/2017”.

 

Art. 2 alin. (1)-(2) din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (modificat prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 2, alin. (1)-(2) prevedeau:

„(1) Fondul național de protecție se constituie ca un fond cu afectațiune specială din care BAAR, în calitate de organism de plată a despăgubirilor și organism de compensare, va achita despăgubiri persoanelor prejudiciate care au acest drept în baza legii sau în baza acordurilor internaționale la care BAAR este parte, precum și cheltuieli legate de plata acestor despăgubiri.

(2) Categoriile de cheltuieli care vor putea fi achitate din Fondul național de protecție și creanțele certe de recuperat sunt stabilite în procedurile BAAR”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 2, alin. (1)-(2) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) FNP se constituie ca un fond cu afectațiune specială din care BAAR, în calitate de birou național auto, organism de plată a despăgubirilor și organism de compensare, va achita despăgubiri persoanelor prejudiciate care au acest drept în baza legii sau în baza acordurilor internaționale la care BAAR este parte, precum și cheltuieli legate de plata acestor despăgubiri.

(2) Categoriile de cheltuieli care pot fi achitate din FNP sunt aprobate de adunarea generală a BAAR, cu respectarea prevederilor legale în vigoare și aacordurilor în cadrul cărora BAAR este parte”.

 

Art. 3 alin. (1)-(3) din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (modificat prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 3, alin. (1)-(3) prevedeau:

„(1) În vederea îndeplinirii, în orice moment, de către BAAR a atribuțiilor de birou național auto, de organism de plată a despăgubirilor și de organism de compensare, adunarea generală a BAAR stabilește un nivel de referință pentru disponibilul Fondului național de protecție, a cărui valoare nu poate fi mai mică decât valoarea reprezentând echivalentul în lei a sumei de 30.000.000 de euro, la cursul de schimb publicat de Banca Națională a României în ultima zi lucrătoare a fiecărei luni.

(2) Membrii BAAR au obligația să contribuie proporțional cu primele bute încasate din vânzarea contractelor RCA și Carte Verde în vederea acoperirii cheltuielilor Fondului național de protecție, precum și a constituirii rezervelor pentru obligațiile viitoare.

(3) Resursele financiare ale Fondului național de protecție prevăzute la art. 1 se completează, pentru atingerea și menținerea nivelului de referință menționat la alin. (1), după caz, cu următoarele:

a) contribuții permanente;

b) contribuții speciale;

c) dobânzi și penalități de întârziere pentru neplata la termen a contribuțiilor cuvenite Fondului național de protecție;

d) sume recuperate de BAAR conform art. 32 alin. (6) din Legea nr. 132/2017;

e) venituri din fructificarea disponibilităților financiare aparținând Fondului național de protecție”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 3, alin. (1)-(3) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) În vederea îndeplinirii, în orice moment, de către BAAR a atribuțiilor de birou național auto, de organism de plată a despăgubirilor și de organism de compensare, adunarea generală a BAAR stabilește un nivel de referință pentru disponibilul FNP, a cărui valoare nu poate fi mai mică decât valoarea reprezentând echivalentul în lei a sumei de 30.000.000 de euro; nivelul disponibilului se verifică lunar în prima zi lucrătoare a fiecărei luni pentru luna anterioară, la cursul de schimb publicat de Banca Națională a României valabil în ultima zi a lunii anterioare.

(2) Membrii BAAR contribuie proporțional cu primele brute încasate din vânzarea contractelor RCA și Carte Verde în vederea acoperirii cheltuielilor FNP, precum și a constituirii rezervelor pentru obligațiile viitoare.

(3) Resursele financiare ale FNP sunt aprobate de adunarea generală BAAR și include cel puțin plata unei/unor contribuții”.

 

Art. 3 alin. (3^1) din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (introdus prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 3, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul conținut:

„(3^1) Contribuțiile prevăzute la alin. (3) și nivelul acestora se stabilesc de către BAAR și se avizează în prealabil de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.), în baza propunerii documentate transmise de către BAAR, în conformitate cu prevederile art. 32 alin. (10) din Legea nr. 132/2017”.

 

Art. 4 alin. (1) din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (modificat prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 4, alin. (1) prevedea:

„(1) Dacă disponibilul Fondului național de protecție se situează sub nivelul de referință prevăzut la art. 3 alin. (1), acesta se completează de membrii BAAR cu contribuții permanente sau cu contribuții speciale, proporțional cu volumul primelor brute încasate în luna precedentă pentru asigurarea RCA și Carte Verde”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4, alin. (1) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Prin excepție de la prevederile art. 3 alin. (1), în situații excepționale, astfel cum acestea sunt prevăzute în instrucțiunile proprii ale BAAR, atunci când disponibilul FNP se situează pentru o perioadă de 3 luni consecutive sub nivelul de referință, dar nu mai puțin de 27.000.000 euro, BAAR aplică măsuri astfel încât disponibilul FNP să atingă cel puțin valoarea de referință într-un termen de maximum 4 luni de la data adoptării acestora”.

 

Art. 4 alin. (1^1)-(1^2) din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (introdus prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4, după alin. (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1)-(1^2), cu următorul conținut:

„(1^1) În situația în care, în urma verificărilor efectuate potrivit prevederilor art. 3 alin. (1), disponibilul FNP se situează sub nivelul de 27.000.000 euro, BAAR convoacă cu celeritate adunarea general și stabilește măsurile care se impugn pentru adecvarea disponibilului FNP până la nivelul de referință; măsurile adoptate sunt supuse avizului A.S.F.

(1^2) BAAR raportează lunar către A.S.F., până în data de 5 a fiecărei luni, nivelul disponibilului FNP înregistrat în ultima zi lucrătoare a lunii precedente”.

 

Art. 4 alin. (2) din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (abrogat prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 4, alin. (2) prevedea:

„(2) Cotele de contribuție atât pentru contribuția permanentă, cât și pentru contribuția specială sunt stabilite de către BAAR cu avizul prealabil al Autorității de Supraveghere Financiar”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4, alin. (2) se abrogă.

 

Art. 5 alin. (1)-(2) din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (abrogat prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 5, alin. (1)-(2) prevedeau:

„(1) Contribuțiile permanente pentru completarea Fondului național de protecție până la nivelul de referință se stabilesc de către BAAR, până în data de 10 a fiecărei luni, dacă la sfârșitul lunii precedente suma dintre disponibilul Fondului și creanțele certe de recuperat de către BAAR pentru Fondul național de protecție se situează sub nivelul de referință prevăzut la art. 3 alin. (1).

(2) Contribuțiile speciale se stabilesc de către BAAR, până în data de 10 a fiecărei luni, dacă la sfârșitul lunii precedente suma dintre disponibilul Fondului național de protecție și creanțele certe de recuperat de către BAAR pentru Fondul național de protecție se situează peste nivelul de referință prevăzut la art. 3 alin. (1)”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5, alin. (1)-(2) se abrogă.

 

Art. 6 din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (abrogat prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 6 prevedea:

„Art. 6

Constituirea obligației de plată, respectiv a înregistrării plății către Fondul național de protecție se reflectă astfel:

a) contribuțiile permanente:

(i) în contabilitatea asigurătorilor, membrii BAAR, prin înregistrarea în debitul contului 643 „Cheltuieli cu fondurile speciale pentru activitatea de asigurare“, analitic distinct, și, respectiv, în creditul contului 443 „Fonduri speciale pentru activitatea de asigurare“, analitic distinct;

(ii) în contabilitatea BAAR, prin înregistrarea în debitul contului 512 „Conturi curente la bănci“, analitic distinct, și, respectiv, în creditul 7311 „Venituri din cotizațiile membrilor“, analitic distinct;

b) contribuțiile speciale:

(i) în contabilitatea asigurătorilor, membrii BAAR, prin înregistrarea în debitul contului 267 „Creanțe imobilizate și alte plasamente speciale“, analitic distinct, și, respectiv, în creditul contului 544 „Conturi curente la bănci“, analitic distinct;

(ii) în contabilitatea BAAR, prin înregistrarea în debitul contului 512 „Conturi curente la bănci“, analitic distinct, și, respectiv, în creditul 167 „Alte împrumuturi și datorii asimilate“, analitic distinct”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 6 se abrogă.

 

Art. 7 alin. (1), alin. (2), alin. (3) și alin. (4) din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (modificat prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 7, alin. (1), alin. (2), alin. (3) și alin. (4) prevedeau:

„(1) Contribuția la Fondul național de protecție se calculează și se achită raportat la toate primele brute încasate pentru asigurarea RCA, chiar dacă la data scadenței obligației de plată asigurătorul RCA nu mai este membru al BAAR.

(…)

(2) Până la împlinirea fiecărui termen de plată a contribuțiilor stabilit, membrii au obligația să raporteze BAAR, în cadrul formularului pus la dispoziție de acesta, primele brute încasate pentru contractele RCA aferente perioadei pentru care urmează să vireze contribuția, precum și contribuția datorată.

(…)

(3) Pentru neplata la termen a contribuțiilor, BAAR calculează dobânzi și penalități de întârziere, conform art. 32 alin. (4) și (5) din Legea nr. 132/2017, și le comunică asigurătorilor RCA în cauză. Majorările de întârziere se evidențiază distinct în documentele de plată.

(4) BAAR notifică Autorității de Supraveghere Financiară întârzierile privind plata contribuțiilor la Fondul național de protecție, în situația în care termenul de plată a fost depășit cu 90 de zile”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (1), alin. (2), alin. (3)-(4) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Contribuția la FNP se calculează și se achită proporțional cu volumul primelor brute încasate în luna precedentă pentru asigurarea RCA și Carte Verde, chiar dacă la data scadenței obligației de plată asigurătorul RCA nu mai este membru al BAAR.

(…)

(2) Până la împlinirea fiecărui termen de plată a contribuțiilor stabilit, membrii raportează BAAR, conform formularului pus la dispoziție de către acesta, cel puțin următoarele:

a) primele brute încasate pentru contractele RCA aferente perioadei pentru care urmează să vireze contribuția;

b) contribuția datorată.

(…)

(3) Pentru neplata la termen a contribuțiilor, BAAR calculează dobânzi și penalități de întârziere, conform art. 32 alin. (4) și (5) din Legea nr. 132/2017, și le comunică asigurătorilor RCA în cauză; majorările de întârziere se evidențiază distinct în documentele de plată.

(4) BAAR notifică Autorității de Supraveghere Financiară întârzierile privind plata contribuțiilor la FNP, în situația în care termenul de plată a fost depășit cu 90 de zile”.

 

Art. 8 din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (abrogat prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 8 prevedea:

„Art. 8

(1) Dacă disponibilul Fondului național de protecție depășește nivelul de referință prevăzut la art. 3 alin. (1), BAAR poate hotărî restituirea integrală sau parțială către membri a contribuției speciale.

(2) Contribuția specială la Fondul național de protecție poate fi restituită integral către asigurătorii care au pierdut calitatea de membru al BAAR, după 3 ani de la data respectivă, dacă nu au obligații neonorate în legătură cu calitatea pe care au deținut-o. Dacă pe parcursul celor 3 ani, BAAR va hotărî restituirea contribuției speciale, de această hotărâre vor beneficia în mod corespunzător și asigurătorii care au pierdut calitatea de membru la BAAR.

(3) În perioada de 3 ani menționată la alin. (2), BAAR poate oricând compensa contribuția specială achitată de fostul membru cu obligațiile scadente și neachitate ale acestuia către BAAR”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 8 se abrogă.

 

Art. 9 din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (modificat prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 9 prevedea:

„Art. 9

Obligația calculului contribuțiilor, urmărirea încasării acestora la Fondul național de protecție, precum și calculul și încasarea penalităților și a majorărilor de întârziere datorate sunt în sarcina BAAR”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 9 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 9

Obligația calculului contribuțiilor, urmărirea încasării acestora la FNP, calculul și încasarea penalităților și a majorărilor de întârziere datorate sunt în sarcina BAAR”.

 

Art. 9^1 din Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (introdus prin Regulamentul ASF nr. 2/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 9 se introduce un nou articol, art. 9^1, cu următorul conținut:

„Art. 9^1

În aplicarea prezentului regulament, BAAR emite instrucțiuni proprii privind cel puțin următoarele:

a) resursele financiare ale FNP;

b) tipurile de contribuții și situațiile în care acestea se plătesc;

c) categoriile de cheltuieli care pot fi achitate din FNP;

d) politicile contabile;

e) rambursări împrumuturi, contribuții speciale, compensări, plăți necuvenite și alte obligații de plată;

f) planuri pentru situații de urgență;

g) definirea situațiilor speciale menționate la art. 4 alin. (1) din prezentul regulament”.

Regulamentul ASF nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție – modificări (Regulamentul ASF nr. 2/2019) was last modified: februarie 20th, 2019 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.